Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring i morra!


Anbefalte innlegg

Hei! Den store dagen er i morra, og jeg skal ta oppkjøring. Må si jeg er veldig nervøs!  :confused:

 

Jeg vil gjerne høre om dere besto med småfeil, og hva det var. 
Det hadde også vært greit å få høre grunner til hvorfor du ikke besto første gangen.
Også hadde det vært veldig greit å få med noen tips til i morgen!

 

Som sagt, jeg er veldig nervøs og trenger å få høre deres erfaringer og tips  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk oppkjøring i Oslo sentrum i rushtiden en fredag. Sensor begrunnet at jeg ikke bestod da hun mente jeg lå for nærme bilen foran i et av norges travleste lyskryss, og hadde hun hatt på ventilasjonsystemet kunne hun fått hodepine. Husker kjørelæreren min var hoderystende uenig, men det hjalp så lite.

 

Litt trøst at på neste oppkjøring rakk jeg bare så vidt ut på motorveien før mobilen til sensor ringte. Et par grynt og en ok etterpå ble jeg bedt om å returnere til biltilsynet. Da hadde noen andre bilister ringt kjøreskolen og lurt på hvorfor kjørelærer sov med elev i bilen. Det viste seg at sensor hadde duppet av, og jeg fikk etter litt om og men bestått, med 0 feil :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sto på første forsøk uten noen form for spesielle feil. Jeg var såpass nervøs at jeg nærmest gjorde i buksa husker jeg, hehe.

Min erfaring er at du bør/må komme på godfot med sensor - og ikke minst, vis at du er nervøs! Ser sensor at du er nervøs, vil han tro du kjører dårligere i trafikken enn hva du vanligvis ville gjort. Pust, pes og skjelv, det gjorde jeg. Selv om du ikke er nervøs, lat som. Det fungerte åpenbart også, han kommenterte det tross alt i etterkant, og sa jeg kjørte bra til å være "såpass nervøs".

 

Utenom det, ta det med ro. Sørg for at forholdene er optimale for deg som sjåfør. Enten du liker radioen av eller på - eller du har sørget for at toalettbesøk er unnavgjort i forkant av oppkjøringen. Få nok søvn, og legg deg så fort du får mulighet.

 

Lykke til!

Beklager rotete post, den ble skrevet fra mobilen :))

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bestod ikke første gangen, både på grunn av nervøsitet og litt uflaks. 

 

Jeg bor i nærheten av Arendal, en sørlandsby med kun ett lyskryss. Men sikkert 20 rundkjøringer i alle mulige størrelser og former. 

 

Ruten som jeg fikk, er en vei som jeg har kjørt mye, så i starten gikk dette forholdsvis greit. Litt stress under parkeringen gjorde at jeg kun tenkte på at bilen skulle bli parkert - ikke at vi faktisk skulle komme oss ut av bilen! Dermed ble det stryk på denne. Litt senere i kjøringen, kjørte vi mot en rundkjøring, og jeg ble plasserte meg riktig i forhold til hvor jeg skulle. Jeg så en varebil som kom i mot, men den ga ikke tegn til å kjøre noen vei, så jeg tenkte at den skulle kjøre rett frem, og fortsatte mot rundkjøringen i samme fart. På grunn av at rundkjøringen ligger på en liten topp, samt at denne er dekorert med utallige buskevekster i midten, så er det vanskelig å se HVOR i filen bilene som kommer imot har plassert seg. 

Enden på denne visa, ble at jeg kjørte gjennom rundkjøringen og oppdaget plutselig at jeg nesten fikk varebilen i baken, da han skulle til venstre(men ikke ga tegn til dette...). 

 

Fikk da stryk på denne. Litt ekstra stress var også at det satt på en sensor til. Denne sensoren skulle ikke vurdere meg, men sensoren som satt ved siden av meg. Så om du blir spurt om det er greit, så si for all del nei! 

 

Andre gangen bestod jeg uten problemer. Fikk litt ekstra skryt, da la meg også inn til siden etter å ha et utrykingskjøretøy som kom mot meg i speilet. Dette fikk ikke bilen bak med seg, så han tutet og blinket for at jeg skulle kjøre videre :p Han var nok ikke så tøff når han stod midt i veien når blålysa kom. 

 

Anbefales å ta det helt med ro. Ta deg god tid til alt, det er ingenting som haster. Forvent alltid det uventede fra andre sjåfører, ikke ta det for gitt at alle følger reglene. Det finnes også flere forskjellige generasjoner ute på veiene, med mindre opplæring i det nye trafikkbildet enn deg selv. 

 

 

Lykke til på oppkjøringen! :)

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar

Masse gode tips her! Men jeg vil legge til én liten ting: Ta en dobbeltime med kjørelærer i forkant av oppkjøringa. (muligens for sent nåda, men.)  Det hjalp i iallefall veldig for meg. Da får du liksom litt oppvarming og er så klar du kan være til prøven. 

Oppvarming   :dontgetit:

Husk at du kjører rundt alene med kald start hver dag etter dette. 

 

OG til TS  :dremel:

Det er nå du har fått godkjenning til å bli bedre alene, det er nå det begynner med opplæringen 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Dere som nettopp eller for en stund siden tok oppkjøring : hadde dere en dobbeltime eller enkeltime rett før oppkjøring? jeg tenkte å ta en dobbeltime dagen før og en enkelttime rett før! Jeg synes det er lenge å kjøre i 1,5 time + en førerprøve på 60 minutt. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppkjøring i morgen, håper jeg står. Kjøretimen i dag gikk dårlig, kjørte en av de typiske oppkjøringsrutene. Læreren startet med å si at jeg var klar for oppkjøring og om jeg gledet meg, men på slutten av timen var han negativ. Fikk en dårlig følelse og selvtilitten gikk rett ned og lengre ned fra hvor lavt den lå i forhold til bilkjøring. 

Lenke til kommentar

Oppkjøring i morgen, håper jeg står. Kjøretimen i dag gikk dårlig, kjørte en av de typiske oppkjøringsrutene. Læreren startet med å si at jeg var klar for oppkjøring og om jeg gledet meg, men på slutten av timen var han negativ. Fikk en dårlig følelse og selvtilitten gikk rett ned og lengre ned fra hvor lavt den lå i forhold til bilkjøring.

Jeg har to ting å si til deg:

 

IKKE bryt vikeplikten.

IKKE bryt fartsgrensen, følg den (så lenge forholdene tilsier det).

 

Klarer du disse to tingene, skal det svært mye til før du stryker.

 

Hilsen en som strøk på sin første oppkjøring pga vikeplikt.

Lenke til kommentar

 

Oppkjøring i morgen, håper jeg står. Kjøretimen i dag gikk dårlig, kjørte en av de typiske oppkjøringsrutene. Læreren startet med å si at jeg var klar for oppkjøring og om jeg gledet meg, men på slutten av timen var han negativ. Fikk en dårlig følelse og selvtilitten gikk rett ned og lengre ned fra hvor lavt den lå i forhold til bilkjøring.

Jeg har to ting å si til deg:

 

IKKE bryt vikeplikten.

IKKE bryt fartsgrensen, følg den (så lenge forholdene tilsier det).

 

Klarer du disse to tingene, skal det svært mye til før du stryker.

 

Hilsen en som strøk på sin første oppkjøring pga vikeplikt.

 

Besto heldigvis :) var veldig påpasselig med vikeplikten i dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...