Gå til innhold

TILBAKEBLIKK: Suksessen til TrackMania kom definitivt ikke over natten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt morsomt å se Joachim mene at fokuset på Starforce var overdrevet (jeg var nok en av kritikerene), men i samme avsnitt vise akkurat hvor velplassert denne kritikken var. All "avsporingen", med starforce var velfortjent spør du meg. 

 

Når det er sagt er jeg enig i at det var morsomme spill, synes serien har gått litt nedover over tid dog, trackmania 2 var feks for lite og for dyrt når det kom i forhold til united, og forskjellene er ikke så store. I tillegg synes jeg opplåsingen i spillet er unødvendig.

 

AtW

Lenke til kommentar
TrackMania var noe ganske nytt. På overflaten virket det bare som et enkelt arkadebilspill med berg-og-dalbane-aktige baner, og det var nok disse banene som lokket mange kunder til spillet i utgangspunket. Den egentlige nøkkelen til TrackManias suksess var at alle disse banene var bygd opp av enkle «byggeklosser», og spillerne kunne lage sine egne baner ved hjelp av et lettlært redigeringsverktøy.

 

Stemmer vel heller dårlig med at du Stunts fra 1990 hadde samme features? https://en.wikipedia.org/wiki/Stunts_(video_game)

 

Det som er unikt for TrackMania er vel heller flerspillerdelen, resten er jo mer eller mindre Stunts...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TrackMania var noe ganske nytt. På overflaten virket det bare som et enkelt arkadebilspill med berg-og-dalbane-aktige baner, og det var nok disse banene som lokket mange kunder til spillet i utgangspunket. Den egentlige nøkkelen til TrackManias suksess var at alle disse banene var bygd opp av enkle «byggeklosser», og spillerne kunne lage sine egne baner ved hjelp av et lettlært redigeringsverktøy.

 

Stemmer vel heller dårlig med at du Stunts fra 1990 hadde samme features? https://en.wikipedia.org/wiki/Stunts_(video_game)

 

Det som er unikt for TrackMania er vel heller flerspillerdelen, resten er jo mer eller mindre Stunts...

All ære til Stunts, men banene der var nokså bakkebasert, ikke berg og dalbane.

Lenke til kommentar

Fint kjærlighetsbrev til TM, sier meg fullstendig enig og Flo er en veldig hyggelig kar som alltid var behjelpelig med det aller meste (men forfatter glemmer å nevne 4D Stunts m.m. som mange av oss spilte fast på våre 386 under oppveksten på 90-tallet og ønsket mer av).

 

Med det sagt, forleden dag gikk jeg gjennom min ønskeliste på Steam og endte opp med å fjerne Turbo fra lista, selv om jeg har så fram til utgivelsen store deler av fjoråret. Det blir rett og slett ikke tid til TM med Overwatch, BnS, BDO osv. på radaren. Men først og fremst fordi TM ikke har utviklet seg noe særlig som konsept eller spill siden Stadium-dagene. Og akkurat det er, jo mer man tenker over det, veldig skuffende av Nadeo.

Lenke til kommentar

Prøvde det første Trackmania spillet når det kom på tidlig 2000 tallet, men ble egentlig aldri hektet på det. Ikke før Canyon kom, som jeg fortsatt spiller litt. Spillerandelen til etterkommeren Valley er i dag ikke noe å skryte av , selv om den har sin lille skare av hardcore spillere som kom over fra Canyon. Stadium er vel det som har størst antall spillere av disse tre pr i dag. Turbo ser bra ut, men har ikke støtte for dedikerte servere meg bekjent.

Lenke til kommentar

 

 

All ære til Stunts, men banene der var nokså bakkebasert, ikke berg og dalbane.

Jeg synes loopene sier noe annet...
Jeg sa nokså, ikke utelukkende :p

Husker vi spilte stunts flerspiller over seriekabel på hybelen.

Det var bakkebasert i at du ikke kunne regulere høyden, du kunne legge inn hopp og loops men alt lå i bakkeplan, tror ikke du kunne krysse bane heller.

Lenke til kommentar

 

TrackMania var noe ganske nytt. På overflaten virket det bare som et enkelt arkadebilspill med berg-og-dalbane-aktige baner, og det var nok disse banene som lokket mange kunder til spillet i utgangspunket. Den egentlige nøkkelen til TrackManias suksess var at alle disse banene var bygd opp av enkle «byggeklosser», og spillerne kunne lage sine egne baner ved hjelp av et lettlært redigeringsverktøy.

 

Stemmer vel heller dårlig med at du Stunts fra 1990 hadde samme features? https://en.wikipedia.org/wiki/Stunts_(video_game)

 

Det som er unikt for TrackMania er vel heller flerspillerdelen, resten er jo mer eller mindre Stunts...

Helt enig. I mine øyne var Track Mania en ren remake av Stunts. Både kjøre løsningen med at du har gost car, banebyggingen og bilene minne meg svært mye om Stunts. Selv det med forskjellige miljøer var i stunts, selv om du dær kunne kombinere fritt mellom de tre miljøene is, grus og asfalt.

 

Egentlig rart at de aldri har blitt beskylt for å plagiere stunts...

 

Men for all del, dette tar ikke noe fra spillet. Det er snarere et stort pluss. Stunts var en unikt spill som var svært forut for sin tid, med "3D landsakp med bakker og groper så vell som hopp, tuneller og looper... Blir nostaligsk bare ved tanken, og å få dette i "moderne" 3D grafikk er en drøm som har gått i opfyllelse. Synd med kopibeskyttelsen som ødlegger mye for klassikerstatusen til det orginale Track Mania...

 

-ED-

Lenke til kommentar

 

 

TrackMania var noe ganske nytt. På overflaten virket det bare som et enkelt arkadebilspill med berg-og-dalbane-aktige baner, og det var nok disse banene som lokket mange kunder til spillet i utgangspunket. Den egentlige nøkkelen til TrackManias suksess var at alle disse banene var bygd opp av enkle «byggeklosser», og spillerne kunne lage sine egne baner ved hjelp av et lettlært redigeringsverktøy.

 

Stemmer vel heller dårlig med at du Stunts fra 1990 hadde samme features? https://en.wikipedia.org/wiki/Stunts_(video_game)

 

Det som er unikt for TrackMania er vel heller flerspillerdelen, resten er jo mer eller mindre Stunts...

All ære til Stunts, men banene der var nokså bakkebasert, ikke berg og dalbane.

Det handla vel mest om avgrensninger i teknologien. Hadde utviklerane av stunts hatt anledning til å rendre heile bana i 3D samtidig a.l.a det TrackMania sin editor gjer so hadde dei nokk gjort det.

 

Personlig likte eg veldig godt TM spela, men det stadie fokuset på å lage nye miljø framfor å utvide dei eksisterande miljøa var nokk ein dårlig strategi. Man såg det allerede i United der dei nyaste miljøa knapt hadde spelara sammenligna med dei første og nations. Sunrise var vel det einaste av dei som verden til ein viss grad hugser. Det er jo på ein måte synd og då køyrefysikken i sunrise var den mest unike Nadeo hadde presentert på ei stund. nations føltes tross alt langt meir som orginalen enn sistnemte. Ironisk nokk hadde faktisk stunts meir variasjon i miljøet. Der kunne man fritt kombinere grusveier, snødekte vier og vanlig asfalt på ett brett.

 

Uansett føler eg TM er eit bra spel, men det er kjipt at denne typen artikler aldri drar fram Stunts i slike sammenhenger.

 

https://www.youtube.com/watch?v=UwsU8ArCmQk

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene, skjønner i alle fall at Stunts er et spill jeg bør ta en ordentlig titt på i fremtiden. Jeg har selvsagt spilt det for mange herrens år siden, men har kanskje aldri gitt det den sjansen det fortjener (Stunt Car Racer, derimot, DET har jeg spilt mye). Får legge det inn i lista. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TrackMania var noe ganske nytt. På overflaten virket det bare som et enkelt arkadebilspill med berg-og-dalbane-aktige baner, og det var nok disse banene som lokket mange kunder til spillet i utgangspunket. Den egentlige nøkkelen til TrackManias suksess var at alle disse banene var bygd opp av enkle «byggeklosser», og spillerne kunne lage sine egne baner ved hjelp av et lettlært redigeringsverktøy.

 

Stemmer vel heller dårlig med at du Stunts fra 1990 hadde samme features? https://en.wikipedia.org/wiki/Stunts_(video_game)

 

Det som er unikt for TrackMania er vel heller flerspillerdelen, resten er jo mer eller mindre Stunts...

Trackmania er jo igrun stunts anno 2000tallet :)
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...