Gå til innhold

John Fredriksens sfære versus politiet


Anbefalte innlegg

Etter at jeg sluttet på NTNU og bestemte meg for å flytte til Oslo for å søke lykken, hadde jeg en periode hvor jeg ikke gjorde så mye. Nå vil onde tunger ha det til at jeg ikke gjorde så mye før det heller, men....

 

I den tiden leste jeg noen aviser og jeg kom over en del saker som omhandlet sfæren rundt Norges rikeste mann, John Fredriksen. Før jeg går nærmere innpå saken, så vil jeg nevne at Fredriksen er et av mine personlige forbilder for de industriene han har klart å skape og jeg liker han personlig. Jeg har heller ikke noe dårlig forhold til politiet i Oslo (dog politiet i Trondheim er en annen sak :D:D).

 

John Fredriksen ble i 1986 siktet for å stjele olje sammen med toppledelsen i bedriften sin og satt fengslet i fire måneder som en følge av det. Etter dette flyttet han ut av Norge og etablerte base i Storbritannia. Etter en stund skiftet han også statsborgerskap til kypriotisk. Etter sigende skal han være bitter for måten han skal ha blitt behandlet på.

 

Først ble Jo Lunder tatt, Lunder skal ha hatt ansvaret for mange av Fredriksens selskaper:

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/Jo-Lunder-en-Wonderboy-i-urent-farvann-8231310.html

 

Så skal Arne Smedal ha blitt tatt for korrupsjon. Smedal er grunder av Sevan, som Fredriksen eier 50 prosent av:

 

http://www.hegnar.no/bors/artikkel566866.ece

 

I desember ble hans megler Stein Harald Schie tatt for skatteunndragelse for nesten 500 millioner kroner. Han skal ha benyttet seg av samme virkemidler for å unngå skatt som Fredriksen gjorde, ved å benytte seg av Kypros som skatteparadis:

 

http://e24.no/lov-og-rett/tidligere-fredriksen-megler-tiltalt-for-skatteunndragelse-av-485-mill/23583681

 

Dette er tre store big shots på noen måneder. Da spurte jeg meg selv; har politiet noen form for vendetta mot Fredriksen? Dette er 3 forskjellige selskaper hvor toppsjefene har blitt tatt. Kan det være fordi han blir sett på som kypriot og ikke norsk lenger? At han blir sett på som en forræder av norske nasjonalister?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke enklere å anta at grunnen til at disse personene er siktet er fordi politiet mener de har brutt norsk lov?

Man kan jo ikke være sur på politiet for at de gjør jobben sin, er du uenig i regelsettet er det heller politikerne du får gå etter ...

Endret av ze5400
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan vel like gjerne handle om at Fredriksen har en finger med i spillet i veldig mange selskaper?

 

Fredriksen-tilknytningen i disse sakene er jo dessuten stort sett medieskapt. Et unntak er Sevan-saken, men Lunder-saken er jo ting som har skjedd mens han jobbet i Telenor-systemet, mens denne megleren er tiltalt for å ha snytt på skatten, noe man må være journalist for å klare å koble til en av meglerens klienter.

Lenke til kommentar

Feite Fredriksen ja... Som har tjent seg rik på Norge, men som ikke finner det for godt å gi noe tilbake av ren grådighet? 

 
Man skal da ikke la noen slippe unna fordi de har hatt skarpe albuer og tjent seg rike, tvert imot!

 

De som mener politimyndighetene er problemet bare fordi de selvfølgelig også vil ha has på svin som dette kan vel bare rygge litt og ta seg en stor rosinbolle. Man får som fortjent, spesielt upatroitiske feite svin håper jeg de går spesielt i sømmene etter og får huka inn for hver eneste minste lille ting, på lik linje som vi gjør med andre som spytter Norge i trynet (les Mullah Krekar).

 

Janteloven er ofte god å ha den, det gjør at vi har fokus på slike broilere som gjerne går/betaler seg fri i andre land og kulturer, slik som i USA, hvor kynikere blir genierklært fordi de har skrota sammen noen lavt lønnede arbeidsplasser.. Slipper ikke unna med den slags her heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at skatteparadiser som Kypros er kraftig konkurransevridende. Hadde alle land hatt fornuftige skattesystemer med passe høy beskatning, uten store internasjonale forskjeller, så ville hele argumentet om at det ikke er lønnsomt å drive et selskap i Norge falle på sin egen urimelighet. Argumentet er kun tuftet på konkurransen mot selskaper som sniker seg unna skatter via skatteparadiser.

 

I en globalisert økonomi er det behov for en global samhandling også fra myndigheters side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at skatteparadiser som Kypros er kraftig konkurransevridende. Hadde alle land hatt fornuftige skattesystemer med passe høy beskatning, uten store internasjonale forskjeller, så ville hele argumentet om at det ikke er lønnsomt å drive et selskap i Norge falle på sin egen urimelighet. Argumentet er kun tuftet på konkurransen mot selskaper som sniker seg unna skatter via skatteparadiser.

 

I en globalisert økonomi er det behov for en global samhandling også fra myndigheters side.

 

Vel, så lenge Kypros tjener på virksomheten er det vel grådighet og egoisme bare på nasjonalt nivå.

Lenke til kommentar

Løsningen er enkel: fjern selskapsskatten.

 

Et selskap kan ikke betale skatt uansett, selskap er ikke mennesker. Selskapsskatt fører til høyere priser for kundene, lavere lønn for ansatte og/eller lavere profitt for eierne. Fordelingen kommer an på forskjellige elastisiteter (men, de ansatte kommer som regel ikke veldig godt ut). Problemet med å fjerne selskapsskatten er rent politisk, fordi det føles urettferdig (vil man skatte eierne, som jeg regner med er det egentlige målet, kan man gjøre det på andre måter).

 

Skyld altså ikke på grådige kyprioter, skyld på norske velgere.

Lenke til kommentar

Løsningen er enkel: fjern selskapsskatten.

 

Et selskap kan ikke betale skatt uansett, selskap er ikke mennesker. Selskapsskatt fører til høyere priser for kundene, lavere lønn for ansatte og/eller lavere profitt for eierne. Fordelingen kommer an på forskjellige elastisiteter (men, de ansatte kommer som regel ikke veldig godt ut). Problemet med å fjerne selskapsskatten er rent politisk, fordi det føles urettferdig (vil man skatte eierne, som jeg regner med er det egentlige målet, kan man gjøre det på andre måter).

 

Skyld altså ikke på grådige kyprioter, skyld på norske velgere.

 

Samme løsning som "hvordan hindre kriminalitet, fjern lovene!"

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I så fall trenger vel ikke Fredriksen å betale noe skatt som helst Sheasy?

Hvordan leser du det ut av mitt innlegg? Jeg skrev: "Fordelingen kommer an på forskjellige elastisiteter (men, de ansatte kommer som regel ikke veldig godt ut). Problemet med å fjerne selskapsskatten er rent politisk, fordi det føles urettferdig (vil man skatte eierne, som jeg regner med er det egentlige målet, kan man gjøre det på andre måter)."

 

Hvis man vil at Fredriksen skal betale skatt, så få Fredriksen til å betale skatt. Selskapsskatt er en dårlig måte å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

 

I så fall trenger vel ikke Fredriksen å betale noe skatt som helst Sheasy?

Hvordan leser du det ut av mitt innlegg? Jeg skrev: "Fordelingen kommer an på forskjellige elastisiteter (men, de ansatte kommer som regel ikke veldig godt ut). Problemet med å fjerne selskapsskatten er rent politisk, fordi det føles urettferdig (vil man skatte eierne, som jeg regner med er det egentlige målet, kan man gjøre det på andre måter)."

 

Hvis man vil at Fredriksen skal betale skatt, så få Fredriksen til å betale skatt. Selskapsskatt er en dårlig måte å gjøre dette på.

 

Ok, min feil ;)

Lenke til kommentar

Løsningen er enkel: fjern selskapsskatten.

 

Et selskap kan ikke betale skatt uansett, selskap er ikke mennesker. Selskapsskatt fører til høyere priser for kundene, lavere lønn for ansatte og/eller lavere profitt for eierne. Fordelingen kommer an på forskjellige elastisiteter (men, de ansatte kommer som regel ikke veldig godt ut). Problemet med å fjerne selskapsskatten er rent politisk, fordi det føles urettferdig (vil man skatte eierne, som jeg regner med er det egentlige målet, kan man gjøre det på andre måter).

 

Skyld altså ikke på grådige kyprioter, skyld på norske velgere.

 

Han setter ikke premissene her. Du snakker om en mann som byttet statsborgerskap, noe som i seg selv grenser opp mot forræderi, for å tjene enda mere penger. Good riddance! Moral og etikk, lojalitet og takknemlighet er ting som helt tydelig kommer i andre rekke her, det er noe å se opp til for den kommende generasjon det tenker jeg....

 

Alle firmaer med millionoverskudd, slik som feite fredriksens shipping med en formue på oppimot 100 milliarder kroner, klarer seg veldig veldig fint de. Det eneste som må endres her, det er holdningene hans og andre olje og shipping magnater som forurenser havene våre, og ikke lovene våre. 

 

Om vi skal endre noen skatteregler så kan det da ikke være for disse gutta her!?! De ler hele veien til banken og tilbake til selvangivelsen sin. Vi hadde hatt det akkurat like fint uten ham, men han hadde ikke vært noen ting uten oss og Norge. Tror det er greit å minne disse broilerne om en gang iblant slik at de får landet litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat som at vi ikke betaler løsepenger til terrorister, så endrer vi ikke lovene for olje magnater.

 

Da har vi det gående tenker jeg, om alle med litt penger skjønner at det ikke er verre enn å true med å flagge ut. Flagg i vei, men gjør du det under ett annet flagg så har man meldt seg ut og det er ikke noe mer å hente her da. Hvis man er i den villfarelse at man samtidig forventer å få respekt og forståelse etter noe sånt, så må han nok ankre opp i ett helt annet land enn dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...