Gå til innhold

– Om to år kan piratkopiering av spill være forbi


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534
At piratkopiering av spill til syvende og sist er et tyveri er det vanskelig å argumentere imot. Man sikrer seg tilgang på et verk som man ikke har betalt for.

Nei, piratkopiering er ikke det samme som tyveri uansett hvor mange ganger man måtte finne på å si det. Ikke tving meg til å legge ved "Piracy is not theft" videoen igjen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er vel også nærliggende å tro at spillprisene går opp etterhvert som fysiske butikker og piratkopiering forsvinner. Digitale kjøp er ikke dyrere enn fysiske kjøp fordi det koster utgiver mer penger, de er dyrere fordi folk er villig til å betale ekstra for å få spill kjapt og enkelt. Spill, som alle andre varer, selges for så høy pris som mulig. Enkelt og greit.

 

Tvert imot er det vel mer nærliggende å tro at prisene går nedover dersom en større andel av forbrukerne betaler.

 

Det virker som du tror det er kostpris som avgjør hva ting selges for. Det er ikke tilfelle. Produkter vil i all hovedsak selges for så høy pris som mulig. Prisene reduseres ikke bare fordi flere kunder kommer til. Tvert i mot kan de settes opp siden de ikke risikerer å miste kunder til piratkopiering lenger.

Endret av Aasgaard
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ulempen med sikkerhet\kryptering er støtten mot f.eks linux?

Er alle linux brukere pirater? Særlig Steam OS?

 

Uten å ha sett på statistikken til Steam, vil jeg anta at du finner en høyere andel linux brukere som kjøper spill. Noe forenklet vil jeg tro at linux brukere ønsker å se flere spill til linux, og derfor velger å betale (jeg gjør det ihvertfall, og kjøper spill jeg kanskje ikke ellers ville kjøpt).

 

Og når det gjelder steam og hastighet. Det blir for enkelt å skylde på steam. Det kan være at din ISP har rævva peering mot CDN som steam bruker.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Ulempen med sikkerhet\kryptering er støtten mot f.eks linux?

Er alle linux brukere pirater? Særlig Steam OS?

 

Uten å ha sett på statistikken til Steam, vil jeg anta at du finner en høyere andel linux brukere som kjøper spill. Noe forenklet vil jeg tro at linux brukere ønsker å se flere spill til linux, og derfor velger å betale (jeg gjør det ihvertfall, og kjøper spill jeg kanskje ikke ellers ville kjøpt).

 

Og når det gjelder steam og hastighet. Det blir for enkelt å skylde på steam. Det kan være at din ISP har rævva peering mot CDN som steam bruker.

av Steam brukere, bruker 0,96 % Linux. aner ikke hva de kjøper mot hva windows brukere kjøper.

 

til sammenligning er 3,56 % OSX og 95,39% Windows

Lenke til kommentar

Det som er ganske sikkert er at piratkopiering vil dø ut av seg selv, om gruppene er i stand til å bryte kopibeskyttelsen eller ikke.

 ...

 Veldig smarte valg tatt av film-, plate- og spillbransjen som har ført til abonnementstjenester og rimelig digital distribusjon. Derfor tror jeg ikke det kommer til å sitte mange aktive "pirater" igjen i den vestlige verden om få år.

 

Det samme gjelder meg. Var svært aktiv piratkopierer og drev mye med spredning i C64-tiden.

Nå kjøper jeg alle spill utelukkende digitalt. Samme med og annen programvare jeg benytter mye.

Spotify er bare genialt, og betaler gladelig 99,- per måned for den tjenesten.

Når det kommer en skikkelig god abonnementtjeneste på TV-serier der nye episoder fra de fleste serier er tilgjengelige raskt, så blir det sikkert slutt på nedlasting av TV-serier også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Piratkopiering er på mange måter bra. Det bidrar til å kunne bevare spill på nettet. Uten muligheten til å cracke spillene, så kan de ende opp som hvilket som helst MMO med stengte servere. Om ikke utgiveren ønsker å støtte sine eldre spill, så kan de være tapt for alltid.

 

piratkopiering er bra på eldre spill, men på nye spill burde det ikke gjøres, men å legge til ting som også påvirker de som ikke piratkopierer, er noe som også burde bli slutt på.

Lenke til kommentar

Har brukt over 20,000 kroner på spill til Steam kontoen min alene, pluss flere tusen ellers på PS3, PS4, Origin, fysiske kopier fra Gamestop osv..

 

Dette betyr ikke at jeg ikke har lastet ned spill, derimot.

Å kjøpe et AAA spil er rett å slett blitt en investering, og ofte en skuffende en, da spill lover mye men leverer lite.

I blant kommer et uferdig spill der resten leveres som DLC (Battlefield/Battlefront, mm.), et spill som er rusha og ikke har hatt ordentlig QA, eller rett å slett bare et spill som er skrot.

Ofte laster jeg ned et spill og gjør en vurdering i løpet av den første timen eller 2 om dette er noe jeg vil bruke penger på.

The Witcher 3 var siste, og dette ble kjøpt innenfor den første timen, for jeg storkoste meg.

Just Cause 3 ble forhåndsbestilt, men jeg kom meg ikke halvveis engang før jeg gikk lei av dårlig ytelse (jeg har en i5 og et GTX 980), og en liten stund etter det bestemte spillet seg for å slette lagringsfilen.

 

For meg er ikke piratkopiering en måte å slippe unna gratis på. Det er noe jeg bare gir filmbransjen gleden av å kjenne. Piratkopiering er min måte å spille en "demo" på.

Dersom det forsvinner blir jeg nokk nødt til å bruke Steam sin refund funksjon litt oftere.

Lenke til kommentar

Om en person stjeler en eske med drops fra en butikk, og deler med sine venner rundt hjørnet etterpå. Vil da alle som tok imot drops bli anmeldt for selve tyveriet?

 

Så lenge de vet det er stjålet er de medskyldige. Kan forøvrig ikke sammenlignes med piratkopiering da alle som laster ned vet hva de gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om en person stjeler en eske med drops fra en butikk, og deler med sine venner rundt hjørnet etterpå. Vil da alle som tok imot drops bli anmeldt for selve tyveriet?

 

Så lenge de vet det er stjålet er de medskyldige. Kan forøvrig ikke sammenlignes med piratkopiering da alle som laster ned vet hva de gjør.

 

 

Ja, og i tillegg er ikke piratkopiering stjeling.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om en person stjeler en eske med drops fra en butikk, og deler med sine venner rundt hjørnet etterpå. Vil da alle som tok imot drops bli anmeldt for selve tyveriet?

 

Så lenge de vet det er stjålet er de medskyldige. Kan forøvrig ikke sammenlignes med piratkopiering da alle som laster ned vet hva de gjør.

 

 

Ja, og i tillegg er ikke piratkopiering stjeling.

 

AtW

 

 

Kall det hva du vil. I mine øyne er det barnslig og tjuveri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kall det hva du vil. I mine øyne er det barnslig og tjuveri.

Jeg har vært på forumet lenge nok til å vite at det er enkelte folk du ikke bør kaste bort tid på. Navn trenger ikke nevnes, ATW... :p

 

Men uansett. Som stor retrofan må jeg ærlig innrømme at jeg er i kategorien "last ned og prøv før man kjøper". Men dette er utelukkende på gamle spill av typen Sega Mega-Drive, SNES og så videre. De fleste spillene av den typen koster i dag rundt like mye som helt nye spill, skjønt jeg betalte kr 1.300,- for et spill til Mega Drive. Da snakker vi kun spillet, med manual og cover. Ikke noe ekstra stash eller noe. Det verste er at jeg synes det ikke bare var verdt det, men jeg har vurdert å betale enda mer for enkelte spill.

 

Men når det gjelder nyere spill synes jeg prisen burde ha vært i forhold til hva man faktisk får. Et helt vanlig actionspill man spiller noen timer og er ferdig med, koster det samme som et MMORPG man kan spille i mange måneder eller år. Hvor er logikken? Av den grunn synes jeg rollespill som varer i flere titalls timer burde koste det de gjør nå, grunnet kostnadene med å lage dem. GTA5 var også svært dyrt å lage, men fansen fikk veldig mye igjen for pengene. Men hvorfor koster spill som Tomb Raider, Wolfenstein og Thief like mye som disse, når det er svært lite content i forhold? Jeg er stor fan av Tomb Raider, men rebooten kan spilles gjennom på noen dager om man vil. Sikkert over en helg også. Burde ikke det da koste litt mindre enn f.eks Fallout 4, som lett kan være i månedsvis?

Lenke til kommentar

Personlig irriterer jeg meg mye mer over DRM og online- krav i singleplayer spill.

Og hvorfor har vi DRM og online-krav? Jepp, for å stoppe piratkopiering.

 

 

Er du uenig i det som skrives da? Kan være lurt å fokusere mer på innhold enn avsender.

 

AtW

Uenig i våset ditt? Selvsagt. Du skriver så mye drit at jeg sjelden gidder lese noe av det. Kan faktisk ikke huske forrige gang du hadde noe fornuftig å si. Her i denne tråden prøver du med noe vås om at piratkopiering er lovlig (WTF?). Det sier jo sitt. Å ta noe uten å betale for det er selve definisjonen av stjeling. Å prøve å bortforklare det er helt meningsløst.

 

"Nei, herr Dommer, jeg drepte ikke fyren! Jeg bare holdt kniven foran meg, og han grep hånden min og stakk seg selv tredve ganger! Ikke min feil!" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...