Gå til innhold

TEST: Mobile Pay på Rema 1000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.
Sett kort i leser - Tap telefon på leser
Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)
Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

På Windows Phone trenger jeg ikke starte programmet, det starter automatisk når man bruker MobilePay platen, så det er ingen ekstra trinn for å starte selve appen.
Hvis du vil spare litt tid, og det er kø, kan man starte programmet manuelt og taste inn koden mens man venter i køen. Da slipper man unna med å bare trykke ok etter at man har tappet telefonen på MobilePay platen.

Ser at etter en oppdatering av appen nå, så er det nå mulig å registrerer flere kort i appen, slik at man kan velge mellom flere kort å betale med. (Hadde ikke den muligheten når jeg begynte å bruke tjenesten.)

Endret av TheMoose
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

Greit nok, men må jo låse opp telefonen så lete frem og starte appen også.

Altså, to ekstra trinn.

Lenke til kommentar

Et hovedpoeng med en slik løsning bør være at man slipper å åpne appen manuelt og at det skal være så lite interaksjon som mulig. I artikkelen skrives det at man faktisk må åpne appen og det er ikke særlig brukervennlig. ValYou hadde en løsning som var genial: Det var en ettstegsløsning for transaksjoner under 100kr (om man satte dette som en predefinert innstilling i appen) Eneste man måtte gjøre da var å ta telefonen opp av lomma, holde den inntil terminale og vips så var transaksjonen fullførtt. Ikke noe knoting med åpning av apps, ekstra trykk på betalingknapper etc. Jeg har ikke testet denne Rema-1000 løsningen, men utifra det jeg leser virker den vesentlig mer kronglete og dårlig enn det ValYou var. Kan ikke skjønne at dette da skal være noe som får forbrukerne til å gå over fra kort. Det blir jo faktisk *flere* transaksjonssteg enn med kort i denne løsningen. Jeg var/er veldig positivt innstilt til mobil betaling, men det må være enklere enn å betale med kort. Det virker det ikke som om denne løsningen har oppnådd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Burde ikke bankene og handelstanden enes om en felles app for dette? Kommer jo aldri til å gidde å bruke det hvis jeg må ha et lass av betalings-apper installert.

 

Angående mer effektivt. Nja, det spørs. Se på alle klønene som skal vise frem kinobillettene på det nye innskanningsystemet på kino. Mange gjør det ikke klart før de kommer til døra og blir stående og knote i evigheter på telefonen. Regner med det kan bli en tålmodighetsprøve å havne bak en gammal stakkar som skal prøve seg på dette og kassaansatte må kjøre full opplæring på mobilbruk :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har prøvd dette selv, og synes det er greit nok, men må innrømme at jeg helst ville brukt kontaktløst kort (Evt. Android/Apple Pay)

Merkelig at ikke flere butikker har åpnet for dette, omtrent alle betalingsterminaler jeg bruker har jo innebygd støtte for slike betalinger, bare at de ikke er aktiverte.

Lenke til kommentar

Jeg har testet mobilepay  på rema 1000 og har kun brukt mobilen etter det framover kortet mitt, det er så lettvint. Hvordan kunne det være kronglete som noen her har nevnt.

 

Noen bør lære seg å teste ut ting før de kan uttale seg noe om det. "høres ut som"-påstanden er et dårlig argument.

 

MobilePay <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste gode løsningen på et slikt system er:

1. Man holder telefonen inntil terminalen og så er transaksjonen gjennomført.(Lav sikkerhet) Ikke noen knoting med åpning av telefon eller app.

2. Man holder telefonen inntil terminalen og da dukker sum opp sammen med mulighet til å taste inn kode helt automatisk. (Høy sikkerhet) Ikke noen knoting med opplåsing av telefon eller åpning av apper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

 

På Windows Phone trenger jeg ikke starte programmet, det starter automatisk når man bruker MobilePay platen, så det er ingen ekstra trinn for å starte selve appen.

Hvis du vil spare litt tid, og det er kø, kan man starte programmet manuelt og taste inn koden mens man venter i køen. Da slipper man unna med å bare trykke ok etter at man har tappet telefonen på MobilePay platen.

 

Ser at etter en oppdatering av appen nå, så er det nå mulig å registrerer flere kort i appen, slik at man kan velge mellom flere kort å betale med. (Hadde ikke den muligheten når jeg begynte å bruke tjenesten.)

 

Det er fortsatt mye enklere å bruke kort med NFC til småkjøp ...... - ta ut lommeboken og hold den mot betalingsterminalen så har du betalt. - Så før det er minst like enkelt på alle mobiler ser jeg ikke for meg at dette kommer til å ta av.  - DVS at du kun må holde mobilen mot terminalen uten å låse den opp og evt skrive inn en pin dersom det er over ett visst beløp.

 

Dessuten går minibank-kortet mitt aldri tom for strøm, og det har heller aldri problem med touchen hvis jeg er kald på fingrene ;)

Endret av kjetilkl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

Greit nok, men må jo låse opp telefonen så lete frem og starte appen også.

Altså, to ekstra trinn.

 

På Windows Phone starter appen automatisk når man tapper den til MobilePay platen.

Litt usikker på om man må inn med noe passord for åpne telefonen i tillegg. Det tror jeg kanskje kommer an på hvilket sikkerhetsnivå man har satt i NFC innstillingene. Og det varierer nok fra plattform til plattform hvordan det virker. Når jeg brukte det første gang, så fikk jeg opp en melding der jeg måtte bekrefte at MobilePay programmet kunne åpnes, jeg kunne der krysse av for at det var en app jeg stolte på og som kunne åpnes automatisk. 

Lenke til kommentar

Etter å ha benyttet det en del ganger på Rema100 kan jeg bekrefte at det ikke er mere kronglete.

Sett kort i leser - Tap telefon på leser

Tast pinkode for kort - tast pinkode på telefon. (evt biometrisk passord)

Tast ok på korterminal - Tast bekreft på telefon.

 

På Windows Phone trenger jeg ikke starte programmet, det starter automatisk når man bruker MobilePay platen, så det er ingen ekstra trinn for å starte selve appen.

Hvis du vil spare litt tid, og det er kø, kan man starte programmet manuelt og taste inn koden mens man venter i køen. Da slipper man unna med å bare trykke ok etter at man har tappet telefonen på MobilePay platen.

 

Ser at etter en oppdatering av appen nå, så er det nå mulig å registrerer flere kort i appen, slik at man kan velge mellom flere kort å betale med. (Hadde ikke den muligheten når jeg begynte å bruke tjenesten.)

 

Det du beskriver er jo betydelig MER kronglete enn å bruke kort. !!! Med andre ord, du blir nødt til å gå gjennom flere trinn enn hva man bruker kortet til pr. idag. ergo, flere trin, mer kronglete.

Lenke til kommentar

Off, endringer! Fysj og ÆSJ! 

 

Folk får det til å høre ut som vi må stå i flere minutter for å få betalt med mobilen. Folk er på mobilen til alle døgnets tider, så om du må låse opp mobilen din i kassa på Rema kontra å finne frem lommeboka og riktig kort kan det ikke være mange sekunders forskjell...

 

Tenk på mulighetene da!

Bruker mobilen til å betale, VIPS kvittering ligger lagret på mobilens betalings/kvitteringsapp.

Bruker mobilen til å betale, VIPS mobilen finner frem riktig rabattkort (trumf, coop osv.) 

Bruker mobilen til å betale, du har registert flere kort/kredittkort, mobilen anbefaler deg riktig kort mtp hva du får mest rabatt med.

 

Disse mulighetene eksiterer ikke enda, men hadde jeg vært utvikler hadde jeg laget det :) OG om disse mulighetene skal komme må folk bruke tjenesten. Mobilbruken vokser og vokser, så ser ikke på dette som noe negativt.

 

Om jeg bruker 4 eller 6 sekunder å betale i kassen på Rema ser jeg ikke problemet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Och när man tappar mobilen i golvet som är en stor risk med tanke på stress, barn som skriker osv.

Men kunde gott tänkt mig ha det på klockan, då den sitter fast och mer tillgänglig, slipper dra fram antingen plånbok eller mobil!

 

Skulle aldrig falla mig in att ha betalningstjänst på klockan. Cash is king. Ett kort som man enkelt kan låna bort till andra är också okej.

 

En mobiltelefon med fingertrycksensor, som i tillägg kan hackas hur enkelt som helst eller fjärrstyras utan spår... aldrig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...