Gå til innhold

Ubuntu eller Mint på low-end maskin


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut Windows på en bærbar (1 ghz celeron, 4 gb ram, 128 gb ssd). Windows 10 kjører som sirup på denne maskinen, så jeg lurer på om noen kan fortelle meg om Ubuntu eller Mint vil fungere best på disse spesifikasjonene? Jeg kan selvfølgelig teste selv, men det vil spare meg litt tid hvis noen andre allerede har erfaringer å dele her  :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Bruker Lubuntu på en gammel laptop med Core 2 Duo på et par GHz og 4GB RAM, oppleves som raskt og responsivt. Bruker den dog bare til veldig enkle ting som krever relativt lite av maskinen. Som sagt over så er det et veldig simpelt UI, som muligens kan bli litt i minste laget for noen. Jeg tror nok du bør teste et par av alternativene som er nevnt selv eller lese om dem og se på bilder for å se hva du får.

 

Jeg anbefaler Lubuntu uten problemer med forbehold om at jeg ikke har testet noen andre "lettvekts" distroer.

 

Edit; Så at tråden var fra Januar så det jeg skrev er antagelig ikke relevant for TS lenger. Hva endte du opp med å bruke?

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lubuntu Core 2 på et par GHz og 4 G ram / 256 GB SSD her.

http://www.cnet.com/products/hp-compaq-6710b-15-4-core-2-duo-t8100-vista-business-xp-pro-downgrade-2-gb-ram-120-gb-hdd-series/specs/

 

Det kjører utrolig bra.

 

Min Windows 10 maskin med i5/16GB ram som er ca snart 10 år nyere oppleves som omtrent like rask for "de daglige gjøremål".

 

Det rareste er synes jeg at den 10 år gamle maskinen framstår som bedre som videoframviser enn den nye maskinen fra Lenovo.

 

Bootingen går litt seiner og og programmene starter også litt seniere, men ikke slik at det er noe problem.

 

Ved filmframvisning i HD så har den en prosessorbelastning på 10-15 prosent og den bruker ca 0.4 GB ram.

 

Bruker Firefox, Chrome og Opera Development som nettlesere. Siste har innebygd gratis VPN.

 

Man har jo hørt i mange år at det skulle være mulig å gjøre en gammel PC om til en ny PC ved å installere Linux, men det har jo ikke pleid å stemme, men nå stemmer det faktisk.

 

Kjøpte denne gamle PC'en nærmest som et klenodium. Den har ligget på lager i alle år, slik at den ser helt ubrukt ut. Nå fungerer den som en ny PC også.

 

Synes Lubuntu sitt grensesnitt a la Windows 2000 er helt OK. Det gir maks fokus på funksjonalitet og minst mulig dill og dall. Oppdateringene er også mye mindre plagsomme enn på den nye Windows maskinen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lubuntu Core 2 på et par GHz og 4 G ram / 256 GB SSD her.

http://www.cnet.com/products/hp-compaq-6710b-15-4-core-2-duo-t8100-vista-business-xp-pro-downgrade-2-gb-ram-120-gb-hdd-series/specs/

 

Det kjører utrolig bra.

 

Min Windows 10 maskin med i5/16GB ram som er ca snart 10 år nyere oppleves som omtrent like rask for "de daglige gjøremål".

 

Det rareste er synes jeg at den 10 år gamle maskinen framstår som bedre som videoframviser enn den nye maskinen fra Lenovo.

 

Bootingen går litt seiner og og programmene starter også litt seniere, men ikke slik at det er noe problem.

 

Ved filmframvisning i HD så har den en prosessorbelastning på 10-15 prosent og den bruker ca 0.4 GB ram.

 

Bruker Firefox, Chrome og Opera Development som nettlesere. Siste har innebygd gratis VPN.

 

Man har jo hørt i mange år at det skulle være mulig å gjøre en gammel PC om til en ny PC ved å installere Linux, men det har jo ikke pleid å stemme, men nå stemmer det faktisk.

 

Kjøpte denne gamle PC'en nærmest som et klenodium. Den har ligget på lager i alle år, slik at den ser helt ubrukt ut. Nå fungerer den som en ny PC også.

 

Synes Lubuntu sitt grensesnitt a la Windows 2000 er helt OK. Det gir maks fokus på funksjonalitet og minst mulig dill og dall. Oppdateringene er også mye mindre plagsomme enn på den nye Windows maskinen.

 

er litt individuelt, jeg liker et litt mere oppdollet OS med juggel og glitter enn LXDE som blir for tørt, cinnamon og KDE synes jeg gjør en god jobb i å balansere dette her, men da KDE er litt på den "tyngre" siden enn cinnamon (har jeg en følelse av) tror jeg cinnamon er greit for en eldre maskin, det kjører ivertfall fint på 6710b'en vi har her nede (ta å google for specs). 

 

Jeg tror kanskje at hvis jeg legger inn en ny distro igjen på den noe nyere stasjonære så blir det linux mint KDE, men ser ingen grunn til å styre med det når cinnamon fungerer såpass greit. Jeg er fornøyd som det er.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...