Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dog veldig skeptisk på 5.1ghz...

 

Nizzen det er sikkert bare 1 kjerne som booster til 5.1 Ghz. Med alle 16-kjernene under full load, så er det nok bare 4.3 Ghz. Ikke dårlig til å være Ryzen uansett da :)

 

Om dette stemmer, så blir det nok kjøp på meg også. Ser det står at den kommer i Mai da, som er litt synd. For da kan man nesten like gjerne vente på nye Threadripper vel...

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nizzen det er sikkert bare 1 kjerne som booster til 5.1 Ghz. Med alle 16-kjernene under full load, så er det nok bare 4.3 Ghz. Ikke dårlig til å være Ryzen uansett da :)

 

Om dette stemmer, så blir det nok kjøp på meg også. Ser det står at den kommer i Mai da, som er litt synd. For da kan man nesten like gjerne vente på nye Threadripper vel...

Så kanskje 5.0GHz på alle kjerner med vannkjøling? Why not? :)

Lenke til kommentar

Hvis dette stemmer, så er det jo knall :)

 

Jeg skal teste 16 core 3850x og overklokke dritten ut av den :D

 

Dog veldig skeptisk på 5.1ghz...

 

Mer skeptisk om de klarer å holde varmen nede og VRM oppe for hvermansen med så mange kjerner. Men med et skikkelig kjøling og strøm så er det ingen grunn til at den ikke skal klare 5.1 ghz selv på alle kjernene. Men vi ser jo at AMD er bedre på å binne så det er trolig ikke mye å gå på over det.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om 3600G greier å gi svært god ytelse på både cpu og integrert gpu, klarer de det så er løpet relativt klart for svært mange forbrukere om hva som blir neste Apu i pcen.

Personlig savner jeg en liten detalj for at slike produkter skal være interessante for meg også, altså at de hadde kunnet jobbet sammen med gpu på en effektiv måte og økt ytelsen enda mer.

Lenke til kommentar

Kjører lvl 2 nå, men får forsatt over 70 grader ved spilling, selv med volt på 1.33(fikk svart skjerm med laverer temp etter en times tid). Core temp gav meg faktisk en max på 82, men den så jeg aldri noe til selv, jeg så bare at den bikket opp mot 74 en liten stund før den falt ned til 60 igjen. Den virker ikke til å være over 70 i lange perioder men det er jo ikke noe hyggelig og det generelt farlig høy temp? Ja jeg har stock kjøleren, men den bør da strengt tatt klare normal hastighet med normal temp?

 

Ellers er jeg greit fornøyd med ytelsen, men er overrasket over at jeg må bruke timesvis på å klokke og sette opp ting selv. Ut av boksen fikk jeg jo volt på 1.5++, og temperaturer fort over 70 ved spilling. Kan du tenke deg en nybegynner som sette sammen en pc som ikke tenker på volt og temp? Han vil jo sitte med en pc som konstant kjører 1.5++ volt!! Og ligger over 70 nesten hele tiden, det er jo fullstendig krise.

 

Jeg kjøpte 2600x i stedet for 2600 for å slippe alt dette her, og for og få en pc som var mer eller mindre plug and play. Ekstremt skuffet.

 Om du ikke vil overklokke så er det vel bare å slå av overklokking.

 

Når det gjelder overklokking så har jeg ikke prøvd det, men har lest litt om det. Kan derfor gi deg litt hjelp, men vet ikke alt selv.

XFR dette er en form for automatisk overklokking.

XFR kan bruke svært høy  spenning, men det er vel ok siden dette er et AMD cpu regulert opplegg.

Temperatur blir nok litt høy også (men ikke for høy) siden opplegget er å tyne så mye ytelse som mulig ut, minus litt sikkerhets margin. Link: https://www.custompcreview.com/wiki/xfr/

 

Manuell overklokking.

Det viktigste her er at temperaturen ikke blir for høy.

Vcore max anbefalt over lang tid er 1.425V. Og maks temperatur er 95. Maks anbefalt temp over tid er 75-85 grader.

Den vanlige måten for manuell overklokking er å sette frekvensen til f.eks 3.9GHz og vcore til noe mellom 1.1V og 1.425V.

Og SOC voltage til 1.1V

Video om overklokking her https://youtu.be/vZgpHTaQ10k?t=205

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den virker veldig for hastet svar på AMD sitt push i siste. I pinsippet er det en dårlig Xeon CPU med høy pris

Tja, man får ikkje bedre ytelse da. Har 7900x 10 core @ 4.8ghz og 7980xe 18core @ 4.7 ghz. Ytelsen er upåklaglig sammen med 4000mhz cl17 minne ;)

 

Knuser min 16core 1950x threadripper på alt. Kanskje forhastet, men sykt bra fordeom.

 

Skjønner ikkje h a du mener med " dårlig xeon cpu med høy pris"

 

 

Prisen er høy, fordi de yter bedre enn konkurrenten. Synn men sant.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

135W TDP krever vel også nye hovedkort med bedre VRM igjen da... 

TDP er en tulleverdi desverre. Den er egentlig helt intetsigende. Skal f.eks 9900K kjører på oppgitt TDP ligger ytelsa 10-20% under hva den er god for stock. 6600K og 9900K har samme TDP. H310-kort til 600,- har støtte for 9900K, massiv temp-throttling under bruk. I praksis er det kun noen få Z370 og alle Z390 som kan kjøre 9900K stock og få de oppgitte turbohastighetene da reelt forbruk er rundt 160W stock i krevende scenarioer. Med overklokking har man ekskludert mange Z390-kort og forbruket kan komme godt over 200W med mye som foregår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Gavekort fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...