Gå til innhold

Hvordan blir det å kjøre 2 forskjellige kort i SLi?


Behemian

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For tiden har jeg et ASUS GeForce GTX 760 PhysX CUDA 2Gb skjermkort, som jeg kjøpte når jeg bygget den nye maskinen. Mest fordi det var greit nok til mitt bruk der og da, og fordi det kostet nesten ingenting, da jeg fikk det på tilbud.

 

Men nå er jeg litt i "søken" etter litt bedre ytelse, men jeg tenker ikke bruke noe særlig med penger på det, og vil derfor gjøre det så økonomisk som over hode mulig.

 

Derfor lurer jeg på; hvilket skjermkort jeg burde se etter med tanke på å kjøre mitt nåværende 760 kort i SLi med et annet kort, for å sørge for en liten "boost" i ytelse?

 

Noen tips?

 

- B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv vet jeg ikke sikkert om det vil fungere eller ikke, men kan si 100% ved bruk av ulike skjermkort i SLI vil ikke gi deg bedre ytelse en det svakeste ledd.

 

Så er ganske idiotisk å håpe man kan kombinere GTX 960 med GTX 980 TI.

Da sløser man penger.

 

Rådet er å kjøpe likt det du har, nærmest mulig hvertfall. Sørg for hovedkortet også støtter SLI.

Sørg også for det er best mulig plass i kabinettet, fint om skjermkortene er lengst mulig fra hverandre, slik at ikke ene skjermkortet blir varmt å klokker ned hele pcen.

 

Slik som dette er vel ikke det lureste da får skjermkortet dårlig kjøling. Men er desverre nødvendig med 3 ways sli.bta121.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri prøvd SLI\Crossfire, men kunne ha vurdert det hvis jeg sitter på det nyeste skjermkortene GTX 980 TI\R9 380x.

 

Grunnen for man bør styre unna, er varmeproblemer\ Dårligere drivere, overklokking av gpu.

 

Skal du først gjøre det bygg større kabinett, bruk:

Samt å prøve å få best mulig lufting i kabinettet.

 

I et SLI oppsett bør avstanden mist være:

ujqgDzD.jpg

Lenke til kommentar

Okei!

 

Så 2 kort vil altså ikke kunne behandle mer data/informasjon enn 1, og dermed kunne kjøre spill med mer stabil FPS?

 

Uansett.. kabinettet jeg bruker i dag er et Corsair Carbide 330R Midi Tower, og det er ganske god størrelse på det, så skulle ikke være noe problem å få plass til enda et skjermkort.

 

Hovedkortet jeg bruker er ASUS Z97-A, som støtter SLi.

 

- B

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt støtter SLI, problemet er at det er litt lite klaring mellom sporene. Dermed, med luftkjølt SLI (spesielt aksialvifte), så blir det kortet som er under litt varmt. Det går greit, men det er ikke optimalt. Vannkjølt SLI er best :p Eller et hovedkort med goood avstand mellom pciex16 sporene. Eller da hvis man har mindre avstand, gå radialvifte

 

Det å ha SLI på mid-end skjermkort er ikke så lurt. Det finnes unntak hvor det gir mye for pengene da. Men la oss si du skal ha nye skjermkort i dag, og vurderer GTX 970 SLI. Da må du ta hensyn til mer varmeutvikling og krav til mer effekt i PSU. Du må også tenke på plass på hovedkort og i kabinett. Dermed ville det vært mye lurere å heller kjøpe ett GTX 980 TI.

 

Men hvis du har ett GTX 970 fra før, og skaffer deg et billig ett til på bruktmarkedet, så kan det være lurt. Altså "bang for the buck". (Gitt at du har nok effekt i PSU, og har en plan for varmen du tilfører systemet ditt)

 

Hvis du absolutt vil teste, så se om du finner et billig 760 på bruktmarkedet og test SLI. Men igjen, jeg vil heller anbefale at du kjøper ett skjermkort, som er like bra som to av dine 760 :)

 

Har man allerede det beste, og vil ha mer, så er jo SLI eneste utvei. Så GTX 980 TI SLI er tommel opp!

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da ser jeg.

 

Da får jeg se etter "arvtakere" etter mitt 760 kort.

Det kommer bare litt kort av og til, så hadde vært greit med et bedre men nokså økonomisk oppsett.

Syns bare prisene på GTX 9xx serien er latterlig overpriset. Det samme går for AMD sin nye serie. Når ble det okei å betale over 7K for et skjermkort? Markedet er tåpelig :p

 

- B

Lenke til kommentar

Du trenger ikke betale 7K for et sjermkort for å yte bedre enn 2 GTX 760. 3,5K er nok - så GTX 970 eller R9 390 vil gjøre en flott jobb. Klarer du selge ditt skjermkort ville jeg nok gjort noe slik. 

 

Vil du teste SLI så får du ett GTX 760 for 1000 lappen (helst mindre spør du meg).

 

PS: Folk betaler mye for hardware. Jeg har sikkert for 10K bare i vannkjøling :p Og jeg er langt fra "best i klassen" på det området på dette forum.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg får se hva det blir til altså.. olja er helt i dass, så jeg (som så mange andre, har mistet jobben) så da lever man plutselig litt mindre komfortabelt enn man har vent seg med over årene.

 

Jeg skal se hva jeg finner på nettet. Hadde håper jeg skulle slippe unna med 2000-3000. Syns 3500 blir litt i meste laget med tanke på spillen jeg spiller. Jeg spiller mest spill som Battlefield 4, World of Warcraft, Guild Wars 2, Wildstar, CS:GO, ARK og H1Z1. Så det er ingen slike superkrevende spill. BF4 krever sitt på Ultra, men jeg lever godt med High settings. ARK krever litt, men det er mye pga at spillet er i Alpha, og ikke er kodet opptimalt enda.

 

Uansett.. jeg blir nok å holde øye med prisene på div. Komplett har jo ofte salg, så kan være jeg er heldig og får tak i et 970 til en billigere penge.

 

PS: Jeg har vannkjøling av CPU for 600 spenn. Så da ligger iallfall jeg langt etter på den fronten.

 

-B

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg kjører 2x GTX 980Ti i SLI, og før det kjørte jeg 2x GTX780. Joda, ytelsen er god, men jeg er usikker på om det strengt tatt er verdt det.

 

For det første (kanskje ikke så relevant for deg), men nåværemnde setup har bedre ytelse enn jeg får utnyttet med dagens spill, selv om jeg spiller i 2560x1600. Det er kanskje bedre økonomi i å kjøre enkeltkort og bytte det ut dobbelt så ofte i stedet.

 

For det andre, SLI er begrenset av at man må ha en SLI-profil for spillet for at det skal funke. Ikke alle spill har slik profil, og noen får det ganske seint. Fallout 4, for eksempel, tok vinter & vår før det endelig kom en fungerende profil.

 

Man må ofte også ha en gamnske kraftig (og dermed dyr) PSU for å kunne kjøre SLI med slike strømspisere av noen kort. Men 760 er sikkert ikke så ille akkurat der.

 

I ditt tilfelle ville jeg helt klart vurdert å bytte kortet fremfor å kjøpe ett til. Sjekk evt hva du får på bruktmarkedet. Jeg solgte f.eks mine to GTX780-kort for rundt 1500 kr stykket i fjor, og det kan hende du får et brukt GTX 780 Ti for den prisen i dag.

Lenke til kommentar

 

 

I ditt tilfelle ville jeg helt klart vurdert å bytte kortet fremfor å kjøpe ett til. Sjekk evt hva du får på bruktmarkedet. Jeg solgte f.eks mine to GTX780-kort for rundt 1500 kr stykket i fjor, og det kan hende du får et brukt GTX 780 Ti for den prisen i dag.

 

Om han finner ett brukt 780 TI til under 2500 er han flink nå.

 

780 pleier å gå for minimum 2000 kroner nå på markedet ser det ut som :)

Lenke til kommentar

 

 

 

I ditt tilfelle ville jeg helt klart vurdert å bytte kortet fremfor å kjøpe ett til. Sjekk evt hva du får på bruktmarkedet. Jeg solgte f.eks mine to GTX780-kort for rundt 1500 kr stykket i fjor, og det kan hende du får et brukt GTX 780 Ti for den prisen i dag.

 

Om han finner ett brukt 780 TI til under 2500 er han flink nå.

 

780 pleier å gå for minimum 2000 kroner nå på markedet ser det ut som :)

 

Jøss, da har prisen gått opp et hakk igjen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

I ditt tilfelle ville jeg helt klart vurdert å bytte kortet fremfor å kjøpe ett til. Sjekk evt hva du får på bruktmarkedet. Jeg solgte f.eks mine to GTX780-kort for rundt 1500 kr stykket i fjor, og det kan hende du får et brukt GTX 780 Ti for den prisen i dag.

 

Om han finner ett brukt 780 TI til under 2500 er han flink nå.

 

780 pleier å gå for minimum 2000 kroner nå på markedet ser det ut som :)

 

Jøss, da har prisen gått opp et hakk igjen.

 

 

Kan se slik ut :)

 

Om jeg fikk tilbud om GTX 780 ti for 2000 hadde jeg tatt dem på flekken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...