Gå til innhold

"Stjeler elektroner fra solstrålene" - bare tull?


Reeve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg orket ikke å lese artikkelen på grunn av de masete bevegelige flashreklamene på siden av teksten ...

 

Men helt generelt: Almenjournalister er lært opp til at de kan lire av seg hva de vil om ting de egentlig ikke har peiling på, fordi de fleste av leserne forstår det heller ikke.

Lenke til kommentar

Basert på litt googling pleier Torfinn Johnsen å komme med vidløftige påstander om revolusjonerende oppfinnelser, samle inn millioner fra investorer, og så leve godt på utbytte til det blir klart at oppfinnelsen ikke virker som lovet. Hans forrige super-oppfinnelse skulle "stoppe global oppvarming"...

 

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335347.ece

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel317845.ece

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som om han rundlurer journalisten og andre uvitende, nå får jeg ikke sett filmen, ettersom den loader evigheter hvert 3. sekund(antagelig fordi de bruker all båndbredden sin på reklame), men ut fra det lille jeg så virker det mest som tåkelegging ovenfor en journalist...

Lenke til kommentar

Vedkommende har en historie i næringslivet på Rogaland som gjør at evt investorer bør tenke seg ekstremt grundig om før man putter penger inn i noe som helst selskap - eller ide for den saks skyld - initiert av den mannen. Nærmest skandaløst av TV2 å overse det punktet i mannens historie.

Endret av CYA
Lenke til kommentar

Bare en teori, men journalisten dekker saken, investorer invisterer, så kan journalisten dekke saken om investorene som ble lurt, så kanskje dekke Torfinn sin versjon med lovnader om at investorene skal tjene inn pengene sine osv.

Håper virkelig jeg tar feil :)

 

Dette er jo noe alternativ-bevegelsen kommer til å sluke rått, ser ikke bort ifra at han kan samle inn en god del penger og selge produktet sitt på en eller annen side med en bruksanvisning så innviklet og lite detaljert at alle tror de har gjort noe feil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en teori, men journalisten dekker saken, investorer invisterer, så kan journalisten dekke saken om investorene som ble lurt, så kanskje dekke Torfinn sin versjon med lovnader om at investorene skal tjene inn pengene sine osv.

Håper virkelig jeg tar feil :)

 

Dette er jo noe alternativ-bevegelsen kommer til å sluke rått, ser ikke bort ifra at han kan samle inn en god del penger og selge produktet sitt på en eller annen side med en bruksanvisning så innviklet og lite detaljert at alle tror de har gjort noe feil :p

 

Det kan godt være at det er sant aklla, men jeg håper inderlig at det ikke er det

Lenke til kommentar

Etter å ha kommet over denne artikkelen, stiller jeg meg svært skeptisk. I følge artikkelen har "middelet" møtt svært mye interesse fra forskere, men fysikken i artikkelen virker som veldig kvasivitenskapelig. "Stjeler elektroner fra solstrålene?" Den setningen gir jo ikke mening.. Hva tenker dere?

 

http://www.tv2.no/nyheter/7996033/

Heile greia er snodig, men det står faktisk <<stjeler>> i anførselsteikn.
Lenke til kommentar

Det er flere ting som ikke gir mening eller blir forklart godt nok.

 

  • Hva er problemet? Hvordan vet man at det er en sammenheng mellom ioner i luften og hvor godt planter vokser. Hvor stor har endringen vært de siste årene og hvordan har dette påvirket plantene?
  • Hva er det han egentlig har målt? Elektroner og protoner i luften? Frie protoner? Hvordan har han  målt dette og hvor godt har han kartlagt konsentrasjoner versus plante vekst.
  • Total mangel på kontrollerte og vel dokumenterte experimenter. 
  • "En av norges mest erfarne fysikere". Han er totalt ukjent og man får ikke opp noe some helst når man prøver å undersøke hans forskning eller person.
  • Elektroner fra sola? Hva betyr det? Ladde partikler blir i stor grad fanget opp av magnetfeltet til jorda. Jeg trodde også det var fotoner som var viktig for planter.

Dette er nok bra tull ja.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...