Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Joda, men han skriver også at han kun gikk fra 2000-serie til 3000-serie og har flere skrivefeil så jeg antar at k-en er en skrivefeil.

Doblet framerate fra medium til ultra er definitivt ikke fra Ryzen 2000 til Ryzen 3000, det høres definitivt ut som å gå fra Sandy Bridge til Zen 2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (9 timer siden):

Joda, men han skriver også at han kun gikk fra 2000-serie til 3000-serie og har flere skrivefeil så jeg antar at k-en er en skrivefeil.

Det var voldsomt mange også, redigerte det nå.

 

 

N o r e n g skrev (8 timer siden):

Doblet framerate fra medium til ultra er definitivt ikke fra Ryzen 2000 til Ryzen 3000, det høres definitivt ut som å gå fra Sandy Bridge til Zen 2

 

Knutgrus skrev (5 timer siden):

Sleikesmilefjes så regner jeg med at det faktisk var fra 2600k til 3800x. Intel til AMD

Bingo.

Jeg oppgraderer ikke så veldig ofte, kan en si. 

Min 2600k holdt seg veldig godt.  Når jeg spilte Total War Warhammer 2 merket jeg at den var moden for utskiftning, samtidig som jeg oppgraderte til 3440x1440 skjerm. 


https://prisguiden.no/produkt/corsair-vengeance-rgb-pro-ddr4-3200mhz-cl16-32gb-2x16gb-359237
Kjører denne nå, skal etter hvert opp til 32gb. Hvor mye har det for seg å gå opp til 3600mhz?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testa litt undervolting offset med R5 3600 i CB R15, 5 gjennomkjøringer hver test, runder av snittskåre til nærmeste 10er. Høyeste cpu temp og strømtrekk står oppgitt. 

Stock:   1540 81W 68C

-50mv:  1570 76W 65C

-75mv:   1560 73W 64C

-88mv:   1450 68W 61C

-100mv: 1350 65W 59C

Etter 75mv offset begynner ytelsa å dale. - 75mv er greit kompromiss med litt bedre ytelse enn stock, 4C lavere temp og 10% lavere strømtrekk :) Sammenligna med coffee laken min og skylaken min er det dog lite å hente på UV. På skylake (bærbar) gikk temp ned med 13C, strøm med 20% og ytelsa lik. På coffee lake (stasjonær) gikk strøm ned med 25% og temp ned med 14C

 

Jeg har BeQuiet Dark Rock Slim med Kryonaut som kjøler. Idletemp er 31-32C på et 18C varmt rom, ikke ille :)

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, noen som har tips and dram calc her. Får ikke til mer enn 3266MHz@cl14/20/16/34, cr1, 490tRFC med Micron E-die på Asus Tuf B450m gaming plus. Prøvd 3333 med skikkelig slappe timings, cr2 og gdm på, økt spenning til 1.45V, men vil ikke boote. Mulig det er noen timings jeg må slakke som jeg ikke har prøvd. Timing 2 var trøblete, men kan kjøre tRFC endel lavere enn hva dram calc sier så det hjalp på ytelsa. Siste bios på hk, mulig det bare er veldig kresent eller at jeg er uheldig med ram. 

 

Ser jeg på aida64-ytelse ligger den nå litt over Noreng sitt B-die 3200cl14 med 47200mb read og 72.9 latency så helt grei ytelse, men noen prosent under der jeg vil ha den. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (14 minutter siden):

Hmm, noen som har tips and dram calc her. Får ikke til mer enn 3266MHz@cl14/20/16/34, cr1, 490tRFC med Micron E-die på Asus Tuf B450m gaming plus. Prøvd 3333 med skikkelig slappe timings, cr2 og gdm på, økt spenning til 1.45V, men vil ikke boote. Mulig det er noen timings jeg må slakke som jeg ikke har prøvd. Timing 2 var trøblete, men kan kjøre tRFC endel lavere enn hva dram calc sier så det hjalp på ytelsa. Siste bios på hk, mulig det bare er veldig kresent eller at jeg er uheldig med ram. 

 

Ser jeg på aida64-ytelse ligger den nå litt over Noreng sitt B-die 3200cl14 med 47200mb read og 72.9 latency så helt grei ytelse, men noen prosent under der jeg vil ha den. 

Det kan jo hende at det ikke er Micron 8Gb E-die, men heller Hynix A, eller noe enda svakere... SPD-informasjonen rapportert i Thaiphoon er ikke alltid korrekt.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (30 minutter siden):

Det kan jo hende at det ikke er Micron 8Gb E-die, men heller Hynix A, eller noe enda svakere... SPD-informasjonen rapportert i Thaiphoon er ikke alltid korrekt.

Det er Crucial ballistix sport 3000cl15. Crucial eies vell av Micron og bruker vell så og si aldri annet enn Micron. Kan hende du har rett, men ville overraska om det var noe annet. 

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Cowboystrekk said:

5700XT. 

Kan du teste f.eks 1080p med high/med eller low preset? Så det er mulighet å sammenlikne med forskjellige setups?

Kjekt å se hva slags minimumfps og average man får. Kunne tenke meg å sammenlikne med min 1950x threadripper f.eks :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (48 minutter siden):

Kan du teste f.eks 1080p med high/med eller low preset? Så det er mulighet å sammenlikne med forskjellige setups?

Kjekt å se hva slags minimumfps og average man får. Kunne tenke meg å sammenlikne med min 1950x threadripper f.eks :)

Ok, kan sjekke senere idag. På high vil vell gpu bli flaskehals vil jeg tro. Kan testa low og medium i dx12 i 1080p.

Lenke til kommentar
FranZe skrev (8 timer siden):

Her har jeg kjørt DX12 medium preset. Eneste forskjellen her er at minnet til venstre er xmp (3600 -16-16-16) og det til høyre er 3733 14-16-14

sfKOxci.jpg

Samme kriteriene her bare High preset: 

InUYsks.jpg

 

Low preset også. Kjørte kun 3733 cl14 på minnet her. Dette er jo slike innstillinger ingen spiller på?

T77beo5.jpg

 

Bare for å ha testet så kjørte jeg avgårde en 2K (high preset) test også. Her var det selvfølgelig betraktelig mer jevnt, men det er en forskjell. Selv foretrekker jeg så høy min fps som mulig.

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...