Gå til innhold

[Løst] Ny gaming pc


Anbefalte innlegg

Hei!

Da er det min tur til å skaffe meg en gaming pc. Jeg har lest endel i det siste for å oppdatere meg om hva som ca er bra. Sist jeg bygde en maskin var i 2007 et sted, så en god stund siden. Kjøpte meg en multicom-laptop for 2,5 år siden, men orker ikke noe sånt igjen. Bråker noe insane.

 

Har satt opp en handleliste jeg er ganske fornøyd med. Blir litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men vil heller ikke ha noe som bare er helt ok. 

 

Her er lista.

 

Jeg tenker også litt utseende, og skulle gjerne hatt gpu i rød (msi), men tror ikke jeg vil gå høyere i pris nå, så det får være. Leste at sapphire sin skal være bra, og det er viktigst.

 

Hovedkortet støtter DDR4, men har vel ikke så mye å si at jeg kjøper DDR3?

 

Jeg trenger vel strengt tatt ikke psu 750w?, men tenker det er fint å ha hvis jeg vil kjøre CrossFire i fremtiden. 

 

Jeg kommer til å kjøpe mer lagring senere, så ikke tenk på det.

 

Hva synes dere?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha DDR4 ram på det hovedkortet du valgte ellers vil det rett og slett ikke passe.

Du kunne gått for LGA 1150 og DDR3 ram f.eks Z97 hovedkort og i5 4690k.

 

Husk i spilling i dag er det ofte minimale forskjeller DDR3 vs DDR4 da det er mulig å sette opp over 1600 mhz brikker manuelt i bios eneste fordelen med DDR4 man slipper å gjøre det selv og trekker litt mindre strøm men ofte ikke her problemene ligger på stasjonær.

 

Du kunne vel gått for 650 watt hvis du ikke skal ha SLI\Crossfire eller om du ikke skal overklokke så mye, men er fint å ha det for fremtiden, ser ikke 850 watt som overkill heller. Men over det er nok ikke poeng å gå på LGA 1151.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, det med ram var litt viktig. Dumt å kjøpe feil. Så enten bytte hovedkort og prosessor, eller bytte ram og beholde det jeg har. Får sjekke ut hva jeg har mest lyst på.

 

En av grunnene til at jeg velger 390 er pga at jeg må ha skjerm, og Freesync er gjerne 1k+ billigere enn g-sync. Så da måtte jeg ha byttet skjerm også. 

Lenke til kommentar

Hvis du kan blø den ekstra 500-lappen for et GTX 970, så kan jeg anbefale det på det sterkeste. Den ekstra ytelsen i de fleste spill (de fleste, ikke alle) vil du kanskje ikke merke så mye til enda, men 75-80 watt mindre varme under load kommer du til å merke.

En overklokket 970 vil antageligvis yte mer. I denne testen slår imidlertid en overklokket 390 en overklokket 970.

 

Uavhengig av om han velger 970 eller 390 vil han få et godt kort for pengene. Å hevde at 970 gir ekstra ytelse i de fleste spill er imidlertid en drøy påstand, antageligvis også en gal påstand.

Lenke til kommentar

Mange tester gir mange svar. I denne testen yter GTX 970 best i BF4, Crysis 3, Total War: Attila og GRID Autosport, mens R9 390 yter best i Shadow of Mordor (bortsett fra minimum FPS i 1920x1080) og Talos Principle. I Dragon Age: Inquisition og Grand Theft Auto V er det ganske likt.

 

Du overså forresten at jeg poengterte (eller prøvde å poengtere) at ytelsesforskjellene er liten, mens forskjellen i varmeutvikling (strømforbruk) er STOR. Dermed tenker jeg at jeg overser JayzTwoCents-videoen, siden jeg får akutt migrene av den mannen...

Lenke til kommentar

Ja, utifra hva jeg har sett er det et ganske likt løp på 970 og 390 , prisen er nå litt i fordel til Amd , spesielt om man også skal ha en Freesync skjerm.

Ulempen er noe høyere strømforbruk , men dette har ingenting å si om vinteren da vi kan ta det igjen ved å ha litt mindre behov for oppvarming på rommet der pcen står.

Sånn sett er det viktig å finne det 390 kortet som støyer minst , som vil være den største ulempen med slike kort.

Lenke til kommentar

Tror du har linket til feil side (da du linker til en 380x-anmeldelse). Hva som er best av 970 og 390 er diskutert utallige ganger, og vi kommer nok ikke frem til en konklusjon nå heller. Jeg vil imidlertid si at forskjellen i varmeutvikling ikke er stor (et par grader 73 vs 71 under load). Den trekker imidlertid noe mer strøm, men vi snakker ikke om mange kronene med tanke på strømpriser i Norge. Du kan fint klare deg med 550w psu med begge kortene.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Tallene for både 390 og 970 er å finne i grafene i testen jeg linket til. Og nei, ytelsesforskjellen er ikke stor. Det er imidlertid forskjellen i strømforbruk ved last, som er på 75-80W. Det er opp til hver enkelt å avgjøre hvor stor betydning det har.

 

Ikke bland sammen varmeutvikling og temperatur, er du grei.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Temperaturen er avhengig av effektiviteten til kjøleren, eventuelt farten på viftene, og trenger ikke å ha noen som helst sammenheng med strømforbruk/varmeutvikling. Hvordan jeg vet det? Fordi forskjellen i strømforbruk er på 75-80W mens temperaturforskjellen er et par-tre grader. Dette kan naturlig nok også slå ut i mer støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...