Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg snakker ikkje om pris her, det er noe av poenget. AMD kan jo ikkje ha høyere pris, fordi de ikkje yter godt nok til det. Tro det eller ei, så kjører ikkje alle med Ryzen Cinebench R15 HELE dagen  :tease:

Det er en grunn til at du kan kjøpe en 8-kjernet prosessor for mainstream-plattformen til Intel nå, mens det var 4-kjerner som var "best" frem til et år siden, og det kommer primært av at AMD er konkurransedyktige for folk flest i dag.

 

Ja, det er synd at Ryzen ikke klokker så høyt for entusiastene, men det har ærlig talt ikke så mye å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før ryzen 1 kom i butikkene, så sa folk at det kom til å bli mørkt for intel. Det ble kjempelyst gitt !

 

AMD har tatt tilbake mye av CPU markedet. Intel virket ganske desperate siden Ryzen kom med blant annet slidere der de måtte "snakke ned Zen".

 

https://www.techpowerup.com/img/96vIsCsyN2OasUHT.jpg

 

Blir spennende å se hva Intel har å svare med når AMD kommer med Zen 2. Kommer de med enda en 14nm? Ser ut som de har truffet veggen med micro generasjonene sine i hvertfall.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

AMD har tatt tilbake mye av CPU markedet. Intel virket ganske desperate siden Ryzen kom med blant annet slidere der de måtte "snakke ned Zen".

 

https://www.techpowerup.com/img/96vIsCsyN2OasUHT.jpg

 

Blir spennende å se hva Intel har å svare med når AMD kommer med Zen 2. Kommer med de med enda en 14nm? Ser ut som de har truffet veggen med micro generasjonene sine i hvertfall.

 

Jeg er ikkje spent på hva Intel har å svare med. Først må Zen 2 bli raskere enn intel, uansett pris. Det synes jeg. :)

 

Blir Zen 2 raskere på IPC (singlecore og minneytelse sammenlagt) enn beste Intel cpu, så blir ikkje Zen 2 billig.

 

Som sagt, så venter jeg å ser. Ryzen og Vega sammenlagt ødela min tro på mirakler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man sier at man skal bruke 5k, 10k, 15k eller 20k på en ny PC så vil alltid AMD være det beste valget. For 25k og oppover så blir Intel enerådende men hvor mange bruker så mye på en pc?

 

Markedet er uansett skuffet over AMD og har sendt aksjekursen ned 35% den siste tiden. I sin Financial report som kom nå så er det noen urovekkende lager tall for GPU som skremmer sammen med at markedet er skuffet over at de ikke har tatt større del av markedet fra Intel, kombinert med urolig børs uke selvsagt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD 'Next Horizon' på tirsdag. Ser ut til å skulle handle om Zen på 7 nm (EPYC 7 nm?). Har ikke funnet noe tidspunkt for dette, så får se hva som dukker opp, og om det sies noe om forbrukermarkedet samtidig.

 

https://www.anandtech.com/show/13538/amd-investor-relations-next-horizon-november-6th

 

 

 

"AMD's next horizon event is scheduled for Tuesday, November 6, 2018, where we will discuss innovation of AMD products and technology, specifically designed with the datacenter on industry leading 7-nanometer process technology."
Endret av Zlatzman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel ikke noen av dere som sitter på kombinasjonen av en R5 1600 og et RTX 2080? 

 

Har bestilt nytt skjermkort nå, så jeg sitter her å lurer på om cpu kommer til å følge med. Jeg mener det skal holde til mitt bruk, men har vært ute av gamet en stund. 

 

Specs: B350 chipset (MSI Tomahawk), R5 1600 (OC til 4GHZ på alle kjerner), 16GB 3466MHZ (b-die) minne og et MSI RTX2080 Gaming Trio X. 

 

Skal drive spill i 3440x1440p med fokus på kvalitet. Tar 60 fps ultra over 100 fps medium any day! (Skjermen er en Acer predator x34p).

 

Får ikke koblet opp noe av dette før i neste måned pga jobb. Så om noen har noen innspill her hadde det vært veldig kjekt. Bottom line: Jeg mener cpu holder til gaming i den oppløsningen og at den ikke kommer til å være noe bottleneck for 2080 kortet når vi snakker 1440p ultrawide gaming. Tar jeg feil? 

Lenke til kommentar

Det snakkes om ~25% bedre ytelse med Zen 2 - da mest fra høyere klokkehastigheter. Betyr vel i praksis at Ryzen 3 da vil yte like bra som 9900K, men bare med 16 kjerner isteden for 8 til Intel. Eller tolker jeg det AMD kom med i går litt feil her?

 

Om jeg kan få 16 kjerner med singeltråd ytelsen til 9900K (~5% forskjell her og der), så må jeg si det lover bra!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...