Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være sånn, venter man så vil man måtte vente i evighet. Det kommer nytt here tiden.

 

I dette tilfelle mener jeg at bytta ut en 8700K i år er bortkastet siden ZEN 3 kommer neste år. 8700K klokket @5GHz holder fint følge med 3700X(stock)   :)

Så bytta ut hele pakka med HK osv. er bare pengersløseri..

 

Men alt fra og under 8600/2700 er helt noe annet..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

De optimaliseringene som Microsoft og AMD har gjort med Win10 1903 som gjør at et spill eller program blir kjørende inne i ên CCX, og dermed får lavere latency og bedre ytelse, kan jo da bety at 3950X får en fordel over de andre modellene siden hver CCX har 8 kjerner på 3950X. Dermed blir andre bakgrunns programmer og prosesser kjørt på CCX nummer 2. Genialt vel? Eller tenker jeg feil her nå?

 

Høres ut som du blander CCX med chiplet? Det er fremdeles 2 CCX'er per chiplet, så 4 CCX'er totalt for både 3900X og 3950X. Den første AMD spesifikke scheduler oppdateringen i Windows som gir CCX "affinity" slik at OS "fyller" en CCX før den begynner på neste er allerede "live". Og har ikke vist noen performance uplift på Zen/+ blant noen av de mer eller mindre proffe benchmarkerne. Så jeg vet ikke om jeg tror akkurat den oppdateringen vil gi massiv performance uplift. Ikke at noen av oss egentlig trenger å bry oss, da ingen av oss kommer til å kjøre uten. ;)

 

Den kanskje mest aktuelle oppdateringen gikk på frequency "ramp up time" eller noe slikt, og er ikke utnyttet på noen av benchmarkene vi har sett til nå, så den kan være spennende å se hvilken effekt har. Men igjen; Ingen av oss kommer jo til å ikke ha den oppdateringen når CPU'ene er på markedet...

 

2 CCX per chiplet designet er forøvrig grunnen til at vi ikke ser 10 og 14 kjerners CPU'er annonsert så vidt jeg har forstått: Hver CCX må ha det samme antallet kjerner aktivert..

 

zen 3 vil trolig støtte ddr5, der kan man potensielt få en heftig ytelsesøkning.

 

Zen 3 er ikke forventet å være mer enn en re-fresh av Zen 2, slik Zen+ var for Zen. Sannsynligvis er det "marketing" som har oppdaget at folk heller oppgraderer til et høyere nummer, enn til en "+".

 

DDR5 vil mest sannsynlig kreve ny socket, og siden det er lovet støtte for AM4 til 2020, så er det lite sannsynlig at det kommer med Zen 3 til neste år.

Lenke til kommentar

zen 3 vil trolig støtte ddr5, der kan man potensielt få en heftig ytelsesøkning.

https://www.anandtech.com/show/14568/an-interview-with-amds-forrest-norrod-naples-rome-milan-genoa

AMD har ingen planer om DDR5 på Milan (Zen 3 server), det reduserer sjansene for DDR5 på HEDT-plattformene betraktelig.

 

Vi får nok se DDR5 i 2021 eller 2022 med AM5, er vi heldige blir noen AM4-hovedkort kompatible med AM5-prosessorer (kanskje en AM4+ sokkel kommer ut neste år?). Det er 288 kontakter på bade DDR5 og DDR5, så det hadde ikke overrasket meg om det kommer.

Lenke til kommentar

https://www.anandtech.com/show/14568/an-interview-with-amds-forrest-norrod-naples-rome-milan-genoa

AMD har ingen planer om DDR5 på Milan (Zen 3 server), det reduserer sjansene for DDR5 på HEDT-plattformene betraktelig.

 

Vi får nok se DDR5 i 2021 eller 2022 med AM5, er vi heldige blir noen AM4-hovedkort kompatible med AM5-prosessorer (kanskje en AM4+ sokkel kommer ut neste år?). Det er 288 kontakter på bade DDR5 og DDR5, så det hadde ikke overrasket meg om det kommer.

micron fremskynda nylig planen for lansering/produksjon av ddr5 godkjent av jedec til q4 2019. Overrasker meg om ikke AMD og Intel får støtte for det i.l.a 2020 men time will show. Micron estimerer 25% markedsandel i 2020 så tipper det kommer til å skje ting snart :)
Lenke til kommentar

micron fremskynda nylig planen for lansering/produksjon av ddr5 godkjent av jedec til q4 2019. Overrasker meg om ikke AMD og Intel får støtte for det i.l.a 2020 men time will show. Micron estimerer 25% markedsandel i 2020 så tipper det kommer til å skje ting snart :)

På hvilken plattform skal AMD støtte det mener du da?

 

For om DDR5 følger historien til DDR3 og DDR4, så vil du først se DDR5 på HEDT.

Lenke til kommentar

I dette tilfelle mener jeg at bytta ut en 8700K i år er bortkastet siden ZEN 3 kommer neste år. 8700K klokket @5GHz holder fint følge med 3700X(stock)   :)

Så bytta ut hele pakka med HK osv. er bare pengersløseri..

 

Men alt fra og under 8600/2700 er helt noe annet..

Om du har 8700K , ja absolutt.. bortkastet og kjøpe Ryzen 3000 serien.

Lenke til kommentar

Men alt fra og under 8600/2700 er helt noe annet..

 

Jepp, og i første omgang skal jeg oppgradere maskina der jeg har en i5 6600K @ 4.5 Ghz. Gaming maskina med 6900K skal jeg ta senere en gang siden jeg har lang pause fra gaming. Doom Eternal som kommer i slutten av November er vel eneste spillet jeg venter på for øyeblikket...

Lenke til kommentar

For å være ærlig føler jeg at DDR4 har vart i en evighet og at det var en treg og sakte forbedring over den tiden vi har hatt minnet.
Nå som Zen kom på banen har jo det vært soleklart at mer og bedre minne var en god ting, konkurransen med Intel fikk jo også opp behovet for bedre minnebrikker og dermed var løpet igang igjen.

 

Det er på andre fronter som SSD at vi har fått sett en raskere utvikling, men nå føler jeg endelig at Cpu, SSD/HD og Minne begynner å få opp hastigheten at det er spennende å lese nyheter om nye cpu'er og hovedkort igjen, synd man må lese disse fra utenlandske sider som av og til er litt vel fokusert på en aktør pga reklameinteresser og sponsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig føler jeg at DDR4 har vart i en evighet og at det var en treg og sakte forbedring over den tiden vi har hatt minnet.

Nå som Zen kom på banen har jo det vært soleklart at mer og bedre minne var en god ting, konkurransen med Intel fikk jo også opp behovet for bedre minnebrikker og dermed var løpet igang igjen.

 

Det er på andre fronter som SSD at vi har fått sett en raskere utvikling, men nå føler jeg endelig at Cpu, SSD/HD og Minne begynner å få opp hastigheten at det er spennende å lese nyheter om nye cpu'er og hovedkort igjen, synd man må lese disse fra utenlandske sider som av og til er litt vel fokusert på en aktør pga reklameinteresser og sponsing.

Ddr4 har vært her siden høsten 2014, er nå snart 5 år.

Ddr3 ble introdusert i 2008, og faset ut i 2015 for de fleste

Lenke til kommentar

Ok

 

Ok, petter smart. Hva med PS4-kontrollerne. De har holdt seg relativt konstant. Og det kan godt hende at den som kom med påstanden du bestrider har sin priserfaring i fra de fysiske EL-kjedene. Vi vet alle at det er noen få lokketilbud på Black Friday, men man har også sett prisjuksing som forbrukermyndighetene har trøbbel med å henge på i svingen og gi straffer for.

 

Uansett så er det mye gammel hardware som ofte ikke har sett en eneste prisreduksjon, ihvertfall så var dette kanskje veldig vanlig før. Og det kan også være der den personen som kom med påstand om gammel HW har sin erfaring. Har du tenkt litt på det?

 

 

All hw synker i pris over tid, det sier seg selv, men det at folk sitter venter på super nedsatte priser når noe nytt kommer ut er ikke realistisk, er jo det som menes.
Var vel ingen som med vettet i behold gikk å kjøpte en 1700x når ryzen 2000 serien kom ut.
 
Hvorfor kjøpe gammel hw billig uansett egentlig, aldri helt skjønt den tankegangen.
 
En slik innbitt påstand rimer kanskje for ny hardware der man får mer valuta for pengene, men ikke nødvendigvis på all gammel HW som allerede er kommet i hyller og lagre.
 
Kjøp ny HW dere, om det ikke kommer noe grisebillig som bare er for fristende på det gamle av HW.
Endret av G
Lenke til kommentar

Skylake var vel det siste som støttet DDR3, mener jeg.

 

Husker at jeg hadde så jævlig lyst på Skylake, men så var det forventninger til Cannonlake som spillet inn, og så holdt Intel igjen på 10 nm. Så kom nyhetene om bugs i HW. Jeg er så inderlig glad jeg holdt ut ventetiden på gjerdet mitt i påvente av noe godt. AMD ftw.  :wee:

Lenke til kommentar

Ddr4 har vært her siden høsten 2014, er nå snart 5 år.

Ddr3 ble introdusert i 2008, og faset ut i 2015 for de fleste

Joda, det har du rett i, men samtidig kom jo de første DDR4 brikkene med relativt lav ytelse når man sammenlignet med det man hadde med DDR3, etter hvert ble de kjappere og bedre, men ikke akkurat noe å virkelig hoppe i taket over. Personlig hadde jeg foretrukket at bedre og kjappere brikker kom litt oftere, sikkerhetsmessing var vi klare over brister allerede i 2014 som Rowhammer og jeg antar at cpu og andre enheter i datamaskinen har hatt godt av en oppgradering av hastighet og kapasitet på minnebrikkene samt forbedring av sikkerhetsmekanismer.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

På hvilken plattform skal AMD støtte det mener du da?

 

For om DDR5 følger historien til DDR3 og DDR4, så vil du først se DDR5 på HEDT.

Jeg vil tro bærbare pcer får det tidlig siden det bruker mindre strøm enn ddr4. Som sagt, time will show, det at produksjonen ble fremskynda kan gjøre at andre og fremskynder planer.
Lenke til kommentar

Joda, det har du rett i, men samtidig kom jo de første DDR4 brikkene med relativt lav ytelse når man sammenlignet med det man hadde med DDR3, etter hvert ble de kjappere og bedre, men ikke akkurat noe å virkelig hoppe i taket over. Personlig hadde jeg foretrukket at bedre og kjappere brikker kom litt oftere, sikkerhetsmessing var vi klare over brister allerede i 2014 som Rowhammer og jeg antar at cpu og andre enheter i datamaskinen har hatt godt av en oppgradering av hastighet og kapasitet på minnebrikkene samt forbedring av sikkerhetsmekanismer.

 

Eeeh.. Takk for den. Nye bugs (man ikke hadde hørt om før) var liksom det man behøvde nå når man står kjøpeklar for Zen 2 + DDR4

:grin2:

Endret av G
Lenke til kommentar

For å være ærlig føler jeg at DDR4 har vart i en evighet og at det var en treg og sakte forbedring over den tiden vi har hatt minnet.

Nå som Zen kom på banen har jo det vært soleklart at mer og bedre minne var en god ting, konkurransen med Intel fikk jo også opp behovet for bedre minnebrikker og dermed var løpet igang igjen.

 

Det er på andre fronter som SSD at vi har fått sett en raskere utvikling, men nå føler jeg endelig at Cpu, SSD/HD og Minne begynner å få opp hastigheten at det er spennende å lese nyheter om nye cpu'er og hovedkort igjen, synd man må lese disse fra utenlandske sider som av og til er litt vel fokusert på en aktør pga reklameinteresser og sponsing.

2133mhz til 4800mhz er jo en grei forbedring vel?

 

Ddr3 gikk vel fra 1333mhz til 3000mhz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...