Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Veeel, som sagt tidligere så er jo disse perfekte for folk som vil streame spill til andre, og ikke har 15000kr å bruke på CPU og hk, eller folk som setter pris på å kunne multitaske/har flere skjermer, og ha chrome med maaaaaasse faner + andre greier oppe mens man spiller <3

 

Jeg har egentlig behov for 8c/16t Ryzen til visse ting. Feks rendering, transcoding av video og eventuelt streaming. Er ganske lei av alle sokkel forandringene til intel over kort tid, så å kunne oppgradere uten å måtte skifte hovedkort er jo litt fordel det også :)

Skal spille også på denne pc'en, men mye av det blir i 5760x1200, så høyere enn 1080p ;P

 

Men nå begynner jeg virkelig å lure på om jeg skal skifte til CH6 + 1700 og bedre ram med 20% rabatt, og returnere det jeg nevnte over (Siden jeg har custom WC loop etc, trenger bare ny cpu blokk, mest på grunn at den lekker) :/

 

2600k begynner å dra for mye på årene, spesielt siden den akkurat ikke duger på VR, da jeg ikke greier å klokke den over 4Ghz stabilt nok på lufte lenger (Må opp i 4.2 vist nok. Den har blitt kjørt veldig hardt, gjennom folding). Jeg har ikke flust med penger akkurat nå, på grunn av en uventet høy regning.

 

Til andre, jeg er ikke intel eller amd fanboy, men når dere drar opp 7700k mot 1800x, så må jeg være enig at dere bruker dårlig sammenligning. Da burde dere dele prisen på 1800x i to eller noe, siden den har dobbelt så mange kjerner og tråder :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at flere får ca samme ytelse som noen av oss her har hatt siden 2014. 5960x var jo et kongekjøp, selv om den kosta 7-8000kr.

 

Ja derfor jeg er litt skuffet over Ryzen, ikke fordi den yter dårlig, for det gjør den åpenbart ikke, men fordi jeg har hatt den ytelsen i 3 år. Blir spennende å se hva AMD kan få til med Ryzen fremover da når de får tweaket ting her og der. Kan jo hende de går for quad channel minne de også i nær fremtid, og også øker med flere kjerner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når nå prisene på intel synker så er det liten hensikt å gå for Ryzen

 

Helt i tråd med hva jeg skrev før her.

De fleste vil uansett ikke ha Ryzen og liker å fortelle om det her i Ryzen-tråden.  :hmm:

Kjekt for de som liker monopol/minst mulig aktører.. litt "bend over" liksom. :tease:

Lenke til kommentar

 

Går da strålende i 1440p med R9 290X og Freesync, som tilsvarer RX480 og 1060.

 

100-144fps i "Ultra"? ;)

 

Neida, til min type spill ville det for det meste vært godt nok. Men jeg tenker på at nye spill blir mer krevende hele tiden. Det som er godt nok i dag, er for svakt til morgendagens spill. En 1080p skjerm er lett å drive, selv for midrange kort, og krever ikke oppgradering av skjermkort like ofte som de høy oppløste skjermene for øyeblikket gjør. Det er på en måte det jeg tar litt høyde for. Jeg mener at selv med et GTX1080 bør man nok ha G-Sync skjerm for 1440p om man ikke skal måtte bytte skjermkort "hvert år"..

 

Aldri prøvd spillet men Assassins Creed spillene er vel porter fra konsoll som ikke er kjent for å kjøre særlig bra på pc.

Til og med overklokket GTX1080 ser ut til å havne ned mot 60 fps i den oppløsningen og alt maxet.

Med overklokket 290x kjører jeg f.eks BF1 (ultra) med over 60 fps og Overwatch (ultra) bunner Asus MG279Q freesync limit på 90hz/fps. Får jeg 60fps+ og ingen screen tearing så pleier jeg å være fornøyd.

Dette med en i5-6600k (4c/4t, oc).

 

1440p er som du sier tyngre å drive, men det er ikke like nødvendig med f.eks antialysing for at det skal se pent ut. Er ikke alle som krever minimum 144hz og ultra settings heller.

 

Å si at RX480 og GTX1060 ikke egner seg til 1440p blir i hvertfall feil. Noe vil de selvfølgelig slite med men det går også ann å stille ned fra ultra til high eller medium uten at det ser ut som et spill fra 90 tallet.  :p

Lenke til kommentar

Hva er unnskyldningen for å ikke kjøpe? :D

 

Vel, selv med Expert rabatt. Så blir det jo med RAM nesten oppi samme pris som et 1080Ti. Og det yter vel omtrent så jeg kunne pensjonert 980Ti'ene i signatur maskinen min..  :hmm:

 

Edit: Men stakkars PSU'en min. Kan jo ikke la den bli arbeidsledig heller.. Kanskje heller 2 x 1080Ti?!  :dribble:

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Stod å vinglet lenge på expert i dag. La først inn en bestilling på 1700 og CH6. Men etter å tenkt en stund så endret jeg til 7700k og Asus Strix Z270G (itx). Måtte bare spørre meg selv, hva bruker jeg pc'en til? Gaming +90% av tiden.

 

Tips til minne folkens? Hva er best til gaming: 4266MHz (CL19) vs. 3200MHz (CL14)?

Lenke til kommentar

Stod å vinglet lenge på expert i dag. La først inn en bestilling på 1700 og CH6. Men etter å tenkt en stund så endret jeg til 7700k og Asus Strix Z270G (itx). Måtte bare spørre meg selv, hva bruker jeg pc'en til? Gaming +90% av tiden.

 

Tips til minne folkens? Hva er best til gaming: 4266MHz (CL19) vs. 3200MHz (CL14)?

 

Øyh!! Ikke noe Intel sniking i Ryzen tråden!! :p

 

 

Så var det den jævla USB porten da!.. Dere får kalle meg Christian i dag. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stod å vinglet lenge på expert i dag. La først inn en bestilling på 1700 og CH6. Men etter å tenkt en stund så endret jeg til 7700k og Asus Strix Z270G (itx). Måtte bare spørre meg selv, hva bruker jeg pc'en til? Gaming +90% av tiden.

 

Tips til minne folkens? Hva er best til gaming: 4266MHz (CL19) vs. 3200MHz (CL14)?

Hvorfor i det hele tatt "oppgradere" fra 3770K @4.5 da? :p

Lenke til kommentar

 

Å si at RX480 og GTX1060 ikke egner seg til 1440p blir i hvertfall feil. Noe vil de selvfølgelig slite med men det går også ann å stille ned fra ultra til high eller medium uten at det ser ut som et spill fra 90 tallet.  :p

 

 

Jeg testet 2x HD7970GHz i 4K med "The Division". Rett og slett imponerende grafikk selv på "low" eller "Medium", husker ikke helt hvor langt ned jeg måtte. Men det var absolutt spillbart. Men dette kommer jo åpenbart veldig an på fra spill til spill. Som du ser er AC i andre enden av skalaen omtrent umulig å drive (jeg nevnte det for spøk). Jeg har også sett 1440p med G-Sync bli drevet med et GTX960! :omg: På Elkjøp. Et eller annet bilspill, lå nede i 30fps landskap, men det skulle man ikke trodd..

 

Så man kan godt si at det blir feil slik som jeg sa med krav til 1440p. Men man kan samtidig spørre seg hva som ser best ut av 1080p på "Ultra" og 1440p på "Medium". Min tanke med 1440p over 1080p må være at man oppgraderer for å få bedre mer realistisk grafikk. Men hvis skjermkortet må så langt ned i detaljnivå for å drive skjermen, at man får mer detaljer i 1080p. Så blir det fort slik at man kan tenkes å foretrekke 1080p. Ihvertfall om man spiller et spill der man kan lene seg litt tilbake med en håndkontroller og spille...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...