Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg ser at ingen b350 hk har mere enn fire sata porter... Er det pga brikkesettet?

Garantert. Trenger man så veldig mange sataporter i 2017 egentlig da? Trenger man mange sataporter, så kan man kjøpe hba, eller et annet hovedkort :)
Trenger man to nvme disker i raid da?

 

6 sata porter er absolutt minimum jeg kan akseptere. Nas har jeg men de kan ikke konkurere med responsen av lokal lagring.

 

Men det var bare en observasjon. Jeg skal nok ha det gigabyte kortet. Om de får det inn snart. Hvis ikke blir det det msi kortet de har på lager.

 

Og så skal jeg sette opp et itx system av noe. :)

 

 

 

2x NVME disker i RAID0 er jo temmelig idiotisk, om du ikke har særskilte behov for den ekstra sekvensielle båndbredden eller lignende. Du fordobler latency og du svekker vel også IOPS ved forskjellige nivåer og det vil slite mer på enhetene. Når NVMe enheter, med unntak av Intel 600p har såpass god ytelse som de har så skal du ha veldig spesielle behov for at at RAID0-oppsett gir noen som helst mening. Noen vil vel kanskje ha RAID1 for redundancy.

 

De fleste hovedkort, selv de som leveres med 2x M.2 slots gir deg jo heller ikke full 4x PCI-Express 3.0 på begge slots. Da vil du jo potensielt tape mye ytelse ved å kjøre RAID over et raskt og et tregere interface osv..

Lenke til kommentar

Det er mulig. Min erfaring sier at nvme disker er bortkastet. Har man en sata ssd så er det veldig få situasjoner der disken er flaskehalsen. Software sliter med å utnytte hastigheten.

 

Dog det er noen situasjoner

Det kan så være det, men jeg syntes det er verd det da OS disken i tillegg nå er en "del av hovedkortet", slipper jo både strøm og Sata kabel. :-)

Lenke til kommentar

Mange fordeler med NVMe, blant annet som du sier så er det jo langt mer "sexy" da man slipper fysisk plass til disk, SATA + strømkabel osv.. Og selv om den ekstra ytelsen i form av høyere båndbredde og IOPS er noe som blir veldig "smør på flesk" for de fleste da moderne SATA løsninger som Crucial MX300 og Samsung 850 EVO og Pro holder i bøtter og spann for de aller flest av oss så har jo NVMe endel fordeler da selve protokollen og interfaces er langt mer moderne og faktisk designet med tanke på aksesstider osv til NAND hvorav AHCI ble designet i sin tid med tanke på mekaniske harddisker. Du ender opp med bedre aksesstider, mindre latency og mindre idle time osv sammenlignet med AHCI.

 

Det som er synd med NVMe er at utvalget av disker er temmelig dårlig, og det finnes knapt et eneste "rimelig men bra alternativ" sammenlignet med AHCI. Samsung 960 Evo er raskere og bedre enn Samsung 850 Evo, men koster også mer per gigabyte og de færreste vil ikke syntes at den ekstra prisen per gigabyte er verdt det. Crucial MX300 som er kongen av pris per gigabyte sett opp imot ytelse per krone har jo ikke noe NVMe alternativ i det hele tatt osv osv.. Eneste rimeligere alternativet vi har er Intel 600p, men denne er jo dessverre jevnt over tregere sammenlignet med Crucial MX300 og Samsung 850 Evo.

Lenke til kommentar

Kan se ut som AMD vil lansere en Ryzen for entusiastene på zen-sommeren :p :

AMD's next-gen ThreadRipper details so far:
 
- Zen HEDT CPU's are called Threadripper!
- Each CPU will include 64 PCI-E Lanes!
- It includes 4 CCX's.
- Lower SKU(Probably 12/24) 140W TDP, Higher SKU (Probably 16/32) 180W TDP.
- Socket will be an SP3 LGA
- Platform's name will probably be X399
- Chips will be B2 revisions.
- 32MB L3 Cache
- ES's are 3,3 or 3,4GHz base and 3,7GHz Boost
- It is aimed for Retail SKU to have 3,6 Base/4GHz Boost
- ES's that are in the wild have 2500 CB R15.
- Infinity Fabric can have a bandwidth up to 100GB/S
- Announcement; COMPUTEX at Taiwan, sales will start after 2-3 weeks following COMPUTEX.

Kan bli artig den :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Mange fordeler med NVMe, blant annet som du sier så er det jo langt mer "sexy" da man slipper fysisk plass til disk, SATA + strømkabel osv.. Og selv om den ekstra ytelsen i form av høyere båndbredde og IOPS er noe som blir veldig "smør på flesk" for de fleste da moderne SATA løsninger som Crucial MX300 og Samsung 850 EVO og Pro holder i bøtter og spann for de aller flest av oss så har jo NVMe endel fordeler da selve protokollen og interfaces er langt mer moderne og faktisk designet med tanke på aksesstider osv til NAND hvorav AHCI ble designet i sin tid med tanke på mekaniske harddisker. Du ender opp med bedre aksesstider, mindre latency og mindre idle time osv sammenlignet med AHCI.

 

Det som er synd med NVMe er at utvalget av disker er temmelig dårlig, og det finnes knapt et eneste "rimelig men bra alternativ" sammenlignet med AHCI. Samsung 960 Evo er raskere og bedre enn Samsung 850 Evo, men koster også mer per gigabyte og de færreste vil ikke syntes at den ekstra prisen per gigabyte er verdt det. Crucial MX300 som er kongen av pris per gigabyte sett opp imot ytelse per krone har jo ikke noe NVMe alternativ i det hele tatt osv osv.. Eneste rimeligere alternativet vi har er Intel 600p, men denne er jo dessverre jevnt over tregere sammenlignet med Crucial MX300 og Samsung 850 Evo.

Joda. På en benchmark så yter den bra. Og jeg vil tro at store oppgaver innen video og grafikk utvikling der man trenger å mellomlagre mye så er de bra, men jeg må si at jeg ikke la noe merke til det når jeg brukte en nvma disk.

 

Og sexy system er mindre viktig for meg. Jeg har ikke sidevindu på kabinettet engang.

Lenke til kommentar

 

 

Det at Ryzen krever såpass med volt for å nå 3.8/4.0 Ghz selv med mindre antall kjerner er ikke akkurat lovende. Får håpe "Ryzen 2" neste år blir bedre og når høyere klokkehastigheter.

 

 

Hallo, les litt da :p

 

"Also, CPUZ and Aida64 shows wrong core voltages, such as 2 V."

 

Altså var ikke den spenningen riktig ;)

 

 

EDIT: Too late

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Meget rimelig kontra bil i alle fall :)

Hva med strikking som halvparten av damene holder på med? Eller de som kjøper haltende traktorer og fikser dem. Avle opp rassekatter og hunder. Akvarium er dyrt i starten men blir billig etterhvert......

 

Pc er ikke svindyrt men det koster noe og har et stort verditap.

 

På en annen side så tror jeg vi har en fordel siden vi tar oss av pcene og ikke kjøper ny til ungene annethvert år når den gamle er for stappet av virus til å fungere.

 

Men billig er det ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gavekort fremhevet og fjernet fremheving denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...