Gå til innhold

Samsung Galaxy S7/S7 Edge diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdaterte hele veien med en gang jeg fikk telefonen, og er fornøyd med batteriet egentlig etter å hatt den noen dager. Rask er den også, og kameraet og skjermen er fantastisk. Ligger på rundt 6 timer screen on time ved lading, men fikk med gratis trådløs ladeplate så tenker å smålade den litt når jeg jobber på kontoret.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er nettop dette, hvor lite konsekvent opplevelsen er etter oppdateringen. Mange er veldig fornøyde mens mange har ymse plager. Dette er ikke et like stort problem på IOS. Jeg hater mye av IOS sine begrensninger, og vil at opplevelsen skal være litt mer uniform på Android. Jeg vet også at det er mye mer komplisert på Android siden man har ekte multitasking, men jeg forventer at Samsung og Google tester litt mer før de ferdigstiller oppdateringene sine. Pluttselig har jeg noen dager med god batteritid, for så tape masse batteri i standby pga snapchat eller en annen app i bakgrunnen. Noen ganger har batteriet tømt seg uten at noen applikasjoner vises som synderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet også at det er mye mer komplisert på Android siden man har ekte multitasking, men jeg forventer at Samsung og Google tester litt mer før de ferdigstiller oppdateringene sine. Pluttselig har jeg noen dager med god batteritid, for så tape masse batteri i standby pga snapchat eller en annen app i bakgrunnen. Noen ganger har batteriet tømt seg uten at noen applikasjoner vises som synderen.

Opplevelsen avhenger av bruksmønster og oppsett. Det testes allerede en hel del både hos Google og produsentene, men da hovedsaklig deres egne apper og i mindre grad "top xx apps long test runs", trolig da det ikke er deres oppgave å påse at tredjepartsprogrammer fungerer som de skal.

 

Problemet er minst todelt:

1. Feil i apper som sluker CPU cycles > batteri, for lite fokus på kodekvalitet, OS kompatibilitet og testing hos apputvikler?

2. Strukturelle utfordringer i operativsystemet som tillater dårlig kode i apper til å suge batteri > balansegang mellom aggressiv prosessterminering og brukervennlighet. I Android 7 (på S7 i alle fall) blir brukeren advart om apper som vedvarende bruker mye batteri.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er nettop dette, hvor lite konsekvent opplevelsen er etter oppdateringen. Mange er veldig fornøyde mens mange har ymse plager. Dette er ikke et like stort problem på IOS. Jeg hater mye av IOS sine begrensninger, og vil at opplevelsen skal være litt mer uniform på Android. Jeg vet også at det er mye mer komplisert på Android siden man har ekte multitasking, men jeg forventer at Samsung og Google tester litt mer før de ferdigstiller oppdateringene sine. Pluttselig har jeg noen dager med god batteritid, for så tape masse batteri i standby pga snapchat eller en annen app i bakgrunnen. Noen ganger har batteriet tømt seg uten at noen applikasjoner vises som synderen.

Jepp og det er interessant at noen av de som ikke blir utsatt for bugs og problematikk beskylder de "uheldige" for å være problemet. Man skulle nesten tro de fikk betalt for å holde på slik ;). Det er en holdning som i verste fall hører hjemme på en dårlig/inkompetent 1. linje supporttelefon.

 

I det store og hele er min s7 flat helt ok, den fungerer, bare litt mindre optimalt enn tidligere på enkelte områder. Vært knallfornøyd med telefonen i et års tid, bare mindre imponert over Android 7 styret.

Etter å igjen ha brukt noen timer på å konfigurere opp alt av settings som ble resatt ved oppgraderingen oppleves batteriet som noe bedre igjen. Div. bugs er kun registrert og kastet over skulderen.

 

Etter å ha jobbet med "bits & bytes" i noen titalls år så begynner man å sette pris på produkter som ikke snur ting på hodet på for mange områder etter en oppgradering. Spesielt gjelder dette på arbeidsverktøy hvor effektivitet og pålitelighet påvirkes.

Jeg kunne med stor underholdning fulgt en skokk håndverkere som neste dag på jobb måtte benytte alle verktøyene sine på en helt annen måte etter at disse i løpet av natten hadde bestemt seg for å stokke kortene litt.

 

Man ser det rett og slett som dårlig arbeid når man opplever unødvendig tjafs etter slike prosesser. Bare for at man ikke gidder å ta seg bryet med å rote rundt og fikse småting hele tiden så betyr det ikke at man "er problemet".

På bakgrunn av lang erfaring med oppgraderinger utsetter jeg så og si alltid automatiske oppgraderinger - Android 7 var intet unntak.

 

Jeg vil heller la de "ivrigste", som også har baller til å skrive om issues de møter, (fremfor å frykte stigmatiserende pebkac holdninger fra brøleapene) ta noe av skjerven der.

 

Android 7 oppgraderingen (i likhet med windows 10) skulle vise seg å bli en karusell med "er du sikker? virkelig  sikker? vil du ikke ha den gamle oppgradert? fortsatt sikker? Er du nå sikker på at du vil beholde den gamle? Skal vi oppgradere nå eller om 4 timer?" type greie.

Og når det først skjedde i løpet av en natt så var telefonen resatt på en del områder som gjorde at funksjoner ikke lenger fungerte som før og endringer i UI var ikke umiddelbart positive. Har fortsatt ting i UI som må "ryddes opp i".

 

Når en oppgradering ikke oppleves som positiv eller et fremskritt (noe de fleste tross alt gjør) så bør man ta det til ettertanke. Bla. også ift. videre produktvalg. Samtidig er det viktig å ikke putte alle tilbakemeldinger i "skrikedåsa" båsen, det fører sjelden til bedre tjenester.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er nettop dette, hvor lite konsekvent opplevelsen er etter oppdateringen. Mange er veldig fornøyde mens mange har ymse plager. Dette er ikke et like stort problem på IOS. Jeg hater mye av IOS sine begrensninger, og vil at opplevelsen skal være litt mer uniform på Android. Jeg vet også at det er mye mer komplisert på Android siden man har ekte multitasking, men jeg forventer at Samsung og Google tester litt mer før de ferdigstiller oppdateringene sine. Pluttselig har jeg noen dager med god batteritid, for så tape masse batteri i standby pga snapchat eller en annen app i bakgrunnen. Noen ganger har batteriet tømt seg uten at noen applikasjoner vises som synderen.

 

Jepp og det er interessant at noen av de som ikke blir utsatt for bugs og problematikk beskylder de "uheldige" for å være problemet. Man skulle nesten tro de fikk betalt for å holde på slik ;). Det er en holdning som i verste fall hører hjemme på en dårlig/inkompetent 1. linje supporttelefon.

 

I det store og hele er min s7 flat helt ok, den fungerer, bare litt mindre optimalt enn tidligere på enkelte områder. Vært knallfornøyd med telefonen i et års tid, bare mindre imponert over Android 7 styret.

Etter å igjen ha brukt noen timer på å konfigurere opp alt av settings som ble resatt ved oppgraderingen oppleves batteriet som noe bedre igjen. Div. bugs er kun registrert og kastet over skulderen.

 

Etter å ha jobbet med "bits & bytes" i noen titalls år så begynner man å sette pris på produkter som ikke snur ting på hodet på for mange områder etter en oppgradering. Spesielt gjelder dette på arbeidsverktøy hvor effektivitet og pålitelighet påvirkes.

Jeg kunne med stor underholdning fulgt en skokk håndverkere som neste dag på jobb måtte benytte alle verktøyene sine på en helt annen måte etter at disse i løpet av natten hadde bestemt seg for å stokke kortene litt.

 

Man ser det rett og slett som dårlig arbeid når man opplever unødvendig tjafs etter slike prosesser. Bare for at man ikke gidder å ta seg bryet med å rote rundt og fikse småting hele tiden så betyr det ikke at man "er problemet".

På bakgrunn av lang erfaring med oppgraderinger utsetter jeg så og si alltid automatiske oppgraderinger - Android 7 var intet unntak.

 

Jeg vil heller la de "ivrigste", som også har baller til å skrive om issues de møter, (fremfor å frykte stigmatiserende pebkac holdninger fra brøleapene) ta noe av skjerven der.

 

Android 7 oppgraderingen (i likhet med windows 10) skulle vise seg å bli en karusell med "er du sikker? virkelig  sikker? vil du ikke ha den gamle oppgradert? fortsatt sikker? Er du nå sikker på at du vil beholde den gamle? Skal vi oppgradere nå eller om 4 timer?" type greie.

Og når det først skjedde i løpet av en natt så var telefonen resatt på en del områder som gjorde at funksjoner ikke lenger fungerte som før og endringer i UI var ikke umiddelbart positive. Har fortsatt ting i UI som må "ryddes opp i".

 

Når en oppgradering ikke oppleves som positiv eller et fremskritt (noe de fleste tross alt gjør) så bør man ta det til ettertanke. Bla. også ift. videre produktvalg. Samtidig er det viktig å ikke putte alle tilbakemeldinger i "skrikedåsa" båsen, det fører sjelden til bedre tjenester.

Helt riktig det du skriver. Jeg prøvde å feillsøke problemene mine etter oppdatering og fant personer som fikk trakaserende svar fra såkalte eksperter. "Here we go again sigh, have you tried to delete the systen cache ,have you tried resetting to factory state" De mener selvfølgelig at det alltid er brukernes feil og ikke hellige google. Jeg er en relativt avansert bruker av teknologi, men hva med veninnen min eller samboeren min som bare vet at ting ble dårligere og ikke vet om odin. Her må man lære av Apple og sette stabilitet først. Kanskje være strengere med kontroll på appstore.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp og det er interessant at noen av de som ikke blir utsatt for bugs og problematikk beskylder de "uheldige" for å være problemet. Man skulle nesten tro de fikk betalt for å holde på slik ;). Det er en holdning som i verste fall hører hjemme på en dårlig/inkompetent 1. linje supporttelefon.

Jeg vil heller la de "ivrigste", som også har baller til å skrive om issues de møter, (fremfor å frykte stigmatiserende pebkac holdninger fra brøleapene) ta noe av skjerven der.

Har du opplevd det i denne tråden? Jeg har inntrykk at det går ganske ryddig for seg her bortsett fra når det kommer til opplevd høyere batteribruk. Der må folk forstå at det finnes like mange oppsett som det finnes brukere og de som ikke opplever problemer bør innse at problemene likevel kan være reelle. På den andre siden er det ofte slik at batteriforbruk er subjektivt og ikke nødvendigvis høyere enn før enn oppdatering. Akkurat det med pebkac mob synes jeg er veldig slitsomt i Windows 10 tråder her på forumet...

 

Ellers enig i mye av det du skriver, folk liker ikke endringer, både utforming og funksjonalitet. Bare ta hw.no som eksempel, hver gang de har byttet layout har det blitt rabalder. Vi vet jo også hvordan det gikk med Slashdot...

Personlig også lite begeistret for Android 7 UI på Samsung, hovedsaklig pga. kompakt systemfont og dårligere utformet hurtigvalgsmeny i forhold til tidligere versjoner.

 

I Android-verden er det (dessverre) vanligvis ikke mulig å bli på en OS versjon og fortsatt motta sikkerhets- og stabilitetsoppdateringer da kun siste OS versjon og programvareversjon er den "eneste støttede".

 

Hva angår feil i programvare og da spesielt hos Samsung, så har de nylig sluppet en app hvor man selv kan kjøre diagnostikk, rapportere inn feil, kontakte kundeservice osv. Ser ikke ut til å være helt klar for Norge ennå dog: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.android.voc

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe som har fått problemer med at det stadig kommer opp melding om at man må taste pinkode, og feilmelding når man skal ringe: ikke koblet på nettverk.

Tok en fabrikk tilbakestilling i helgen, etter dette det har skjedd, skjedde første gang for 2 dager siden og skjedd 5-6 ganger siden. Er s7 flat.

Lenke til kommentar

Har plutselig en rosa vertikal stripe langs hele høyre side på skjermen. Må den leveres inn, eller kan det fikses selv på et vis?

Har fått slike rød stripe av og til nå,

det viser seg at det er noe på "tilbake knappen" at det skjer noe der, jeg trykke litt hardt på den, dermed forsvant røde/rosa stripen

Kan også prøves denne:

Opplever du problemet, kan du prøve denne midlertidige løsningen (hentet fra Myce):

Gå til talltastaturet på din Galaxy S7 edge og tast inn *#0*#. Deretter trykker du på rødgrønn og blå. Dette skal tilbakestille de individuelle pikslene. 

Men det viser seg at det ikke hjalp på min mobil

Endret av Leif1961
Lenke til kommentar

Edg

 

Tenkte å plukke opp en S7 nå som den er å få tak i "billig". Men klarer rett og slett ikke bli enig med seg selv om jeg skal velge Edge eller vanlig.

 

Noen som har erfaringer med de begge og kan si noe om fordeler/ulemper med sideskjermen?

 

Edge ser rå ut, og har større skjerm og batteri enn Flat-modellen.

Jeg har selv s7 flat, men hadde i sin tid Galaxy s6 Edge Plus. Den var større enn s7 Edge. Det irriterte meg at jeg ofte kom borti edge'ne, slik at det ble startet programmet utilsiktet. Dessuten hadde jeg ikke bruk for funksjonene de edge'ne ga.

S7 og s7 Edge har solgt veldig bra, og selv over et år etter lansering, er det meget oppgående telefoner. Kjøpte et strøkent eksemplar på Finn i mars. Telefonen var ny i februar, og omtrent ikke brukt. Ga 4000,-, noe som var et greit kjøp i forhold til nypris. Da var uhellsforsikring og noen ekstra deksler inkludert i prisen. Konge!

Lenke til kommentar

Var ekstremt plaget med EDGE skjermen, de første 2 månedene. Kom stadig borti skjermen. Men utrolig nok, så er ikke dette noe problem lengre. Nå er det bare herlig med edge skjerm

 

Hva bruker du skjermen på siden til?

 

Veldig vanskelig valg dette. Synes Edge ser langt bedre ut + at den kommer i fargen jeg ønsker, men samtidig så tror jeg at den blir for stor og at sideskjermen bare blir et irritasjonsmoment. 

 

Et spesielt deksel dere vil anbefale til S7 falt? Ser samsung har sine egne, men hvordan er disse med tanke på kvalitet?

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Tenkte å plukke opp en S7 nå som den er å få tak i "billig". Men klarer rett og slett ikke bli enig med seg selv om jeg skal velge Edge eller vanlig.

 

Noen som har erfaringer med de begge og kan si noe om fordeler/ulemper med sideskjermen?

Ingen fordeler med Edge her annet enn at de ser veldig pent og flott ut. Ren gimmick på denne telefonen. Ellers er du avhengig av deksel for å ikke hele veien komme borti kantene og utføre uheldig trykk eller oppleve feil respons. Det er riktig nok litt større batteri i denne telefonen da :)

 

Jeg hadde riktignok enkelte snarveier plassert under Edge, men det var mest for å bli vant med at funksjonaliteter var der. Det ble brukt, men noe særlig mer effektiv var det vel egentlig ikke. Om du tror det blir for stort, gå og prøv begge grundig. Det er slitsomt med en telefon som er bittelitt for stor i lengden, men samtidig veldig lett å overbevise seg selv om at "man sikkert blir vant med det". Kjedelig å angre etterpå.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Fingeravtrykksensoren på min flunkende nye S7 Edge funker nå bare 1 av 100 ganger. Har prøvd å legge det inn på nytt, med forskjellige fingre, samme finger 4 ganger osv men den er helt elendig sammenlignet med min Honor 7.

 

Kan dette reklameres på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...