Gå til innhold

Ble utskjelt av mor til elev


Hekate81

Anbefalte innlegg

Ett tips når det gjelder slike er rett og slett å være stille, ikke forsvar deg, ikke argumenter, ikke si noe som helst. Da får de tømt seg uten å møte motstand, så kan du gjerne forklare deg etterpå, når de spør om du fortsatt er der. Ikke prøvd dette selv ettersom jeg gjerne snakker meg ut av slikt før det blir slik, men var på kurs for noen uker siden om akkurat slike ting, skulle være veldig effektivt og enkelt.

 

Når det gjelder moren, så virker det jo som hun har store psykiske problemer, hvordan tror du hun er mot sønnen ellers?

Du burde kanskje ta opp problemet med noen som kanskje også har eller har hatt kontakt med moren. Muligens, kanskje, vurdere barnevernet?

Ville vært mer bekymret for sønnen enn for kjeften, det er garantert ikke siste gang du får kjeft på den måten.

 

Vet ikke altså, men høres ut som om moren er en psykopat. Vet som sagt ikke, men kan ikke skade å også ha den tanken i bakhodet.

 

Snakke deg ut av slikt før det blir slik? Hva mener du med det?

 

For øvrig er sønnen en veldig hyggelig elev, før denne "hendelsen," så tror han har det bra hjemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@TS, du virker som den normale her. Nå vet jeg ingenting om hvordan det fungerer i stillingen som lærer, men jeg personlig tror at jeg ville diskutert med rektor og kolleger. Hvis psycho-mamma møter opp og snakker med rektor eller andre lærere, så vet de da din versjon av det hele. Det burde gi hennes eventuelle "baksnakking" eller utskjelning bak din rygg mindre kraft.

 

Ja, jeg tenker også at det kan være lurt å fortelle om samtalen til kolleger. Lurer også på hva hun egentlig sa til assisterende rektor da hun ringte ham.

Lenke til kommentar

Har blitt skjelt ut av kunder flere ganger. I en tidligere jobb var jeg supportansvarlig, og hadde en kunde som ringte omtrent hver 6. måned og blåste ut sin frustrasjon over hvor elendig produktet var, hvor udugelig servicen fra oss var og hvilke plager han opplevde i sin hverdag som følge av dette. Jeg lot ham få klage i vei, ofte i opp mot et kvarter. Etter hvert tok jeg del i samtalen og fikk i gang en produktiv dialog som hver gang endte i en samtale på over en time og med en hyggelig tone på slutten. Noen blir bare forbanna av og til.

 

Støtter tipset over som gikk ut på å la motparten "blåse ut". Og forsøk å ikke ta det personlig. Enkelte har bestemt seg for at ingenting er bra nok, og at det er noen andres skyld.

Lenke til kommentar

Snakke deg ut av slikt før det blir slik? Hva mener du med det?

 

For øvrig er sønnen en veldig hyggelig elev, før denne "hendelsen," så tror han har det bra hjemme.

At jeg oftest får folk jeg snakker med blide og heller få i gang en samtale i stedet for bare kjeft raskt. Tok sure folk som en utfordring tidligere, noe må man jo gjøre for å underholde seg, jo surere folk jeg fikk, jo større og bedre var utfordringen med å få de blide. Dette var når jeg var ung og lovende, nå er det litt mer variabelt hva jeg vil og gidder :)

Men, jeg jobbet med support, så jeg snakket veldig mye i telefonen, så fikk fort mye erfaring.

 

Mitt inntrykk er at man alltid kan forhindre situasjoner som du var i, om man gjør det på riktig måte. Riktignok ikke kjeften i starten, men at man kan få en hyggelig og god samtale etter en liten stund.

 

Men det er strengt tatt ikke så interessant vil jeg tro :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Fortell om samtalen med kontaktlærer. Kontaktlærer har mest sannsynlig kjennskap til moren fra før av. Kontaktlærer skal være et bindeledd mellom skole og foreldre.

 

Ja, jeg vet dette. Er kontaktlærer selv, men ikke for elever i klassen med den aktuelle eleven. Denne eleven er en "problemfri" elev generelt, tviler på det er noe spesielt å vite om moren. Uansett, er ikke bare kontaktlæreren til eleven jeg skal snakke med, men også assisterende rektor, som først ble oppringt av denne dama.

Lenke til kommentar

Men for all del, ikke legg for mye energi i dette. Innse at noen foreldre / mennesker er sånn, og deal with it. Løs situasjonen på best mulig måte uten at det går inn på deg, eller at du lager for mye ståhei om det. Informerer kollega og gjør rektor kjent med situasjonen.

Lenke til kommentar

Tror at morens atferd kan rammes av Straffelovens paragraf 265

 

"Med bot straffes den som ved skjellsord eller annen grovt krenkende ordbruk eller atferd forulemper en person som nevnt i annet ledd under dennes yrkesutøvelse."

 

Ettersom man ikke har blitt skjelt ut som privatperson, men som yrkesutøver, så bør saken tas opp med skolens ledelse, eventuelt verneombud og tillitsvalgt. Man har vel sånn sett en "meldeplikt" i forhold til arbeidsmiljø og arbeidsutførelse.

 

Sannsynligvis så vil "luften gå ut av ballongen" når det hele har blitt til en "formell sak".

 

Når det gjelder årsak så skyldes nok atferden i slike tilfeller sannsynligvis bekymring for podens eller podinnens arbeidsmiljø og arbeidsresultater. Hvis man skjønner at dette er best mulig ivaretatt og at saken sannsynligvis ender opp på beste måte, da går luften også ut av ballongen, men på en litt annen måte. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at du har gjort noe feil. Jeg er ikke lærer, men det virker naturlig å snakke med eleven og prøve å finne igjen oppgaven før mora eventuelt trekkes inn. Selv hadde jeg nok lagt på et sted i den samtalen, skrevet en tekstmelding og sagt at hun kan ringe tilbake når hun har roet seg ned. Det er selvfølgelig grenser for hva du trenger å ta imot av dritt.

Lenke til kommentar

Opplevde mye drit da jeg jobbet som vikar i tilnærmet 100% stilling denne høsten. Bl.a. en elev som hadde kopiert og limt inn mine notater på min prøve. Da jeg tok en prat med vedkommende, nektet vedkommende selvfølgelig. Jeg sa OK, da lar vi det bare gå i glemmeboka. En uke senere ringer faren rektor, sender en formell klage med tittelen "Min klient (navn på elev)". Regner med han var advokat? Jaja.

 

Har flere slike eksempler. Helt utrolig hvor mye dritt lærere må tåle. Det er ikke lenger snakk om at det er elevens feil lenger. Dagens foreldre er overbeskyttende som bare faen. De må innse at deres barn ikke er noen spesielle snøfnugg.

Endret av Ignorancus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...