Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva med ESP og vinterkjøring ?


merterje

Anbefalte innlegg

Dersom du står fast og ikke kommer opp en bakke kan det i mange tilfeller være en stor fordel å skru av ESP. Da har man mye mer kontroll, ofte slår ESP ut litt tidlig ved hjulspinn slik at man mister momentet.

 

Til langkjøring ville jeg ikke engang vurdert å skru av

På bilen jeg har nå kan esp og antispinn styres uavhengig av hverandre, dvs man kan skru av antispinn men ha esp på.

Dog kan ikke esp slåes helt av, kun i sportmodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kjørte en bil med ESP trykte jeg ofte bryteren for å slå den av. Selv da blir den ikke helt borte. Nå kjører jeg en bil uten esp og alt slikt. Har selv kjørt en del eldre kjøretøyer så de gangene blilen slipper så sitter jeg bare rolig og gjør det som trengs for å rette opp kjøretøyet. Ikke noe stress og sitter helt avslappet. Bilen jeg kjører nå er veldig stabil selv når den får litt sladd

På noen biler må man holde knappen inne i f.eks. 5 sekunder for å slå den helt av.

På min BMW så kan jeg skru den delvis av ved å trykke én gang. Da har jeg fremdeles antiskrens og diffbrems men den tillater litt mer hjulspinn. Kjekt for å komme opp noen bakker eller hvis man har satt seg fast. Holder jeg knappen inne i 5 sekunder skrur jeg av alt bortsett fra ABS.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...