Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å lese meg opp på dimmere, men det havner fort i tekniske diskusjoner, som igjen gjør at jeg egentlig ikke blir klokere.

 

Skal ha dimmere som skal styre lys på stue, gang og kjøkken nå i første omgang. Hadde alt vært glødepærer så var sikkert ikke dette noe tema, men i dagens situasjon, så har jeg halogenpærer (220V), Halogen 12V trafo og led 220V. Framover blir det vel mer og mer LED pærer som gjelder. (Om det da ikke dukker opp enda et produkt en ikke visste en trengte).

 

Finnes det en Z-wave dimmer som håndterer spekteret av lyskilder?

 

 

 

Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det finnes flere dimmere er fordi lyskildene krever ulik følsomhet på dimmerne. Det er ikke gitt av dataene du gir hvilken dimmer du trenger.

 

Halogenpærene på 230V, hvor mange watt er det totalt?

12V-dimming er avhengig av trafoen din

LED 230V kan ikke alltid dimmes, det bør sjekkes med produsenten først. Deretter må du også her oppgi watt

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor man går bort fra 12V LED. Det er jo så enkelt å dimme på lavvoltsiden med PWM. Fibaros RGBW-modul f.eks. dimmer perfekt fra 2-100%, men det er jo nesten ikke mulig å få tak i 12v DC LED. Det meste av det som fins er ment å ersatte halogen er AC og DC kompatibelt, som vel blir et kompromiss.

Lenke til kommentar
Finnes det en Z-wave dimmer som håndterer spekteret av lyskilder?

Både Fibaro og Qubino sine mikromoduler skal vel dimme det meste. Så lenge kilden kan dimmes.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor man går bort fra 12V LED. Det er jo så enkelt å dimme på lavvoltsiden med PWM. Fibaros RGBW-modul f.eks. dimmer perfekt fra 2-100%, men det er jo nesten ikke mulig å få tak i 12v DC LED. Det meste av det som fins er ment å ersatte halogen er AC og DC kompatibelt, som vel blir et kompromiss.

Grunnen er vel enkel: Det er mye vanligere med 220V enn 12V i de fleste boliger. Å måtte ha en strømkilde utenom kan bli for komplisert...

Lenke til kommentar

 

Finnes det en Z-wave dimmer som håndterer spekteret av lyskilder?

Både Fibaro og Qubino sine mikromoduler skal vel dimme det meste. Så lenge kilden kan dimmes.

 

 

Jeg skjønner ikke hvorfor man går bort fra 12V LED. Det er jo så enkelt å dimme på lavvoltsiden med PWM. Fibaros RGBW-modul f.eks. dimmer perfekt fra 2-100%, men det er jo nesten ikke mulig å få tak i 12v DC LED. Det meste av det som fins er ment å ersatte halogen er AC og DC kompatibelt, som vel blir et kompromiss.

Grunnen er vel enkel: Det er mye vanligere med 220V enn 12V i de fleste boliger. Å måtte ha en strømkilde utenom kan bli for komplisert...

 

 

Det er veldig mye 220V LED som ikke kan dimmes skikkelig, selv om det selges som dimbart. F.eks. bestilte jeg nettopp noen veldig fine filament-LED på 2200K til en liten formue per stykk. De skulle kunne dimmes, men flimret noe voldsomt på alt annet enn full lysstyrke på Popps plug-in dimmer. En megaman-pære jeg har dimmes veldig fint ned til 50%. Når man har en lysekrone med ganske så mange lyspunkter blir dette veldig lyst for koselys på kveldstid.

 

Ja, det er enklere uten driver. Men en stor fordel er at man slipper elektriker for man har (under en visse forutesetninger) lov å legge lavvoltsanlegg selv. Og jeg har hatt svært dålige erfaringer med flere elektrikere som har lagt opp rett og slett farlige installasjoner fordi de ikke terminerer skikkelig, heldigvis har jeg nå funnet noen som gjør en skikkelig jobb. Ser man på diverse fora fra noen år tilbake går diskusjonen halogen 220V vs 12V. De samme argumentene pro et contra gjelder vel LED. God dimming helt ned til et par prosent tror jeg ikke du får til på 220V, men korriger meg gjerne.

Lenke til kommentar

God dimming helt ned til et par prosent tror jeg ikke du får til på 220V, men korriger meg gjerne.

... som du sier kommer det veldig an på dimmeren og på pæra. Auto-kalibreringen til Fibaro FGD-212 ("Dimmer 2") gjør visstnok en veldig god jobb der, men jeg har ikke prøvd den selv.

Lenke til kommentar

 

God dimming helt ned til et par prosent tror jeg ikke du får til på 220V, men korriger meg gjerne.

... som du sier kommer det veldig an på dimmeren og på pæra. Auto-kalibreringen til Fibaro FGD-212 ("Dimmer 2") gjør visstnok en veldig god jobb der, men jeg har ikke prøvd den selv.

 

Som nybegynner, med lite utstyr pr nå, så hadde jeg håpet at det fantes en dimmer som takla hele spennet av kilder. Mye mulig sånt er umulig. Er maskinmann og kan mere sånne ting som hvordan lage fysiske ting. :)

 

Bakgrunnen for spørsmålet er jo det å gardere seg mot bomkjøp. Skal en ha 10 -15 dimmere i huset og hver koster 550kr, så er det jo litt penger å spare på å kjøpe en dimmer som takler både 220V og 12V. En mulighet er jo å la være å bruke LED, men holde på med halogenpærer. Bare litt usikker på hvor lenge halogenpærer kommer til å eksistere. Kanskje det går samme veien der som med glødelampa.

Lenke til kommentar

Ja, da ville jeg nok heller lagt vekk halogen og gått for 230V LED. Min erfaring er at de er vel verdt de ekstra kronene da de er billig i drift og man slipper trafostyr og pærer som ryker i hytt og pine. Verdt å merke at jeg bare har forholdt meg til anerkjente merker, type Philips, monterte nylig noen ganske rimelige fra Namron og de ser også ut til å fungere bra. Riktig pære på riktig dimmer og du trenger sannsynligvis ikke å bytte pærer på mange tiår.

 

Forøvrig så ville jeg gått for Uniled+ fra MicroMatic da den dimmer "alt" (vel å merke ikke samtidig, man stiller inn dip-switcher i henhold til hva man har). Også verdt å merke at den er avhengig av begge faser for å fungere, noe som ikke alltid er gitt avhengig av opplegget, og de er vel ganske dyre vil jeg tro uten at jeg har hørt/sett prisen selv.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor man går bort fra 12V LED. Det er jo så enkelt å dimme på lavvoltsiden med PWM. Fibaros RGBW-modul f.eks. dimmer perfekt fra 2-100%, men det er jo nesten ikke mulig å få tak i 12v DC LED. Det meste av det som fins er ment å ersatte halogen er AC og DC kompatibelt, som vel blir et kompromiss.

 

Det fins en del på hyttebutikker etc. f.eks. her. Har kjøpt mye pærer herfra til solcelleanlegg på hytta, og også installert PWM-dimmer på mange av de det står ikke dimbare på, det har fungert fint i to år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...