Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kjølevæske renner over


MrNoGo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Toyota avensis turbodiesel 4d4 2008mod T25 stv.

 

Jeg har hatt problem med at vannet renner over og ut via overløpsslangen(?) på kjølevæsketanken. Dette skjer under kjøring og når jeg har parkert etter å ha kjørt ett godt stykke.

 

Hvis jeg skrur av kjølevæskelokket og gir gass, så renner vannet over (bobler over og skummer. Temperaturen i dæshbordet er som normalt, og vannet koker ikke. Vannet er ikke varmt nok til at jeg brenner fingrene mine. Når jeg har kjølevøskelokket skrudd av og bilen kun går på tomgang, så kommer det damp opp. Gir jeg gass så renner det over som beskrevet ovenfor. Slutter jeg å gi gass så synker nivået igjen.

Etter at jeg hadde luftet bilen i går (ca 3-4 timer) og jeg syntes problemet ble bedre, så parkerte jeg bilen for kvelden. I dag morges så sjekket jeg kjølevæsketanken og vannet var borte. Jeg har etterfylt og gjentatt lufteprosedyren i mange timer i dag, men problemet er der fortsatt.

Jeg kan også nevne at når jeg tar øret ned over kjølevæske hullet, så hører jeg surkle lyder.

 

Jeg har hatt bilen på verksted(jalla sted) og der tok dem kun CO test av kjølevæske og utelukket avgass i vannet. Mere gjorde dem altså ikke her.

 

Jeg skal ha bilen på Toyota verksted til uken, for å se om de finner ut av problemet, men jeg ville gjerne komme hit og spørre dere før jeg reiser noe sted.

 

Dette har jeg prøvd:

- Har luftet systemet i 2 dager. Jeg har hatt kjølevæskelokket skrudd av og hatt bilen på tomgang i ca 50 minutter. Jeg syntes dette hjalp noe, men problemet er fortsatt tilstede.

- Jeg har kjørt bilen varm, skrudd av kjølevæskelokket og slippet luften ut. Dette har jeg gjort maaange ganger. Men problemet jeg har er der fortsatt.

- Har lagt pappplate under bilen over natten for og se om det er noen synlige lekaser, men uten hell.

 

Jeg sier tusen takk for alle forslag.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er det pga. toppakning. Få trykktestet systemet. Gjerne på et ordentlig verksted. :p

 

Det skal også gi hvit eksos, men det kan være vanskelig å se nå som det er så kaldt. Da blir det hvit eksos nermest uansett.

Er redd for at det skal være toppen jeg også, men borde det ikke være enten eksos i vann, vann i olje, olje i vann, vann ut av eksos? Kan det ikke også være sliten vannpumpe eller lekasje som forårsaker trykk? Kan det være så enkelt som defekt kjølevæskelokk som ikke holder på trykket? Verkstedet jeg var på var mer eller mindre inhabile til å gi meg noen svar, utenom at de utelukket gåen toppakning. Skal uansett til Toyota mandag eller tirsdag så får dem trykktestet og gått over systemet ordentelig.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

 

kan muligens være løs impeller på vannpumpa..

Er det en sak som sitter i vannpumpa som sirkulere? Aldrig vært borti den før. Hva kan en defekt impeller forårsake?

 

Takk for svar.

 

 

impelleren er løs slik at den slurer på akslingen. men kan allikevel funke på lavt turtall.

 

 

bilde fra en audi tdi

DSCN1253.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Defekt topp pakning.

 

Man bytter ikke topp pakning når dette skjer på D4D, man bytter komplett motor(longblokk). 7års garanti så din er utenfor(ringte akkurat å sjekka). Her er det også vanlig at injektorene sitter fast så de må spikkes ut å byttes.

 

Fabrikken godkjenner ikke rene topp pakning bytt på denne motoren. Det er ikke et alternativ. Det er ikke der feilen ligger.

 

Du vil nok møte litt godwill hos Toyota så jeg vil tippe du får ny longblokk for litt over 50 000,- pluss montering, som er 13 timer.

 

Jeg pleier forsåvidt bare å starte motoren å kjenne på radiatorslangene. Blir dem beinharde så bytt motor. Tar 2 min å sette den diagnosen. Co check fungerer ikke på en Dieselmotor.

Endret av Mekker`n
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vannet trenger ikke å koke for å få det til å renne over i ekspansjonstanken, det holder med brudd i toppakninga sånn at trykket fra forbrenninga havner over i kjølesystemet.

Har hatt samme problemet på en gammel Mazda for mange år siden men der spruta det vann opp av radiatorlokket når jeg ga gass og det var tykk hvit røyk ut eksospotta.

Lenke til kommentar

Defekt topp pakning.

 

Man bytter ikke topp pakning når dette skjer på D4D, man bytter komplett motor(longblokk). 7års garanti så din er utenfor(ringte akkurat å sjekka). Her er det også vanlig at injektorene sitter fast så de må spikkes ut å byttes.

 

Fabrikken godkjenner ikke rene topp pakning bytt på denne motoren. Det er ikke et alternativ. Det er ikke der feilen ligger.

 

Du vil nok møte litt godwill hos Toyota så jeg vil tippe du får ny longblokk for litt over 50 000,- pluss montering, som er 13 timer.

 

Jeg pleier forsåvidt bare å starte motoren å kjenne på radiatorslangene. Blir dem beinharde så bytt motor. Tar 2 min å sette den diagnosen. Co check fungerer ikke på en Dieselmotor.

 

En bil som har gått 128.000 så var jo dette fantastiske nyheter.

 

Får håpe på ett mirakel på Toyota til Mandagen, ellers sitter jeg fint i det  :w00t: 

 

Takk for svar

Lenke til kommentar

Defekt topp pakning.

 

Man bytter ikke topp pakning når dette skjer på D4D, man bytter komplett motor(longblokk). 7års garanti så din er utenfor(ringte akkurat å sjekka). Her er det også vanlig at injektorene sitter fast så de må spikkes ut å byttes.

 

Fabrikken godkjenner ikke rene topp pakning bytt på denne motoren. Det er ikke et alternativ. Det er ikke der feilen ligger.

 

Du vil nok møte litt godwill hos Toyota så jeg vil tippe du får ny longblokk for litt over 50 000,- pluss montering, som er 13 timer.

 

Jeg pleier forsåvidt bare å starte motoren å kjenne på radiatorslangene. Blir dem beinharde så bytt motor. Tar 2 min å sette den diagnosen. Co check fungerer ikke på en Dieselmotor.

Hva er det som har skjedd med nyere biler?

Toppakning kan ikke byttes og ny motor koster 50 laken og tar 13 timer og bytte?

På den tida har man byttet 45 leopard motorer og motoren der veier 6,5 tonn.

Og til den prisen får jeg 2 stykk 350 chevrolet V8 motorer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe som jeg kom på nå i kveld. Jeg har toppforsikring fra sparebank1. Her nevnes det "Toppkasko gir også erstatning ved maskinskade hvis bilen er nyere enn 8 år.". Her går jeg innenfor med noen måneder.

Jeg får ikke ringt dem før til Mandag, men er det noen som har erfaringer med denne type forsikring og gåen topp på bil? Kan det være lys i tunnelen for meg alikevel, hvis det viser seg at det går skeis på Toyota til Mandag?

Lenke til kommentar

Bruk helgen på å lese vilkårene grundig. Regn med krav som at serviceintervaller er fulgt, m.m. Så her er det greit å være forberedt. Som jeg forstår så er ikke denne feilen noe en eier kunne gjort noe for å forhindre, så om ikke servcehefte ikke er fulgt 100%, er det likevel et argument om det ikke har avgjørende betydning for saken.
Jeg tipper du kan ha en god sak, og ikke gi deg om du skulle bli avvist ved første henvendelse. Sørg for å ta vare på all kommunikasjon i saken, det kan fort lønne seg. Om du får uttalelser per telefon, be de bekrefte med en epost. Er du NAF-medlem eller har andre forsikringer som gir deg rettshjelp/advokathjelp, så vurder det tidlig i prosessen, om du møter motstand umiddelbart.
Jeg har mildt sagt dårlig erfaring med Sparebank1 som seriøs forsikringspartner. På kundesenteret for skadesaker har de flere kundebehandlere som ikke er helt rett "skrudd sammen", og leder for kundeservice (den gang, 3-4 år siden nå) gadd ikke engang svar på min klage på en kundebehandling som var helt på bærtur. Jeg har og opplevd helt grei behandling hos de, så det virker veldig personavhengig. Treffer du på en som virker fornuftig, få navnet på vedkommende, og be om at denne tar seg av saken videre. Det hjalp for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som har skjedd med nyere biler?

 

Toppakning kan ikke byttes og ny motor koster 50 laken og tar 13 timer og bytte?

På den tida har man byttet 45 leopard motorer og motoren der veier 6,5 tonn.

Og til den prisen får jeg 2 stykk 350 chevrolet V8 motorer.

 

Jau. Er vel ikke helt uten grunn at endel bilkjennere foretrekker å kjøre rundt i nokså gamle biler som gjerne nærmer seg veteranalder. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk helgen på å lese vilkårene grundig. Regn med krav som at serviceintervaller er fulgt, m.m. Så her er det greit å være forberedt. Som jeg forstår så er ikke denne feilen noe en eier kunne gjort noe for å forhindre, så om ikke servcehefte ikke er fulgt 100%, er det likevel et argument om det ikke har avgjørende betydning for saken.

Jeg tipper du kan ha en god sak, og ikke gi deg om du skulle bli avvist ved første henvendelse. Sørg for å ta vare på all kommunikasjon i saken, det kan fort lønne seg. Om du får uttalelser per telefon, be de bekrefte med en epost. Er du NAF-medlem eller har andre forsikringer som gir deg rettshjelp/advokathjelp, så vurder det tidlig i prosessen, om du møter motstand umiddelbart.

Jeg har mildt sagt dårlig erfaring med Sparebank1 som seriøs forsikringspartner. På kundesenteret for skadesaker har de flere kundebehandlere som ikke er helt rett "skrudd sammen", og leder for kundeservice (den gang, 3-4 år siden nå) gadd ikke engang svar på min klage på en kundebehandling som var helt på bærtur. Jeg har og opplevd helt grei behandling hos de, så det virker veldig personavhengig. Treffer du på en som virker fornuftig, få navnet på vedkommende, og be om at denne tar seg av saken videre. Det hjalp for meg.

 

Takk for svar. Har full service historikk på denne bilen. Har også hatt en god kommunikasjon med banken når det gjelder andre saker. Jeg skal sette meg godt inn i forsikringsbetingelser som jeg har via banken.

 

Hører fra meg til Mandag. Tvi Tvi  :w00t: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...