Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Automatsikringer, strømmen borte, får ikke opp hendelen


Anbefalte innlegg

Hei

 

En del av stua er mørklagt. Det har skjedd noen ganger nå, men vi har hver gang slått hendelen i sikringsskapet opp, og det har begynt å virke igjen.

 

Men det går ikke lenger.

 

Vi har tatt ut alle støpsel o.l. og testet, men uten resultat.

 

Råd, noen?

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som skrevet over, smeller den rett ned eller står den bom fast?

 

Er det bare halve stua som er mørk nå også? 

Du sier det paler å skje, hva står det på lappen i skapet hva den kursen (nr på den merket av elektriker) skal gå til? 

Har du ovner på den kursen? 

Lenke til kommentar

Gåen automatsikring? Ein automatsikring kan 'kje vara evig, veit du, kan aldri vara evig.... :) 

Så det er mulig at du må krype til korset og bestille trikker... Du kan lett slite ut en automat ved å benytte den mye!

Selvsagt KAN den fungere etter en avkjølingsperiode også, verdt å vente litt for så å prøve.

Når du tester, kommer det et blink i pærene på kursen før den slår seg av? Når du tester, merker du et lite klikk i det du når 'på-siden'?

Lenke til kommentar

Få tak i en elektriker. Det er vel en forholdsvis stor sannsynlighet for at det er jordfeil eller kortslutning i anlegget. Det er nok en noe mer vanlig feil enn "utslitt automatsikring". Hvis det dreier seg om et forholdsvis nytt anlegg så er jo jordfeil (med potensiell brann og berøringsfare) den mest sannsynlige årsak. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Nei, det smeller ikke når jeg prøver å stille opp hendelen, den sitter heller ikke fast, den bare går ned igjen med det samme. Umulig å få den til å sitte.

 

Nei ingen ovner på den kursen, og den kursen gjelder bare den delen av stua som er mørklagt.

 

Kan man altså skifte en automatsikring? Trenger man elektriker til det?

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar

Skjedde på jobb en gang. Kontoret var mørkt da jeg kom på mandagen.
Gikk til sikringsskapet og vippa opp sikringen igjen. Mener å huske at den vippa tilbake, men ble stående på 2. forsøk.
Da jeg kom tilbake til kontoret hørte jeg en knitrelyd, og fikk raskt lokalisert.

 

Det var en sånn skjøtepadde som hadde blitt gjennomvåt etter at takvinduet hadde begynt å legge i løpet av helga.

Hele greia stod i en pøl med vann.

 

Fikk ganske raskt tatt den sikringa igjen, og plugga ut skjøtepadda.

Helte ut vann av den, var forbløffende mye inni den.

 

Jeg ville latt denne sikringa stå nede til en kyndig hadde undersøkt kursen...

Lenke til kommentar

Nå har dere konkludert riktig. Det var bra. En automatsikring er laget for å tåle mange tusen inn og utkoblinger og det er forholdsvis sjelden at de ryker. Sannsynligheten er stor for at det dreier seg om en kortslutning eller en jordfeil.

Skal tåle er jo en ting. De aller fleste gjør dette. Akkurat som de fleste biler starter hver gang ;-)

 

Jeg har vært borti en del sikringer som har samme symptom som TS beskriver og i flere tilfeller har denne måtte blitt byttet ut. Flytter man ledningene fra den kranglete sikringen og over til en annen skjønner man fort hvor feilen ligger, ute på kursen eller selve elementet. Dette anbefales dog ikke for ufaglærte. Ha respekt for strømmen, en uvøren pekefinger og det kan være slutt. 

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti en del sikringer som har samme symptom som TS beskriver og i flere tilfeller har denne måtte blitt byttet ut. 

 

Som jeg skrev over her! Du skal ikke ha holdt på veldig lenge i faget før du kommer over utstyr som har tatt kvelden. Har selv 'slitt ut' en automat da den var underdimensjonert. Hvis du sjekker datablader på automatsikringer ser du at de opererer med for eksempel 10.000 utkoblinger som en grense.. Går fort det hvis du må flippe over bryteren ofte!

 

 

En automatsikring har en viss levetid og om du ser på f.eks yrkesskoler der sikringene blir flippet opp og ned og kortsluttet opp til flere ganger daglig så ligger ikke i2 (utløsningsstrøm) og i5 (garantert utkobling v kortslutting) i nærheten av det den gjorde da automaten var ny..

 

Om f.eks TS har hatt et problem med at sikringene har røket ofte, mye overbelastning, dårlig dimensjonert kurs, feil på tidligere PSU som har ført til daglige kortsluttinger så er det ikke umulig at dette har ført til at kombivernet som står i skapet hans er blitt dårligere med tiden. Jeg vet helt ærlig ikke hva levetiden er på et vern, men jeg vet at tidligere moeller, nå eaton har utviklet en ny serie som heter "A-Series" eller noe sånt der de garanterer at vernene ikke slår ut før minstekravet da de tidligere vernene slo ut alt for lett..

 

TL;DR: automatsikringer og kombivern er ikke brytere.

 
Sakset denne fra en annen tråd på forumet som er delvis relevant for tråden her.  :)
 
Fått noe hjelp med problemet enda TS?
 
Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg skrev over her! Du skal ikke ha holdt på veldig lenge i faget før du kommer over utstyr som har tatt kvelden. Har selv 'slitt ut' en automat da den var underdimensjonert. Hvis du sjekker datablader på automatsikringer ser du at de opererer med for eksempel 10.000 utkoblinger som en grense.. Går fort det hvis du må flippe over bryteren ofte!

I løpet av en femårsperiode blir det i snitt 5-6 utkoblinger pr dag. Dersom anlegget er så underdimmensjonert så er det vel strengt tatt farlig.
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle var underdimensjoneringen gjort med vilje for å teste ut utstyr. Det betød at sikringene koblet ut mange titalls ganger daglig i løpet av et år og var nok til å slite ut automatsikringer. 

Jeg regner også med at typen belastning / kortslutting kan ha mye å si for levetiden på automatsikringer. Det som ble testet hos meg var noe du trygt kan kalle rene kortslutninger ved 'peak' effekt.. :)   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...