Gå til innhold

Ble stående fast på planovergang


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Kom akuratt over denne saken:

http://www.nrk.no/ostfold/tog-mot-bil-i-onsoy-1.12743450

 

Synes det er rart at man relativt ofte hører om slike ulykker. Nå vet ikke jeg hvor langt tid sjåføren av bilen hadde i dette tilfellet før toget kom, men hvorfor er det ikke mulig å få varslet løkføreren i flere av tilfellene? Slik jeg ser det burde det vært satt opp skilt med telefonnummer direkte til togleder ved ALLE planoverganger. Man taper mye tid på at folk først må ringe 112, og jeg tror det er mange som ikke vet hva de skal gjøre i en slik situasjon. Et skilt som tydelig sier hvem du skal ringe og hva du skal gjøre tror jeg ville hjulpet mye. Dette burde også bli tatt inn i kjøreopplæringen. 

Og for å ta det enda lenger burde man med dagens teknologi klare å sette opp en tavle som viser tlf. til lokfører som er førsteman som nærmer seg planovergangen. Eller enda bedre, en nødknapp. Etter min meninger er en slik knapp i dag like selvfølgelig som at en rulletrapp og lignende installasjoner har en nødstoppbryter. Og her er skadepotensialet mye større, både med tanke på verdier og menneskeliv. Med dagens telenett burde ikke dette være noe problem. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Det jeg ble innprentet var å ha lavest mulig gir ved kryssing, slik at det var mulig å gi gass og aksellerere vekk. Mange ulykker skjer ved at bilen har for høyt gir og motoren blir kvalt når sjåføren gir gass.

Lenke til kommentar

Det jeg ble innprentet var å ha lavest mulig gir ved kryssing, slik at det var mulig å gi gass og aksellerere vekk. Mange ulykker skjer ved at bilen har for høyt gir og motoren blir kvalt når sjåføren gir gass.

 

Det er vel uansett lagt inn stor nok sikkerhetsmargin til at man rekker å starte bilen igjen, med mindre man å rekvirere startkabler? Selv om bommene går ned er disse laget for å la seg kjøre ned. Tar selvfølgelig høyde for at sjåføren ikke er helt tilbakestående. Og hva slag biler i dag kveles når man gir gass? Finnes vel ikke særlig mange biler i dag med forgasser som "drukner" motoren? Slik jeg ser det kveles motoren fordi man gir for lite gass, og ikke i øyeblikket man gir gass. Men du tenker kanskje på biler som nærmest trenger startkabler og minutter med kiming før den starter igjen? 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avhengig av utformingen på planovergangen, vil det være en dump mellom skinnene og vegbanen, som vist på dette bildet:

 

uFOEYIUvGKNn8bya-JbEVwLKkL0Kt_1rVoq89f_U

Slik så jernbaneovergangen på Sleveland ut før reparasjonsarbeidet.

 

 

Her kan kjøretøy bli stående fast om det er glatt, eller om motoren/drivakselen ryker akkurat i verst tenkelige øyeblikk.

 

Adlyd eventuelle bommer og lyssignaler. Se til venstre og høyre om det kommer tog.

 

Det er viktig å ikke krysse disse på langs eller på skrått. Særlig med sykkel.

Kjør rett over, og hold jevn fart, slik at du ikke må starte fra stillestående med hjulet i sprekka mellom skinne og veibane.

 

Bommer og lyssignaler betyr at toget kommer UMIDDELBART. Du har ikke god tid på deg.

Står du fast på sporet da, kan det være lurt å løpe ut og ofre bilen for å spare livet.

Du kan også kjøre ned bommen. Den er laget for å svikte, så du kommer deg unna hvis du blir fanget på sporet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at folk kan bli stående fast på en planovergang, det er ikke det jeg er kritisk til, og det er derfor jeg mener mulighetene for å varlse må bli bedre. Slik at man i hvert fall i de tilfellene hvor toget er noen minutter unna får stoppet det. I slike situasjoner går minuttene fort og man har derfor behov for å komme rett til personen som får stoppet toget. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Helt enig i at et skilt med nummer til togleder bør være lett synlig.

 

En planovergang jeg vet om er utstyrt med et slikt skilt, og instruksjoner om å ringe togleder på forhånd, før du kjører over med et langt kjøretøy, som buss, lastebil, tilhenger...

Om du kjører personbil og sitter fast, kan du nok ringe det samme nummeret vil jeg tro.

 

Bønder som har en planovergang på egen eiendom og bruker den ofte, kan legge togleder i kontaktlista på mobilen sin. Så sparer de noen minutter på å sjekke telefonkatalogen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Helt enig i at et skilt med nummer til togleder bør være lett synlig.

 

En planovergang jeg vet om er utstyrt med et slikt skilt, og instruksjoner om å ringe togleder på forhånd, før du kjører over med et langt kjøretøy, som buss, lastebil, tilhenger...

Om du kjører personbil og sitter fast, kan du nok ringe det samme nummeret vil jeg tro.

 

Bønder som har en planovergang på egen eiendom og bruker den ofte, kan legge togleder i kontaktlista på mobilen sin. Så sparer de noen minutter på å sjekke telefonkatalogen.

 

Slik burde det være på alle planoverganger. Med tanke på hvor mye penger staten bruker på skilt tror jeg ikke dette kommer til å sprenge budsjetet. Billig forsikring.

Lenke til kommentar

Skremmende vanskelig å finne nummeret til togleder.

Hvis jeg søker etter en hvilken som helst bedrift på Gule Sider, så får jeg opp nummeret.

Hvis jeg søker etter Togleder, så får jeg opp et kart over Toglemyr. Gule Sider nekter å la meg finne nummeret. Det blir automatisk et kartsøk.

Skal nummeret være hemmelig?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Og for å ta det enda lenger burde man med dagens teknologi klare å sette opp en tavle som viser tlf. til lokfører som er førsteman som nærmer seg planovergangen.

Med dagens teknologi burde det vært kameraer slik at lokfører selv kan se på avstand at det er klart, og et program på sentralen som automatisk tolker bildet og bremser lokomotivet av seg selv om det er folk på overgangen.

 

Men et skilt er jo heller ikke å forakte.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Skal man først bruke så mye penger, kan man bare bygge en bru/tunnel :) Dette gjøres jo også flere og flere steder.

 

Når det gjelder telefonnummer til togleder, regner jeg med man vil unngå at for mange ringer inn, og forstyrrer arbeidet, dette går på sikkerhet. Hørte ett tall for hvor mange useriøse/bøllering/lommering 113 sentralen får, det var ikke småtterier! var det rundt 90% da? hmm ,mener det var noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av problemet med oppslag av telefonnummer er jo at ikkje alle har telefon tilgjengelig, og at løysninga kan distrahere togledaren ved at folk ringer inn og rapporterer om alle typer bagateller. Då er løysninga med å ringe 112 mykje betre slik at det er politiet som kontakter togledaren.

Det er ikkje mange sekunder ein taper på ei slik løysning, og ein unngår å forstyrre togledaren unødig.

 

Ein anna ting er at det er sjeldan slike ulykker står om liv med mindre bilføraren har kjøyrt under bommen eller ignorert lyssignalet. I dei fleste tilfeller så er situasjonen slik som i denne saka at det det står fast ein evakuert bil på planovergangen. Så då er det kun fare for materielle verdiar.

Lenke til kommentar

Løsning ved motorstopp på planovergang:

Sett bilen i gir, slipp ut kløtsjen og dra bilen i sikkerhet med startmotoren.

Der og da fungerer bilen som en elbil. Startmotoren er fullt kapabel til å dra bilen flere ti-metre før batteriet er tomt. Når bilen er i sikkerhet har man god tid til å skaffe hjelp for å få i gang bilen igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsning ved motorstopp på planovergang:

Sett bilen i gir, slipp ut kløtsjen og dra bilen i sikkerhet med startmotoren.

Der og da fungerer bilen som en elbil. Startmotoren er fullt kapabel til å dra bilen flere ti-metre før batteriet er tomt. Når bilen er i sikkerhet har man god tid til å skaffe hjelp for å få i gang bilen igjen.

 

I 2014 ble 63 % av alle nye biler solgt med automatgir, så det toget er nok snart gått...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løsning ved motorstopp på planovergang:

Sett bilen i gir, slipp ut kløtsjen og dra bilen i sikkerhet med startmotoren.

Der og da fungerer bilen som en elbil. Startmotoren er fullt kapabel til å dra bilen flere ti-metre før batteriet er tomt. Når bilen er i sikkerhet har man god tid til å skaffe hjelp for å få i gang bilen igjen.

 

Startsperra på de fleste nyere biler setter en effektiv stopper for denne løsningen. Startmotoren vil ikke gå rundt uten at klutsjen er inne, og da er man like langt. 

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
On 1/11/2016 at 10:05 PM, Slettet-376f9 said:

Det jeg ble innprentet var å ha lavest mulig gir ved kryssing, slik at det var mulig å gi gass og aksellerere vekk. Mange ulykker skjer ved at bilen har for høyt gir og motoren blir kvalt når sjåføren gir gass.

Jeg lærte, i 1982, også dette med å ha lavest mulig gir så man kan raskt akselere vekk fra tog/trikk.
Det har vært undersøkelser på dette i Sverige utført av forsikringselskapet Folksam. De analyserte bilvrakene etter kollisjoner med tog. Alle bilene hadde for høyt gir i forhold til hastigheten. Typisk ligge i 40 km/t i 3.gir og da har man ikke mye kraft til å akselere vekk. Ingen av de påkjørte bilene hadde for lavt gir da det smalt. Men med automatgir er jo det problemet borte.
Men mange folk for jo panikk og gjør dumme ting, er jo et enkelt regnestykke at en knust frontrute pga at man kjører ned en bom er billigere ( og mindre vondt) enn å bli truffet av toget. At motoren der og da får stopp sånn plutselig eller at drivakslene ryker er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...