Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, TheKims said:

Tenker litt på å bygge en laptop erstatter med enten 2200G eller 3200G. 

Det skal bygges i et mini kabinett og helst så smått som det er mulig, så blir nok å leke litt med undervolt og muligen underklokk for å holde støyen så lav som mulig. 

Er det da noe vits å gå for nyeste som er noe dyrere?

Vet ikke noe om 2200G eller 3200G, men en kompis av meg har samme mål som deg, og han planlegger en Intel NUC i7-8559U og så bytte kasse på den til AKASA Turing for å få den lydløs (uten vifter).

AKASA Turing

Intel NUC i7-8559U

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-C64- skrev (23 minutter siden):

Vet ikke noe om 2200G eller 3200G, men en kompis av meg har samme mål som deg, og han planlegger en Intel NUC i7-8559U og så bytte kasse på den til AKASA Turing for å få den lydløs (uten vifter).

AKASA Turing

Intel NUC i7-8559U

Grunnen til at jeg vil bygge selv er at det er mulig å oppgradere etterhvert som behovet er der. Hverken laptops eller NUC har den muligheten annet enn kanskje mere RAM og større HDD. Intel henger dessuten langt etter når det gjelder iGPU.

Endret av TheKims
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Zlatzman said:

Nei, tenkte på bildet du la ut, men vet ikke om du tok skjermbilde ved idle eller ved last. Her er din og min klokkefrekvens i samme bilde, jeg har tatt skjermbilde ved idle.

image.thumb.png.35aa0de65df5e641b75bc456665b95bb.png

 

 

Her er bilde av totalt idle (uten steam, origin, hwinfo og disse tingene i bakgrunnen)

RM02.thumb.jpg.cfa46535f127c390c426dc80cd2503fc.jpg

 

Og her er bilde med de samme tingene slått av, med C-states enabled, Cool 'n Quiet enabled og minimum processor state (under Ryzen balanced) på 10%.

RM03.thumb.jpg.6ceb872c9d0e86507b90308676178390.jpg

 

Hvordan ser det ut? Har vi gått helt bort fra dette med kjølepasta - ser den bra nok ut?

Lenke til kommentar

Da er endelig alle delene i hus. Dette skal bygges når jeg får en ledig helg:
 

Mangler et grafikkort, sier du? Javisst, den får mitt gamle Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Aorus Xtreme Edition og så ser vi hva som skjer når Ryzen 4xxx og RTX 3080 Ti lanseres til neste år. ;)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Litt om TSMC videre til 5/3nm osv. og hvor bra yields det er på AMD sin Zen 2. Av hver wafer på 300mm sitter de igjen med 749stk 8-Kjernere som funker, eller 187 stk 32-Kjerner Epyc. Til sammenligning så får Intel 24stk 28-Kjerner per 300mm wafer. 

Så at de ikke greier levere nok står hvertfall ikke på yields :p 

https://fuse.wikichip.org/news/2879/tsmc-5-nanometer-update/

2eaIrlF.jpg

Endret av -=HellBound=-
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter at jeg bestemte meg for å kjøre minnet på 3600Mhz har jeg testet ut litt forskjellige ting. Først ren XMP profil, deretter en litt strammere CL16 enn XMP profilen og til slutt en CL14. Ut i fra bildene så er rekkefølgen alltid den samme, XMP, CL16 og CL14. Tenkte å vise til at det nytter selv uten med gaming i tankene, er jo stort sett det som blir nevnt hele tiden. Forskjellen er ikke så stor, men nå er jo dette kun forskjellen på forskjellige 3600Mhz profiler. Så ser jeg at det selges 3200Mhz CL18 brikker. Sikkert noen som kjøper disse også. Da kan en jo begynne å undre seg hva tallet hadde blitt på f.eks Blender når det skiller ett halvt minutt bare på disse brikkene.   

prove.jpg

prove2.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, knopflerbruce said:


Det jeg mente var vel mer synonymt med "tilgodelapp", men om man kaller det "gavekort" har det samme funksjon. Ser ikke hva som tilsier "WTF" her etter å ha lest posten din, for å være ærlig. Jeg var ikke klar over at de benyttet gavekort til slike ordningen som det du beskriver, og da kan en jo f.eks. spørre om gavekort lik salgsverdien på en erstatningsvare. Det skulle jo være ett fett for deres del.

Erstatningsvare, så sant de ikke hadde sent det ut enda, så kunne det sikkert vært noe, men antar det ville vært mye å holde styr på for de som må besvare eposter? Men så snart det er sendt ut så blir det jo bare utgifter å ta ting i retur, ikke kun porto dersom de var så snille, men også arbeidskrefter for å måtte sjekke ut returvarene.

De måtte jo ha bygget seg ekstra rutiner og kodet nettsiden om litt, for å kunne få til en smidig tilgodelappordning for varer som ikke var sendt ut enda.

Med gavekort så har komplett en ekstra fordel. Hvor gavekortet har en utløpsdato. Da kan det hende at enkelte glemmer ut å nytte gavekortkoden og komplett har spart seg for utgiften med å ta gavekortet som betaling senere.

Lenke til kommentar
5 hours ago, FranZe said:

Etter at jeg bestemte meg for å kjøre minnet på 3600Mhz har jeg testet ut litt forskjellige ting. Først ren XMP profil, deretter en litt strammere CL16 enn XMP profilen og til slutt en CL14. Ut i fra bildene så er rekkefølgen alltid den samme, XMP, CL16 og CL14. Tenkte å vise til at det nytter selv uten med gaming i tankene, er jo stort sett det som blir nevnt hele tiden. Forskjellen er ikke så stor, men nå er jo dette kun forskjellen på forskjellige 3600Mhz profiler. Så ser jeg at det selges 3200Mhz CL18 brikker. Sikkert noen som kjøper disse også. Da kan en jo begynne å undre seg hva tallet hadde blitt på f.eks Blender når det skiller ett halvt minutt bare på disse brikkene.   

Blender er ikke veldig god til å måle minneytelse da det applikasjonen for det meste bruker internminne (lv2 og lv3 cache) i cpu'en

Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (14 timer siden):

Litt om TSMC videre til 5/3nm osv. og hvor bra yields det er på AMD sin Zen 2. Av hver wafer på 300mm sitter de igjen med 749stk 8-Kjernere som funker, eller 187 stk 32-Kjerner Epyc. Til sammenligning så får Intel 24stk 28-Kjerner per 300mm wafer. 

Så at de ikke greier levere nok står hvertfall ikke på yields :p 

https://fuse.wikichip.org/news/2879/tsmc-5-nanometer-update/
 

Det positive med denne situasjonen er at AMD mest sannsynlig ikke må betale så mye for hver brikke.
Det negative er at AMD er begrenset av TSMC sin produksjonskapasitet, og den vil ikke endres over natten.

Konsollene vil jo også begynne masseproduksjon neste år, det blir spennende å se om AMD får utnyttet ledeelsen de har nå før Intel slår tilbake

Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Erstatningsvare, så sant de ikke hadde sent det ut enda, så kunne det sikkert vært noe, men antar det ville vært mye å holde styr på for de som må besvare eposter? Men så snart det er sendt ut så blir det jo bare utgifter å ta ting i retur, ikke kun porto dersom de var så snille, men også arbeidskrefter for å måtte sjekke ut returvarene.

De måtte jo ha bygget seg ekstra rutiner og kodet nettsiden om litt, for å kunne få til en smidig tilgodelappordning for varer som ikke var sendt ut enda.

Med gavekort så har komplett en ekstra fordel. Hvor gavekortet har en utløpsdato. Da kan det hende at enkelte glemmer ut å nytte gavekortkoden og komplett har spart seg for utgiften med å ta gavekortet som betaling senere.


Det ville jo ikke vært noe mer enn å legge inn en boks for erstatningsvaren og en boks for gavekortverdien, lik 95% av erstatningsvarens utsalgsverdi e.l. og ventet på et trykk på en av knappene via "min side". I praksis går det automagisk, om de ikke insisterer på å sette summen manuelt i alle tilfeller. I de tilfellene hvor erstatningsvare ikke er aktuelt, kunne en tilsvarende valgt mellom kreditering, og et gavekort med en noe høyere verdi enn krediteringsbeløpet (siden en binder seg til komplett). Si man får 5% ekstra, eller så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som 3900X@X570 snart tar over for min gamle trofaste X58 hovedrigg (Siden januar 2009) som nå trer ut av pensjonistenes rekker og inn i de evige jaktmarker så har jeg gjort meg noen tanker.

For å unngå "wall of text" har jeg lagt det i en spoiler.

 

Spoiler

 

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli sentimental over å pensjonere en PC men den har nå fulgt meg i over 10 år og om bare 1 måned totalt 11 år.  Den har vært der trofast 24/7 gjennom tykt og tynt, høst og vinterstormer, lyn og torden, strømspikes og tider med dårlig jording

Selv om den har vært stø som et fjell er den ikke uten "battlescars".


- Strømtilførsel
At en PC med sårbar elektronikk skulle overleve 24/7 oppetid med dårlig jording i området i mange år, tidvis strømspikes med blinkende lys, et utall stormer som fører til minst 2 strømbrudd per år hadde jeg ikke trodd. Fantastisk! De første 5 årene kjørte jeg og riktignok den og all annen elektronikk på et beist av en UPS som etterhvert måtte pensjoneres da batteriene ble for dyre å erstatte. Det var litt morsomt, for jeg satt alltid med PC og internett (ADSL og ISDN (via router) en periode) når hele boligfeltet var svart.

Den har også overlevd perioder hvor vi har hatt uhell med gravemaskiner i området som har gjort at strømnettet har gått på halv spenning så selv det å slå på for mange lys fikk sikringer til å gå.

- Kabinett
PCen Slås av og på med 2 ledninger som er trukket ut gjennom frontpanelet og manuelt kortsluttes. Frontpanelet i Cosmos S ga seg etter 5 år. Dvs. den slås bare på fordi den aldri slås av og når den er av er det pga. lyn og torden eller annet uvær som forårsaker strømbrudd (minst 1-2 ganger i året). En 280mm vifte i sidedøren (fulgte med kabinettet) overlevde i ca. 5 år så ble den fjernet fra kabinettet.

- RAM
Kjøpte 12GB DDR3 6x2GB "billigminne" i jan 2009 uten kjølefinner. Disse kjørte i tripplechannel og ble klokket heftig sammen med CPUen (Xeon W3520).  Etter ca. 5 år med blodklokking og nok noe utilstrekkelig kjøling (hadde en vifte som blåste litt for dårlig) så røk en av disse 6 brikkene og de ble erstattet med 3x4GB i stedet. ca. 3 av disse årene kjørte den folding@home 24/7 når jeg ikke brukte den.

- Hovedkort
Det første hovedkortet jeg fikk fra Netshop den gang kom levert med noen defekte "fjærer" i sokkelen (skjedd på fabrikk), det ble erstattet med et Asus Sabertooth de første månedene som har vært solid som fjell.

- CPU
Denne har klokket fantastisk hele veien og kjørte minst de første 5 årene på 4.2GHz. Etterhvert måtte jeg klokke den noe ned men dette kan godt være fordi jeg hadde en minnebrikke som var på vei til å feile. I ettertid når jeg lot den gå ut i pensjonistenes rekker og ikke måtte levere 150% hver dag "på jobb" så ble den klokket ned til 4.0GHz.

Kjøleren på CPUen, en Noctua D14 har sittet på med AS5 siden dagen den ble montert og det har fungert som fjell siden da. Selv med utallige opp og ned på pulten for å utskifting av komponenter og tidvis omgjøring av hjemmekontoret. Samt den ukentlige støvsugingen med "dra ut og inn på skumgummi" på parketten.

- GPU/Skjermtilkobling.
X58 har noen bugs ift. Pascal og det utspiller seg slik at maskinen fryser ved boot når den er tilkoblet DP på en strømaktiv monitor (skjer ikke på HDMI eller hvis HDMI også er tilkoblet en aktiv monitor samtidig). Workarounden på det er at jeg tar ut strømmen på monitoren når jeg må starte opp eller reboote maskinen, noe jeg stort sett aldri har gjort utenom strømbrudd og patching uansett. Så plugger jeg i strømkabelen til monitoren så fort jeg ser at LED lampa for lagring indikerer at den har gått forbi bios post og  begynt å laste windows.

Internett er fult av folk med samme "issue" samt at det har vært andre lignende issues i nyere tid med skjermkort og DP hvor det har kommet firmware oppdateringer til skjermkort som har fikset det.


Den har kjørt og sett mer teknologi enn selv mange IT mennesker i dag.


- Windows generasjoner
Den har kjørt og opplevd hele 5 generasjoner med Windows hovedreleaser (XP-W10) osv.  Det eneste som har vært brysomt til tider har vært noen Windows releaser  hvor XP og Win7 har utpekt seg som de 2 desidert beste. Win10 har kommet seg over tid men  eks. DPC Latency (og mye annet) var klart best i de andre nevnte og det blir ikke noe bedre med 1909. Vista verstingen på NT kjernen og fikk veldig kort levetid på denne. Win10 har så langt vært med på flest reinstallasjoner og Win7 ble lengstlevende da jeg gikk tilbake fra både Vista, 8.0 og 8.1.

Vel den har faktisk kjørt 7-8 versjoner av windows da den også i en periode kjørte en customized utgave av Windows Server 2003 (tilpasset gaming og multimedia) før den ble kastet over i Win7 beta. Den har aldri fått oppleve Linux som hoved OS men kjørt utallige i VM. Kanskje den får kjøre videre med en en Linux variant hmm.

- Lagring
Den bidro til å pensjonere en gammel Win2003 filserver (inntil  jeg gikk over til NAS raid) og kjørte SAS raidkort med 12 og på det meste 16 7200RPM HDDer. HDD cagene ligger på samme "kirkegården" i boden.

- GPU
Den har kjørt så mange generasjoner med GPUer at jeg nå sliter med å huske de første. Lurer på om GTX 280 var det første samt at den fikk leke seg en periode med Nvidias dual-gpu kort 9800GX2 og fikk på et tidspunkt oppleve CFX med HD6950 (shader unlocked).

- Tastatur
Den har overlevd et utall tastaturer og mus (Helt fra PS2 epoken) og tastaturet jeg har nå har følgende bokstaver helt blankslitt. E, A, S, D, C, V, N og resten begynner å bli slitt. Hmm hvorfor ikke W? Betyr det at jeg spiller defansivt tro? hehe. Det tynnslitte tastaturet er forøvrig mekanisk med cherry keys og caps kan lett byttes ut, jeg har bare ikke behov for det.

Før mekaniske tastaturer gjorde sitt brede inntog i gaming og mainstream markedet (disse fantes lenge før det) så lekte jeg litt med tanken på å konvertere et gammelt Keytronic tastatur (et av de beste jeg har skrevet på) jeg hadde tatt vare på fra 90-tallet som hadde type 5-pin/180° DIN-connector. Men det "forsvant" dessverre i en av våre ryddesjauer, oppussinger ol. som man har med familien opp gjennom årene.

- Mus
MX518 Dark Knight var en av mine mest elskede mus og den overlevde mange år selv om den ikke var like utholden som selve maskinen. Ellers har den sett alt av mus siden 2005ish, mange av de fyller fortsatt en plastikkbakk på "delelageret" og det er mulig jeg forsøker å reparere MX518 :P.

- Monitor
På monitorer startet den med en 19" flatskjerm som var rådyr med fokus på lav responstid etc. Den hadde på det meste 3 stk. 19" monitorer hvor flere med KVM for tilkobling av også annet utstyr til monitorene. Monitorer er ikke det jeg har oppgradert oftest men det har gått gradvis til min nåværende snart 3 år gamle 38" ultrawide.

- SSD
Den fikk oppleve SSD revolusjonen. Dette er vel den største evolusjonen eller hvertfall den mest merkbare som den har fått oppleve (dualcore kom før dens tid). Den første SSDen var en 32GB sak til 3500,- og selv om den var en snegle selv ift. trege SATA SSDer i dag så var den utrolig rask ift. HDDer. Deretter har den fulgt på med generasjoner av SATA SSDer og jeg vurderte en periode å tilpasse og flashe custombios for å kunne boote på Nvme M.2 SSD via PCIe adapter som er fult mulig på X58.

- Spill
Hvor mange spill den har fått kjøre har jeg ikke lenger tall på men hvor godt den kjører spill og AAA titler selv i dag er det som har holdt meg vekk fra å oppgradere. Jeg har ikke vært i nærheten av 144-240 FPS som mange sverger til men likevel har den aldri ligget nevneverdig under 50FPS med unntak av veldig slurvete titler. RDR2 for PC ligger eks. på rundt 50-60 i 3840x1600 med tidvise dykk i ekstreme områder.

- Internett
jeg er litt usikker på om den fikk oppleve overgangen helt på tampen av tiden hvor vi hadde dual ISDN i boligfeltet som beste opsjon utenom satelitt. Dette var tilkoblet en router som sørget for internett trafikk for alle enheter (inkludert en PS2 med nettverkskort og cat5, PS3 ble kjøpt i 2007-8ish men PS2en var fortsatt på nett). Muligens var det slik at den fikk oppleve dagen vi endelig fikk kuttet kobberkablene når vi gikk vekk fra fasttelefoni og ADSL og over til Fiber ca. rundt 2011/12. 
https://www.dagbladet.no/nyheter/telefoner-til-glede-og-besvaer/65407284.

Det var stor ståhei når vi endelig fikk ADSL her en gang før 2010 (muligens 2005-2009 en gang) og hastigheten på det beste der var 16Mnps/2Mbps (begynte på spede 256kbps/64kbps) men sjelden stabilt ettersom flere ble oppgradert på hastighet. Når fiber kom var det som om "frelsen" rullet innover bygda. Fiberen har gradvis blitt oppgradert gratis til 500/500 og jeg har aldri hatt problemer med ISP etter jeg gikk over til fiber.

- Optiske drev
Den står nå med en BD brenner som den har hatt omtrent siden den ble bygget. Den hadde i en periode ett spesialkjøpt dyrt optisk drev som var godt kjent for å være det beste til rippe CDer til overlegen FLAC kvalitet. Den sørget for å forevige hele CD samlingen til nydelig FLAC med EAC og kyndinge instruksjoner fra en audiofil på forumet den gang. Selv om jeg begynte med CD ripping rundt 1997 (hvor én CD kunne ta en hel natt) var det likevel ønskelig å oppgradere samlingen til stadig bedre kvalitet og FLAC ble siste stasjon.

Den slapp heldigvis oppleve 3,5" floppyen men jeg hadde i perioder en USB floppystasjon for muligheten.

- Lydkort
Selv om de fleste er fornøyd med integrerte kretser og eksterne AMPs har jeg i perioder kjørt ganske tungdrevne headsets og ville samtidig ha best mulig kvalitet på eks. musikklytting. Derfor har det gått i flere lydkort med mulighet for å skifte ut Op-Amps (plug'n play) for å få den lydsignaturen man ønsket.

- PSU (min utvalgte vinner)
to be continued as job awaits....

 

 



 

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...