Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (10 timer siden):

Har du sjekket om det er mulig å få oppdatert bios uten CPU eller noe? 

Ja, går ikke. Ikke flashback på modellen. Ser nå ut som om hk er dødt, etter å ha valgt hdmi går skjermen i scart etter en stund, trodde det var pga kontakt, men så etterpå at den switcha og prøvde analog og begynte å hoppe fram og tilbake. Får ringe proshop og høre. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (9 minutter siden):

Ja, går ikke. Ikke flashback på modellen. Ser nå ut som om hk er dødt, etter å ha valgt hdmi går skjermen i scart etter en stund, trodde det var pga kontakt, men så etterpå at den switcha og prøvde analog og begynte å hoppe fram og tilbake. Får ringe proshop og høre. 

Regner med at du kobler skjermkabel i skjermkortet og ikke i hovedkortet. Og at skjermkortet står riktig i pci-e sporet. Og har enventuelle strømkabler tilkoblet.

Jeg ville prøvd å resette bios.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vet ikke med Asus Tuf-kortene, men noen hk har bios version merket på selve hovedkortet. Se om du finner det, evt på eskens merkelapp og sammenlign med den versjonen som er oppgitt som minimumsversjon for støtte av 3. gen Ryzen.

Du må ha minimum versjon 1201 på det kortet ser det ut til. https://www.asus.com/News/EtaH71Hbjuio1arV

Når jeg tenker meg om er det lenge siden jeg har sett de lappene på selve hovedkortet, men de pleide å se ut som noe slikt som dette:

image.png.61fe31bb58af98bf2150cbfa8212677b.png

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Regner med at du kobler skjermkabel i skjermkortet og ikke i hovedkortet. Og at skjermkortet står riktig i pci-e sporet. Og har enventuelle strømkabler tilkoblet.

Jeg ville prøvd å resette bios.

Kan teste det, GPU står i rett, testa kabel både i hk og skjermkort for å se, null respons. Skjermkort har 8+6-pinner i ja og PSU funker bra. Kan teste bios-reset og se hva som skjer.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Så det kan hende HK'et var defekt i utgangspunktet? 

Ja, det kan virke sånn. Bare vært borti det en gang før i.l.a de 20 årene jeg har bygd pcer, men en sjelden gang må man vell ha uflaks. Pakkene hadde fått kjørt seg noe sinnsykt i posten, store hull i en av eskene med utstyr så mulig røff transport kan ha bidratt selv om proshop hadde pakka bra.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Cowboystrekk said:

Ja, det kan virke sånn. Bare vært borti det en gang før i.l.a de 20 årene jeg har bygd pcer, men en sjelden gang må man vell ha uflaks. Pakkene hadde fått kjørt seg noe sinnsykt i posten, store hull i en av eskene med utstyr så mulig røff transport kan ha bidratt selv om proshop hadde pakka bra.

Ja. Det kan se ut som det er årsaken. Uflaks hverfall. Venting er noe dritt.. Spesielt når du i utgangspunktet har alt utstyret. Venter selv på CPUen som skal komme på onsdag vistnok. 

Endret av Quakecry
Lenke til kommentar
On 2/26/2020 at 10:59 PM, ExcaliBuR said:

Hører kanskje ikke til her, men chipsettvifta til mitt X570 Taichi tok kvelden her i går. Hvor viktig er vifta på X570? Når trengs den egentlig?

Tok kvelden faktisk? Hvordan merket du det? (ah, leste det nå, ikke merket noe slik og har støvfilter over alt).
Ser ut som spådommer vi hadde ift. dette har slått til. (mulig irriterende lyd og usikker holdbarhet).

Men satser på at X570 klarer seg uten chipsett vifte også i sommernorge om det skulle skje.

Ellers er jeg veldig fornøyd med mitt Taichi, kjører silent på chipsett og standard på CPU og kabinett (PWM). Så og si aldri lyd med unntak av ved boot. Når det er lyd å snakke om har jeg på headsett og hører på annen lyd der.

I grunn glad for at jeg fikk bygget PC før jul, har gitt mange herlige spilltimer. Nå som Corona påvirker alle industrier og økonomi kan mye skje ift. tilgjengelighet og priser. Fortsetter å bli imponert over hvor god ytelse dette systemet har.

Håper bare ikke Corona påvirker 3080Ti som er neste oppgradering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (14 timer siden):

Tok kvelden faktisk? Hvordan merket du det? (ah, leste det nå, ikke merket noe slik og har støvfilter over alt).
Ser ut som spådommer vi hadde ift. dette har slått til. (mulig irriterende lyd og usikker holdbarhet).

Men satser på at X570 klarer seg uten chipsett vifte også i sommernorge om det skulle skje.

Ellers er jeg veldig fornøyd med mitt Taichi, kjører silent på chipsett og standard på CPU og kabinett (PWM). Så og si aldri lyd med unntak av ved boot. Når det er lyd å snakke om har jeg på headsett og hører på annen lyd der.

I grunn glad for at jeg fikk bygget PC før jul, har gitt mange herlige spilltimer. Nå som Corona påvirker alle industrier og økonomi kan mye skje ift. tilgjengelighet og priser. Fortsetter å bli imponert over hvor god ytelse dette systemet har.

Håper bare ikke Corona påvirker 3080Ti som er neste oppgradering.

Var i utgangspunktet ikke så galt med støv. Ikke unormal mengde vil jeg påstå. Har og jevnlig blåst ut det som har kommet inn i kassa. Så om det var støvet så vil jeg si at jeg antakeligvis var uheldig med min.

Lenke til kommentar

Hvilke tråd skal jeg til for å få anbefaling av RAM? Jeg tenkte "G.Skill Z RGB 3600MhZ 2x16", men jeg har sett at RAM har gått opp i pris i de siste ukene?

Har disse hardwarene:

AMD R9 3900X

X570 Phantom X

RX 5700 XT GIGABYTE

960GB Corsair MP510 M.2

Corsair 750W

Fractal Design Meshify S2 TG

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...