Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører en "slow cook" build av 3900X riggen (akkurat som med ribba).
Noen stille stunder her og der hvor alt gjøres rolig og kosen bevares mellom andre besøk og middager i julen.

Har tenkt litt på hvordan jeg skal påføre thermal paste (NT-H2 10g). Ser at de fleste anbefaler 5-dot på AM4. D15 Chromaxen passer forøvrig fint på hovedkortet.

PS. 
Hadde forøvrig flaks med timiningen av denne builden og når jeg fikk alle delene da den gamle riggen faktisk tok "repern" på selveste julaften. Den bare slår seg av (øyeblikkelig sort og rebooter) når jeg laster inn i enkelte spill jeg har spilt fast i snart 1 år. Bedre timing kan man vel neppe få etter 11 år i drift :P.

Nå er det bare å smekke in CPU kjøleren og flytte over GPUen og et par SSDer fra den gamle riggen så er vi klare for installasjon av Win10 (USB med alle drivere lastet ned). Tok en testmontering av CPU kjøleren mens jeg hadde  hovedkortet på esken og det var veldig grei skuring, monterer den mens alt utenom PCIe kort sitter på HK og HKet er i kassa.

En liten betraktning underveis er at det har blitt sabla mange nye connectorer på hovedkort siste åra :D
Ellers må jeg si at Phantek Enthoo Evolv X er en fryd av et kabinett å jobbe med.

EDIT:

Eneste jeg har stusset litt over er at de 10 stk "celaning wipes" som følger med NT-H2 i esken ser ut til å legge igjen et slags oljelag eller lignende som man ser som små skjolder på metallet i vinklet lys. 

Og hvorfor i alle dager kjøpte jeg en 10g syringe ? det er jo så mye paste i den at den kan gå på rundgang i halve forumet.  (vel, eneste som var på lager med henting samme dag).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Har tenkt litt på hvordan jeg skal påføre thermal paste (NT-H2 10g). Ser at de fleste anbefaler 5-dot på AM4

5-dot er vel bare på Threadripper siden den har så massiv IHS. På AM4 er det en ert med pasta i midten, kryss eller tynt lag spredt over hele med kredittkort som de fleste bruker.

Lenke til kommentar

Hva ligger dere med 3950x på i temperatur?

Ved en kjølevæske-temperatur på 35.7c på min Corsair H150i, så idler cpu'en på rundt 48c (målt via AMD Ryzen Master, vifter+pumpe i "Balanced"-modus).

Topper ut på rundt 85c i Prime95 small FFT

Kjører da en negativ offset på 0.1v på cpu (det minste jeg fikk den til å kjøre på & fremdeles være nord for 9000 poeng i Cinebench R20).

Lenke til kommentar

Sliter med at kontinuerlig live-streaming av video tar knekken på Windows 10. Vet at dette er et Win10 problem hovedsaklig, pga. elending minnefrigjøring.

Men opplever at Win10 VMware gjest tar knekken på Win10 VMware verts-OS. Det burde det ikke gjøre. Har følgende specs. i øyeblikket. Altså ikke "bare-metal", men i VMware Workstation 15.5.1 build-15018445:

64 Gig G.Skill B-Die 3200 Mhz Cas 14

Asus Hero 8 x570 hovedkort

BIOS Version    1201
AGESA Version    Combo-AM4 1.0.0.4
SMBIOS Version    3.2
UEFI Boot    Yes
Secure Boot    Disabled
System BIOS Date    11/18/2019

GeForce GTX 1660 SUPER i øyeblikket

Diverse innstillinger for å slå av akselerering som er nødvendig spesiellt for nettlesere, er tatt hensyn til.

Gjeste-OS har 6 Gig RAM, og jeg kjørte vel 2 gjeste-OS, men kun et med video-stream gående. Så 12 Gig allokert brukt maksimalt fra de 64 Gig, burde gi 52 ledig Gig RAM til verts-OS'et, men.. det er så fucked-up.

Noen som vet hvorfor verts-OS Win10 dras ned av video-streaming inni gjeste-OS Win10 ?
 

 

Endret av G
skrev x-en på feil side av 570
Lenke til kommentar
MetaBaron skrev (40 minutter siden):

Hva ligger dere med 3950x på i temperatur?

Ved en kjølevæske-temperatur på 35.7c på min Corsair H150i, så idler cpu'en på rundt 48c (målt via AMD Ryzen Master, vifter+pumpe i "Balanced"-modus).

Topper ut på rundt 85c i Prime95 small FFT

Kjører da en negativ offset på 0.1v på cpu (det minste jeg fikk den til å kjøre på & fremdeles være nord for 9000 poeng i Cinebench R20).

Nyeste chipsetdriver fra AMD sine sider?

Lenke til kommentar
MetaBaron skrev (1 time siden):

Ved en kjølevæske-temperatur på 35.7c på min Corsair H150i, så idler cpu'en på rundt 48c (målt via AMD Ryzen Master, vifter+pumpe i "Balanced"-modus).

Lag en custom profil der du setter pumpa på Performance og custom statisk vifte hastighet. Lukk Corsair Link slik at det ikke ligger i bakgrunnen, ellers overstyrer det din custom setting for viftene. Profilene som Corsair har laget er ikke noe bra. Du kan eventuellt ha 2 stk custom profiler i Corsair Link (eller flere), ên til vanlig desktop bruk og ên profil til gaming eller annet stressende ting.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
49 minutes ago, RRhoads said:

Nyeste chipsetdriver fra AMD sine sider?

Har installert den som kom den 25/11, er den nyeste som ligger ute på https://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570 - siste biosversjon på hovedkort og (1201 på Asus Crosshair VIII Hero Wifi).

 

25 minutes ago, Betroz said:

Lag en custom profil der du setter pumpa på Performance og custom statisk vifte hastighet. Lukk Corsair Link slik at det ikke ligger i bakgrunnen, ellers overstyrer det din custom setting for viftene. Profilene som Corsair har laget er ikke noe bra. Du kan eventuellt ha 2 stk custin profiler i Corsair Link (eller flere), ên til vanlig desktop bruk og ên profil til gaming eller annet stressende ting.

Fant ut at selve pumpehastigheten ikke utgjorde noen nevneverdig forskjell fra balanced opp til extreme (i hvert fall på idle). Får ned idletemp ganske bra ved full geip på viftene, men da bråker det jo litt vel mye.

Akkurat nå kjører jeg en custom profil der viftene ligger på 50% inntil 35c på kjølevesken, etter dette øker viftene gradvis hastigheten opp til 100% ved 39c på kjølevæske. Pumpe på "Balanced" - rundt 2100 rpm:

image.thumb.png.f3de63237f615a7ca8e1e317a194dec4.png

image.thumb.png.40321225085c404e96d566acfd58fe59.png

 

Kjører ellers 1usmus' Ryzen strømstyringsplan. (https://www.techpowerup.com/review/1usmus-custom-power-plan-for-ryzen-3000-zen-2-processors/)

 

Ved en romtemperatur på 22c, så antar jeg at jeg skulle klare 42-43c idletemp ved ikke altfor høy viftehastighet (akkurat nå nærmere 27c romtemp - er litt sjuk så kjører på med varme), men synes alt i alt at det kanskje var littegranne høy idletemp (samt Prime95-temp) i og med at cpu er undervoltet. Har remountet vannblokka, samt kjølepasta er påført etter alle kunstens regler, uten at det utgjorde noen forskjell.

 

Endret av MetaBaron
Screenshot ble fantastisk grautete, la det som to separate vedlegg i stedet for.
Lenke til kommentar
MetaBaron skrev (24 minutter siden):

Ved en romtemperatur på 22c, så antar jeg at jeg skulle klare 42-43c idletemp ved ikke altfor høy viftehastighet (akkurat nå nærmere 27c romtemp - er litt sjuk så kjører på med varme), men synes alt i alt at det kanskje var littegranne høy idletemp (samt Prime95-temp) i og med at cpu er undervoltet. Har remountet vannblokka, samt kjølepasta er påført etter alle kunstens regler, uten at det utgjorde noen forskjell.

 

Dette finner jeg høyst merkelig. Min idler på ca. 38 grader, og da har jeg på langt nær så god kjøling som deg. Har ikke testet Prime95 ennå, men kommer opp i rundt 70 grader under en runde med Cinebench.

Er du sikker på at kjøleren fungerer som den skal?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Splitter said:

Dette finner jeg høyst merkelig. Min idler på ca. 38 grader, og da har jeg på langt nær så god kjøling som deg. Har ikke testet Prime95 ennå, men kommer opp i rundt 70 grader under en runde med Cinebench.

Er du sikker på at kjøleren fungerer som den skal?

Jeg går ut fra at den gjør det, i og med at kjølevæsketemperaturen er innenfor det man kan forvente (ca. 8c over romtemperatur ved balanserte innstillinger). Da er det jo bare selve kjøleblokkens anlegg mot heatspreaderen til cpu som gjenstår, sånn som jeg ser det.

Har ingen annen kjøler å teste med, men dette begynner nesten å bli slik at jeg vurderer å hamstre inn en Noctua NH-D15 bare for å sjekke.

Lenke til kommentar
MetaBaron skrev (42 minutter siden):

Jeg går ut fra at den gjør det, i og med at kjølevæsketemperaturen er innenfor det man kan forvente (ca. 8c over romtemperatur ved balanserte innstillinger). Da er det jo bare selve kjøleblokkens anlegg mot heatspreaderen til cpu som gjenstår, sånn som jeg ser det.

Har ingen annen kjøler å teste med, men dette begynner nesten å bli slik at jeg vurderer å hamstre inn en Noctua NH-D15 bare for å sjekke.

Kan du poste et bilde av Ryzen master mens CPUen idler, og et mens du kjører Cinebench? Da blir det lett for meg å sammenligne spenninger og strømforbruk med mine egne.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...