Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fascinerende hvor mye man kan få ut av å tweake subtimingsene, såklart må man ha minne med B-die i første omgang ;)

 

 

Synd det skal være så dyrt å få ryzen opp i Intel-land i gaming.

 

Ja det er alfa og omega med ryzen og threadripper med raskt minne. For de som vil overklokke minne, og ikkje minst justere subtimings, så er dette plassen for tips:

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1628751-official-amd-ryzen-ddr4-24-7-memory-stability-thread.html

 

Utrolig mye det hjelper å justere subtimings riktig. Latency blir nede i Intel land !

Hjelpemiddel nr 1:

 

Ryzen DRAM Calculator

 

https://www.guru3d.com/files-details/download-ryzen-dram-calculator.html

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal bygge en ny Ryzen rigg og har ikke vært helt oppdatert det siste halvåret pga operasjon osv, har det kommet noen hovedkort i den siste tiden som fungerer bra med enda kjappere minne og Ryzen 2xxx serien?

 

Asus Crosshair er god for 3733 cl 14 100% stabilt iallefall med 3600c15 brikker :)

 

post-42975-0-40497600-1538251536_thumb.png

 

Cpu @ idle frekvens btw :p

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

Du som har så peiling på dette; hva er the tl;dr? Hvilken timing bør jeg gå for? Jeg har tenkt å handle Ryzen 2700x og G skill trident z på black friday. Hadde i utgangspunktet tenkt å gå for 3000 mHz. Er dette ok? Skjønner at jeg gjerne får ca 7% fps increase og slikt for hver mhz-trinn jeg går over dette, men vil du si det faktisk er verdt det? Skal ikke spille det nyeste på ultra liksom, men skal ha en pc som takler de fleste spill helt greit og må kunne spille 4k(videofiler) og generelt være kjapp bare. Skal ikke ha Intel. Ønsker å bruke det lille jeg har av forbrukermakt til å støtte AMD.

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fascinerende hvor mye man kan få ut av å tweake subtimingsene, såklart må man ha minne med B-die i første omgang ;)

 

Synd det skal være så dyrt å få ryzen opp i Intel-land i gaming.

 

Jeg kjøpte nettopp 16GB kitet til Aorus med Samsung B-die og 2 dummy dimms med RGB for ~2100Kr. Er da ikke så galt det?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at flere rapporterer at eng.sample av zen2 allerede nå er på 4,5 ghz. Kanskje ikke så imponerende men husk at zen1 var på 3,5 omtrent på den samme tiden (i forhold til launch). Så vi kan forvente over 5 ghz turbo på neste generasjon som kommer 1H neste år. Med forventet IPC økning på 10% som vi har sett vil trolig hele forspranget til Intel være spist opp. Kan bli vanskelig å selge 9900k til 6000,- da.

 

Intel har dårlig tid med sin 10nm (7nm) produksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at flere rapporterer at eng.sample av zen2 allerede nå er på 4,5 ghz. Kanskje ikke så imponerende men husk at zen1 var på 3,5 omtrent på den samme tiden (i forhold til launch). Så vi kan forvente over 5 ghz turbo på neste generasjon som kommer 1H neste år. Med forventet IPC økning på 10% som vi har sett vil trolig hele forspranget til Intel være spist opp. Kan bli vanskelig å selge 9900k til 6000,- da.

 

Intel har dårlig tid med sin 10nm (7nm) produksjon. 

 

Vel, etter å ha hatt 2800x og threadripper 1950x fra dag 1, så er jeg ikkje veldig optimist.

 

Det ble jo sagt (rykter) at Ryzen "1" skulle overklokke veldig bra også, men sannheten var en annen. 1800x overklokker jo ingen ting egentlig.

 

Jeg tror det når jeg ser det med egne øyne, ikkje et sekund før.

Lenke til kommentar

Samme her, men det er ikke utenkelig da at AMD tar igjen Intel på 7nm neste år.

 

Ingen ting er utenkelig. Ikkje mange år siden, så kunne jeg ikkje drømt om 18 core med 4500mhz + ( takk AMD)

 

Dog er fortsatt skuffet over ytelsen til både 1800x og 2700x, uansett pris.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

2700x kjører vel balle med alt av Intel til samme pris så tullete å si at ytelsen er dårlig. Men selvsagt om pris ikke betyr noe så er 9900k konge. sitter med en følelse at Intel har strukket seg så langt de kan nå på denne noden. Kommer de ikke i mål med 10nm så blir det mørkt.

 

Før ryzen 1 kom i butikkene, så sa folk at det kom til å bli mørkt for intel. Det ble kjempelyst gitt !

 

For de som liker fps per krone, så er det fint. For di som vil ha mest ytelse, så hjelper det ikkje å kjøpe toppmodellen til AMD. Det er her jeg ønsker at noe skjer. Altså vi håper på "zen 2" skal blir konge. Blir den raskere enn Intel, så koster den mere også. AMD koster mindre nå, fordi de er treigere. Mest ytelse koster ALLTID premium. Det gjelder for det meste her i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...