Gå til innhold

[Løst] Hva skal gjøres ved bytting av hovedkort og CPU?


Uerfaren

Anbefalte innlegg

Hei  :w00t:

 

Jeg skal oppgradere PC'en, og jeg trenger litt hjelp/tips.

 

Jeg skal oppgradere hovedkortet, CPU og RAM. (Oppgraderes til ASUS Maximus VIII Ranger, i5-6600K, HyperX Fury 16G.)

 

Det er lurer på er hvordan prosessen er når du bytter ut hovedkortet. Jeg forstår man skal re-installere windows 7 , og jeg har ikke windows 7 CD'en, men bare produktkoden/aktiveringskoden (Hva nå enn det er.) stående på siden av PC kabinettet. Det er en PC fra komplett, så den kom ferdig med windows installert osv. 

 

Jeg leste ett sted at jeg kan laste ned windows 7 på nettet og få det over på usb. Så få inn windows og bruke koden min på den måten med det nye hovedkortet. 

 

Lurte på om noen kunne ta en basic gjennomgang av hvordan du ville gjort installasjonen hvis du var i min situasjon.

 

 

En annen ting jeg lurte er angående drivere, jeg har vel hovedkort drivere på C disken(SSD), der windows er. Hvordan skal jeg ta hånd om de driverne til det gamle hovedkortet, må jeg slette de manuelt? Installerer det nye hovedkortet driverne sine selv, eller er det en CD med?

 

Takk på forhånd :) Jeg har byttet GPU og installert nye harddisker tidligere, men dette her er nytt for meg  :hmm:

Endret av Uerfaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les førstepost her vedr windows 7 installasjon

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

 

Anbefaler deg å slette partisjonen (ikke bare format) når du kjører installasjonen, slik at all gammel morro blir helt vekk.

Husk backup av viktige dokumenter o.l før du går igang.

 

Ang drivere: Last ned drivere til en minnepinne før du starter på reinstallasjon av windows. Dermed har du dem klar. Ta iallfall med deg driveren til nettverkskortet (resten kan du jo så hente online når den nye maskinen er oppe å går).

 

PS Jeg regner med du har VIII ranger og ikke VII siden sistnevnte er socket 1150 og du tydeligvis har socket 1151.

 

https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-RANGER/HelpDesk_Download/

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les førstepost her vedr windows 7 installasjon

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1537902

 

Anbefaler deg å slette partisjonen (ikke bare format) når du kjører installasjonen, slik at all gammel morro blir helt vekk.

Husk backup av viktige dokumenter o.l før du går igang.

 

Ang drivere: Last ned drivere til en minnepinne før du starter på reinstallasjon av windows. Dermed har du dem klar. Ta iallfall med deg driveren til nettverkskortet (resten kan du jo så hente online når den nye maskinen er oppe å går).

 

PS Jeg regner med du har VIII ranger og ikke VII siden sistnevnte er socket 1150 og du tydeligvis har socket 1151.

 

https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS-VIII-RANGER/HelpDesk_Download/

Beklager skrivefeil, VIII er riktig.

 

Jeg bare lurer på, i hvilken rekkefølge gjør jeg alt dette? 

Kan du skrive en enkel liste? :)

Lenke til kommentar

Så tror jeg problemet er i større grad på nyere hovedkort er at Windows 10 prioriteres, eldre windows 8.1 og windows 7 vil vertfall få mindre maskinvarestøtte fra produsenten så beste og enkleste vil være windows 10.

 

http://itavisen.no/2015/10/30/fra-neste-ar-blir-det-vanskelig-a-unnga-windows-10/

 

Har du SSD? Hvis ikke hva med å kjøpe ny, så slipper du å gjenbruke gammel harddisk.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så tror jeg problemet er i større grad på nyere hovedkort er at Windows 10 prioriteres, eldre windows 8.1 og windows 7 vil vertfall få mindre maskinvarestøtte fra produsenten så beste og enkleste vil være windows 10.

 

http://itavisen.no/2015/10/30/fra-neste-ar-blir-det-vanskelig-a-unnga-windows-10/

 

Har du SSD? Hvis ikke hva med å kjøpe ny, så slipper du å gjenbruke gammel harddisk.

Yes, jeg har en SSD på 128GB hvor jeg har windows osv. 

 

Angående Windows 10.. siden jeg har windows 7 så får jeg meldingen hver gang jeg skrur på PC'en om at jeg kan oppgradere gratis til windows 10. Bruker jeg da windows 7 koden min for å få windows 10 gratis hvis jeg velger det? Eller blir det lettere å bare få i gang PC'en med windows 7 og heller oppgradere til windows 10 når jeg får opp den meldingen?

Lenke til kommentar

1) Ta backup av det som evt måtte finnes på C:\ disken

2) Last ned drivere (i all hovedsak nettverks driver) fra asus sine nettsider

3) Lag USB stick til windows 7 (så du kan installere windows) her: http://www.techverse.net/how-to-create-a-bootable-usb-pen-drive-for-windows-7/

4) Installer Windows

5) Installer nettverksdriver du har på en annen usb enhet

6) Play dem games

Hva skjer med de gamle driverne til det forrige hovedkortet?

Lenke til kommentar
 
Jeg har flyttet lassevis med Win7 OEM lisenser, ingen problem. Man må bare muligens benytte den automatiske telefontjenesten etter install. Prøv iallfall (!)
 

Kan du skrive en enkel liste?  :)

 

1. 

Les førstepost i tråden jeg lenket til. Last ned riktig windows 7 ISO og lag deg en egen minnepinne som beskrevet i tråden. Noter deg hvilken versjon av windows du har, dette kan du sjekke i Kontroll Panel --> System. Skal jeg tippe har du Windows 7, 64 bit, Home Premium.

 

Ta kopi av alt du måtte ønske og legg dem en sikker plass. Alt på "C:" blir borte! Last ned de drivere du ønsker ha klar, legg disse på en minnepinne eller ekstern harddisk.

 
2.Utførelse
Slå av maskinen. Skru ut delene du skal bytte, remonter maskinen med ny hardware. Koble gjerne vekk alle harddisker/SSD'er utenom den du skal reinstallere windows på (disse kan du koble inn igjen når du er helt ferdig). Boot så på minnepinnen du laget. Klikk dem fremover i installasjonen. Anbefaler igjen å velge delete under drive options før du oppretter en ny partisjon. 
 
3. Ferdig
Etter installasjonen er ferdig, installer drivere du har gjort klar i forkant. Iallfall nettverkskortet (som er integrert i hovedkort) som sagt. La windows update gjøre seg ferdig, tar en evighet. Installer øvrige drivere og software. Alternativt oppgrader direkte til windows 10
 
 

Hva skjer med de gamle driverne til det forrige hovedkortet?

De forsvinner. Ved clean install av windows så tømmer man hele disken/SSD'n. Ut med det gamle, inn med det nye.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamle drivere trenger du ikke lengere, derfor anbefaler vi at du fjerner dem.

 

Du må gjerne prøve å bruke windows 7 koden på windows 10, fremdeles vet jeg noen sliter å få aktivert, så blir vel å høre med microsoft\Produsent av maskinen din i så fall, OEM lisenser pleier vel microsoft dytte ansvaret på produsenten. Vet noen OEM nøkler bruker av flere laptop og hver nøkkel kan kun oppgradere 3 ganger til windows 10 før man mister muligheten.

 

Verstefall må du installere windows 7 også windows 10 etterpå eller kjøpe ny windows nøkkel.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...