Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jeg forstått det rett at hvis jeg kjøper nytt hovedkort og 2600x/2700x i dag, så kan jeg bruke det samme hovedkortet hvis jeg ønsker å oppgradere til Zen2 senere?

Jepp, AM4 støttes frem til 2020 hvis jeg ikke tar helt feil. Men det kan være fremtidig funksjonalitet som krever nytt hovedkort(chipset). Men Zen 2 CPU-er vil støttes etter en bios oppdatering.

Et nylig eksempel er StoreMI som du må ha x470 eller B450 for å kunne benytte, oss med x370 går glipp av det. Akkurat det er ikke noe "big deal", men det kan bety at AMD kan komme opp med teknologi for å lokke forbrukere over på nye hovedkort når Zen 2 kommer.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, AM4 støttes frem til 2020 hvis jeg ikke tar helt feil. Men det kan være fremtidig funksjonalitet som krever nytt hovedkort(chipset). Men Zen 2 CPU-er vil støttes etter en bios oppdatering.

Et nylig eksempel er StoreMI som du må ha x470 eller B450 for å kunne benytte, oss med x370 går glipp av det. Akkurat det er ikke noe "big deal", men det kan bety at AMD kan komme opp med teknologi for å lokke forbrukere over på nye hovedkort når Zen 2 kommer.

 

Her er det noen unøyaktigheter. Ryzen er faktisk mer som SoC å regne, enn bare CPU. Det er nesten litt feil å referere til chipset'et på HK i det hele tatt nå for tiden. Man kan si det slik at med X "chipset'et", om det er godt nok på det aktuelle hovedkortet, så får man tilgang til hele Ryzen SoC'en, mens om man går ned til B eller A chipset, så får man mindre tilgang til SoC'en. Altså i form av færre USB og S-ATA tilkoplings muligheter for eksempel. Men alt i Ryzen 2 skal altså også være tilgjengelig på "gamle" 300 serie HK, da funksjonaliteten altså ligger i SoC (CPU).

 

"StoreMI" som du referer til er et litt spesielt tilfelle. Med 400 serie chipset, så kan du riktignok i motsetning til med 300 serie chipset, gå på AMD's support side og laste ned og aktivere "StoreMI". Men "StoreMI" er egentlig bare en volum lisens av et program som heter "Fuzedrive", og kan kjøpes direkte av utvikleren. Faktisk mener jeg "StoreMI" ikke støtter mer enn 128GB som "fast tier", slik at basic lisensen av Fuzedrive til $20 kanskje til og med gir mer mening også for en del som har 400 serie chipset, da den støtter opp til 256GB som "fast tier". Men "StoreMI" er altså ikke utilgjengelig funksjonalitet for eiere av 300 serie hovedkort, den er bare ikke gratis, og heter Fuzedrive i stedet for StoreMI. Fuzedrive var forøvrig kun tilgjengelig for AMD CPU'er i utgangspunktet, men støtter siden nylig, nå også Intel CPU'er..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er det noen unøyaktigheter. Ryzen er faktisk mer som SoC å regne, enn bare CPU. Det er nesten litt feil å referere til chipset'et på HK i det hele tatt nå for tiden. Man kan si det slik at med X "chipset'et", om det er godt nok på det aktuelle hovedkortet, så får man tilgang til hele Ryzen SoC'en, mens om man går ned til B eller A chipset, så får man mindre tilgang til SoC'en. Altså i form av færre USB og S-ATA tilkoplings muligheter for eksempel. Men alt i Ryzen 2 skal altså også være tilgjengelig på "gamle" 300 serie HK, da funksjonaliteten altså ligger i SoC (CPU).

 

"StoreMI" som du referer til er et litt spesielt tilfelle. Med 400 serie chipset, så kan du riktignok i motsetning til med 300 serie chipset, gå på AMD's support side og laste ned og aktivere "StoreMI". Men "StoreMI" er egentlig bare en volum lisens av et program som heter "Fuzedrive", og kan kjøpes direkte av utvikleren. Faktisk mener jeg "StoreMI" ikke støtter mer enn 128GB som "fast tier", slik at basic lisensen av Fuzedrive til $20 kanskje til og med gir mer mening også for en del som har 400 serie chipset, da den støtter opp til 256GB som "fast tier". Men "StoreMI" er altså ikke utilgjengelig funksjonalitet for eiere av 300 serie hovedkort, den er bare ikke gratis, og heter Fuzedrive i stedet for StoreMI. Fuzedrive var forøvrig kun tilgjengelig for AMD CPU'er i utgangspunktet, men støtter siden nylig, nå også Intel CPU'er..

I stand corrected  :wee:

Lenke til kommentar

Hvor mye ytelse taper jeg på å bruke 2666mhz minne kontra 3200mhz sånn ca med ryzen ? Ser på en slik oppgraderingspakke men den har bare 2666mhz minne.

 

for lenge siden så testet jeg 3200 vs 3600mhz:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1764097&p=23922524

 

Du ser garantert mere forskjell enn jeg :)

 

 

Kommunikasjonen mellom kjernene, infinity fabric kjører på samme hastighet som minnet. Derfor vil du ha høy minnehastighet med Ryzen :)

 

 

Du kan sikkert overklokke minnet til 3200mhz med 1,4v eller.no :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Om du får et godt tilbud på omtrent 16 Gb minne til den hastigheten hadde jeg kjørt på.
Det forventes at minneprisene vil falle litt fremover takket være lavere nm produksjonsprosseser og at man vil få høyere ytelse, det ser også ut til at stagnasjon på mobilmarkedet kan forbedre prisene litt også.

Om man tenker litt over det er minneprisene grussom, man får jo SSD'er med langt mer lagringsplass enn det man betaler for minne nå til dags...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke at to av de store prispresserne på elektronikk ikke har ryzen på lager og derfor ikke kommer til å ha tilbud på den. Får satse på komplett kommer med den på fredag. Kan så klart sette min lit til power-kampanje, men kjøper inn alle deler til upgrade av pc og har allerede kjøpt hk og m2 ssd (spart 1600 kr på dem so far). Kjipt å måtte da vente på ny powerkampanje som nettopp har vært..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er storeIM? noen som kan forklare en grønnskolling på akkurat det der?

 

 

Specs: 2600X, B450. 16GBram

 

Slik eg forstår: Du har en SSD 128GB  og en HDD2TB, kobler disse til hk.

Du får 2.1TB med SSD hastighet? Tar jeg rett her eller helt feil?

Kan jeg også bruke noe av rammen? Har 16GB ram

Du har forstått rett, og StoreMI tillater deg også å bruke 2GB RAM for å laste ofte brukte filer inn i RAM i tillegg.

Du skal "i prinsippet" få SSD-hastighet med HDD kapasitet, men det negative er at om en disk feiler mister du alle dataene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...