Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Valgte dessverre feil utdanning i høst (innen markedsføring) og håper noen har forslag eller tips til studievalg. Skal igjen søke på studier i vår og vil gjerne treffe denne gangen. Det står for øyeblikket mellom ingeniør og språk.

 

Jeg ser for meg en spennende jobb som ingeniør (da kanskje byggingeniør og/eller noe innen areal, landskap eller arkitektur), men vet lite om disse utdanningene. Det jeg liker med en slik utdanning er at den er relevant mot fremtidig yrke, jeg får være med å skape noe, og jeg får en god blanding av teori og praksis. På en annen side vet jeg ikke 100% om realfag er det jeg liker best. Vil gjerne like det og bli god i det (går for øyeblikket forkurs), så håper det faller i smak.

 

Jeg angrer litt på at jeg ikke valgte språkutdanning dette året, noe jeg egentlig hadde kommet inn på. Jeg tror jeg har en ganske bra interesse for språk. Liker grammatikk og synes det er veldig gøy å lære og i det hele tatt snakke fremmedspråk. Samtidig ser jeg på en eventuell universitetsutdannelse innen språk som en litt vag og usikker utdanningsvei, lite rettet mot yrke. En vei å gå kunne ha vært å bli språklærer, men vet ikke helt om læreryrke er noe for meg. Kanskje, kanskje ikke?

 

Jeg vil gjerne ta både et utvekslingsår eller flere år i utlandet, så en ingeniørutdannelse (eller lignende) i utlandet kan vel heller ikke være feil (språk og teknisk kompetanse, to fluer i en smekk?). Noen ideer til hvordan jeg kan få gjort dette?

 

Om noen har noen tanker om hva jeg burde velge, tas det imot med stor takknemlighet. Det er vanskelig å velge mellom hjerne og hjerte. Langt innlegg, men håper noen tar seg tiden til å hjelpe.  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Realfag/ingeniør gir deg et godt grunnlag å bygge videre på og er en reell kompetanse. Språk/kultur/opplevelser er noe man i stor grad kan mestre på egenhånd/fritid. Et realfagsstudie i utlandet/utvekslig er ett eksempel.

 

Finn deg et ikke-engelskspråklig land og studer ingeniørfag. På 3-5 år skal du kunne lære deg språket og samtidig få deg en skikkelig utdanning.

Lenke til kommentar

Det er langt i fra sikkert at realfag vil være en trygg vei fremover, se bare på arbeidsledigheten blant ingeniører. Du burde velge det du er flinkest til og det som interesserer deg mest. Språk kan være nyttig, særlig hvis du velger f.eks orientalske språk eller andre språk som de færreste behersker. Gode språkkunnskaper samt god businessforståelse tror jeg vil være en sikker vei til jobb i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Lærerjobber utgjør jo mye av det en språkutdannet har å velge i.

Tror det er helt naturlig å føle at språk er gøy og realfag jobb, uten at du burde la deg avskrekke av det. Selv de som er gode i realfag må bruke en god del energi på det.

Ja, det jeg stusser på. Velge det jeg føler er gøyest, eller jobbe hardt for gode resultater i realfag. Er jo gøy å få til tekniske problemer, og er i grunn ikke noen store fan av å pløye meg litteratur slik jeg forestiller meg en språkutdanning vil inneholde.

Lenke til kommentar

Realfag/ingeniør gir deg et godt grunnlag å bygge videre på og er en reell kompetanse. Språk/kultur/opplevelser er noe man i stor grad kan mestre på egenhånd/fritid. Et realfagsstudie i utlandet/utvekslig er ett eksempel.

 

Finn deg et ikke-engelskspråklig land og studer ingeniørfag. På 3-5 år skal du kunne lære deg språket og samtidig få deg en skikkelig utdanning.

Ja. Tror kanskje det er det lureste. Håper kanskje noen med erfaringer fra enten ingeniør- og språkutdanninger kan komme med noen tanker om og hvordan utdanningen er sånn generelt.

Lenke til kommentar

Det er langt i fra sikkert at realfag vil være en trygg vei fremover, se bare på arbeidsledigheten blant ingeniører. Du burde velge det du er flinkest til og det som interesserer deg mest. Språk kan være nyttig, særlig hvis du velger f.eks orientalske språk eller andre språk som de færreste behersker. Gode språkkunnskaper samt god businessforståelse tror jeg vil være en sikker vei til jobb i fremtiden.

Business vil jeg ikke påstå er en sikker vei (og ikke noe som falt særlig i smak i høst), men språkkunnskaper kommer alltid godt med, det er sant.

 

Tror nok ikke arbeidsledigheten til ingeniører er noe å frykte, og byggingeniør er jo en grei vei i det minste. Tenker som så at fremtiden skapes av ingeniører.

Lenke til kommentar

 

Det er langt i fra sikkert at realfag vil være en trygg vei fremover, se bare på arbeidsledigheten blant ingeniører. Du burde velge det du er flinkest til og det som interesserer deg mest. Språk kan være nyttig, særlig hvis du velger f.eks orientalske språk eller andre språk som de færreste behersker. Gode språkkunnskaper samt god businessforståelse tror jeg vil være en sikker vei til jobb i fremtiden.

Business vil jeg ikke påstå er en sikker vei (og ikke noe som falt særlig i smak i høst), men språkkunnskaper kommer alltid godt med, det er sant.

 

Tror nok ikke arbeidsledigheten til ingeniører er noe å frykte, og byggingeniør er jo en grei vei i det minste. Tenker som så at fremtiden skapes av ingeniører.

 

Deg om det. (Dette kommer fra en som studerer realfag.)

Lenke til kommentar

 

 

Det er langt i fra sikkert at realfag vil være en trygg vei fremover, se bare på arbeidsledigheten blant ingeniører. Du burde velge det du er flinkest til og det som interesserer deg mest. Språk kan være nyttig, særlig hvis du velger f.eks orientalske språk eller andre språk som de færreste behersker. Gode språkkunnskaper samt god businessforståelse tror jeg vil være en sikker vei til jobb i fremtiden.

Business vil jeg ikke påstå er en sikker vei (og ikke noe som falt særlig i smak i høst), men språkkunnskaper kommer alltid godt med, det er sant.

 

Tror nok ikke arbeidsledigheten til ingeniører er noe å frykte, og byggingeniør er jo en grei vei i det minste. Tenker som så at fremtiden skapes av ingeniører.

Deg om det. (Dette kommer fra en som studerer realfag.)

Selvsagt. Takk for innspill ihvertfall!

Lenke til kommentar

 

Realfag/ingeniør gir deg et godt grunnlag å bygge videre på og er en reell kompetanse. Språk/kultur/opplevelser er noe man i stor grad kan mestre på egenhånd/fritid. Et realfagsstudie i utlandet/utvekslig er ett eksempel.

 

Finn deg et ikke-engelskspråklig land og studer ingeniørfag. På 3-5 år skal du kunne lære deg språket og samtidig få deg en skikkelig utdanning.

Ja. Tror kanskje det er det lureste. Håper kanskje noen med erfaringer fra enten ingeniør- og språkutdanninger kan komme med noen tanker om og hvordan utdanningen er sånn generelt.

Jeg er ingeniør (mekanisk design i oljebransjen) og trives godt med det. Utdanningen var ok, men skulle ønske jeg hadde tatt den i utlandet. Jeg har aldri vært sterk i realfag, men greide meg bra med litt innsats.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...