Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal opp til skipselektriker fagprøven i mars og lurte på om noen har noen tips? 

 

 

OPPGAVENE JEG FÅR:

1.  Montere sikringsskap med nødvendige kurser, montere lanternesentral og styremaskin,  montere en lysarmatur på dekk og 1 køylampe og taklys i lugar.

 
2.  Montere et tilnærmet komplett styremaskinanlegg med 2 stk startere med tilhørende motorer som skal kobles etter vedlagte tegninger, med nødvendig tilførsler. Pumpemotor: 0,55kW
Anlegget skal dokumenteres. Ferdig utfylt koblingsskjema skal inngå i dokumentasjonen
 
3.  Planlegge å koble et brannalarmanlegg med en brannsentral, 1 manuell melder, med detektorer; 1 i bysse, 1 i lugar og 1 alarmklokke. Tilførsel fra egnet sentral. Anleggene skal dokumenteres. Det skal utarbeides en enkel skisse som viser kabelføringer og kabelvalg.
 
4. Lage koblingsskjema og koble opp: Tohastighetsmotor for ventilasjon i bysse. Nødvendig start/stopp monteres i starterskap. Tilførsel legges fra egen sentral. Det står oppmontert et skap med frekvensomformer og motor. Frekvensomformeren skal programmeres etter følgende parameter: Styring fra eksternt signal. Akselerasjonstid 5 sek Retardasjonstid 3 sek Maks frekvens 50Hz Maks spenning 230V Motorvern 1,9A. Forklar virkemåten på PLS Omron SYSmac CP1L-J
++ Det ligger en kabel på 3x16mm2 i pølse sammen med 6 andre kraftkabler gjennom maskinrom. Den skal kobles til en motor på 20kW 440V. Beregn sikringen på kabelen. 
 
I tilegg til dette er det en planleggingsdel der alt utstyr skal føre opp, risikovurdering skal skrives og fremdriftsplan for arbeidet skal komme frem.
 
Er det noen som har noen tips eller info som kunne hjelpet meg? 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...