Gå til innhold

Belysning av/på


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi vurderer å droppe taklamper og kun gå for gulvstående og veggmonterte lamper.

 

Så jeg er egentlig bare ute etter en enkel og rask måte til å skru av alle, eller utvalgte av disse lampene.

 

Det blir ikke noe mer avansert enn dette, så det bør heller ikke koste så mye.

 

Kan det styres med en Harmony fjernkontroll i tillegg så hadde det vært ett stort pluss, men ikke en nødvendighet.

 

Noen som har tips til hvordan dette kan gjøres enklest mulig i fra sofaen?

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telldus sammen med http://remotestick.org/ og eventuelt https://play.google.com/store/apps/details?id=net.dinglisch.android.taskerm&hl=no

 

så er det uendelig muligheter.  Ordnet sånt at jeg snakker til moto 360 klokka mi og slår av og på lyset med stemmen min, og når jeg forlater hjemmet så slår den av alle lysene og når jeg nærmer meg så slår den på. Future shit 

Lenke til kommentar

Jeg vil ha det enkelt og rimelig.

 

Ta av og på lys med en fjernkontroll, samt mulighet for å dimme lyset.

 

Må kunne kontrollere 4 lamper.

 

Jeg har ikke noe behov for å kunne skru av og på lys via pc eller utenfor hjemmet.

 

Philips virker jo greit, men her er det vel ingen egen fjernkontroll, kun led som styres med en app? Harmony 900 er heller ikke kompatibel med Philips Hue

Lenke til kommentar

Høres ut som du hadde klart deg med noen Nexa pluginmoduler og en fjernkontroll til disse. Så kan du eventuelt bygge ut med rfxcom eller telldus hvis du vil bygge ut senere.

Det er billigere, ja. I hvert fall dersom du har pærene. Fordelen med Hue er at du slipper plug-in modulene i veggen, og at at pærene følger med. Hue dimmes også perfekt fra 100-1% slik at du slipper å tenke på kompatibilitet mellom dimmemodul og pære (ikke-tema dersom du bruker halogen eller glødepære selvsagt). Hue kan i likhet med Nexa o.l. også integreres i f.eks. Homeseer eller lignende senere.

 

Så her må trådstarter nesten bare velge...

Lenke til kommentar

Høres ut som du hadde klart deg med noen Nexa pluginmoduler og en fjernkontroll til disse. Så kan du eventuelt bygge ut med rfxcom eller telldus hvis du vil bygge ut senere.

 

Må en ikke ha elektriker på besøk for å få disse integrerte modulene? Synes disse kontaktene deres som settes rett i stikkontakten var veldig store, og ser ut på bilder som at de blokkerer for å bruke den andre kontakten i en 2veis kontakt.

Lenke til kommentar

Fant ikke noe fjernkontroll når jeg sjekket, så jeg får vel undersøke bedre tenker jeg.

 

Du har ikke link dele? Søk på prisjakt etter philips hue ha veldig mange treff uten at jeg så fjernkontroll nevnt i noen av de.

 

Jeg tok bare det første og beste jeg fant. Ville sjekket pris andre steder. Du får altså vurdere om du vil ha bridge eller ikke dersom du vil ha Hue, men bridge kan jo ev. komme senere.

 

Fjernkontroll:

http://lampemesteren.no/hue-dim-switch-philips.aspx?gclid=CJ7A0KrjqcoCFebUcgod0b0Kcg

 

Dim kit:

http://lampemesteren.no/philips-hue-white-dim-kit-95w-e27-no/

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

 

Ser de har to type fjernkontroller, men ingen av de gjør helt hva jeg ønsker.

 

Hue Dim Switch lar meg styre en, eller alle enhetene i huset..

 

Hue tab switch har fire knapper som kan programmeres til hva jeg selv ønsker, men det blir fortsatt ikke som jeg ønsker.

 

Jeg vil kunne velge hvilke lamper som skal av/på og dimmes, men samtidig ha mulighet til å skrue av og på alle med ett trykk.

 

Nexa sine enheter ser ut til å kunne gjøre dette, men da må jeg ha disse store kontaktene må brukes.

 

Hue er nesten perfekt, skulle bare hatt en annen fjernkontroll til de  som lot meg styre de mer individuelt.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

 

Ser de har to type fjernkontroller, men ingen av de gjør helt hva jeg ønsker.

 

Hue Dim Switch lar meg styre en, eller alle enhetene i huset..

 

Hue tab switch har fire knapper som kan programmeres til hva jeg selv ønsker, men det blir fortsatt ikke som jeg ønsker.

 

Jeg vil kunne velge hvilke lamper som skal av/på og dimmes, men samtidig ha mulighet til å skrue av og på alle med ett trykk.

 

Nexa sine enheter ser ut til å kunne gjøre dette, men da må jeg ha disse store kontaktene må brukes.

 

Hue er nesten perfekt, skulle bare hatt en annen fjernkontroll til de  som lot meg styre de mer individuelt.

For hue må du enten ha en fjernkontroll per pære eller la fjernkontrollen styre alle. Alternativt kan du bruke en bridge, la fjernkontrollen styre alle og gå inn på appen for å styre hver enkelt. Dersom du ikke er fornøyd med dette må du nok finneet annet system.

 

Disclaimer:

Jeg har ikke Hue remote, men bare en bridge koblet til homeseer, og alt er integrert ihomeseer.

Lenke til kommentar

 

Høres ut som du hadde klart deg med noen Nexa pluginmoduler og en fjernkontroll til disse. Så kan du eventuelt bygge ut med rfxcom eller telldus hvis du vil bygge ut senere.

 

Må en ikke ha elektriker på besøk for å få disse integrerte modulene? Synes disse kontaktene deres som settes rett i stikkontakten var veldig store, og ser ut på bilder som at de blokkerer for å bruke den andre kontakten i en 2veis kontakt.

 

 

Har ikke hatt problem med at Nexa kontakten blokkere den andre kontakten.

post-137959-0-27946700-1452816717_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Se der ja, går jo fint det. Bare jeg som er blitt lurt av bilder der kun Nexa enheten er plugget i.

 

Jeg ble litt interessert i dette Philips Hue systemet, så har noen kjappe spørsmål her.

 

Hue Bridge er for å kunne bruke app til styring av lyset? Her kan jeg endre farge, dimme og alt jeg føler for?

 

Er det mulig å lage til egne makroer i appen? For eksempel "film" som da automatisk dimmer alle lys i stuen til ett gitt nivå, eller tar av alle lampene i stuen bortsett fra en som blir dimmet?

 

Kan en enkelt dimme alle lamper i et gitt rom, eller skru av/på alle lamper i et gitt rom?

 

Dimming fjernkontroll som ble linket lengre oppe her, den fungerer med alle Hue dimming lamper uten bruk av Hue Bridge?

 

Om jeg kombinerer disse to, dimming fjernkontroll og Hue Bridge, kan jeg da velge hvilke lamper dimming fjernkontrollen skal styre? For eksempel alle i stuen?

 

Så om jeg kjøper disse to:

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3371845

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3371846

 

Da får jeg komplett sett med 3 lys for rundt 1000 kroner som kan brukes i alt av lamper med E27 sokkel?

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er NØDT til å legge inn et ord for TellDus.net systemet. Har fugler både i hus og i uthus. Hvor alt av lys og varme styres av systemet. Har brukt dette i ca 3 år nå og det er virkelig et svært allsidig og velfungerende system.

 

Du får kjøpt et stort antall brytere i forskjellige merker både på europris og IKEA feks. Og du kan koble til bevegelsessesorer og temperatursensorer.

 

Jeg har sensorer i hus, loft, bad, utendørs og hønsehus. Rekkevidden er ca 30 meter og hønsehuset er helt på grensen der.

 

Men gitt en stabil internettforbindelse er dette systemet helt uovertruffent og en startpakkane koster ikke mer enn ca 1000,-

 

Du kan tidsprogrammere alle brytere, sette opp what-if-programmering så en sensor feks fungerer som en termostat for en tilkoblet varmeovn et annet sted i huset.

 

Apps fins både bra og dårlig av. De bra er relativt avanserte og lar deg programmere mye via mobil.

 

Du kan også bruke nettleseren.

 

Anbefaler dette systemet på det varmeste. Startpakke har de på clas ohlsson.

 

Kjell.

Lenke til kommentar

Jeg begynte dette HA opplegget med Telldus.net. Enkelt å sette opp og fungerer  bra. 

3 pack plugin kontakter (ikke dimbare) med fjærnkontroll til kr 299,- er en billig ingang. Litt mere for dimmbare og en 1000,- lapp for telldus.net sak så er du hektet :-)
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...