Gå til innhold

Oppgradering av komponenter


Anbefalte innlegg

Hei har en tildels eldrene maskin. Lurer på hva som er mest "gunstig" å oppgradere? Maskin brukes til spill i all hovedsak.

 

Mit nåverende setup er:

Asus rampage 3

Intel i7 2.8 @ 3.2

24 gb minne

Gtx 760

 

Mistenker at hk å cpu er største flaskehalsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på hva slags i7 du har, men er det en i7 2600k eller høyere så vil den neppe være noe flaskehals. Den største svakheten jeg ser i riggen din er klart skjermkortet, da 760 på sin tid kun var et mid-range skjermkort i tillegg til at det er begrenset med memory. Beste investering du kan gjøre er ett nytt skjermkort, alt av GTX 970 eller høyere ;)

Lenke til kommentar

Ett 760 (forsåvdt 960 og) har en arkitektur som ikke er laget for mer enn 2gb vRAM. Bandwidt og bus-bit i disse skjermkortene er for lav til å kunne benytte mer enn 2gb. For at et 760 eller 960 skal kunne klare å bruke mer enn 2gb må det settes i SLi.

 

Så kort svar, ja 4gb er plenty enda, men verken 760 eller 960 er et 4gb kort. Det er kun et memory-buffer som er ment å gi kortene mer minne å jobbe med dersom de brukes/settes i SLi. Så et mulig alternativ kan være å skaffe ett nytt 760 kort for SLi dersom du har 4gb versjonen. Selv om det er anbefalt å bytte det ut med ett 970 da ikke alle spill støtter eller skalerer så godt i SLi ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Da har jeg fått opp litt info om systemet etter å instaler cpu-z

 

intel I7 930

DDR3 24576MB @ 2592 mhz

 

Busstype PCI Express 3.0 x16 Grafikkprogram NVIDIA GeForce GTX 760 Kjerneklokke 980 MHz Boost Clock 1033 MHz CUDA-kjerner 1152 RAMDAC 400 MHz Prosessteknologi

28 nm

 

 

Fortsatt nytt skjermkort så vil gi meg mest "wurf" ?

Lenke til kommentar

Skjermkortet er neppe så dårlig tilsvarende et sted mellom GTX 950 og GTX 960.

Skal du oppgradere bør du vente på nvidia 1080 serien da GTX 980 TI er såpass dyr, eller skaffe brukt.

Titan er oppgradering også men de selges nok til ganske stiv pris brukt.

 

Se om du får tak i i7 970 brukt burde koste mellom 1300 og 2000 kr.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-q1aly4

Jeg tenker på å oppgradere fra gtx 670 til den nye GTX 1080 som kommer ut nå om noen dager, lurer derfor på om jeg har noen komponenter eller skjerm som er flaskehals ,som gjør at jeg kanskje ikke får brukt den fulle ytelsen til  1080. Jeg har lest en god del her på diskusjon.no/ tek.no, men føler jeg ikke blir så veldig klok av det. Må jeg oppgradere skjermene mine? Legger ved en liste av komponenter / skjermer jeg har

2x BenQ 24" LED GL2450 ASUS MAXIMUS V GENE, Socket-1155 Intel Core i7-3770K Processor Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...