Gå til innhold

Bonuskort,trumf osv. Hva burde jeg ha ?


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Nylig fått meg fast jobb, jeg har begynt og handle inn litt mer til huset, betale litt mer for meg. 

 

Hva burde jeg ha av bonuskort osv ? Tenkte da på trumf kort og slike ting.

 

Jeg har ikke peiling på dette men tenkte det er lurt og begynne med dette så tidlig som mulig så det jeg får mest mulig ut av det.

 

Hva er deres tips ? Kort jeg kan benytte meg av på for eks kiwi,meny. to butikker jeg handler en del i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er både fordeler og ulemper med slike bonuskort. Du får vurdere om ulempene er verd de rabattene man får. Kortene fungerer i praksis sånn at butikken "kjøper" info om ditt handlemønster og "betaler" deg med rabatter. Denne infoen bruker de blant annet til å målrette tilbud til deg slik at du handler mer hos de enn hos konkurrenten. Du får for eksempel tilbud på en vare du kjøper ofte, men som bare utgjør en liten andel av den typiske handlevogna di. Hvis du godtar denne praksisen så er det bare å kjøre på med de vanligste rabattkortene som Coop kortet og Trumf. Trumf kan "integreres" i ditt vanlige bankkort, mens Coop-kortet er et eget kort. Jula har også eget kort hvis du handler der noe særlig. Klesbutikker og bokhandler har ofte også egne kort eller "fordelsprogrammer", som vil si at du spammes med e-post reklame i ny og ne. Coop-kortet gir deg adressert reklame og rabattkupponger i postkassa, også dersom du velger å få coop-reklamen på epost.

Lenke til kommentar

Tja, det er både fordeler og ulemper med slike bonuskort. Du får vurdere om ulempene er verd de rabattene man får. Kortene fungerer i praksis sånn at butikken "kjøper" info om ditt handlemønster og "betaler" deg med rabatter. Denne infoen bruker de blant annet til å målrette tilbud til deg slik at du handler mer hos de enn hos konkurrenten. Du får for eksempel tilbud på en vare du kjøper ofte, men som bare utgjør en liten andel av den typiske handlevogna di. Hvis du godtar denne praksisen så er det bare å kjøre på med de vanligste rabattkortene som Coop kortet og Trumf. Trumf kan "integreres" i ditt vanlige bankkort, mens Coop-kortet er et eget kort. Jula har også eget kort hvis du handler der noe særlig. Klesbutikker og bokhandler har ofte også egne kort eller "fordelsprogrammer", som vil si at du spammes med e-post reklame i ny og ne. Coop-kortet gir deg adressert reklame og rabattkupponger i postkassa, også dersom du velger å få coop-reklamen på epost.

Okay. Jeg blir ikke påvirket noe særlig av reklame, men om jeg får rabatter på ting jeg kjøper ofte er jo det greit. Jeg kjøper så og si aldri ting jeg ikke trenger med mindre det er en potetgull pose eller noe snop når helga er her. Jeg er ganske bevist på hva jeg kjøper og pris og handler som sagt sjeldent noe ekstra varer, det kan hende jeg bytter ut noen varer med tilbudsvarer men sjeldent det blir spontankjøping.

Lenke til kommentar

Med Trumf Visa vil du få 2% Trumf bonus på alle kjøp i butikkene til Norgesgruppen og 0.5% (tidligere 1%) på alle andre kjøp bortsett fra i konkurrerende dagligvarebutikker. 

Hvis du i tillegg skaffer deg Shell Mastercard vil du få 1% Trumf bonus på alle kjøp samt 40 øre bonus pr liter drivstoff.

Endret av magio
Lenke til kommentar

Som Simen1 seier så må du fyrst gjere ei vurdering på om du vil være med i ei slik løysning.

 

Dersom du synest dette er greit og du vil ha rabattane så er den gjeldande økonomiske anbefalinga at du har alle bonusavtalane som du ikkje må betale for. For å få COOP kort så må du betale inn 300 kr i innskudd, men dette er pengar som er dine og som du får igjen ved utmelding.

 

Så største forskjellen mellom COOP og Trumf er at COOP rabatten tar litt lenger tid før du får overskudd av sidan du har betalt inn eit innskudd.

 

 

Ved å ha alle rabattordningane så sikrer du best mulig pris når du handlar.

 

Det viktigaste du som kunde må passe på er at du ikkje lar deg påvirke til å handle meir eller velge andre butikkar enn du ville gjort vanligvis fordi du har rabattavtale hos ein butikk og ikkje den andre.

Du bør fortsatt være prisbevist og ikkje sjå deg blind på kjøpsrabatten. Ein 2% bonus på alle kjøp er fint å ha, men ikkje mykje verdt dersom alle eller mange av varene i butikken også kostar 2% meir. Så det er viktig å ikkje bli ein meir lojal kunde enn nødvendig.

 

Men dersom likevell alltid handler kvardagsvarene på nærbutikken så er det dumt å takke nei til bonusen.

Medlemsskapet genererar ikkje mykje reklame, men din motytelse for å få rabatten er at du tillater butikken å analysere dine handelsvaner slik at dei kan tilpasse sin butikk og sitt vareutvalg på ein slik måte at du legg igjen mest mulig pengar kvar gong du handler. For eksempel brukar dei dataene til å sjå kva varer som folk vanligvis handler samtidig. Dersom butikken ser at folk flest ofte kjøper f.eks. kjøttdeig og tacolefser samtidig så kan det gjere at butikken neste gong det er tilbud selger billig kjøttdeig men tar fullpris for taco-tilbehøret for å tjene innigjen det det kosta å selge billig kjøttdeig.

Men som prisbevist kunde så er det ikkje værre enn at du handlar billig kjøttdeig på ein butikk, og billig taco-tilbehør i ein anna butikk (eller på ein anna dag/veke med andre tilbud).

Lenke til kommentar

Eg handlar det meste av mat på Coop og har medlemskort som gjev 2% bonus i området eg er medlem. I tillegg har eg Ikano Visa (kredittkort) som gjev 1% rabatt på alle dagligvarer (og har månadsrabatt på forskjellige produktgrupper). Til alt anna har eg Norwegian-kort som gjev 1% CashPoints på alle kjøp.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Coop Mastercard; Betalingskort og medlemskort i ett; 3% bonus ved handling i coop butikker, 0% i konkurrerende dagligvare, 30øre rabatt drivstoff esso

 

Trumf har jeg på lønnskontokortet, kan sikkert putte det på Mastercardet også

 

 

Finnes og mange andre kort, f.eks så finnes det et kort på komplett.no hvor en får 3% bonus på diverse varer, men 6% bonus ved handel på komplett

 

Problemet med kreditt er at om en ikke betaler tilbake ved forfall så går vinninga opp i spinninga

Lenke til kommentar

Coop Mastercard: Greit å legge til at det er 1% bonus på alle varekjøp. Gjelder ikkje i konkurrerende dagligvarebutikker i Norge, og gjelder på all handel opp til kr 250 000 pr. år

 

Flexivisa: Gir 4% cashback i valgfri kategori ( sportsutstyr, bensin, flyreiser, elektronikk eller klær og sko) Dessverre kun 1 kategori pr månad.

Lenke til kommentar

Du får ikke trumf på Mastercard nei. Faktisk får du ikke bruke trumf ved siden av engang når du betaler med Mastercard.

 

Dette gjelder vel ikke for Mastercard Debit? Handelsbanken har sagt opp sin avtale med VISA til fordel for Mastercard, og kortene fungerer på samme måte (også fått ID på baksiden)

Lenke til kommentar

Så største forskjellen mellom COOP og Trumf er at COOP rabatten tar litt lenger tid før du får overskudd av sidan du har betalt inn eit innskudd.

Merk at innskuddet(300kr) får man tilbake når man avslutter medlemskapet, så det er strengt tatt ikke en utgift men ett utlån. Man kan regne overskudd fra første krone. Klart, man vil jo ha 300kr mindre på konto, men man får de tilbake.

 

Spørs litt hvordan man ser det, men i det lange løp er ikke innskuddet en utgift.

Lenke til kommentar

 

Du får ikke trumf på Mastercard nei. Faktisk får du ikke bruke trumf ved siden av engang når du betaler med Mastercard.

 

 

 

Joda, ikke noe problem det. 

Gir Trumfkortet før jeg betaler med enten MasterCard eller AMEX.

 

 

Stemmer det. Registrerer trumf-kortet først, og betaler deretter med mitt Ya-bank kredittkort som gir 4% bonus på dagligvare. Da blir det 5% rabatt til sammen.

Lenke til kommentar

 

Så største forskjellen mellom COOP og Trumf er at COOP rabatten tar litt lenger tid før du får overskudd av sidan du har betalt inn eit innskudd.

Merk at innskuddet(300kr) får man tilbake når man avslutter medlemskapet, så det er strengt tatt ikke en utgift men ett utlån. Man kan regne overskudd fra første krone. Klart, man vil jo ha 300kr mindre på konto, men man får de tilbake.

 

Spørs litt hvordan man ser det, men i det lange løp er ikke innskuddet en utgift.

 

 

Ja du får pengane tilbake då dette er eit innskudd for å kunne bli medlem av COOP. Så har du trangt matbudsjett så må du tenke litt langsiktig for at det skal lønne seg å binde opp 300 kr for å kunne få bonus.

Trumf bonusen får du utan å gjere noke meir enn å registrere personala og eit bankkort.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Registrerer trumf-kortet først, og betaler deretter med mitt Ya-bank kredittkort som gir 4% bonus på dagligvare. Da blir det 5% rabatt til sammen.

 

Siden Ya-bank kredittkortet har BankAxept kan du koble det til Trumf-kontoen. Bruk kontonummeret til kredittkortet. Da slipper du å vise Trumf-kortet først, registreringen går automatisk. Veldig praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...