Gå til innhold

GUIDE: Her er 8 smarte tips og noen kjekke dingser som hjalp oss å rydde i kablene våre


Anbefalte innlegg

Er jo noe billig som heter strips. Men, der må man ha klippe-/skjæreverktøy etterpå om man angrer seg.
 
farvet-strips.jpg


 

Takk for tipset! Bestilte 500 mens jeg først var i gang, så har man både til seg selv, jobben å evt andre som trenger! Sykt å tenke på at 500 hadde kostet meg 2000 kr på Clash Ohlson..

 

Arvingene dine kommer til å lure på hva de skal med 493 ubrukte kabelbånd

 

 

Da blir det fest. Penisring til hele slekta og noen venner utenom.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Gjerne ikke like brukervennlig, men jævlig mye billigere. Biltema.

 

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelklips-og-isolasjon/Kabelsamler-2000034429/

 

 

 

Bruk hvit elektroteip og teip rundt kabelen nede ved stikkontakten slik at det stikker en liten teipflik ut. Skriv navnet på enheten som er koblet til og voila - du har til enhver tid stålkontroll på hvilken av de sorte ledningene som hører til hvilken enhet.

 

Eller du kan bruke krympestrømper i ulike farger og varmluftpistol. Da har du kontrollen fra ende til annen.

 

krymp.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
Endelig! Har vært på utkikk etter noe slikt i lang tid. Bestilte to pakker fra Multicom, hvor de koster en hundrelapp mindre. Takk for tipset! :)

 

Verdien i slike artikler som denne er ikke nødvendigvis artikkelen selv. Myldringen som oppstår i kommentarfeltet er minst like nyttig. Så takk også til tek.no for at dere skriver slike artikler som dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bedre tips enn dorull er zip poser. De er lette, tar akkurat nok med plass og skaper ikke noe rot.

 

Har en eske med kabler i slike "zip-lock" poser. Det gjør det mye enklere å grave frem en kabel når det trengs enn når alt er en kabelsalat. Neste prosjekt blir å lage skillevegg i esken og samle USB i ene halvdelen og resten på andre halvdel.

Lenke til kommentar

Med alle disse grenuttakene jeg ser i artikkelen og kommentarfeltet, er dette her verdt å merke seg. Skjøteledninger og grenuttak er ikke ment å være en permanent løsning, trenger du 20 uttak ved PC-pulten din, få en elektriker til å gjøre det skikkelig.

Om du setter fem 4-kontakters uttak ved siden av hverandre på veggen har du en mengde skjøtepunkter gående. I to "monsterpadder" med 10 uttak hver har du sannsynligvis sammenhengende strømskinner gjennom hver av dem. Kontaktene her er riktignok ikke skrudd fast, men det er færre skjøter.

 

I tillegg er det slik at en hel masse datautstyr kommer med slike latterlige "wall warts", eller store og tunge transformator- og likeretterbokser hvis vekt ender direkte på terminalene man kobler dem i. Dette blir ikke bedre av at de fleste slike ser ut til å bruke de tynne euro-kontaktene ("lampeledning") i stedet for schuko. Slike burde vært ulovlige, men når de en gang finnes er vekten mye bedre avlastet av at den hviler på en padde på gulvet enn om den henger på veggen.

 

 

 

Om skøyteleidninga er utan jord, skal den ikkje brukast i stikkontaktar med jord

Dette, fra siden du linker til, er jo også vrøvl. Om jeg skal plugge 3 små spotter i én jordet kontakt, og velger å bruke en slik en så har det lite å si om jordingen stopper i veggen eller i grenuttaket.

Endret av bolt
Lenke til kommentar

Har en eske med kabler i slike "zip-lock" poser. Det gjør det mye enklere å grave frem en kabel når det trengs enn når alt er en kabelsalat. Neste prosjekt blir å lage skillevegg i esken og samle USB i ene halvdelen og resten på andre halvdel.

Et alternativ er å skaffe en mengde små kasser fra f.eks. Clas Ohlson og separere kablene slik:

TmllRTFK.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kabelbånd med borrelås får du kjøpt på flere dataforretninger, men de billigste har vi funnet hos Clas Ohslon. Da får du en pakke på 10 stykker for 40 kroner, og de er brede nok til at du fint kan klippe dem i to på langs.

De kabelbåndene fra Clas Ohlson er elendige og holder ikke lenge.

 

Dere har vel lesere som vet om Ebay, så hvorfor ikke tipse om det slik at man heller kan kjøpe 100 for 20 kroner...

 

http://www.ebay.com/itm/Reusable-Nylon-Velcro-Hook-Loop-Cable-Cord-Ties-Tidy-Straps-Organiser-Black-100-/161853664014?hash=item25af3aeb0e:g:yfgAAOSwT6pVqKax

Vær alltid forsiktig med hva du bestiller. Der finnes mengder av billig borrelås på nettet og dette omtales som regel som "velcro", selv om det ikke er i nærheten av kvaliteten til ekte velcro. Jeg har brukt mye billigløsninger og ekte vare, og det er enorm forskjell. Du kan sikkert finne 25m billig-borrelås til 50 kr, men ekte velcro koster gjerne 250-300 kr for 25m.

 

Uansett bør alle husstander ha en rull med velcro:

post-63307-0-14244400-1453056600_thumb.jpg

En slik rull kan kuttes opp i lengder tilpasset et hvert behov.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva strømpadder angår, så kjøper jeg kun av merket Brennenstuhl.

Kan skaffes på Clas Ohlson og sikkert andre steder også:
http://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Premium-Alu-Line-grenuttak/36-1922

Kommer i forskjellige størrelser: 4x, 6x, 10x, pluss et par andre.
Har prøvd å få tak i et noen 12-ere også, men da må man på det tyske markedet.

Fordelen med disse er at de kan veggmonteres. Okay, det blir 2 skruehull i veggen, men for meg er det verdt det for å få alle ledninger opp fra gulvet.

Vanlig torx skrue i den ene enden og en øye skrue i den andre for (sikret) horisontal montering.

 

 

Har en eske med kabler i slike "zip-lock" poser. Det gjør det mye enklere å grave frem en kabel når det trengs enn når alt er en kabelsalat.

 

 

Jeg kjenner det problemet - jeg har så mange slike "til overs" kabler at jeg måtte bruke en 50-liters Smartstore kasse til USB/HDMI-kabler, og en 70-liters kasse til strømkabler. :/

 

http://www.clasohlson.com/no/SmartStore-Classic-systembokser/Pr341552002

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Kabelbånd med borrelås får du kjøpt på flere dataforretninger, men de billigste har vi funnet hos Clas Ohslon. Da får du en pakke på 10 stykker for 40 kroner, og de er brede nok til at du fint kan klippe dem i to på langs.

De kabelbåndene fra Clas Ohlson er elendige og holder ikke lenge.

 

Dere har vel lesere som vet om Ebay, så hvorfor ikke tipse om det slik at man heller kan kjøpe 100 for 20 kroner...

 

http://www.ebay.com/itm/Reusable-Nylon-Velcro-Hook-Loop-Cable-Cord-Ties-Tidy-Straps-Organiser-Black-100-/161853664014?hash=item25af3aeb0e:g:yfgAAOSwT6pVqKax

Vær alltid forsiktig med hva du bestiller. Der finnes mengder av billig borrelås på nettet og dette omtales som regel som "velcro", selv om det ikke er i nærheten av kvaliteten til ekte velcro. Jeg har brukt mye billigløsninger og ekte vare, og det er enorm forskjell. Du kan sikkert finne 25m billig-borrelås til 50 kr, men ekte velcro koster gjerne 250-300 kr for 25m.

 

Uansett bør alle husstander ha en rull med velcro:

attachicon.gifvelcro.jpg

En slik rull kan kuttes opp i lengder tilpasset et hvert behov.

 

 

Det er kvalitetsforskjell på dette som alt annet, men samtidig så er det en ganske "enkel jobb" for en borrelås. Det er ikke nødvendigvis slik at man trenger veldig høy kvalitet for å bunte noen kabler med et bånd som kanskje åpnes bare et ensifret antall ganger i levetiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er kvalitetsforskjell på dette som alt annet, men samtidig så er det en ganske "enkel jobb" for en borrelås. Det er ikke nødvendigvis slik at man trenger veldig høy kvalitet for å bunte noen kabler med et bånd som kanskje åpnes bare et ensifret antall ganger i levetiden.

Nå kan det være fordelaktig med borrelås som faktisk sitter uten en ende som bøyer seg av, og som er smidig nok til at den kan brukes flere steder enn en stiv billig-borrelås.
Lenke til kommentar

 

Det er kvalitetsforskjell på dette som alt annet, men samtidig så er det en ganske "enkel jobb" for en borrelås. Det er ikke nødvendigvis slik at man trenger veldig høy kvalitet for å bunte noen kabler med et bånd som kanskje åpnes bare et ensifret antall ganger i levetiden.

Nå kan det være fordelaktig med borrelås som faktisk sitter uten en ende som bøyer seg av, og som er smidig nok til at den kan brukes flere steder enn en stiv billig-borrelås.

 

 

Jada, selvfølgelig, er ikke uenig i at høyere kvalitet absolutt kan være på sin plass om man har behov for det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er kvalitetsforskjell på dette som alt annet, men samtidig så er det en ganske "enkel jobb" for en borrelås. Det er ikke nødvendigvis slik at man trenger veldig høy kvalitet for å bunte noen kabler med et bånd som kanskje åpnes bare et ensifret antall ganger i levetiden.

Nå kan det være fordelaktig med borrelås som faktisk sitter uten en ende som bøyer seg av, og som er smidig nok til at den kan brukes flere steder enn en stiv billig-borrelås.

 

Jada, selvfølgelig, er ikke uenig i at høyere kvalitet absolutt kan være på sin plass om man har behov for det.

 

For å understreke poenget; når borrelåsen sitter bedre så trengs det også mindre, med billig-borrelås trengs det ofte en ekstra omgang bare for at det skal sitte godt nok på en tykk kabel. Jeg prøvde ut Velcro etter anbefaling fra personer som bruker det i datasentre og større installasjoner. Det finnes også borrelås med løkke på enden som du hekter på én ledning og snurrer rundt en bunt, men når du ikke har det tilgjengelig så sitter faktisk Velcro godt nok med en "løkke" av én omgang rundt en ledning. ;)

Lenke til kommentar

Hva strømpadder angår, så kjøper jeg kun av merket Brennenstuhl.

 

Kan skaffes på Clas Ohlson og sikkert andre steder også:

http://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Premium-Alu-Line-grenuttak/36-1922

 

Kommer i forskjellige størrelser: 4x, 6x, 10x, pluss et par andre.

Har prøvd å få tak i et noen 12-ere også, men da må man på det tyske markedet.

 

Fordelen med disse er at de kan veggmonteres. Okay, det blir 2 skruehull i veggen, men for meg er det verdt det for å få alle ledninger opp fra gulvet.

 

Vanlig torx skrue i den ene enden og en øye skrue i den andre for (sikret) horisontal montering.

 

Jeg har kjøpt disse på Clas Ohlson (også kjøpt på Jula)

http://www.clasohlson.com/no/Veggfeste/36-3293

 

med disse får du det meste av adaptere opp på veggen og bort fra gulvet :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt disse på Clas Ohlson (også kjøpt på Jula)

http://www.clasohlson.com/no/Veggfeste/36-3293

 

med disse får du det meste av adaptere opp på veggen og bort fra gulvet :)

 

 

 

Jepp, så på dem. Men der må det også lages hull i veggen, såvidt jeg forstod, for å feste klipsene. Pluss at Brennenstuhl-paddene virker å være i bedre kvalitet. Dem føles ihvertfall slik, sammenliknet med "generic" padder.

Og jeg liker kvalitet. :cool:

 

Dessuten så har jeg hengt alle sammen på veggen over pulten, for enkel tilgang på både støpslene og bryterne på paddene. Og selv med schuko 7/7-støpsel, som gjerne har en tendens til å sitte godt fast, så er det ikke noe giv i paddene når dem skal dras ut. Ville ikke stolt like mye på noen klips-fester. :)

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...