Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (21 timer siden):

Hvis du skal ha så enorme mengder så er det vel bare å finne et brukt rack-kabinett på finn.no. Men husk at unraid støtter ikke uendelig antall disker. Er vel maks 30 stk i array?

tja lite med brukte kabinett på finn. har nok sett der. men håpet noen kanskje hadde litt større servere og kunne anbefale noe.

Prøver å tenkte litt lenger enn akkurat i dag siden ferden til 10 disker gikk fort.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gadmin skrev (1 time siden):

tja lite med brukte kabinett på finn. har nok sett der. men håpet noen kanskje hadde litt større servere og kunne anbefale noe.

Slike oppsett som du tenker på er sjeldne uansett, men det er slett ikke uvanlig med kabinetter/servere som dette på FINN.no. Ulempent er vel at disse er enorme og stort sett må man hente. Hva slags kabinett har du egentlig sett på? Det er ikke billige kabinett det du kikker på. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172132677 ligger på finn f.eks.

Lenke til kommentar
On 1/3/2021 at 8:22 PM, Gadmin said:

Hei, ser at jeg har nådd taket på antall disker i mitt kabinett utrolig fort. (10 x 10 tb) 

Er det noen som har større kabinett og kan anbefale noe her for bytte av kabinett. Jeg ser vel også at jeg bør ha flere pci-e slots for jeg har 10gb netverkskort, p400 kort, og vil vel trenge et par LSI som kontrollere.

Har sett litt på et som tar 20. men det går vel fort det også vil jeg anta...Så noe ala supermicro som kan ta 40-50 disker. da burde jeg være sikret en stund. evt påbyggingskasse?

 

Jeg bygde et fra gammelt antec 1200 kabinett.

Jeg bruker 2x LSI kontrollere + hovedkortet sine innganger

image.thumb.png.7ead5864631b12b63df79e8781cb08ad.png

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
-ɐMoԀ- skrev (På 10.1.2021 den 22.28):

Jeg bygde et fra gammelt antec 1200 kabinett.

Jeg bruker 2x LSI kontrollere + hovedkortet sine innganger

image.thumb.png.7ead5864631b12b63df79e8781cb08ad.png

Ja gikk for Define 7 XL som vel har plass til ca 20 disker. Tok det som første step til en større server senere.

Kjøpt meg enda ett LSI kort, og 10 gb fiber nettverkskort. Nå mangler jeg bare et bra hovedkort som har minimum 4 pcie og minst 2 helst tre SSD på hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nimrad skrev (På 23.7.2020 den 14.26):

Hvordan har du satt opp det?

 

Gadmin skrev (På 23.7.2020 den 14.38):

Ja del gjerne. Tar som sagt backup til array av docker oppsettet. Men vil gjerne ha en kopi i sky også.

Har ordnet meg gdrive så må vel se på å få mountet det snart på unraid også.og teste om det kan brukes som lagring for "filer"

Ser at jeg helt har glemt å svare her, beklager det.

Jeg prøvde mange ulike måter å ta backup på før jeg ble fornøyd. Duplicati ble brukt lenge, men med tanke på at en er avhengig av duplicati igjen for å hente ut de ulike backupene så droppet jeg det.

Brukte en stund et plugin for å ta backup av alle containere og flashdrive. Ulempen her var at alt ble i en stor fil som tok evigheter å pakke ut. Svært tungvint om jeg bare trengte å hente ut en fil fra en mappe i feks sonarr eller swag. I tillegg så likte jeg ikke at alt jeg hadde kjørende ble stoppet mens det ble tatt backup.

Så nå har jeg følgende "schedul" 

Screenshot_20210331-013149_Discord.thumb.jpg.4c51d8f33ca1dcab675c16a0b039c833.jpg

00.30 - Script som tar backup av flashdrive til /backup på array
00.45 - Script som sender den til onedrive
01.00 - Script som tar backup av appdata (alle docker) til /backup på array. Det som er fint her er at den lager en .tar av hver enkel docker. I tillegg så stenges docker ned og startes igjen før neste begynner. Dermed er er ikke nedetid merkbar, gjort på sekunder. 

stop swag
backup
start swag
stop kitana
backup
start kitana

I tillegg har jeg eget felt i scriptet over docker jeg ikke trenger/ønsker å stoppe for å ta backup. Typisk om en har en torrent klient kjørende, trackarr eller icq eller noe annet en ikke ønsker nedetid på og som ikke har en database som kan bli korrupt om den er i bruk under backup.

01.15 - alle plugins oppdateres
01.20 - alle dockers oppdateres
01.30 hver torsdag - script som tar backup av plexdata. Her har jeg noen mapper brukt av plex som er holdt utenfor plex containeren. Dette fordi disse mappene blir fort veldig stor i størrelse, og vil gjøre at den daglige backup av alle docker vil ta lang tid. Det er heller ikke noe noen nødvendighet å ha backup av disse filene daglig.
03.00 - Script som sender backup av appdata og eventuelt plexdata til ondrive
09.30 - mover flytter filer fra cache og til array, men kun dersom cache er mer enn 60% full

Lokalt blir det lagret backup i 5 dager før den eldste slettes. På onedrive lagres det i 30 dager før den eldste slettes.

Bilder, dokumenter og andre viktige filer er lagret på array, men det er også en kopi på onedrive.

Jeg gikk vekk fra ubegrenset gdrive og over til onedrive. Grunnen til dette er at jeg liker office og min samboer trenger det også. Så da kjøper jeg heller Microsoft 365 Familly og vi er fire i familien som drar nytte av office og hver sin onedrive med 1TB. Den siste kontoen brukes kun som backup til unraid for å holde ting separat. Lisens kjøpte jeg på ebay til 400 kroner for 12 måneder.

I dag har jeg for øvrig satt opp organizr skikkelig. Tenkt på det i lang tid, men nå endelig fått det på plass. Liker løsningen svært godt. Da får barna en fin login når de er vekke, benytter plex auth for innlogging og jeg kan sette opp ulike nivåer på dem jeg ønsker å gi tilgang. I tillegg så er det for min egen del langt enklere å ha en side å huske fremfor 10 ulike adresser. Det er satt opp med revers proxy med swag og dns verifikasjon. Veldig grei løsning når en først får satt det opp.

Ellers har jeg ikke så mye igjen å gjøre i unraid. Ting bare virker, det er stabilt og ting skjer uten at jeg trenger å tenke over det. Ikke noe jeg savner heller. Neste steg blir vel å bytte ut parity disken med en større og så implemetere nåværende parity disk i array. I tillegg så skal jeg få opp fail2ban til helgen slik at det blir ip ban ved feilaktige innlogginger.

 

Znerox skrev (På 7.7.2020 den 20.50):

Hvordan styrer du vifter? Dynamix System Autofan?

Dynamix virket aldri hos meg, fant ikke viftene skikkelig og klarte heller aldri å styre viftene individuelt. Nå har jeg gammel hw så mulig det er enklere med ny hw.

Jeg kjører et script hvert 5 minutt. Det går igjennom alle disker som er aktivert i scriptet og sjekker temp på disse. Dersom temp er mindre enn 42 grader så går kabinettviftene av. Over 42 grader så går de på lav hastighet, og øker så hastighet ut i fra temperatur på harddiskene. Den disken med høyest temperatur er avgjørende for hastighet på viftene.

https://forums.unraid.net/topic/5375-temperature-based-fan-speed-control/?tab=comments#comment-51790

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
ProphetSe7en skrev (48 minutter siden):

Kanskje noen her som vet dette.

Jeg er aktiv bruker av hardlinks, og nå ønsker jeg å tømme to disker for data så de kan fjernes fra arrayet. Men hvordan kan jeg flytte data vekk fra diskene og samtidig beholde hardlink?

Høres tungvint ut, jeg vet at unbalance kødder med hardlinks, men er visst mulig å gjøre noe med: https://forums.unraid.net/topic/43651-plug-in-unbalance/page/21/?tab=comments#comment-569550

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 31.3.2021 den 1.57):

 

Ser at jeg helt har glemt å svare her, beklager det.

Jeg prøvde mange ulike måter å ta backup på før jeg ble fornøyd. Duplicati ble brukt lenge, men med tanke på at en er avhengig av duplicati igjen for å hente ut de ulike backupene så droppet jeg det.

Brukte en stund et plugin for å ta backup av alle containere og flashdrive. Ulempen her var at alt ble i en stor fil som tok evigheter å pakke ut. Svært tungvint om jeg bare trengte å hente ut en fil fra en mappe i feks sonarr eller swag. I tillegg så likte jeg ikke at alt jeg hadde kjørende ble stoppet mens det ble tatt backup.

Så nå har jeg følgende "schedul" 

Screenshot_20210331-013149_Discord.thumb.jpg.4c51d8f33ca1dcab675c16a0b039c833.jpg

00.30 - Script som tar backup av flashdrive til /backup på array
00.45 - Script som sender den til onedrive
01.00 - Script som tar backup av appdata (alle docker) til /backup på array. Det som er fint her er at den lager en .tar av hver enkel docker. I tillegg så stenges docker ned og startes igjen før neste begynner. Dermed er er ikke nedetid merkbar, gjort på sekunder. 

stop swag
backup
start swag
stop kitana
backup
start kitana

I tillegg har jeg eget felt i scriptet over docker jeg ikke trenger/ønsker å stoppe for å ta backup. Typisk om en har en torrent klient kjørende, trackarr eller icq eller noe annet en ikke ønsker nedetid på og som ikke har en database som kan bli korrupt om den er i bruk under backup.

01.15 - alle plugins oppdateres
01.20 - alle dockers oppdateres
01.30 hver torsdag - script som tar backup av plexdata. Her har jeg noen mapper brukt av plex som er holdt utenfor plex containeren. Dette fordi disse mappene blir fort veldig stor i størrelse, og vil gjøre at den daglige backup av alle docker vil ta lang tid. Det er heller ikke noe noen nødvendighet å ha backup av disse filene daglig.
03.00 - Script som sender backup av appdata og eventuelt plexdata til ondrive
09.30 - mover flytter filer fra cache og til array, men kun dersom cache er mer enn 60% full

Lokalt blir det lagret backup i 5 dager før den eldste slettes. På onedrive lagres det i 30 dager før den eldste slettes.

Bilder, dokumenter og andre viktige filer er lagret på array, men det er også en kopi på onedrive.

Jeg gikk vekk fra ubegrenset gdrive og over til onedrive. Grunnen til dette er at jeg liker office og min samboer trenger det også. Så da kjøper jeg heller Microsoft 365 Familly og vi er fire i familien som drar nytte av office og hver sin onedrive med 1TB. Den siste kontoen brukes kun som backup til unraid for å holde ting separat. Lisens kjøpte jeg på ebay til 400 kroner for 12 måneder.

I dag har jeg for øvrig satt opp organizr skikkelig. Tenkt på det i lang tid, men nå endelig fått det på plass. Liker løsningen svært godt. Da får barna en fin login når de er vekke, benytter plex auth for innlogging og jeg kan sette opp ulike nivåer på dem jeg ønsker å gi tilgang. I tillegg så er det for min egen del langt enklere å ha en side å huske fremfor 10 ulike adresser. Det er satt opp med revers proxy med swag og dns verifikasjon. Veldig grei løsning når en først får satt det opp.

Ellers har jeg ikke så mye igjen å gjøre i unraid. Ting bare virker, det er stabilt og ting skjer uten at jeg trenger å tenke over det. Ikke noe jeg savner heller. Neste steg blir vel å bytte ut parity disken med en større og så implemetere nåværende parity disk i array. I tillegg så skal jeg få opp fail2ban til helgen slik at det blir ip ban ved feilaktige innlogginger.

 

Dynamix virket aldri hos meg, fant ikke viftene skikkelig og klarte heller aldri å styre viftene individuelt. Nå har jeg gammel hw så mulig det er enklere med ny hw.

Jeg kjører et script hvert 5 minutt. Det går igjennom alle disker som er aktivert i scriptet og sjekker temp på disse. Dersom temp er mindre enn 42 grader så går kabinettviftene av. Over 42 grader så går de på lav hastighet, og øker så hastighet ut i fra temperatur på harddiskene. Den disken med høyest temperatur er avgjørende for hastighet på viftene.

https://forums.unraid.net/topic/5375-temperature-based-fan-speed-control/?tab=comments#comment-51790

Takk, jeg var også treg til å se at du hadde svart. litt dødt her i trådens å sjekker ikke så ofte. Del gjerne scripts om du vil :-)

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (26 minutter siden):

Høres tungvint ut, jeg vet at unbalance kødder med hardlinks, men er visst mulig å gjøre noe med: https://forums.unraid.net/topic/43651-plug-in-unbalance/page/21/?tab=comments#comment-569550

Glimrende, få se nærmere på det.

Men svar nr to her gjør meg litt skeptisk

https://serverfault.com/questions/363670/rsync-avzhp-follows-hardlinks-instead-of-copying-them-as-hardlinks

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde fått lettere angst av mindre... Hvorfor skal du fjerne disker? 

Flere grunner. Nå er filene for mye spredt utover etter hva jeg ønsker, så har lyst å få samlet filmer/serier mer på enkelte disker. I tillegg så har jeg ikke lisens på mer enn 12 disker i unraid og har alt 11 disker i serveren. Siden jeg nå har nok ledig plass til å tømme mine tre 4TB disker så kan jeg frigjøre plass til 3 større disker nå og slippe prosessen med data rebuild ved bytte av datadisk senere. 

  

Gadmin skrev (16 minutter siden):

Takk, jeg var også treg til å se at du hadde svart. litt dødt her i trådens å sjekker ikke så ofte. Del gjerne scripts om du vil 🙂

 

Skal se om jeg husker det når jeg kommer hjem fra jobb neste uke. 

Vil anbefale guidene til TRaSH. Svært hyggelig kar med mye kunnskap som ikke er vanskelig å be om hjelp. Han har gode guider, spesielt på sonarr og radarr for å oppnå best mulig kvalitet, bruk av hardlink osv.

https://trash-guides.info/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer for øvrig å oppgradere serveren min hjemme til å ta unna 4k transcoding fra plex/emby/jellyfin. 

I dag er det vel 8 år gammel hardware som står i maskinen, så er egentlig på høy tid med en oppgradering.

Finners der noen kort som støtter å kunne gå inn i bios uten at jeg må frem med skjerm/tastatur? Serveren står godt bortgjemt og de få gangene jeg må gjøre noen endringer så hadde det vært greit å slippe å dra den opp i stuen eller inn på kontoret.

Tenker å gå for enten en i5 10600 eller en xeon w1250, spørs litt på hva ECC minne koster sammenlignet med vanlig minne. Tanken er da å bruke igpu med plex/emby. Eventuelt noe annet jeg bør vurdere av hardware istedet?

Lenke til kommentar
4 hours ago, ProphetSe7en said:

Finners der noen kort som støtter å kunne gå inn i bios uten at jeg må frem med skjerm/tastatur? Serveren står godt bortgjemt og de få gangene jeg må gjøre noen endringer så hadde det vært greit å slippe å dra den opp i stuen eller inn på kontoret.

IPMI er funskjonen du leter etter. Da kan du gå inn i bios fra hvilken som helst pc. En del serverkort har den funksjonen. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (På 25.4.2021 den 15.13):

Jeg vurderer for øvrig å oppgradere serveren min hjemme til å ta unna 4k transcoding fra plex/emby/jellyfin. 

I dag er det vel 8 år gammel hardware som står i maskinen, så er egentlig på høy tid med en oppgradering.

Finners der noen kort som støtter å kunne gå inn i bios uten at jeg må frem med skjerm/tastatur? Serveren står godt bortgjemt og de få gangene jeg må gjøre noen endringer så hadde det vært greit å slippe å dra den opp i stuen eller inn på kontoret.

Tenker å gå for enten en i5 10600 eller en xeon w1250, spørs litt på hva ECC minne koster sammenlignet med vanlig minne. Tanken er da å bruke igpu med plex/emby. Eventuelt noe annet jeg bør vurdere av hardware istedet?

Tja jeg valgte å sette inn et p400 kort i min unraid og den har tatt flette av alt av 4k jeg har kastet på den. Har dog en i9 cpu i den da. 

Synes det ble betraktelig bedre med dedikert kort for plex.

Men skal flytte over til en define 7 xl kasse og går nok for https://www.digitalimpuls.no/asrock/141989/asrock-x299-oc-formula-atx-x299-4xddr4-sli-m2-usb31 som hovedkort og Intel Core i9-9820X Prosessor (10 core, 20 tråder)

Har da valgt å ikke ta ecc minne. Ser ikke helt problemet. 

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (11 minutter siden):

Hva som gjorde at du valgte akkurat det hovedkortet fremfor alle andre som er tilgjengelig?

Mange som anbefaler asrock som kort leverandør for hjemmeserver. Og i tillegg så har den såpass mange kort plasser.og 2 m2 slots Passer godt med at jeg skal ha i 2 lsi disk kontrollere, en P400 grafikk kort for plex, 10 gb nettverkskort og muligens et nvidia grafikk kort til VM, alternativt et par andre alternativer. Har også noen m2 disker jeg vurderer å sette på pci-x kort. Jeg kjører 6.9.2 og har flere cache pools med m2 og satassd i seg.

Men er åpen for forslag om du vet av noe som er bedre. Har ikke bestilt det enda. Dro til med psu, cpu, minne og kasse denne uken så må spre det litt så ikke fruen får fnatt :-)

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Nei jeg vet dessverre ikke. Driver å leser mer opp selv på kort om dagene. Har lyst på ipmi mulighet for å slippe å dra frem serveren å koble til skjerm/tastatur om noen må endres i bios osv. Men har så langt kun funnet denne funksjonen på kort fra supermicro når det er lga1200.

Tja jeg har serverne mine lett tilgjengelig i et kott ved siden av hjemmekontoret. Men har vel kanskje vært innom der en gang i år, og et par ganger i fjor. Alt gjøres jo fra nettleser/putty. Eneste grunnen til at jeg var der var å oppgradere med fler disker og sette i 10 gb nettverkskort. Så er det egentlig et stort problem? men ser jo ønsket om slik funksjonalitet. Har for øvrig også sett på kort ala: https://www.komplett.no/product/1173640/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-pro-ws-x299-sage-ii-hovedkort# blir jo enda litt dyrere men har 7 kort plasser. Da er man i hvert fall sikret de første årene :-)

Lenke til kommentar

Jeg har nok litt mindre krav til min server enn det du har. Av utvidelsesspor så trenger jeg ikke plass til mer enn et Lsi kort og til Intel res2sv240, samt kanskje en eller to ekstra for fremtidig utvidelse.

Jeg ønsker ikke ha eget kort for gpu men kun iGpu. Intel QuickSync skal ta seg av det som trengs av transcoding. Er uansett svært begrenset hvor mye som trengs da da det kun er oss i samme husstand som ser på. Har ingen planer om å starte opp noe plex/emby server i stor skala for venner/bekjente. Ønsker bare at transcoding av 4k skal gå sømløst på flere enheter samtidig.

Ellers hadde det vært greit med plass til 2-3 nvme disker hvor en plasserer appdata, VM og diverse, samt nok tilkoblinger til å styre alt av kabinettvifter individuelt.

Min gamle i7-4790 klarer for øvrig de oppgaver jeg gir den i dag, så lenge det ikke blir for mye transcoding. Så jeg er vel mer der at jeg ønsker ny hardware mer enn jeg egentlig trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...