Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er ei jente på 25 år.

Jeg vurderer å gå studiet "Bachelor i økonomi og administrasjon" til høsten, så jeg er generelt interessert i å høre om fagene eller diverse meninger dere har ang økonomi og administrasjon. 

Her er en link som beskriver diverse fag for den som lurer på hvilke. 

 

 

Hva synes dere om fagene?

> Hva var morsomst, kjedeligst, eventuelt.. hva ville du gjort annerledes? 

 

Hva bør jeg vite om som ikke står på nettsiden til skolen?

 

Anbefaler dere å ta forkurs i matematikk (2 uker før skolestart)?

 

 

Del gjerne (helst) erfaringer! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal forsøke å svare, men det er enklere om du stiller konkrete spørsmål. Jeg har riktignok ikke tatt utdannelsen min på HiM, så fagene er nok noe forskjellig. Personlig tror jeg også bachelor i økonomi og administrasjon blir noe tynt om du ønsker "karriere" i faget. Med det tenker jeg på jobb i de fire store, McK, BCG eller andre lignende selskaper. Ikke for det, det er nok fullt mulig selv med bachelor, men jeg vil tro det er vesentlig tøffere. Bachelor innenfor økonomi og administrasjon er veldig generell. Man blir brukbar til en del, men ingen spesialist.

 

Metodefagene (matte og statistikk) var på NHH omtrentlig som mattefagene på videregående (R1/R2 eller 2MX/3MX). Ikke spesielt vanskelig, men om du ikke er komfortabel med den "avanserte" videregående matten kan det nok være lurt å gå på forkurset.

 

Jeg kan personlig ikke fordra strategi- og ledelsesfag (organisasjon, markedsføring, osv). I mine øyne er dette fag basert på en rekke selvfølgeligheter pakket inn i nyere og finere ord, men det er nok mange som er uenig med meg der. Stort sett bare lesing av forskningsartikler og lærebok. Lite oppgaver. Antakeligvis en form for gruppearbeid eller case, uten at jeg skal si det sikkert med tanke på skolen.

 

De klassiske økonomifagene (mikro- og makroøkonomi) synes jeg er artige. Her lærer man mer om hvordan bedrifter og konsumenter tilpasser seg (mikro) og hvordan økonomien fungerer som helhet (makro). Fagene kan føles tunge om man sliter med matte, men de er ikke så vanskelig at man ikke klarer det med god innsats.

 

BØK-fagene på HiM er den type fag jeg likte best. Stort sett oppgaveløsing, Lærer hvordan man styrer bedrifter, hvordan regnskap føres, hvordan bedrifter verdsettes, osv.

 

Når det kommer til hva jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes tror jeg det må være at jeg skulle tatt bacheloren på 2 eller 2.5 år. Det er fullt overkommelig med litt innsats, men jeg var altfor slapp og glad i å chille. Ellers får du spørre hvis du lurer på noe, men jeg kan ikke svare på spesifikke spørsmål knyttet til HiM.

Lenke til kommentar

Jeg skal forsøke å svare, men det er enklere om du stiller konkrete spørsmål. Jeg har riktignok ikke tatt utdannelsen min på HiM, så fagene er nok noe forskjellig. Personlig tror jeg også bachelor i økonomi og administrasjon blir noe tynt om du ønsker "karriere" i faget. Med det tenker jeg på jobb i de fire store, McK, BCG eller andre lignende selskaper. Ikke for det, det er nok fullt mulig selv med bachelor, men jeg vil tro det er vesentlig tøffere. Bachelor innenfor økonomi og administrasjon er veldig generell. Man blir brukbar til en del, men ingen spesialist.

 

Metodefagene (matte og statistikk) var på NHH omtrentlig som mattefagene på videregående (R1/R2 eller 2MX/3MX). Ikke spesielt vanskelig, men om du ikke er komfortabel med den "avanserte" videregående matten kan det nok være lurt å gå på forkurset.

 

Jeg kan personlig ikke fordra strategi- og ledelsesfag (organisasjon, markedsføring, osv). I mine øyne er dette fag basert på en rekke selvfølgeligheter pakket inn i nyere og finere ord, men det er nok mange som er uenig med meg der. Stort sett bare lesing av forskningsartikler og lærebok. Lite oppgaver. Antakeligvis en form for gruppearbeid eller case, uten at jeg skal si det sikkert med tanke på skolen.

 

De klassiske økonomifagene (mikro- og makroøkonomi) synes jeg er artige. Her lærer man mer om hvordan bedrifter og konsumenter tilpasser seg (mikro) og hvordan økonomien fungerer som helhet (makro). Fagene kan føles tunge om man sliter med matte, men de er ikke så vanskelig at man ikke klarer det med god innsats.

 

BØK-fagene på HiM er den type fag jeg likte best. Stort sett oppgaveløsing, Lærer hvordan man styrer bedrifter, hvordan regnskap føres, hvordan bedrifter verdsettes, osv.

 

Når det kommer til hva jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes tror jeg det må være at jeg skulle tatt bacheloren på 2 eller 2.5 år. Det er fullt overkommelig med litt innsats, men jeg var altfor slapp og glad i å chille. Ellers får du spørre hvis du lurer på noe, men jeg kan ikke svare på spesifikke spørsmål knyttet til HiM.

 

 

Tusen takk for svar.

 

Fokuset mitt på videregående var ikke akkurat matematikk, jeg valgte heller P1/P2, og gikk i retning markedsføring og ledelse (generelt samfunnsfag). Jeg skjønner at hovedfokuset for studiet er matematikk, og det er vel kanskje det som gjør meg litt skeptisk, men interessen for faget er der nå... Vil du anse dette som lett/vanskelig for Kari Nordmann?

 

Har du eksempel på typiske stillinger jeg kan søke på ved endt utdanning?

Lenke til kommentar

 

Jeg skal forsøke å svare, men det er enklere om du stiller konkrete spørsmål. Jeg har riktignok ikke tatt utdannelsen min på HiM, så fagene er nok noe forskjellig. Personlig tror jeg også bachelor i økonomi og administrasjon blir noe tynt om du ønsker "karriere" i faget. Med det tenker jeg på jobb i de fire store, McK, BCG eller andre lignende selskaper. Ikke for det, det er nok fullt mulig selv med bachelor, men jeg vil tro det er vesentlig tøffere. Bachelor innenfor økonomi og administrasjon er veldig generell. Man blir brukbar til en del, men ingen spesialist.

 

Metodefagene (matte og statistikk) var på NHH omtrentlig som mattefagene på videregående (R1/R2 eller 2MX/3MX). Ikke spesielt vanskelig, men om du ikke er komfortabel med den "avanserte" videregående matten kan det nok være lurt å gå på forkurset.

 

Jeg kan personlig ikke fordra strategi- og ledelsesfag (organisasjon, markedsføring, osv). I mine øyne er dette fag basert på en rekke selvfølgeligheter pakket inn i nyere og finere ord, men det er nok mange som er uenig med meg der. Stort sett bare lesing av forskningsartikler og lærebok. Lite oppgaver. Antakeligvis en form for gruppearbeid eller case, uten at jeg skal si det sikkert med tanke på skolen.

 

De klassiske økonomifagene (mikro- og makroøkonomi) synes jeg er artige. Her lærer man mer om hvordan bedrifter og konsumenter tilpasser seg (mikro) og hvordan økonomien fungerer som helhet (makro). Fagene kan føles tunge om man sliter med matte, men de er ikke så vanskelig at man ikke klarer det med god innsats.

 

BØK-fagene på HiM er den type fag jeg likte best. Stort sett oppgaveløsing, Lærer hvordan man styrer bedrifter, hvordan regnskap føres, hvordan bedrifter verdsettes, osv.

 

Når det kommer til hva jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes tror jeg det må være at jeg skulle tatt bacheloren på 2 eller 2.5 år. Det er fullt overkommelig med litt innsats, men jeg var altfor slapp og glad i å chille. Ellers får du spørre hvis du lurer på noe, men jeg kan ikke svare på spesifikke spørsmål knyttet til HiM.

 

 

Tusen takk for svar.

 

Fokuset mitt på videregående var ikke akkurat matematikk, jeg valgte heller P1/P2, og gikk i retning markedsføring og ledelse (generelt samfunnsfag). Jeg skjønner at hovedfokuset for studiet er matematikk, og det er vel kanskje det som gjør meg litt skeptisk, men interessen for faget er der nå... Vil du anse dette som lett/vanskelig for Kari Nordmann?

 

Har du eksempel på typiske stillinger jeg kan søke på ved endt utdanning?

 

 

Det er litt vanskelig å si med matematikk for det er veldig individuelt hvor vanskelig man synes det er. Når det er sagt vil jeg påstå at alle som kommer inn på et slikt studie kan klare å oppnå gode resultater hvis man bare legger ned nok arbeid. Matten og statistikken på en bachelor i økonomi og administrasjon er ikke så vanskelig at intelligensen til Kari Nordmann står i veien. Lærebøkene er som regel gode, og gjør man oppgaver jevnt og trutt vil det helt sikkert gå fint. Med P1/P2 ville jeg gått på forkurs. Derivasjon, integrasjon, osv. er typiske tema du trolig vil møte på som du ikke har vært borti før(?). Jeg ville sagt moderat vanskelig siden du ikke har hatt "tung" matte tidligere. Alt koker ned til hvor mye du har tenkt til å jobbe med det og hvilken karakter du ønsker.

 

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke er sikker på hvilke jobber man typisk ender opp med om man har bachelor i økonomi og administrasjon. KPMG, Deloitte, EY og PWC sluker masterstudentene på NHH, og de rekrutterer også fra BI, NTNU og andre. Det er mulig de også tar inn dyktige kandidater med bachelor, men konkurransen er nok tøff.

 

Jeg tror det er lettere om du leser her:

http://studievalg.no/yrker/okonomi-marked-og-administrasjon

 

Som du ser er det ganske mye å velge. Hvis man skal være realistisk tror jeg man kan utelukke stillinger som analytiker i Pareto eller konsulent i McK. Det blir fryktelig vanskelig med "bare" bachelor og lite nettverk (mao. ingen far eller tante som kan få deg inn). Resten vil jeg tro er mulig, spesielt i små til mellomstore bedrifter.

Endret av H. Specter
Lenke til kommentar

 

Jeg skal forsøke å svare, men det er enklere om du stiller konkrete spørsmål. Jeg har riktignok ikke tatt utdannelsen min på HiM, så fagene er nok noe forskjellig. Personlig tror jeg også bachelor i økonomi og administrasjon blir noe tynt om du ønsker "karriere" i faget. Med det tenker jeg på jobb i de fire store, McK, BCG eller andre lignende selskaper. Ikke for det, det er nok fullt mulig selv med bachelor, men jeg vil tro det er vesentlig tøffere. Bachelor innenfor økonomi og administrasjon er veldig generell. Man blir brukbar til en del, men ingen spesialist.

 

Metodefagene (matte og statistikk) var på NHH omtrentlig som mattefagene på videregående (R1/R2 eller 2MX/3MX). Ikke spesielt vanskelig, men om du ikke er komfortabel med den "avanserte" videregående matten kan det nok være lurt å gå på forkurset.

 

Jeg kan personlig ikke fordra strategi- og ledelsesfag (organisasjon, markedsføring, osv). I mine øyne er dette fag basert på en rekke selvfølgeligheter pakket inn i nyere og finere ord, men det er nok mange som er uenig med meg der. Stort sett bare lesing av forskningsartikler og lærebok. Lite oppgaver. Antakeligvis en form for gruppearbeid eller case, uten at jeg skal si det sikkert med tanke på skolen.

 

De klassiske økonomifagene (mikro- og makroøkonomi) synes jeg er artige. Her lærer man mer om hvordan bedrifter og konsumenter tilpasser seg (mikro) og hvordan økonomien fungerer som helhet (makro). Fagene kan føles tunge om man sliter med matte, men de er ikke så vanskelig at man ikke klarer det med god innsats.

 

BØK-fagene på HiM er den type fag jeg likte best. Stort sett oppgaveløsing, Lærer hvordan man styrer bedrifter, hvordan regnskap føres, hvordan bedrifter verdsettes, osv.

 

Når det kommer til hva jeg skulle ønske jeg hadde gjort annerledes tror jeg det må være at jeg skulle tatt bacheloren på 2 eller 2.5 år. Det er fullt overkommelig med litt innsats, men jeg var altfor slapp og glad i å chille. Ellers får du spørre hvis du lurer på noe, men jeg kan ikke svare på spesifikke spørsmål knyttet til HiM.

 

 

Tusen takk for svar.

 

Fokuset mitt på videregående var ikke akkurat matematikk, jeg valgte heller P1/P2, og gikk i retning markedsføring og ledelse (generelt samfunnsfag). Jeg skjønner at hovedfokuset for studiet er matematikk, og det er vel kanskje det som gjør meg litt skeptisk, men interessen for faget er der nå... Vil du anse dette som lett/vanskelig for Kari Nordmann?

 

Har du eksempel på typiske stillinger jeg kan søke på ved endt utdanning?

 

 

Opptak til studiet på HiM krever kun generell studiekompetanse, så det skal være mulig å gjennomføre, men det er nok lurt å gå på forkurset. Du kan i noen grad styre hvor mye matematikk studiet inneholder med valgfagene dine. Men hvis du egentlig er mest interessert i markedsføring og ledelse, bør du kanskje vurdere et studium i det. Det vil antakelig inneholde mye av det samme, men med flere kurs i markedsføring og ledelse samtidig som du slipper unna mye regnskap og matte.

 

Jeg fullførte min bachelor i økonomi og administrasjon på NHH i fjor. Jeg fikk et halvårig internship der jeg jobbet med markedsrådgivning. Oppgavene mine involverte undersøkelser, analyser, oversettelser, utarbeidelse av tekster og presentasjoner samt planlegging og gjennomføring av arrangementer. For noen uker siden var jeg på et intervju for en stilling som økonomi- og regnskapssjef i en ideell organisasjon (som jeg dog ikke fikk, muligens fordi jeg svarte ærlig at jeg etter hvert vil tilbake til NHH og ta master).

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går bachelor i økonomi og administrasjon på HiST i Trondheim (nå NTNU). Begynner nå på fjerde semester, er altså halvveis i utdanningen.

 

Angående om du trenger å gå forkurs er dette veldig inviduelt. Matten er ikke særlig vanskelig synes jeg, men dette er det delte erfaringer om.

 

Ellers er skoledagene topp, og fagene er veldig givende. Selv strever jeg endel med historie omhandlede bedriftenes fremvekst. Men dette skyldes nok at historie generelt er noe jeg hater, og ikke brenner for.

 

MEN! Personlig er jeg ikke sikker om jeg ville ha valgt samme linjen igjen. Dette pågrunn av jobbutsiktene. Det utdannes ALT for mange økonomer. Og jeg er ganske stresset angående dette. Ser meg derfor nødt til å ta en master for å stille sterkere. Og vips tok 5 år, og ikke 3år før jeg er ferdig utdannet.

 

Håper jeg ga svar på noe, og ikke nøl med å spørre om mer :)

Endret av PavilionI7
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg går bachelor i økonomi og administrasjon på HiST i Trondheim (nå NTNU). Begynner nå på fjerde semester, er altså halvveis i utdanningen.

 

Angående om du trenger å gå forkurs er dette veldig inviduelt. Matten er ikke særlig vanskelig synes jeg, men dette er det delte erfaringer om.

 

Ellers er skoledagene topp, og fagene er veldig givende. Selv strever jeg endel med historie omhandlede bedriftenes fremvekst. Men dette skyldes nok at historie generelt er noe jeg hater, og ikke brenner for.

 

MEN! Personlig er jeg ikke sikker om jeg ville ha valgt samme linjen igjen. Dette pågrunn av jobbutsiktende. Det utdannes ALT for mange økonomer. Og jeg er ganske stresset angående dette. Ser meg derfor nødt til å ta en master for å stille sterkere. Og vips tok 5 år, og ikke 3år før jeg er ferdig utdannet.

 

Håper jeg ga svar på noe, og ikke nøl med å spørre om mer :)

 

 

 

Takk for svar!

 

Man blir selvfølgelig anbefalt å ta forkurs i matematikk så jeg tror jeg velger dette om jeg søker den linjen :)

Som 'H. Specter' skriver "Alt koker ned til hvor mye du har tenkt til å jobbe med det og hvilken karakter du ønsker". 

 

Det er vel en del som utdanner seg innen dette nå ja, men her i Kristiansund er det fremdeles forespørsel etter feks regnskapsførere.

Jeg er litt usikker og ser fremdeles på andre linjer, men det er økonomi/administrasjon jeg faller mest for med tanke på at jeg hadde markedsføring og ledelse som valgfag på vgs, og pga jobben jeg hadde tidligere. 

 

Hvilke valgfag kan du velge videre og hva har du tenkt å velge? 

 

Kommer du til å ta master?

Hva ville du valgt om du skulle valgt på nytt? 

Jeg tenker å prøve noe som ikke er så oljerelatert da dette er en usikker bransje for øyeblikket - derfor jeg ikke har jobb i dag. 

Lenke til kommentar

MEN! Personlig er jeg ikke sikker om jeg ville ha valgt samme linjen igjen. Dette pågrunn av jobbutsiktene. Det utdannes ALT for mange økonomer. Og jeg er ganske stresset angående dette.

 

Det ville jeg ikke vært så stresset for. Hvem er det vel som bestemmer hva som er for mange og hva som er passe? Pipa kan få en annen lyd om et år eller fem år, slik petroleumsingeniørene brått opplevde. Med en bachelor i økonomi og administrasjon er man fleksibel, hvilket er en fordel i et uforutsigbart arbeidsmarked. Man får en bred utdannelse som man kan kombinere med mange forskjellige fag og kan ende opp med mange forskjellige jobber. Så lenge du gjør en innsats, får greie resultater, er bevisst på hvilken kompetanse du har og er villig til å starte med noe annet enn drømmejobben, trenger du ikke gå arbeidsløs. Du vil i hvert fall ha bedre forutsetninger med en bachelorgrad enn tilsvarende lang arbeidserfaring som butikkmedarbeider eller liknende.

Lenke til kommentar

 

MEN! Personlig er jeg ikke sikker om jeg ville ha valgt samme linjen igjen. Dette pågrunn av jobbutsiktene. Det utdannes ALT for mange økonomer. Og jeg er ganske stresset angående dette.

 

Det ville jeg ikke vært så stresset for. Hvem er det vel som bestemmer hva som er for mange og hva som er passe? Pipa kan få en annen lyd om et år eller fem år, slik petroleumsingeniørene brått opplevde. Med en bachelor i økonomi og administrasjon er man fleksibel, hvilket er en fordel i et uforutsigbart arbeidsmarked. Man får en bred utdannelse som man kan kombinere med mange forskjellige fag og kan ende opp med mange forskjellige jobber. Så lenge du gjør en innsats, får greie resultater, er bevisst på hvilken kompetanse du har og er villig til å starte med noe annet enn drømmejobben, trenger du ikke gå arbeidsløs. Du vil i hvert fall ha bedre forutsetninger med en bachelorgrad enn tilsvarende lang arbeidserfaring som butikkmedarbeider eller liknende.

 

 

 

Helt klart! Veldig enig :) 

Lenke til kommentar

 

Takk for svar!

 

Man blir selvfølgelig anbefalt å ta forkurs i matematikk så jeg tror jeg velger dette om jeg søker den linjen :)

Som 'H. Specter' skriver "Alt koker ned til hvor mye du har tenkt til å jobbe med det og hvilken karakter du ønsker". 

 

Det er vel en del som utdanner seg innen dette nå ja, men her i Kristiansund er det fremdeles forespørsel etter feks regnskapsførere.

Jeg er litt usikker og ser fremdeles på andre linjer, men det er økonomi/administrasjon jeg faller mest for med tanke på at jeg hadde markedsføring og ledelse som valgfag på vgs, og pga jobben jeg hadde tidligere. 

 

Hvilke valgfag kan du velge videre og hva har du tenkt å velge? 

 

Kommer du til å ta master?

Hva ville du valgt om du skulle valgt på nytt? 

Jeg tenker å prøve noe som ikke er så oljerelatert da dette er en usikker bransje for øyeblikket - derfor jeg ikke har jobb i dag. 

 

 

 

Hei igjen!

 

Beklager sent svar. Jeg kommer definitivt til å ta master, da jeg vil stille sterkere under tider med nedbemanning - og ellers faglig. Selv har jeg foreløpig et snitt mellom C og B. Hadde en dårlig start på studiet da jeg kom rett fra videregående, og hadde ikke all verdens motivasjon. Jeg vil nok etter min mening ende opp med et B snitt. Mine valgfag og fag jeg velger fremover vil enten sikte seg inn mot økonomisk styring eller regnskapsfører da disse "valgene" fører lettere til en spesialisering (mener jeg), og lettere mot en jobb (det søkes mange av disse, f.eks regnskapsfører som du nevner). 

 

Markedsføring og ledelse hadde jeg også på videregående. Vil dog si at dette ikke ligner så mye på økonomi og administrasjon, men du stiller selvfølgelig sterkere når fag som markedsføringsledelse kommer opp. Jeg hadde også økonomistyring på videregående, det var dette faget som lignet mest på linjen. Så vidt meg bekjent har BI en linje som omhandler kun markedsføring - hvis du kunne ha tenkt dette?

 

Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har innen oljebransjen, men mange av disse utdannelsene er det vel bruk for innen andre sektorer?

Selv, hvis jeg skulle gått om, hadde jeg valgt en utdannelse innen biologi/akvakultur. Fiskenæringen er den nye næring Norge tjener penger på. Frøya og Hitra håver inn penger på oppdrett. Du kan til og med kombinere denne utdanning med for eksempel årsenhet innen økonomi og drive rådgivning innad fiske-medisin osv (her tjener du penger) - mulighetene er mange altså.  

Lenke til kommentar

 

MEN! Personlig er jeg ikke sikker om jeg ville ha valgt samme linjen igjen. Dette pågrunn av jobbutsiktene. Det utdannes ALT for mange økonomer. Og jeg er ganske stresset angående dette.

 

Det ville jeg ikke vært så stresset for. Hvem er det vel som bestemmer hva som er for mange og hva som er passe? Pipa kan få en annen lyd om et år eller fem år, slik petroleumsingeniørene brått opplevde. Med en bachelor i økonomi og administrasjon er man fleksibel, hvilket er en fordel i et uforutsigbart arbeidsmarked. Man får en bred utdannelse som man kan kombinere med mange forskjellige fag og kan ende opp med mange forskjellige jobber. Så lenge du gjør en innsats, får greie resultater, er bevisst på hvilken kompetanse du har og er villig til å starte med noe annet enn drømmejobben, trenger du ikke gå arbeidsløs. Du vil i hvert fall ha bedre forutsetninger med en bachelorgrad enn tilsvarende lang arbeidserfaring som butikkmedarbeider eller liknende.

 

 

Beklager til deg og trådstarter hvis jeg har virket som veldig negativ angående økonomi og administrasjon. Det er overhode ikke det jeg vil fram til. Utdanning innen økonomi og administrasjon gjør deg som et potet, du kan brukes til det meste - veldig positivt altså. Og det er en grunn til at jeg selv går linjen, og ikke hopper av. 

 

Uansett, du kan jobbe for gode karakterer så hardt du vil. Er ikke jobbene tilstede, teller ikke karakterene noe som helst.

Selv om det kommer mange flere arbeidsplasser for oss økonomer hjelper det lite, når det utdannes mer økonomer enn det regner i Bergen. Et enkelt søk på google bekrefter dette, og kilden er SSB og direktøren i Adecco

 

 

 

Tilbud spiser etterspørsel... ...SSBs beregninger viser at økonomi og administrasjon er blant retningene som vil ha størst vekst i etterspørselen etter arbeidskraft. Når det likevel blir for mange, er det fordi antallet som velger utdanningen overgår det økende behovet for arbeidskraft, sier Stølen.

 

Direktøren i Adecco Search & Select mener imidlertid at jobbsøkere med økonomibakgrunn har det tøft. Hun ser et overskudd av kandidater med utdanning innen økonomi -og administrasjon. Det gir stor rift om de ledige stillingene.

 

http://e24.no/jobb/studiene-som-gjoer-det-vanskeligere-aa-faa-jobb/20355688

 

Ta en titt selv på finn.no, se om du finner jobbene du kunne tenkt deg innad økonomi. 

Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar!

 

Man blir selvfølgelig anbefalt å ta forkurs i matematikk så jeg tror jeg velger dette om jeg søker den linjen :)

Som 'H. Specter' skriver "Alt koker ned til hvor mye du har tenkt til å jobbe med det og hvilken karakter du ønsker". 

 

Det er vel en del som utdanner seg innen dette nå ja, men her i Kristiansund er det fremdeles forespørsel etter feks regnskapsførere.

Jeg er litt usikker og ser fremdeles på andre linjer, men det er økonomi/administrasjon jeg faller mest for med tanke på at jeg hadde markedsføring og ledelse som valgfag på vgs, og pga jobben jeg hadde tidligere. 

 

Hvilke valgfag kan du velge videre og hva har du tenkt å velge? 

 

Kommer du til å ta master?

Hva ville du valgt om du skulle valgt på nytt? 

Jeg tenker å prøve noe som ikke er så oljerelatert da dette er en usikker bransje for øyeblikket - derfor jeg ikke har jobb i dag. 

 

 

 

Hei igjen!

 

Beklager sent svar. Jeg kommer definitivt til å ta master, da jeg vil stille sterkere under tider med nedbemanning - og ellers faglig. Selv har jeg foreløpig et snitt mellom C og B. Hadde en dårlig start på studiet da jeg kom rett fra videregående, og hadde ikke all verdens motivasjon. Jeg vil nok etter min mening ende opp med et B snitt. Mine valgfag og fag jeg velger fremover vil enten sikte seg inn mot økonomisk styring eller regnskapsfører da disse "valgene" fører lettere til en spesialisering (mener jeg), og lettere mot en jobb (det søkes mange av disse, f.eks regnskapsfører som du nevner). 

 

Markedsføring og ledelse hadde jeg også på videregående. Vil dog si at dette ikke ligner så mye på økonomi og administrasjon, men du stiller selvfølgelig sterkere når fag som markedsføringsledelse kommer opp. Jeg hadde også økonomistyring på videregående, det var dette faget som lignet mest på linjen. Så vidt meg bekjent har BI en linje som omhandler kun markedsføring - hvis du kunne ha tenkt dette?

 

Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har innen oljebransjen, men mange av disse utdannelsene er det vel bruk for innen andre sektorer?

Selv, hvis jeg skulle gått om, hadde jeg valgt en utdannelse innen biologi/akvakultur. Fiskenæringen er den nye næring Norge tjener penger på. Frøya og Hitra håver inn penger på oppdrett. Du kan til og med kombinere denne utdanning med for eksempel årsenhet innen økonomi og drive rådgivning innad fiske-medisin osv (her tjener du penger) - mulighetene er mange altså.  

 

 

 

Angående markedsføring så ville jeg nok ikke valgt en linje som omhandler kun dette.

Min kunnskap fra videregående vil nok gjøre, som du skriver, at jeg står litt sterkere i fag som markedsføringsledelse. Det er vel heller den administrasjonsbiten som blir enklest for meg generelt da dette også er noe jeg liker, så får bare alt det andre komme med litt ekstra jobbing :) 

 

Jeg har faktisk blitt tipset om akvakultur. Regner med det er gode penger i dette, men jeg har ikke helt falt for faget...

 

I dag har jeg ingen utdanning, kun kursing via nettstudie, og erfaring i jobb - ett friår ble til to osv :)

Jeg ser for meg at bachelor i økonomi og administrasjon er en veldig bra start. 

Lenke til kommentar

 

 

MEN! Personlig er jeg ikke sikker om jeg ville ha valgt samme linjen igjen. Dette pågrunn av jobbutsiktene. Det utdannes ALT for mange økonomer. Og jeg er ganske stresset angående dette.

 

Det ville jeg ikke vært så stresset for. Hvem er det vel som bestemmer hva som er for mange og hva som er passe? Pipa kan få en annen lyd om et år eller fem år, slik petroleumsingeniørene brått opplevde. Med en bachelor i økonomi og administrasjon er man fleksibel, hvilket er en fordel i et uforutsigbart arbeidsmarked. Man får en bred utdannelse som man kan kombinere med mange forskjellige fag og kan ende opp med mange forskjellige jobber. Så lenge du gjør en innsats, får greie resultater, er bevisst på hvilken kompetanse du har og er villig til å starte med noe annet enn drømmejobben, trenger du ikke gå arbeidsløs. Du vil i hvert fall ha bedre forutsetninger med en bachelorgrad enn tilsvarende lang arbeidserfaring som butikkmedarbeider eller liknende.

 

 

Beklager til deg og trådstarter hvis jeg har virket som veldig negativ angående økonomi og administrasjon. Det er overhode ikke det jeg vil fram til. Utdanning innen økonomi og administrasjon gjør deg som et potet, du kan brukes til det meste - veldig positivt altså. Og det er en grunn til at jeg selv går linjen, og ikke hopper av. 

 

Uansett, du kan jobbe for gode karakterer så hardt du vil. Er ikke jobbene tilstede, teller ikke karakterene noe som helst.

Selv om det kommer mange flere arbeidsplasser for oss økonomer hjelper det lite, når det utdannes mer økonomer enn det regner i Bergen. Et enkelt søk på google bekrefter dette, og kilden er SSB og direktøren i Adecco

 

 

 

Tilbud spiser etterspørsel... ...SSBs beregninger viser at økonomi og administrasjon er blant retningene som vil ha størst vekst i etterspørselen etter arbeidskraft. Når det likevel blir for mange, er det fordi antallet som velger utdanningen overgår det økende behovet for arbeidskraft, sier Stølen.

 

Direktøren i Adecco Search & Select mener imidlertid at jobbsøkere med økonomibakgrunn har det tøft. Hun ser et overskudd av kandidater med utdanning innen økonomi -og administrasjon. Det gir stor rift om de ledige stillingene.

 

http://e24.no/jobb/studiene-som-gjoer-det-vanskeligere-aa-faa-jobb/20355688

 

Ta en titt selv på finn.no, se om du finner jobbene du kunne tenkt deg innad økonomi. 

 

 

Det går helt fint.

Jeg er like interessert i å høre det "negative" så godt som det positive med utdanningen :) 

Det er kjekt med forskjellige meninger, det gir meg mer å reflektere over.

Lenke til kommentar

Uansett, du kan jobbe for gode karakterer så hardt du vil. Er ikke jobbene tilstede, teller ikke karakterene noe som helst.

Selv om det kommer mange flere arbeidsplasser for oss økonomer hjelper det lite, når det utdannes mer økonomer enn det regner i Bergen. Et enkelt søk på google bekrefter dette, og kilden er SSB og direktøren i Adecco

 

 

Tilbud spiser etterspørsel... ...SSBs beregninger viser at økonomi og administrasjon er blant retningene som vil ha størst vekst i etterspørselen etter arbeidskraft. Når det likevel blir for mange, er det fordi antallet som velger utdanningen overgår det økende behovet for arbeidskraft, sier Stølen.

Direktøren i Adecco Search & Select mener imidlertid at jobbsøkere med økonomibakgrunn har det tøft. Hun ser et overskudd av kandidater med utdanning innen økonomi -og administrasjon. Det gir stor rift om de ledige stillingene.

 

http://e24.no/jobb/studiene-som-gjoer-det-vanskeligere-aa-faa-jobb/20355688

 

Ta en titt selv på finn.no, se om du finner jobbene du kunne tenkt deg innad økonomi.

 

 

Enn så lenge er arbeidsledigheten lav for økonomer. Jeg skal ikke gå i sømmene på modelleringen til SSB, men beregningene forutsetter antakelig ikke at studentene, utdanningsinstitusjonene og næringslivet vil følge, reagere på og til dels være proaktive i forhold til endringer i arbeidsmarkedet. Det vil de. Ellers står det også i artikkelen at det er behov for flere ingeniører. SSB tok i hvert fall feil på kort sikt. Det er heller ikke slik at man må jobbe som økonom om man har bachelor i økonomi. Arbeidsgivere ansetter ikke bare en utdannelse.

 

Det Adecco-direktøren sier er ikke veldig ulikt det jeg har sagt. Skal man være sikret den jobben man helst vil ha, må man så klart utmerke seg. Er man derimot åpen for å prøve andre jobber, behøver man ikke å gå arbeidsløs.

 

Når det gjelder stillingsutlysninger, ville jeg ikke begynt med finn.no. Ingen økonomer jeg kjenner har funnet relevante jobber der. Jeg ville heller gjort litt undersøkelser i de markedene en er interessert i, finne ut hvilke interessante arbeidsgivere som finnes der ute, sjekke nettsidene og facebooksidene deres og deretter følge med eller sende en søknad uoppfordret.

 

I tillegg bør man utnytte de kontaktene man har. Jeg nevnte tidligere i tråden at jeg var på intervju på en stilling som økonomisjef. Jeg så ikke etter jobb, men tok en pils med en gjeng fra partiet jeg er engasjert i. Jeg hilste på et annet partimedlem som havnet på stolen ved siden av meg og etter litt prat nevnte han at jeg burde tipse en økonom om en stilling hos arbeidsgiveren hans eller søke selv. Jeg har også plukket opp informasjon om andre interessante stillinger jeg ikke har søkt på gjennom medstudenter, kolleger, partifeller og familie. Hvis man kjenner noen som jobber i en bransje eller bedrift man er interessert i, er det ingen skam å høre hva de vet om jobbmuligheter.

 

Rettet skrivefeil.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...