Gå til innhold

ANMELDELSE: Life is Strange


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ganske bra anmeldelse synes jeg. Litt snill, men det må man vel regne med.

 

Dette spillet har en del sjarmerende aspekter ved seg, men mye av det er allikevel veldig amatørmessig gjennomført. Det første man legger merke til er de ufattelige corny dialogene. Spillet er helt tydelig skrevet av godt voksne menn som prøver å late som de vet hvordan unge, "hippe" tenåringsjenter snakker, og det faller så pladask på magen. Historien er også ikke noe mer enn grei nok, men selvsagt er den bra om man sammenligner med 99% av AAA-titler.

 

Det jeg liker med dette spillet er at det er veldig tregt, og at man får en fin følelse av utforskning, noe Telltales QTE-fester totalt mangler. Det er også forsøk på gåter her, selv om noen av dem er forferdelige og alle er utrolig lette. Jeg liker også karakterbyggingen, og selv om alle karakterene er så klisje som det går an å bli så har de allikevel en slags dybde i seg.

 

Jeg må innrømme at jeg har blitt helt sjokkert over hvor god mottagelse dette spillet har fått, og jeg lurer egentlig veldig på hvorfor, fordi eventyrspill gjør alle disse tingene som dette spillet prøver på så utrolig mye bedre, men de har jo gåter som er beregnet på andre enn spedbarn. Det er riktignok ikke så mange eventyrspill som gir den samme følelsen av utforsking i en 3D-verden, men jeg har ikke inntrykk av at det er dette som er avgjørende for spillets suksess. Valg man har tatt gjennom spillet blir jo også nullet ut på slutten (som vanlig i denne typen spill), så jeg vil vel tro at folk har gått lei av å "bli lurt". Mye av den senere kritikken mot Telltale har jo gått på dette, selv om hele den nye katalongen deres har vært sånn.

 

Er det virkelig gåtene som står så i veien for opplevelsen at folk spiller dette i stedet for tradisjonelle eventyrspill? Er det fordi folk ikke vet om eventyrspillene? Er det fordi det finnes til konsoll? Squeenix-fanboys? Grafikken? De som liker det er tenåringer og liker tenåringsdramaer? Bioware-romansene?

 

Ikke vet jeg, men om valget uansett står mellom dette og Fallout 4, så håper jeg folk spiller mer av denne type spill. :p

Lenke til kommentar

Helt sykt at jeg aldri plukket det opp i fjor, det ser jeg jo først nå.

Men for 75 ,- på Xbox One var dette ett skikkelig kupp, slo til på januar salg! Topp stemning i dette spillet her, skikkelig likandes karakterer (og noen mindre selvfølgelig)

Er snart ferdig med episode 3 og gleder meg til å fortsette :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

En ganske bra anmeldelse synes jeg. Litt snill, men det må man vel regne med.

 

Dette spillet har en del sjarmerende aspekter ved seg, men mye av det er allikevel veldig amatørmessig gjennomført. Det første man legger merke til er de ufattelige corny dialogene. Spillet er helt tydelig skrevet av godt voksne menn som prøver å late som de vet hvordan unge, "hippe" tenåringsjenter snakker, og det faller så pladask på magen. Historien er også ikke noe mer enn grei nok, men selvsagt er den bra om man sammenligner med 99% av AAA-titler.

 

Det jeg liker med dette spillet er at det er veldig tregt, og at man får en fin følelse av utforskning, noe Telltales QTE-fester totalt mangler. Det er også forsøk på gåter her, selv om noen av dem er forferdelige og alle er utrolig lette. Jeg liker også karakterbyggingen, og selv om alle karakterene er så klisje som det går an å bli så har de allikevel en slags dybde i seg.

 

Jeg må innrømme at jeg har blitt helt sjokkert over hvor god mottagelse dette spillet har fått, og jeg lurer egentlig veldig på hvorfor, fordi eventyrspill gjør alle disse tingene som dette spillet prøver på så utrolig mye bedre, men de har jo gåter som er beregnet på andre enn spedbarn. Det er riktignok ikke så mange eventyrspill som gir den samme følelsen av utforsking i en 3D-verden, men jeg har ikke inntrykk av at det er dette som er avgjørende for spillets suksess. Valg man har tatt gjennom spillet blir jo også nullet ut på slutten (som vanlig i denne typen spill), så jeg vil vel tro at folk har gått lei av å "bli lurt". Mye av den senere kritikken mot Telltale har jo gått på dette, selv om hele den nye katalongen deres har vært sånn.

 

Er det virkelig gåtene som står så i veien for opplevelsen at folk spiller dette i stedet for tradisjonelle eventyrspill? Er det fordi folk ikke vet om eventyrspillene? Er det fordi det finnes til konsoll? Squeenix-fanboys? Grafikken? De som liker det er tenåringer og liker tenåringsdramaer? Bioware-romansene?

 

Ikke vet jeg, men om valget uansett står mellom dette og Fallout 4, så håper jeg folk spiller mer av denne type spill. :p

Et langt innlegg for å få frem at du ikke liker Fallout 4, godt jobba :p 

 

Har ikke fått prøvd Life is Strange enda, men står absolutt på kjøpe lista. Kunne ønske de heller fortsatte å prøve seg med Remember Me, men det ble vel litt for ambisiøst for studioet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fin anmeldelse! Lurte litt på hvor den ble av ;)

 

Blåste igjennom dette i forrige uke enda jeg har hatt det siden i våres. Spillet er helt klart ikke fritt for feil, men dette er en av de beste historiene jeg har spilt.

Det er ikke et spill som tar all verdens av tid, men du kommer til å tenke på det og huske det i lang tid.

 

Spillet er ofte referert til som "Feeling Simulator 2015" og ikke helt uten grunn :)

 

Faktisk spilte jeg igjennom Remember Me i sommer hvilket jeg også kan anbefale til alle som ikke har prøvd det. Også en meget original historie. Kommer til å følge med på Dontnod fremover og tipper jeg kjøper Vampyr når det slippes.

Lenke til kommentar
Mange av hindrene i spillet forsterkes også av at de krever bruk av denne mekanikken, noen ganger på måter som er godt utenfor boksen. Spillet vet også å dra nytte av den for å hviske ut skillet mellom spill og historie: I en av de sterkeste scenene mister du evnen.

 

 

Jeg klarte å rote det til der, så takk for påminnelsen  :(

 

Definitivt et av mine favorittspill i 2015, og et av de spillene som jeg kommer til å huske i lang tid framover. Ikke perfekt, men trenger ikke å være det. Og siste delen var til en viss grad litt skuffende, men det ødelegger ikke for resten av spillet.

 

Håper vi ser mer fra Dontnod snart.

Lenke til kommentar

Jeg lar meg fasinere av at det spillet her blir rost opp i skyene..... Er det virkelig så spennede å spille som tenåringsjente?

For det er det som i stor grad skiller dette fra mye annet. Nei..... God Bedring!

 

Herre min hatt. Jeg regner med at hos deg så går det mye av Call of Duty Og Battlefield bare utifra navnet ditt. Hvis det du får ut av dette spillet er å spille som en tenåringsjente, så sier det litt om spillkunskapet du har. Men som sagt alle har hver sin smak ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mitt GOTY for 2015. Veldig flott spill. Det har ikke de store action scenene, men heller et roligere tempo. Det spiller mye på følelser, mystikk og en undring, men det er også noen veldig spennende scener og noen WTF?! øyeblikk.

 

Noe som er interessant er hvordan spillet endrer tone etter hvert som man spiller episodene.

 

Life is strange er ikke ett perfekt spill. For min del så ble svakhetene totalt overskygget av de gode elementene, men for enkelte kan jeg mistenke at dette ikke er tilfellet. Det kan muligens ødelegge opplevelsen.

 

Liker du telltale sine spill så tror jeg du vil like dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Life is strange er ikke ett perfekt spill. For min del så ble svakhetene totalt overskygget av de gode elementene, men for enkelte kan jeg mistenke at dette ikke er tilfellet. Det kan muligens ødelegge opplevelsen.

 

Liker du telltale sine spill så tror jeg du vil like dette.

Syns det er det viktigste. Alle spill gjør noe bra og noe dårlig, men når de gode elementene totalt overskygger de dårlige så føler jeg at det har gjort jobben sin riktig. Likte veldig godt beskrivelsen din, føler meg veldig klar til å prøve spillet nå.

Jeg har prøvd, men spillet er så cringy og generelt dårlig at jeg måtte bare gi meg.

 

Å her sitter folk å kaller det GOTY når man har spill som The Witcher 3 som holder trona...

Skulle nesten tro at det var subjektivt. Ikke alle liker The Witcher 3, og noen liker andre spill mer. Det er helt utrolig!

Endret av Akrabra
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...