Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuktproblem på hytta


Anbefalte innlegg

Har hatt et årelangt fuktproblem på hytta som jeg håper noen har ideer eller ingeniørløsninger til hvordan jeg kan løse. Se gjerne bildene.

 

Fuktproblemet merkes best gjennom "hyttelukta" som setter seg i klærne. Etter 2 døgn på hytta kan bare gi opp å vaske klærne, lukta går aldri bort.

 

Hytta er bygget på toppen av en høyde, men inntil ei tue/bergspeil. Det torvbelagte taket går i ett med tua bak/nord for hytta. Mellom hytteveggen og berget, men under taket, er det en utstyrsbod. Døra til boden er åpen på bildet.

 

post-281300-0-73047200-1452334531_thumb.jpg

post-281300-0-87100600-1452334568_thumb.jpg

 

I boden kan man se vann dryppe sakte nedover steinene mot nord og mosen trives godt. Vannet samler seg under hytta. Det er ingen drenering under hytta, men det siste bildet antyder at noen har forsøkt å få til noe.

 

post-281300-0-46056600-1452334546_thumb.jpg

post-281300-0-12918600-1452334559_thumb.jpg

post-281300-0-36277700-1452334553_thumb.jpg

 

Jeg tenker at siden hytta står på en høyde, men ikke helt på det aller høyeste punktet, må det være regnvann som siver inn,enten fra tua bak eller torva på hyttetaket. Er i tvil om jeg bør grave ut dreneringsgrøfter og legge rør under eller rundt hytta, eller forsøke å gjøre noe med vannkilden. Setter pris på alle tips!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å ha god drenering og lufting. Om du har mye sol, ville jeg ha satt opp en eller to soloppvarmingspaneler på solveggen. De vil tilføre tørr og varm luft når det er sol på dem. Da får man et helt annet inneklima. Men viktig å se hvor vannet går under hytta. Og om det eventuelt er fuktsperre. Vann kan renne under hytta om det er god lufting der, og ikke vannet trekker opp i treverket. Hvis den står på jord, bør det dreneres godt rundt, så ikke jorden ligger fuktig hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Bildet viser hvordan en ikke skal bygge hytter. Det er en god grunn til, at i skogen og på fjellet, så bygger en primært på søyler/påler og ikke på "tette" grunnmurer. En har som regel ikke tilgang på drennerende masser og da er det en fordel å få luft til bakken, da kan vann renne under og vind/trekk sørger for at treverket i gulv holder seg tørrt. Løsningen med boden, er med på å forsterke problemet, som du selv nevner.

 

Kan heller ikke se at det er noe lufteventiler og de er viktige, grunnmur/ringmur. Ser ikke noe godt bilde av hva selve hytta står på, antar det er en lav grunnmur, i stablestein. Skal en absulutt bruke en tett grunnmur. Må det som min være tilfredstillende ventiler i alle hjørner i kryperommet. I boden burde vært minst 2 stk. Men boden skaper bare problemer, så den burde vært revert og muligen kappet av taket.

 

Å få til god drenering i slike tilfeller er ofte vanskjelig og hvis du skal forsøke deg på det, bør du kontakte kompetete folk, så de kan hjelpe deg med råd og kanskje utførelse. Å diskutere dette på nettet, blir vanskelig. En støpt "hulkil" utvendig (nær grunmur og med fall), kunne hjelpe en del. Og takvann kan via takrenne og nedløp (og tett drennsrør), kan lede vannet videre. Men hulkil, må gå til fjell og fjellet må være fast (uten sprekker) og fritt for jord/smuss, før en støper! Dette er oftest håpløst ute i terrenget. Kan by på utfordringer sentralt også. Uten å ha sett området og hytta selv, vil jeg fraråde slike tanker. Dette kan løses på en annen måte.

 

Hytta ligger også så lavt i terrenget, at den kunne med fordel vært "jekket" opp og plassert på søyler (med armerte og støpte fundamenter under. Da kunne en fått et kryperom (min, 30 cm), under det hele. Har dette stått lenge, kan det ha gått både sopp og råte i bærbjelker og gulvkonstruksjonen. Og lukta du prater om er trolig sopp og råtelukt.

 

Tror du bør søke råd hos et tømrer firma, som har lang erfaring med bygging og restaurering av hytter og få de til å hjelpe deg.

 

Hilsen tørmer og bygningsing.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...