Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fokuset til Intel og AMD går vel mest mot mobil/laptop/nettbrett segmentet og servere, og ikke raske prosessorer for desktop/workstation/gaming maskiner. Skulle AMD klare 32 kjerner per sokkel med Zen, så blir vel den rettet mot servere only, og vil koste deretter. Tror vi får bare vente å se når Zen kommer, men selv har jeg ingen store forhåpninger.

Mere svar på dette, men ja vi er vel noe off topic nå.

 

Kan vel være delevis riktig at AMD tror de har lettere å komme inn på mobilmarkedet\nettbrett.

En det de har for Server\PC bortsett fra entulistene som skal kun ha det beste.

Lenke til kommentar

 

 

men antakelsen er en helt ny sokkel, DDR4 støtte ++ det er det vi "vet" til nå. BTW Bulldozer er IKKE flere amd 64 x2 kjerner sammenkjørt!

Helt ny sokkel am4+ trenger ikke å bety at cpuen baserer seg på bulldozer med flere IPC med 40%.

 

Men vil aldri måle seg bedre en Ivybride\haswell på ytelse særlig mellom i3-i5 i den generasjonen.

 

Jeg håper heller på AMD klarer å lage hovedkort i E-ATX størrelse tilsvarende ASUS MK Asus Z10PE-D16 WS.

Da jeg håper å tro 10 000 kr vil være mere nok å sikre meg pc ut 2018. kanskje lengere.

 

Det er litt vanskelig å si basert på rykter men håper helst på amd vil gå den veien. Da jeg tror de har større mulighet å hente kunder fra sokkel 2011-03.

 

Eldre spill fra 2017 vil neppe AMD har mulighet å konkurere mot, de vil intel uansett ha market for.

Men tror uansett det ikke er lønnsomt å konkurere mot i3-6300 heller da pengene blir småpenger å tjene på.

AMD trenger mere penger for å forbedre cpuene sine.

 

jah!, den: HWAAAAAT! skulle egentlig stå her, men av en ell annen grunn kome den uavhengig lenger ned!??. men jeg skjønner virkelig ikke mye avv det du prater om LMH1

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk blander følelser inn når man diskuterer AMD/Intel. De lager prosessorer...

Siden det er lite info rundt Zen ute enda, så blir det at vi spekulerer her, sånn er det bare. Det hadde vært spennende om Zen overrasker oss positivt da, det må jeg si. Siste CPU jeg hadde fra AMD var vel en Opteron 170 :p

Lenke til kommentar

Her er du "litt" ute på vidda. Det du har misset her er det faktum at AMD Zen slipper først som høyytelses x86 processor til forbruker markedet. SÅ kommer server på markedet.

 

Så du tror AMD Zen vil slippe en x86 prosessor, rettet mot forbrukerne, med 32-kjerner, som vil si 4 ganger ytelsen til 5960x?  :rofl:

Dagens, kommer aldri til å skje, du må være største AMD-fanboyen jeg har sett på lenge om du faktisk tror dette  :lol:

Lenke til kommentar

 

Her er du "litt" ute på vidda. Det du har misset her er det faktum at AMD Zen slipper først som høyytelses x86 processor til forbruker markedet. SÅ kommer server på markedet.

 

Så du tror AMD Zen vil slippe en x86 prosessor, rettet mot forbrukerne, med 32-kjerner, som vil si 4 ganger ytelsen til 5960x?  :rofl:

Dagens, kommer aldri til å skje, du må være største AMD-fanboyen jeg har sett på lenge om du faktisk tror dette  :lol:

 

Det er lite trolig at AMD vil slippe en 32-kjerner ZEN-prosessor først, det er nok heller det som er potensialet til arkitekturen på sikt.

Når det er sagt, så kan jeg gjerne tro at AMD er villige til å selge 10- eller 12-kjernede prosessorer til forbrukermarkedet for å komme Intel i forkjøpet til en "fornuftig" pris.

 

Joda, men 40% IPC er drøyt mye på en generasjon, samtidig som at intel sine CPUer er billigere pga bedre produksjonsteknikk.

Nå er vel også i5 6600k rundt 25% raskere enn 2500k på samme hastighet, så blir en vanskelig kamp.

 

Dog, jeg håper virkelig at AMD lanserer noe jeg faktisk kan anbefale til folk. Prisene til Intel begynner jo også å bli rimelig drøye.

 

Intel kom i 2006 ut med Core 2 Duo, det var omtrentlig en dobling i IPC mot at maksimale klokkefrekvenser på luft ble senket med omlag 10-15% på vanlig kjøling. Nå er riktignok Excavator en vesentlig bedre arkitektur enn Pentium 4 noen gang var, men AMD har allerede sagt at de har forbipassert målet på 40% økt IPC. Hvis ZEN klarer 40% økning i IPC passerer den mest sannsynlig Ivy Bridge, og legger seg på "nesten-Haswell-nivå," det tror jeg kan være nok.

Lenke til kommentar

 

 

Her er du "litt" ute på vidda. Det du har misset her er det faktum at AMD Zen slipper først som høyytelses x86 processor til forbruker markedet. SÅ kommer server på markedet.

 

Så du tror AMD Zen vil slippe en x86 prosessor, rettet mot forbrukerne, med 32-kjerner, som vil si 4 ganger ytelsen til 5960x?  :rofl:

Dagens, kommer aldri til å skje, du må være største AMD-fanboyen jeg har sett på lenge om du faktisk tror dette  :lol:

 

Det er lite trolig at AMD vil slippe en 32-kjerner ZEN-prosessor først, det er nok heller det som er potensialet til arkitekturen på sikt.

Når det er sagt, så kan jeg gjerne tro at AMD er villige til å selge 10- eller 12-kjernede prosessorer til forbrukermarkedet for å komme Intel i forkjøpet til en "fornuftig" pris.

 

Joda, men 40% IPC er drøyt mye på en generasjon, samtidig som at intel sine CPUer er billigere pga bedre produksjonsteknikk.

Nå er vel også i5 6600k rundt 25% raskere enn 2500k på samme hastighet, så blir en vanskelig kamp.

 

Dog, jeg håper virkelig at AMD lanserer noe jeg faktisk kan anbefale til folk. Prisene til Intel begynner jo også å bli rimelig drøye.

 

Intel kom i 2006 ut med Core 2 Duo, det var omtrentlig en dobling i IPC mot at maksimale klokkefrekvenser på luft ble senket med omlag 10-15% på vanlig kjøling. Nå er riktignok Excavator en vesentlig bedre arkitektur enn Pentium 4 noen gang var, men AMD har allerede sagt at de har forbipassert målet på 40% økt IPC. Hvis ZEN klarer 40% økning i IPC passerer den mest sannsynlig Ivy Bridge, og legger seg på "nesten-Haswell-nivå," det tror jeg kan være nok.

 

Godt å se noe som følger med i timen!  :w00t: det blir UTROLIG spennede å se hva de leverer, og nei jeg tror ikke at AMD sikter en 32 kjernes på forbrukermarkedet, snarere ryktet om en entusiast chip på 16 kjerner med SMT som blir "32" :p 

Lenke til kommentar

 

Her er du "litt" ute på vidda. Det du har misset her er det faktum at AMD Zen slipper først som høyytelses x86 processor til forbruker markedet. SÅ kommer server på markedet.

 

Så du tror AMD Zen vil slippe en x86 prosessor, rettet mot forbrukerne, med 32-kjerner, som vil si 4 ganger ytelsen til 5960x?  :rofl:

Dagens, kommer aldri til å skje, du må være største AMD-fanboyen jeg har sett på lenge om du faktisk tror dette  :lol:

 

:rofl: sikta te det du sa om at AMD ikke ville satse på forbrukeren men kun server og mobil. og ikke at det egentlig fortjener en respons.. se på signaturen min og fortell meg igjen hvor fanboy jeg er!  :tease:  bare en fyr som har vært med på PC fronten siden 1989 og har opplevd litt fra begge selskap, nok til at jeg kribler med tanken på gode gamle Jim Keller og AMD før intels core 2 serie. kort og godt jeg elsker CPU teknologi, samma hva selskap  :huh:

Lenke til kommentar

Ellers kan man håpe AMD Imageon chip muligens blir kraftig nok å gi intel Atom konkuranse.

Er litt lei at mobilen støtter kun 32 bits operativsystem.

Jeg måtte nesten dobbeltsjekke at dette ikke var en gammel tråd...

AMD har for lengt solgt hele Imageon-avdelingen til Qualcomm (Ja, en av AMD sine mange idiotiske avgjørelser). Det er teknologien bak Imageon som driver Qualcomm sine "Adreno GPUer" som man kan finne i Qualcomm Snapdragon-seire.

 

Elles så støtter vel de fleste mobiltelefoner nå 64-bit. Apple var først ute med 64-bit støtte på A7 SoC'ene i 2013. Første Android-produkt med 64-bit var nettbrettet Nexus 9 med Nvidia Tegra K1-64 som bruker Nvidia sin Denver CPU arkitektur.

 

 

Men ja...

Tilbake til topic!

 

Jeg tror Zen blir en bra arkitektur. De kommer nok ikke til å slå Intel i rå ytelse per tråd, men de blir nok definitivt konkurransedyktige. Det er server og arbeidsstasjonsmarkedet første iterasjon av Zen blir rettet mot.

 

Vi krysser fingrene for at de klarer å shippe produkter i 2016, foreløpig er planen i midten av 4. kvartal!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som har vært målet til AMD siden de begynte å jobbe med ZEN, etter reansettelsen av Jim Keller igjen i 2012 er, 40% IPC økning hvor hvis vi ser på de forrige generasjonene hvor økning har vært så lav som 4% i noen tilfeller skuffende I KNOW! ikke rart folk tviler, men så var ikke Jim Keller arkitekten heller :nei:  bort med den gamle arkitekturen hvor man delte ressurser mellom kjerner på chippen(CMT) noe som gav AMD en SERIØS reduksjon i cache ytelse, og da nytter det lite med 12 - 15 MB i level 3 cache. samtidig har man en altfor stor node 32nm som ikke akk er kjent for super effektivitet. la oss bare håpe å se nå som AMD går for 14nm som BTW er samme node Intel nå kjører på en god stund fremover nå som tick tock modelen er ute av bildet. tick tick tock blir det nå :p AMD har planlagt og jobbet med ZEN siden 2012 som sagt, og lagt mye strategi inn i gamet her for å kunne være konkuransedyktige mot Intel fra de lanserer ZEN. Jeg gleder meg! :dribble:  

straight from the horses mouth!

Lenke til kommentar

 

Ellers kan man håpe AMD Imageon chip muligens blir kraftig nok å gi intel Atom konkuranse.

Er litt lei at mobilen støtter kun 32 bits operativsystem.

Jeg måtte nesten dobbeltsjekke at dette ikke var en gammel tråd...

AMD har for lengt solgt hele Imageon-avdelingen til Qualcomm (Ja, en av AMD sine mange idiotiske avgjørelser). Det er teknologien bak Imageon som driver Qualcomm sine "Adreno GPUer" som man kan finne i Qualcomm Snapdragon-seire.

 

Elles så støtter vel de fleste mobiltelefoner nå 64-bit. Apple var først ute med 64-bit støtte på A7 SoC'ene i 2013. Første Android-produkt med 64-bit var nettbrettet Nexus 9 med Nvidia Tegra K1-64 som bruker Nvidia sin Denver CPU arkitektur.

 

 

Men ja...

Tilbake til topic!

 

Jeg tror Zen blir en bra arkitektur. De kommer nok ikke til å slå Intel i rå ytelse per tråd, men de blir nok definitivt konkurransedyktige. Det er server og arbeidsstasjonsmarkedet første iterasjon av Zen blir rettet mot.

 

Vi krysser fingrene for at de klarer å shippe produkter i 2016, foreløpig er planen i midten av 4. kvartal!

 

Zen's introductory slide, showing major changes Produced 2016 Designed by AMD Common manufacturer(s) Instruction set AMD64 (x86-64) Cores
  • 2 (essential)[3]
  • 2-4 (mainstream)
  • 8-16 (enthusiast)[4][5]
  • 32 (server)[6]
Created 2015 Transistors 14nm (FinFET)[7] Socket(s) Predecessor Excavator Successor Zen+[9] Application Desktop, Laptop, Server

Hvis vi ser her på mainstream og enthusiast markedet de slipper cpu og Apu er til så ser vi 2 - 4 kjerner på mainstream med "HT" og 8 - 16 på entusiast nivået... med "HT" Server 32 kjerner med "HT" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som har vært målet til AMD siden de begynte å jobbe med ZEN, etter reansettelsen av Jim Keller igjen i 2012 er, 40% IPC økning hvor hvis vi ser på de forrige generasjonene hvor økning har vært så lav som 4% i noen tilfeller skuffende I KNOW!

40% ytelse i IPC er et best-case tall bare så du vet det. Majoriteten av workloads vil ikke nå like høyt.

 

 

ikke rart folk tviler, men så var ikke Jim Keller arkitekten heller :nei:

Husk at en CPU designes og lages av et team med flere hundre teknikkere og designere over flere år. Det er ikke kun en person som står bak. Jim Keller er definitivt en dyktig teknikker, men han er ikke en mirakelmann slik som enkelte her fremstiller han.

 

Etter at han sluttet i AMD i høst jobber han forresten nå med neste generasjon "Autopilot hardware" design hos Tesla Motors forresten! :) 

 

 

bort med den gamle arkitekturen hvor man delte ressurser mellom kjerner på chippen(CMT) noe som gav AMD en SERIØS reduksjon i cache ytelse, og da nytter det lite med 12 - 15 MB i level 3 cache.

Nå er det nødvendigvis ikke noe galt med å dele ressurser mellom kjernene på en brikke, problemet er bare at AMD aldri klarte å implementere en effektiv prefetch-mekanisme til cachene, og støtte for AMD sitt modul-konsept kom for sent inn i operativsystemer som Windows.

 

 

samtidig har man en altfor stor node 32nm som ikke akk er kjent for super effektivitet. la oss bare håpe å se nå som AMD går for 14nm som BTW er samme node Intel nå kjører på en god stund fremover nå som tick tock modelen er ute av bildet.

AMD (les Samsung/Global Founderies/TSMC) er fremdeles i praktis en generasjon bak Intel. 14/16nm er egentlig ganske missvisende, da det er forskjellige måter å komme frem til dette tallet. 14/16nm er første generasjon med FinFET transistorer for Samsiung/GF/TSMC, Intel introduserte FinFET allerede på 22nm, og når man så problemene de andre hadde med 20nm var det ganske klart hvofor Intel faktisk introduserte FinFET allerede på 22nm. Intel sin 14nm prosess er 2. generasjon FinFET transitorer for Intel.

 

Samsung/GF/TSMC har nå fokusert på å utvikle FinFET-transistorer det i seg selv er en veldig stor endring i prosessen, og de valgte derfor ikke å gjøre noe med interconnectet i brikkene. Interconnectet er metalllagene som kobler transistorene sammen. Hvis man tar utgangspunktet i dette så burde egenlig Samsung/GF/TSMC kalt den nye prosessen 20nm FinFET, ikke 16nm eller 14nm.

 

 

AMD har planlagt og jobbet med ZEN siden 2012 som sagt, og lagt mye strategi inn i gamet her for å kunne være konkuransedyktige mot Intel fra de lanserer ZEN.

Ja, det har de, men Intel har også jobbet like lenge med sine kommende CPU'er, og selv om enkelte her tror det så sitter ikke Intel sine tusenvis av utviklere bare å later seg.

 

Når Zen kommer for arbeidsstasjon og servere så er Skylake-E rett rundt hjørnet for samme segment, og når Zen kommer i APU'er for konsumentmarkedet så er Cannonlake (10nm krymp av Kaby Lake) rett rundt hjørnet.

 

Det blir ikke noen "walk in the park" for AMD, men de blir iallefall mer konkurransedyktige (spesielt i server og HPC-segmentet), jeg tror også de kan finne seg noen gode nisjer de kan tjene penger på! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det har de, men Intel har også jobbet like lenge med sine kommende CPU'er, og selv om enkelte her tror det så sitter ikke Intel sine tusenvis av utviklere bare å later seg.

Det kan jeg skrive under på!

Har en laptop med en Core M 5Y71, og det at den leverer en nesten like bra opplevelse under nettlesning, lasting av programmer, visning av filmer og videoer, og andre enkle oppgaver, som en i7-3720QM er ekstremt imponerende med tanke på at den produserer 10% av varmen. Det er på ingen måte en tallknuser for kompilering og komprimering, men race-to-sleep-strategien til Intel fungerer absolutt for helt enkel bruk.

Lenke til kommentar

Har en laptop med en Core M 5Y71, og det at den leverer en nesten like bra opplevelse under nettlesning, lasting av programmer, visning av filmer og videoer, og andre enkle oppgaver, som en i7-3720QM er ekstremt imponerende med tanke på at den produserer 10% av varmen. Det er på ingen måte en tallknuser for kompilering og komprimering, men race-to-sleep-strategien til Intel fungerer absolutt for helt enkel bruk.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-5200U-vs-Intel-Core-M-5Y71

 

Det er ektremt imporerende den klarer å konkurere mot i5 5200u.

Selv kunne jeg tenke meg

 
Men er vel neppe noe å overklokke muligens denne ikke har kjøler en gang.
Lenke til kommentar

 

Det som har vært målet til AMD siden de begynte å jobbe med ZEN, etter reansettelsen av Jim Keller igjen i 2012 er, 40% IPC økning hvor hvis vi ser på de forrige generasjonene hvor økning har vært så lav som 4% i noen tilfeller skuffende I KNOW!

40% ytelse i IPC er et best-case tall bare så du vet det. Majoriteten av workloads vil ikke nå like høyt.

 

 

ikke rart folk tviler, men så var ikke Jim Keller arkitekten heller :nei:

Husk at en CPU designes og lages av et team med flere hundre teknikkere og designere over flere år. Det er ikke kun en person som står bak. Jim Keller er definitivt en dyktig teknikker, men han er ikke en mirakelmann slik som enkelte her fremstiller han.

 

Etter at han sluttet i AMD i høst jobber han forresten nå med neste generasjon "Autopilot hardware" design hos Tesla Motors forresten! :) 

 

 

bort med den gamle arkitekturen hvor man delte ressurser mellom kjerner på chippen(CMT) noe som gav AMD en SERIØS reduksjon i cache ytelse, og da nytter det lite med 12 - 15 MB i level 3 cache.

Nå er det nødvendigvis ikke noe galt med å dele ressurser mellom kjernene på en brikke, problemet er bare at AMD aldri klarte å implementere en effektiv prefetch-mekanisme til cachene, og støtte for AMD sitt modul-konsept kom for sent inn i operativsystemer som Windows.

 

 

samtidig har man en altfor stor node 32nm som ikke akk er kjent for super effektivitet. la oss bare håpe å se nå som AMD går for 14nm som BTW er samme node Intel nå kjører på en god stund fremover nå som tick tock modelen er ute av bildet.

AMD (les Samsung/Global Founderies/TSMC) er fremdeles i praktis en generasjon bak Intel. 14/16nm er egentlig ganske missvisende, da det er forskjellige måter å komme frem til dette tallet. 14/16nm er første generasjon med FinFET transistorer for Samsiung/GF/TSMC, Intel introduserte FinFET allerede på 22nm, og når man så problemene de andre hadde med 20nm var det ganske klart hvofor Intel faktisk introduserte FinFET allerede på 22nm. Intel sin 14nm prosess er 2. generasjon FinFET transitorer for Intel.

 

Samsung/GF/TSMC har nå fokusert på å utvikle FinFET-transistorer det i seg selv er en veldig stor endring i prosessen, og de valgte derfor ikke å gjøre noe med interconnectet i brikkene. Interconnectet er metalllagene som kobler transistorene sammen. Hvis man tar utgangspunktet i dette så burde egenlig Samsung/GF/TSMC kalt den nye prosessen 20nm FinFET, ikke 16nm eller 14nm.

 

 

AMD har planlagt og jobbet med ZEN siden 2012 som sagt, og lagt mye strategi inn i gamet her for å kunne være konkuransedyktige mot Intel fra de lanserer ZEN.

Ja, det har de, men Intel har også jobbet like lenge med sine kommende CPU'er, og selv om enkelte her tror det så sitter ikke Intel sine tusenvis av utviklere bare å later seg.

 

Når Zen kommer for arbeidsstasjon og servere så er Skylake-E rett rundt hjørnet for samme segment, og når Zen kommer i APU'er for konsumentmarkedet så er Cannonlake (10nm krymp av Kaby Lake) rett rundt hjørnet.

 

Det blir ikke noen "walk in the park" for AMD, men de blir iallefall mer konkurransedyktige (spesielt i server og HPC-segmentet), jeg tror også de kan finne seg noen gode nisjer de kan tjene penger på! :)

 

Samsung har produsert FinFet transistorer i åresvis, faktisk har finfet eksistert i nesten 10år :huh:  men det jeg er enig i er at Intel var den første halvleder produsenten til å flytte seg fra 32nm til 22nm. og i så måte "bane" vei for 20nm og her er intel forran, det som jeg håper på AMD vil lykkes godt med er et produkt som vil KONKURERE med INTEL. og der tenker jeg de er på vei med å få inn samsung som produsent.

 

og for å svare på det at Jim Keller er en "mirakel" mann, NOOOOO just plain NOOOO skjønner ikke helt hvorfor du drar det kortet, se over tråden en gang til, Jim Keller er en UTROLIG dyktig LEDENDE figur innen det aktuelle feltet. just saying. jeg PERSONLIG blir gira av tanken på hans produkt. btw Jim Keller er Chief engineer, så jo han er egentlig sjefen her. :tease:  

 

ja det å produsere på finfet gir noen nye utfordringer, Layer Awareness bla mange andre. la oss bare håpe at expertisen til Keller med TEAM :p nailer det. og det ryktes at de har gjort nettop det.

 

så vi er stort sett enige.  :rofl:

Lenke til kommentar

Legger inn litt stoff her. 

 

Cadence, ARM, Samsung 14nm Test Chip – Collaboration Eases FinFET Digital Implementation

Comments(0)

A recent test chip tapeout using the Samsung 14nm FinFET process revealed significant progress in digital implementation at this new process node. Thanks to deep collaboration and extensive R&D investments in libraries, process, and tools, the digital implementation of the test chip was successfully completed in about eight weeks.  The test chip tapeout was announced Dec. 20, 2012 by ARM and Cadence.

This chip is actually the second 14nm FinFET tapeout for Cadence and ARM. The first used an ARM Cortex-M0 processor and was based on an IBM silicon-on-insulator (SOI) process (you can read the press release here or a more detailed blog post here). The latest tapeout is the first 14nm tapeout to use a high-performance ARM Cortex-A series processor core -- the Cortex-A7 -- and it uses a Samsung bulk CMOS process. This digital implementation project was a three-way, geographically distributed collaborative effort across many time zones.

Lenke til kommentar
  • Gavekort fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...