Gå til innhold

Bruk av Macro-objektiv


Anbefalte innlegg

Hei,       

 

Et amatørspørsmål.

 

Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg et Nikon 105mm Macro VR objektiv, da jeg leser at dette kan brukes til både macro, men at det også er veldig anvendelig  portrettobjektiv.

 

Når en har litt avstand til objektet blir vel dette som å bruke en hvilken som helst linse, men hvordan skal en bruke det når en skal ta bilde av ting på nært hold? Ser at mange bryllupsfotografer bruker dette til å ta nærbilde av ringer etc, er en da prisgitt stativ, eller taes slike situasjoner håndholdt?

 

Noen som vil dele litt erfaringer omkring dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på lys og lukker som det meste innen fotografering.

Objektivet har bildestabilisator som gjør at man kan ha lenger lukkertid før det blir uskarpt enn uten.

En oldschool regel fra 35mm filmdagene/dagens fullformat kameraer var at lukkeren skulle matche brennvidden, som med 105mm vil si 1/100s eller raskere, men som sagt ingen regel uten unntak, VR hjelper på og hvor stødig man er på hånda har mye å si.

Lenke til kommentar

Du kan fint bruke makroen håndholdt. Eneste er at det blir en veldig tynn dybdeskarphet, noe som gjør at en fort må "vugge" litt på seg for å finne optimal skarphet. Har tatt en god del insektsbilder med makro uten stativ selv, og det går forholdsvis greit for seg. Bare husk å sette det på manuell fokus, sett fokus på nærgrensa og flytt kamera mens du ser gjennom søkeren når du skal ta bilder på nærgrensen. Autofokus blir veldig fort dårlig og mer til bry enn hjelpsom på nærgrensa.

Lenke til kommentar

Har du tenkt å bruke det sammen med fullformat kamerahus? Eller et hus med crop sensor?

 

Hvis du har crop sensor så blir brennvidden ~150mm. Ikke nødvendigvis et problem, men greit å være klar over. I alle fall til innendørs bruk.

Til macro er jo 150mm en fordel, har selv Sigma 150mm på fullformat .

Lenke til kommentar

Ser at mange bryllupsfotografer bruker dette til å ta nærbilde av ringer etc, er en da prisgitt stativ, eller taes slike situasjoner håndholdt?

Jeg vet om flere fotografer som bruker den teknikken Killswitch beskriver over, å sette fokus manuelt på nærgrensen og så heller flytte fokus ved å flytte på kameraet.

 

Det du bør være obs på er at det også blir en begrensning på lukkertid. Tommelfingerregelen fo2re nevner er basert på rystelser som får vinkelen mellom motivet og objektivets optiske akse til å endre seg, og den typen bevegelser kan VR-systemet hjelpe med så du kan bruke lengre lukkertider. Men på så kort fokusavstand, så vil også bevegelser langs den optiske aksen bli synlige i sluttresultatet, og hvor kort lukkertiden bør være for å unngå det kommer egentlig an på hvor dypt fokusplanet er. Jo mindre blenderåpning, jo lenger lukkertid kan du i prinsippet bruke. Men det er vanskeligere å gi en tommelfingerregel for det.

 

Har du tenkt å bruke det sammen med fullformat kamerahus? Eller et hus med crop sensor?

Mener han har D750, jeg synes å huske at han har vært aktiv i et par av D750-diskusjonene i hvert fall.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Angående det siste der... Har lyst til å begynne å leke med makro igjen til våren. Veldig moro og ikke minst krevende. Sist jeg herjet med makro brukte jeg en Sigma 150mm dedikert makro, et herlig stykke glass. Men - Jeg savnet muligheten til å komme enda tettere på enn 1:1, særlig på den tiden da jeg brukte en D700 som kun har 12 mp. Nå har jeg blant annet en D800 som med sine 36 MP har litt mer å gå på, men hva er den beste måten å komme virkelig tett på motivet? Dedikert makro og mellomring? Sette på en 50mm med egen blenderring som jeg har liggende med mellomringer? (50mm med mellomringer gir vel 1:1 gjengivelse?). Andre alternativer som helst ikke ombefatter store investeringer \ systembytte for å bruke Canon sin supermakro?

Lenke til kommentar

Jupp, var den jeg tenkte på, uten å huske navnet i farta....

 

Gode videoer, takker for linkene. Visste at en kunne stable flere mellomringer etter hverandre for å øke forstørrelsen, men hva som lønner seg mtp å bruke en dedikert makro + mellomringer eller slenge et fullt Kenko-sett F. eks på enten en fast 50 eller 35mm for å komme meget tett på, der er jeg usikker igjen. Mellomringer rett på et objektiv jeg allerede har er uten tvil den billigste løsningen men....  Om det er slik jeg får best resultater, det er jeg mer usikker på igjen.

Lenke til kommentar

Til dedikert makro/nær fotografering så er alltid et skikkelig makro objektiv det beste, mellomringer er en grei ‹‹nødløsning››. For en taper/mister lysstyrke, får et meget snevert skarphetsomeråde (DOF) og får en meget kort nærgrense.

Det er ingen problemer å få helt flotte bilder med et vanlig objektiv og bruk av mellomringer, men det krever mer enn hva en først kanskje vil tro.

 

Mellomringer kan selvfølgelig også benyttes på et dedikert makro objektiv for å få enda større forstørrelser enn 1:1, men utfordringene blir jo minst like store som de jeg nevnte over her.

 

 

En annen løsning er jo en revers-ring. Altså en ring til å sette et objektiv motsatt vei i fronten på det objektivet som er montert på kameraet. Har ikke prøvet denne løsningen selv, men har sett mange flotte bilder med en slik kombinasjon.

 

 

Valg av brennvidde er bestandig noe en må vurdere og velge selv, til detaljfotografering av statiske motiver så er det helt greit med en kort brennvidde. For fotografering av mer ‹‹lettskremte›› motiver (som f.eks. insekter), så foretrekker jeg lengre brennvidder gjerne Sigma 150/2,8 makro.

 

 

Bare for å kommentere noe som ble skrevet høyere opp i tråden her.

Det spiller ingen rolle hvilket kamera et objektiv blir montert på, brennvidden forandrer seg ikke! Et 100mm objektiv er 100mm uansett hvilket kamera det blir satt på, det er bildevinkelen som forandrer seg.

Det er kun en måte å få forandret brennvidden på, og det er å benytte telekonverter.

 

Det gir tilnærmet de samme resultatene, men det er ikke riktig å si at en må regne inn ‹‹crop-faktoren›› for brennvidden til et objektiv, etter hvilket kamera det er montert på.

Lenke til kommentar

Ser så absolutt poenget ditt Fotonisse, men enn så lenge finnes det bare 1 objektiv som går forbi 1:1 gjengivelse i seg selv, nemlig Canon MP-E 65 1-5X f/2.8 som går til 5x forstørrelse. Har som nevnt brukt Sigmas 150mm makro en del tidligere, og selv om den er absolutt herlig, så ønsker jeg en større forstørrelse enn 1:1, og da strekker ikke nevnte Sigma til. Da blir spørsmålet om hvordan en skal angripe dette.. Mellomringer på en 50 eller 35mm vil fint gi en betydelig større forstørrelse enn 1:1. Som du sier, så vil søkeren bli noe mørkere etterhvert som en setter på flere mellomringer, men med F1.4 optikk har en jo litt å gå på før det blir for mørkt. Dybdeskarpheten vil selvfølgelig bli minimal, den er ikke akkurat bred på 1:1 forstørrelse heller, og den vil bli progresivt smalere. 

 

Reversering har jeg også sett demonstrert med mange flotte resultater, men dette må være mer krevende, da det krever et objektiv med manuell blenderring, noe jeg har, og en fysisk nedblending mens en ser gjennom søkeren, da blenderen er låst. For å i det hele tatt få noe særlig i fokus på 1:1 pleide jeg å ligge på F8 - F11 ihvertfall, og med et snudd objektiv vil dette også bli lyset som slipper gjennom til søkeren...  

Lenke til kommentar

Større forstørrelser enn 1:1 er meget utfordrende, men det finnes jo noen veier til Rom.....

 

Mellomringer, reversering, forsatslinser og makrobelg, og/eller evt. en konvertering til Canon for å bruke Canon MP-E 65 1-5X f/2,8

 

Men fellesnevneren her er jo at det er meget utfordrende å benytte dette, så både blits(er) og fokus skinne blir fort noe en må investere i i  tillegg. 

Har du et statisk motiv, så er jo fokus stacking også noe som kan benyttes, men det krever jo mange bilder, stor kunnskap og tålmodighet for å mestre dette. Bare jeg leser ordet tålmodighet, så faller jeg egentlig av, for det er jeg dessverre ikke spesielt godt utstyrt med fra naturens side gitt.......

 

 

Les litt i denne her, 

 

http://www.tek.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_3/75695/3

 

så får du kanskje litt mer utfyllende info :)

Lenke til kommentar

Hehe, takk for linken. Har lest den guiden, riktignok da den var ganske ny og jeg fortsatt lekte rundt med ett standard makro-objektiv. For min del er nok ikke tålmodigheten noen problemstilliing... Løp en periode rundt med en forsatslinse i tillegg på makroen min, noe som ga en brukbar forstørrelse, men savnet likevel noe.. mer.

 

Dette bildet ble forøvrig tatt håndholdt med Sigmas 150mm, D700 og Canon 500D forsatslinse, og husker enda en lang rekke trial and errors før en traff med fokuset.. 

 

 

Men når jeg leker med egne tanker nå, så finnes det gode 90 \ 105mm makroobjektiver, og her går det jo an å leke seg litt med mellomringer i tillegg. Tror likevel at det kanskje kan lønne seg å fikse mellomringer først, leke rundt med 35mm og 50mm optikk jeg allerede innehar, og så eventuelt supplere med en relativt kort dedikert makro dersom resultatet ikke skulle bli som ønsket.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Fin forstørrelse på det bildet der :)

 

Dedikert makrofotografering er noe jeg likte veldig godt å holde på med selv, så jeg forstår virkelig godt din søken etter større forstørrelser enn 1:1.

 

Mellomringer, forsatslinser og evt. makrobelg, og noen av disse i kombinasjon kan gi meget gode resultater, men utfordringene står jo nærmest i kø, jo større forstørrelse - jo større utfordringer.......

Det enkleste er jo å starte med et dedikert makro objektiv (1:1), og så evt. legge til noen av de andre muligheten i tillegg.

 

Mulighetene er i hvert fall mange.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Til dedikert makro/nær fotografering så er alltid et skikkelig makro objektiv det beste, mellomringer er en grei ‹‹nødløsning››. For en taper/mister lysstyrke, får et meget snevert skarphetsomeråde (DOF) og får en meget kort nærgrense.

 

Det samme skjer med dedikert makroobjektiv, ikke bare med vanlig objektiv og mellomringer. Det er bare noe som skjer når man kommer så nært, uansett hva slags objektiv og teknikk man bruker. Makroobjektiver har den fordelen at de er designet for maksimal skarphet på kort avstand, det og at man ikke behøver ekstrautstyr er fordelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...