Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble og narret litt av systemet til komplett. De har en pen nettside, og kan godt være det er den som kløner minst ved lanseringer, men likevel. Trykker "F5" kl. 1502, og står "motta varsel". Søker opp CPUen i søkefeltet, 36 eller hva det var på lager (men ikke på produktsiden?!?). Hiv i kurv, betal. Vente 5(!!) minutter på ordrebekreftelsen, og de 36? Nei, det systemet oppdaterer seg jo selvsagt ikke spesielt kjapt, så "36 på lager" betyr levering i desember.

Minner meg om 3080. Grønn på produktsiden, bestill, betal, vente halvtime på ordrebekreftelse. Forventet levering 26 september, og nå dyttet til 2 des.

Lenke til kommentar
6 hours ago, knopflerbruce said:

Jeg ble og narret litt av systemet til komplett. De har en pen nettside, og kan godt være det er den som kløner minst ved lanseringer, men likevel. Trykker "F5" kl. 1502, og står "motta varsel". Søker opp CPUen i søkefeltet, 36 eller hva det var på lager (men ikke på produktsiden?!?). Hiv i kurv, betal. Vente 5(!!) minutter på ordrebekreftelsen, og de 36? Nei, det systemet oppdaterer seg jo selvsagt ikke spesielt kjapt, så "36 på lager" betyr levering i desember.

Minner meg om 3080. Grønn på produktsiden, bestill, betal, vente halvtime på ordrebekreftelse. Forventet levering 26 september, og nå dyttet til 2 des.

Aha, så derfor de som stod på produktsiden ikke fikk kjøpt før 1 minutt senere. Neh blir stadig mindre imponert av "komplett - the games we play".

Lenke til kommentar

Har kikket på en del tester av nye Ryzen. Men blir likevel ikke enig med meg selv om det er et reelt poeng i oppgradere til f.eks R7 5800x, når jeg har en R7 3700x nå. Ja, testene viser noen høyere fps, men ikke mye. Og om det er en merkbar oppgradering er gjerne et helt annet poeng. Jeg vil neppe merke økning fra 150 til 160 fps, selv om jeg har en 165hz skjerm. 

Vente til neste generasjon igjen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (22 minutter siden):

Vente til neste generasjon igjen?

Vanskelig valg. Hvis du har et kompatibelt hovedkort så er det en forholdsvis rimelig oppgradering tatt i betraktning at du kan delfinansiere det med salg av 3700X. Men gevinsten er som du sier begrenset.

Neste generasjon vil kreve DDR5 og nytt hovedkort. Det blir nok et større hopp i ytelse men vil også koste mer pga ram og hk.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (På 6.11.2020 den 8.31):

Lurer på om vi med B450 også får muligheter for 2000 infinity fabric når vi får Zen 3 bios i januar? Hadde vært kjekt med litt ekstra ytelse :)

Klarer fint 1900 FCLK på Asus Rog Strix X470-F Gaming med 3700X. Prøvde litt på 1933 uten hell. Minnekontrolleren ligger i CPU så regner med det stoppet der. Tviler på ~2000 fører til merkbare forskjeller over 1900 med allerede stramme timings. Største forskjellen er nok uansett hoppet fra Zen 2 til Zen 3.

Så en 15-16% økning i SOTTR og WH Vermintide 2 fra 3600/1800 DOCP/XMP til 3800/1900 med stramme timings.

Pop skrev (56 minutter siden):

Har kikket på en del tester av nye Ryzen. Men blir likevel ikke enig med meg selv om det er et reelt poeng i oppgradere til f.eks R7 5800x, når jeg har en R7 3700x nå. Ja, testene viser noen høyere fps, men ikke mye. Og om det er en merkbar oppgradering er gjerne et helt annet poeng. Jeg vil neppe merke økning fra 150 til 160 fps, selv om jeg har en 165hz skjerm. 

Vente til neste generasjon igjen?

Sitter selv i samme båt. Kommer det en 5700X over nyttår er det ikke umulig det blir en sånn + evt. et X570 hovedkort om PCI-E 4.0 viser seg å være verdt det mtp. Smart Access Memory osv.. Skal først ha nytt skjermkort siden V56 er største flaskehalsen i systemet (50% GPU bound i SOTTR benchmark med 1440p default settings). Ganske stor økning i snitt med 5000 serien men med 1440P skjerm og 50~120Hz freesync range (økt fra 35~90, mulig jeg prøver 60~144 med nytt skjermkort) så det er godt nok en god stund fremover.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+512

Noen som kan hjelpe meg på vei her? Med 2600X fikk jeg endelig overklokket til 3200MHz med settings fra dram calc. Vanlig XMP profiler fungerer ikke. Nå byttet jeg til 5900X og nå fungerer det ikke. Siden det er Nanya die kunne ingen gi meg klart svar på hvilken innstilling jeg skulle bruke, men noen anbefalte Hynix AFR og den fungerte på 2600X. Hovedkortet er Tomahawk X570. Øverste dram screenshot fungerte med 2600X, ikke med 5900X. Nederste fungerer heller ikke (uten import av XMP). Kjipt med 2133 MHz. 🤯

 

image.thumb.png.67334f03a723376846093a27a9ddd6e8.png

image.thumb.png.1e9f22a08b32f2ac36480484e692babb.png

image.thumb.png.cec802334a2ebf2ac06e7087e12249fd.png

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...