Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC stopper av seg selv nesten før den har startet


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en Fujitsu Siemens Scaleo C PC ( Pentium 4, fra omkring 2006) som stopper nesten før den har startet. Slår jeg den på så virker den kanskje i et par minutter før den slår seg av igjen, og slår jeg den nok en gang på så slår den seg av igjen etter bare noen sekunder. Min umiddelare mistanke går til strømforsyningen, men før jeg begynner å skru så tenkte jeg å sjekke om noen andre har noe erfaringer med noe lignende? Den viser ikke noe annet tegn på feil enn dette, kommer seg igjennom POST og BIOS.

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, men blir den såpass varm at den behøver kjøling bare etter et par minutter før den har fått lastet OS'et ordenlig? Finnes det noen enkel (uten å måtte skru fra hverandre hele maskinen) måte å finne ut av det på? Hadde håpet det var noe enkelt:/ Er et vannkjølingssystem på den, noe jeg ikke har vært borti før...

 

Ser heldigvis ikke ut som på bildet, har blåst den rein for støv:)

Lenke til kommentar

Det er flere muligheter her som påpekes.

Men la oss gjøre det enkelt , du kommer deg inn i bios ikke sant? 

Da kan du jo bla litt rundt og se om du også kan lese temperaturen på cpu via bios , er den unormalt høy så er det noe som må gjøres med vannkjølinga (kanskje fylle på mer destillert vann) eller bytte av kjøler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er flere muligheter her som påpekes.

Men la oss gjøre det enkelt , du kommer deg inn i bios ikke sant? 

Da kan du jo bla litt rundt og se om du også kan lese temperaturen på cpu via bios , er den unormalt høy så er det noe som må gjøres med vannkjølinga (kanskje fylle på mer destillert vann) eller bytte av kjøler.

Skal ikke være nødvendig. En pentium 4 av den generasjonen klokker seg ned ved for høy temperatur... Selv ved å fjerne kjølingen slår den seg ikke av.

Lenke til kommentar

Prøv å installer GNU/Linux på maskinen og se om det funker. Det belaster maskinen mindre enn Windows.

 

Selv har jeg opplevd samme problem mange ganger når jeg brukte Windows. Selv har jeg det inntrykk av at Windows belaster CPU for mye over tid noe som fører til økt varme og risiko for delvis defekte komponenter. Ellers kan det selvsagt være som det sies over, at kjølingen ikke fungerer som den skal.

 

Har reddet flere gamle maskiner med GNU/Linux. Maskiner som slo seg av når jeg startet Windows (selv nyinstallasjoner), men som fungerer med GNU/Linux.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tenkte jeg skulle komme med en tilbakemelding. Nå har jeg etter langt om lenge funnet årsaken (det går ikke så fort her). Det var mangel på kjøling som gjorde at den slo seg av. Sirkulasjonspunpen var gåen og da jeg åpnet veskereservoaret var det av en eller anne grunn fullt av avleiringer. Så tok det ut og bygget om til luftkjøling da jeg ikke vil bruke 1000,- kr på et nytt vannkjølingssystem på en så gammel maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...