Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Annonsere ny jobb på facebook, brudd på lojalitetsplikten?


Roland Knirk

Anbefalte innlegg

Jobber i en jobb hvor jeg har kunder, men har sagt opp selv og har fått ny jobb i et annet firma som driver med det samme. Har oppsigelsestid. På min private facebook har jeg en del ansatte hos kunder som venner i tillegg til personlige venner og familie. I tillegg har jeg en linkedinkonto som også har både private og jobbrelaterte kontakter. Er det noen regler som forbyr meg å poste på facebook at jeg har fått ny jobb selv om jeg er inne i oppsigelsestiden? Kan arbeidsgiver ta meg for dette? Er dette brudd på lojalitetsplikten? Alt jeg kan finne om ytringsfrihet går på tilfeller hvor det er snakk om personlige ytringer som potensielt kan være skadelige for arbeidsgiver, varsling om ulovlige forhold og sånne ting.

 

Har sett dette stå flere steder: "Et utslag av lojalitetsplikten er for eksempel at den ansatte ikke må uttale seg på en måte som skader virksomhetens interesser eller aktiviteter. Brudd på lojalitetsplikten kan medføre sanksjoner fra arbeidsgiver som avskjed eller oppsigelse."

 

Kan arbeidsgiver hevde at å annonsere på facebookveggen min slik at kunder får vite om at jeg skal slutte i jobben og begynne hos en konkurrent vil skade bedriften hennes og derfor er et brudd på lojalitetsplikten? Har ikke tenkt å bryte lojalitetsplikten ved å prøve å rekruttere kunder eller noe slikt, bare poste en personlig melding om at jeg gleder meg til å begynne i ny jobb.

 

Ellers hvis jeg får et direkte spørsmål fra en kunde om jeg skal begynne i ny jobb, jeg har vel lov til å bekrefte dette og hvor jeg skal begynne og når? Arbeidsgiver kan ikke pålegge meg å lyve?

 

Og hvordan med linkedin? Bør jeg vente med å oppdatere linkedin med ny arbeidsplass etter oppsigelsestiden er ute? Den er jo litt mer jobbrelatert?

 

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt situasjonsavhengig.

 

Men dersom ein ser for seg ein situasjon der kundebehandlaren som har sagt opp og som skal begynde i ny jobb for eit liknande selskap sender ut brev til alle sine klienter om at frå den og den datoen blir å finne i selskap XXX, så er nok det eit brudd på lojalitetsplikta.

 

Spørsmålet blir om eit facebook-innlegg vil representere det samme.

For å avgjere det spørsmålet så er det litt avhengig av ting som f.eks. kor tett knytta du er til dine kunder via din private facebook.

 

Så fyrst og fremst må du sjå litt på kva arbeidsavtalen seier om slike ting.

Ein grunnregel er at du i oppsigelsesperioda ikkje kan gjere noke som bidrar til å oppfordre kundane til å bytte selskap. For sjølv om du har ditt på det tørre så vil du ikkje ende opp i ein situasjon der din tidligare arbeidsgiver setter i gong eit større apparat med påstand om at du har brutt lojalitetsplikten. Her kan du også bli erstattningsansvarlig.

Men dersom kunden sjølv spør så kan vanligvis svare bekreftande eller avkreftande.

Dersom kunden ønsker å bytte kundeforhold på bakgrunn av slike opplysningar så bør/må du sette nokre andre til å ta seg av den vidare oppfølginga. Det å hjelpe til med det praktiske arbeidet som med å få ein kunde til å bytte selskap vil nok være eit heilt klart brudd på lojalitetsplikta. (Då du uansett vil få anklager om at du ikkje gjorde nok for å få kunden til å bli).

 

 

Når det gjeld linkedin så ville eg venta til du har fyrste dag på den nye jobben med å skifte arbeidsgiver på profilen. Fram til fyrste arbeidsdag så jobber du tross alt hos din nåværande arbeidsgiver. Så eit slikt bytte kan nok bli sett på som eit forsøk på å få kundane dine til å begynde prosessen med å bytte selskap.

 

 

 

Mitt råd er derfor at du er svært forsiktig med å annonsere ditt nye arbeidsforhold. I alle fall dersom det er uklart kvar grensa går.

Lenke til kommentar

Det at du har sagt opp/slutter er en uproblematisk opplysning. At du begynner i ny jobb tilsvarende. Det å nøytralt opplyse om hvem som er din nye arbeidsgiver er i seg selv også det. 

 

Problemet dukker opp hvis du har kunderettet kommunikasjon som har til hensikt å "ta med deg" kundene. Hensikt er vanskelig å tolke, og en tilstrekkelig paranoid arbeidsgiver kan tolke alt i feil retning. Det er den klassiske "ha rett, få rett"-saken. 

 

Jeg vil anbefale deg å vurdere å benytte deg av Facebooks privacy-innstillinger for å kontrollere hvem som kan lese "ny jobb"-meldingen din - for eksempel å utelukke personer du har en jobbrelatert tilknytning til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I arbeidsavtalen står det kun at man skal "forebygge negative konkurranseforhold" uten at dette er spesifisert nærmere med hensyn på tid, omfang, etc. Tror det da kun gjelder så lenge arbeidsforholdet og oppsigelsestiden består.

 

Tenker uansett ikke på å verken rekruttere kunder, direkte og uprovosert fortelle dem at jeg begynner i ny jobb, eller å opptre illojalt på noen som helst måte så lenge jeg er i oppsigelsestiden. Jeg skal selvfølgelig heller ikke aktivt legge opp til at kundene får grunn til å spørre meg om jeg skal bytte jobb, men får jeg et direkte spørsmål om dette helt ut av det blå må jeg bare svare bekreftende. Dette kan heller ikke arbeidsgiver hindre meg i -- hun kan ikke be meg om å lyve eller å begrense ytringsfriheten min.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan se på facebooks privacyinnstillinger, ja, det var lurt. Da kan jeg vel også sile ut helt private kontakter og jobbrelaterte kontakter.

 

Takk for alle svar så langt.

Lag to FB-grupper, "jobb" og "privat" og post i relevant gruppe til du er over i ny jobb.

Lenke til kommentar

Takk. Jeg spurte om hjelp til de legale aspektene ved å eventuelt gjøre dette, ikke om hvilke synspunkter en nå måtte ha om en slik "annonsering". Jeg skal uansett opptre ryddig og lojalt. Synspunkter og det som er kommet fram her tar jeg innover meg, så jeg venter nok med en slik annonsering til jeg har begynt i den nye jobben.

Lenke til kommentar

Jeg spurte om hjelp til de legale aspektene ved å eventuelt gjøre dette, ikke om hvilke synspunkter en nå måtte ha om en slik "annonsering". 

Et ledd i drøfting av dette lojalitetsproblemet er nettopp at en må avveie arbeidsgivers behov kontra arbeidstakers behov. Beklager at jeg ikke skjønte at det måtte forklares for deg.

Lenke til kommentar

Om det ikke finnes klare lover og regler for dette, eller om tolkningen av dem ikke er eksplisitt nok, må ting selvfølgelig drøftes. Beklager, vox_populi, jeg mente ikke å være frekk. Både arbeidstakers og arbeidsgivers behov er selvfølgelig en del av problemstillingen, jeg tenkte ikke på det da, men reagerte på hvorfor man skulle legge seg opp i motivene bak det hele. Ser den nå, takker.

 

stigfjel, noen har ikke alltid tydelige skillelinjer mellom private og profesjonelle bekjentskaper og hva man poster på facebook. Å kommuniserere til sine bekjentskaper at man har kapret en ny jobb og er stolt av det kan for noen være naturlig å ønske å meddele dem man kjenner. Jeg har ingen problemer med å se dette kan utfordre lojalitetsplikten, så i mitt tilfelle vil jeg ikke gjøre det selv siden jeg har profesjonelle bekjentskaper på facebook.

 

Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...