Gå til innhold

Se roboten løse Rubiks kube på ett sekund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Steikje.

 

Ser for meg at denne riggen finner sin vei inn i et apokalyptisk spill eller film, også kommer det noen inn i labben ved å ha tatt seg inn på jakt etter mat og forsyninger. Også stapper en tulling hånda nedi den der, og hånda blir til hakkemat  :wee:

 

 

Seriøst, må man ha aspergers eller noe slikt for å gidde lage en slik maskin?  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er formålet med denne maskinen? Jo, det er vel nettopp så de som bygger den skal lære noe underveis. Et prosjekt trenger ikke være direkte nyttig for å være lærerikt. Trauste nytteprosjekter har ikke alltid like mye PR-verdi. Å komme med i nyhetsartikler tar seg dessuten bra ut på en CV. Så hvorfor ikke lage en dings som gjør ett eller annet morsomt, kult eller spektakulært?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si jeg er mer imponert over den nåværende rekorden på 3,253 sek. Det er en robot bygget utelukkende av originale legoelementer, og bruker en standard mobiltelefon med en spesialdesignet app som kontrollenhet og "øyne". Den bruker i tillegg en standard kube, og ikke en "modifisert for å bli enklere å holde".



-ED- Endret av Nazgarot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rutene midt på hver av siden er fiksert. Det ligger i kubens natur.

 

Kan du tenke ut en måte å vri en rubiks kube slik at noen av midt-rutene bytter plass?

 

Hvis svaret var tiltenkt meg, så er jo svaret soleklart nei. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har prøvd rubiks kube mye og klarte den aldri når jeg var barn.

 

Midtrutene kan ikke bytte plass, men hvis konstruksjonen var annerledes kunne det tenkes at man kunne vridd midtre plate hvor sideplatene holdes i ro.

 

Jeg synes det bare vart artig at jeg først, etter så mange år, la merke til det nå, når jeg så denne maskina og hvordan de hadde fresa spor i midten for å kunne rotere sideplatene i alle akseretninger :-D

Lenke til kommentar

Kan jo lure litt på om det er noen spesielle forutsetning for at det skal virke. om du ser bort i fra bena, som foreksempel at hvit må peke oppover, og ikke på en av sidene eller noe slikt..

 

Ja det er det, algoritmen de bruker krever at man starter på en bestemt farge hver gang, vanligvis hvit. De kan såklart ha utvidet algoritmen slik at kameraene leser feks topp fargen hver gang da slipper man at man alltid må ha hvit opp.

Lenke til kommentar

 

Rutene midt på hver av siden er fiksert. Det ligger i kubens natur.

 

Kan du tenke ut en måte å vri en rubiks kube slik at noen av midt-rutene bytter plass?

 

Hvis svaret var tiltenkt meg, så er jo svaret soleklart nei. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har prøvd rubiks kube mye og klarte den aldri når jeg var barn.

 

Midtrutene kan ikke bytte plass, men hvis konstruksjonen var annerledes kunne det tenkes at man kunne vridd midtre plate hvor sideplatene holdes i ro.

 

 

 Dette gjelder bare kuber med oddetall , dvs 3x3 ( som vist i videoen )  ...5x5 .....og 7x7

På kuber med heltall som 4x4 ...6x6 ...og 8x8 ,  kan senterne flyttes. Det gjør at disse kubene er litt mere kompliserte å løse ( du får en såkalt parity error  som det finnes algoritmer til , for å løse )

Lenke til kommentar

Urettferdig fordel å borre hull, håper ikke den blir godkjent som ny rekord. Hvis de finner en måte å vri uten å borre så blir det bra (eks. gummi og sug)

 

Enig med hullene, de er også temmelig unødvendige om de hadde brukt ei metallklo med 4 tynne plater i stedn for de fete 3d printete de bruker nå.

En solidere konstruksjon og raskere mottorer er eneste måten å få ned tiden på.

Lenke til kommentar

Det er vel bare fysiske hindringer som motor og kamera som hindrer dem i gå under 1 sekund da det bare tar millisekund for programvaren å regne ut algoritmen.

 

 

Nja kan tenkes det må litt glidemiddel til om det begynner å gå ekstra fort. Men det kan også tenkes at smøremiddelet gir ekstra motstand til motorene, selv om kuben kanskje ikke stokker seg. Vet ingenting om smøremiddelers innvirken her. Må vel erfares.. :hmm:

Lenke til kommentar

 

Det er vel bare fysiske hindringer som motor og kamera som hindrer dem i gå under 1 sekund da det bare tar millisekund for programvaren å regne ut algoritmen.

 

Nja kan tenkes det må litt glidemiddel til om det begynner å gå ekstra fort. Men det kan også tenkes at smøremiddelet gir ekstra motstand til motorene, selv om kuben kanskje ikke stokker seg. Vet ingenting om smøremiddelers innvirken her. Må vel erfares.. :hmm:

Jeg har sett en del videoer på youtube der såkalte "cubers" driver med seriøs løsning og har et eget sett med olje som de sprøyter inn i kuben for å få den til å gli :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...