Gå til innhold

[Løst] Stenging av BSU konto : implikasjoner


Imran_Ali

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å stenge bsu kontoen som jeg åpnet et par år siden, og heller investere de pengene i aksjer.

 

Renten til kontoen har falt med nesten 30 % siden jeg startet kontoen. Opprinnelig var renten på 4.5% og har nå blitt kuttet ned til 3.25%. 

 

Jeg snakket med banken og de sa at jeg må tilbakebetale alle renteinntekter. Dvs. alle opptjente renter som har samlet siden jeg deponerte den første summen.

 

Jeg er dessuten klar over at ved stenging blir skattetaten varslet. Hvis en har fått skattefritak på på et  viss sum, så må dette betales skatt på.

 

Er det noen andre implikasjoner som trer til ?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle vært TEMMELIG skråsikker på aksjemarkedet før jeg avlsutta BSU og flytta pengene mine dit!

 

Det er en trygg og forutsigbar måte å spare på, renta er relativt god, og du får inntil 5.000 tilbake på skatten per år om du sparer maksimalt.

 

Runda 200.000 på BSU-kontoen min ved nyttår, og det tikka inn over 7.000 bare i renter for 2015.

Risikofritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da bare skattefradraget man må tilbakebetale om man bruker pengene på annet enn bolig.

 

Var det jeg også trodde, men TS skriver dette: 

 

 

 

Jeg snakket med banken og de sa at jeg må tilbakebetale alle renteinntekter. Dvs. alle opptjente renter som har samlet siden jeg deponerte den første summen.

 

 

Kan da umulig stemme? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste forøvrig også at etter maksimumsalder kan ban bruke rentene som avkastes på hva man vil, mens man frem til da kun hadde kunnet bruke både sparebeløp og renter på bolig.

 

Har jeg 300.000 på BSU etter 34 vil jeg med andre ord få 9.600 i renter i året som jeg kan "ta ut" og bruke eller investere andre steder, uten at BSU-kontoen opphører (jeg vil ikke kunne gjøre nye innskudd naturligvis).

 

Dette er planen min med BSU, å la den stå urørt så lenge jeg overhodet kan.

Skulle jeg ha et boliglån med høyere rente enn BSU-renta når den tid kommer stiller det seg selvsagt annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar det.

Men, om TS har f.eks spart 100 000 må han betale tilbake 20 000 til staten, høres ut som en veldig, veldig dårlig deal...

Jepp.

Når han i tillegg gir avkall på 5.000 i skattefradrag i alle årene frem til han fyller 34 er det en superdårlig deal.

 

Jeg sparer i både fond og aksjer, men sørger først og fremst for at BSU-beløpet makses hvert år.

Da jeg søkte om boliglån fikk kundebehandleren en veldig munter tone da hun så at det hadde tikket penger jevnt og trutt inn på BSU over en lengre periode.

 

Da jeg 2 år etter søkte om neste boliglån og kunne vise til en fortsatt intakt BSU-konto som hadde fortsatt å vokse svarte de at dette selvsagt ikke var noe problem, da jeg viste evne til å spare i tillegg til å betjene lånet som var innvilget forrige gang.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste forøvrig også at etter maksimumsalder kan ban bruke rentene som avkastes på hva man vil, mens man frem til da kun hadde kunnet bruke både sparebeløp og renter på bolig.

 

Har jeg 300.000 på BSU etter 34 vil jeg med andre ord få 9.600 i renter i året som jeg kan "ta ut" og bruke eller investere andre steder, uten at BSU-kontoen opphører (jeg vil ikke kunne gjøre nye innskudd naturligvis).

 

Dette er planen min med BSU, å la den stå urørt så lenge jeg overhodet kan.

Skulle jeg ha et boliglån med høyere rente enn BSU-renta når den tid kommer stiller det seg selvsagt annerledes.

 

Da må du forsikre deg om at banken ikke endrer renten etter fylte x år, er en del som gjør det. Eksempelvis kan det fra fylte 36 år være samme rentebetingelser på BSU som for høyrentekonte.

Lenke til kommentar

Jeg snakket igjen med banken og det viser seg at renteinntektene skal IKKE tilbakebetales.

 

I tillegg til BSU har jeg en boligsparkonto (høyrentekonto med tilsvarende renter som BSU). For å "stenge" den må kontoinnhaveren betale 5 % i gebyr (minimum 1000 kr).

 

Planen min er å avslutte begge kontoene og investere isteden i aksjer.

 

Det regnes kanskje som en sær handling. Jeg har ingen intensjoner i å påta meg boliglån. De neste 10-15 årene kommer jeg til å holde meg utenfor boligmarkedet. Isteden har jeg tenkt å investere i aksjer.

Lenke til kommentar

Du kan aldri åpne ny konto igjen!

 

 

Nå vet jeg ikke om det er helt innenfor, men hvis man har avsluttet en BSU konto i en bank, så er det ikke noe problem å opprette BSU i en annen bank, da de ikke har noe fellesregister på dette. Hva som skjer når neste selvangivelse kommer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare la pengene stå og begynne fra scratch med aksjer fra og med nå? Da får du i pose og sekk og du har litt i bakhånd til en vakker dag - risikofritt. Med tilbakebetaling av skattefordel, gebyr og lukket dør er avkastningen og risikoen veldig i mot deg. Da skal du plukke godt. Ni av ti amatører taper på selvplukkingen, hvert fall i starten. Da kan det være greit med små jevnlige innganger til du har dreisen. 

 

Edit:

En annen ting er utgiftene ved aksjer. Nå er det økt skatt på aksjegevinst og den vil øke ytterligere til 32% i 2018 om jeg ikke grundig feil (kan muligens kontres ved investor/fonds-konto hvor det skattes 25%) Skjermingsfradraget er knapt noe å snakke om. Kurtasjer ved kjøp og sterke valutaer utenlands er vel heller ingen fordel. Handler man aksjer innenlands skal du kontre et marked som har surnet kraftig på grunn av oljeprisen. 

 

Også var det risikoen da.. Man kan tape penger. 

Endret av Jan_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du kan aldri åpne ny konto igjen!

 

 

Nå vet jeg ikke om det er helt innenfor, men hvis man har avsluttet en BSU konto i en bank, så er det ikke noe problem å opprette BSU i en annen bank, da de ikke har noe fellesregister på dette. Hva som skjer når neste selvangivelse kommer vet jeg ikke.

 

Avtale om BSU kan kun inngås én gang.

 

Så, det beste er nok å ta ut pengene, ikke avslutte kontoen, så har en ihvertfall valget igjen

Lenke til kommentar

Man kan kun ta ut det man har satt inn i. Skal man ha ut mer må man avslutte kontoen. Man kan ikke tømme den og samtidig ikke avslutt den. Det er enten eller, du kan avslutte den og få tilbake penger og betale tilbake masse til staten, eller la den stå med pengene som er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...