Gå til innhold

Sigar røykere og samlere


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Ja jeg har tidligere vurdert å kjøpe texas'en, men den er jo så voldsomt stor, så jeg ser ikke for meg nårtid jeg skal røyke den. 

Abonnerer du på Cigar Aficionado? Jeg fikk boken ''The cigar from soil to soul'' i julegave, og har nettopp begynt å lese den. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva bør jeg forvente å bruke for å få tak i en rimelig grei humidor i Norge? Tenker en med plass til mellom 25 og 50 sigarer, det bør holde i massevis.

 

Skal avgårde en tur til Cuba i mai, så tenkte å benytte sjansen til å kjøpe med meg noen sigarer der. Muligens humidor også, hvis prisene er gode - da dropper jeg å kjøpe i Norge.

Er på et ekstremt nybegynnernivå, så blir nok noen timer med research først - og sannsynligvis ikke noe altfor spennende, men en forholdsvis lett og nokså mild sigar, og evt. et par-tre single, litt mer spennende sigarer.

 

Noen tips til gode utgangspunkt jeg bør se etter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

J

 

Hva bør jeg forvente å bruke for å få tak i en rimelig grei humidor i Norge? Tenker en med plass til mellom 25 og 50 sigarer, det bør holde i massevis.

Skal avgårde en tur til Cuba i mai, så tenkte å benytte sjansen til å kjøpe med meg noen sigarer der. Muligens humidor også, hvis prisene er gode - da dropper jeg å kjøpe i Norge.
Er på et ekstremt nybegynnernivå, så blir nok noen timer med research først - og sannsynligvis ikke noe altfor spennende, men en forholdsvis lett og nokså mild sigar, og evt. et par-tre single, litt mer spennende sigarer.

Noen tips til gode utgangspunkt jeg bør se etter?

Når jeg bestiller sigarer i Norge, bruker jeg hovedsaklig Augusto.no. De har veldig godt utvalg og meget god service. For en nybegynner er en startpakke med en Adorini torino humidor helt greit (startpakke 1). Vil anbefale deg å bruke boveda poser i stedet for det fuktighetselementet som følger med humidoren, da boveda er mer presist og lettere å kontrollere. Du finner nok gode humidorer i Cuba for en billigere penge enn i Norge. Det selges også en del humidorer på finn, og om du følger med der kan du få en grei humidor til rundt 500kr. Dersom man ikke vil bruke penger på humidor, kan man lagre sigarene i en lufttett tupperware beholder. Det fungerer veldig bra, men ser jo ikke like stilfullt ut :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Bumper tråden litt for å se om det er flere sigar interesserte her.

 

Her er også et bilde av en ny humidor jeg fikk denne uken.

 

post-294749-0-74875800-1462441209_thumb.jpg

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Vurdere å kjøpe meg humidor, heller nok mest mot den startpakke 1 fra Augusto som er linket over her.

Men fant denne på finn, er det egentlig noe å samle på?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108189670

 

Blir nok mest trolig den startpakken uansett, da jeg trenger kutter osv også. 

 

Det gjelder vel samme regler for oppbevaring av sigarillos som sigarer ikke sant? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Vurdere å kjøpe meg humidor, heller nok mest mot den startpakke 1 fra Augusto som er linket over her.

Men fant denne på finn, er det egentlig noe å samle på?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108189670

 

Blir nok mest trolig den startpakken uansett, da jeg trenger kutter osv også. 

 

Det gjelder vel samme regler for oppbevaring av sigarillos som sigarer ikke sant? 

Aldri kjøp brukt humidor, hvertfall ikke om du kjøper usett. Gudene vet hvordan den er behandlet (vannbruk etc.)

 

Sigarillos går fint an å lagre i humidor.

 

Bruk destillert vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Startpakke fra augusto er ofte en fin plass å starte. 
 

Kan anbefale min favorittsigar "Tatuaje Petit Cazadores Reserva", den er liten (større enn cigarillo, men liten) og meget god.

 

Ang kjøp av brukte humidorer ser jeg ikke noe problem med det. Har kjøpt flere brukte humidorer og aldri hatt noen problemer. Så lenge det er gode bilder og man har bittelitt kunnskap går det helt greit. Kan være greit å ikke kjøpe brukte humidorer fra "noobs", men du merker fort når du prater med selgeren om han kan faget eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Kjøpte en humidor av en dude her i går. Skal være ny. Håndlaget fra Cuba.

 

Men hygrometeret får jeg ikke til. Skal jo "innkjøres" med en kork med salt og destillert vann inni en zip pose (tett).

Men jeg får den maks opp i 20% fuktighet.

 

Har en digital hygrometer inni og som viser 74%.

 

Rett til å klage eller gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar

Det var en sjappe i frederikshavn som solgte temmelig billige og fine sigarer for 4-5 år siden, jeg fant den ikke igjen for ca 1-2 år siden. Får så dårlig tid til å lete med stena line. Bare som et tips. Kan hende den er der.

 

Sjekket priser på butikker i oslo, og det var riktig som jeg husket. Augusto, og Sol sigarer, er forferdelig dyre, og Tobakkskompagniet har noen billigere versjoner hvis du vil starte forsiktig.

Du kan kjøpe en del forskjellige billige, og kanskje én litt dyrere, for å lære deg å smake forskjellen på billig og dyr.

 

I svinesund, jeg tror det er en tilhørende butikk like ved eurocash, hvor de har et svært stort utvalg, også en del billige og gode etter min erfaring. Det er ikke den tilhørende den godtebutikken jeg mener. Der mener jeg å huske det er dyrt, og dårlig utvalg.

 

Angående kutting, så har jeg aldri brukt sigarkutter. Mange sverger til det. Jeg brukte en nyslipet kjøkkenkniv til å skjære enden hvis den ikke var kuttet. Et skikkelig skarpt kutt er essensielt. Hvis den begynner å flake og skalle av, så ødelegger dét opplevelsen temmelig grundig. Du vil ikke få en munnfull sigarfyll hver gang du tar et trekk.

 

Rom og/eller whisky med sigar er ekstremt digg ^^

 

Har dog sluttet helt nå.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Kjøpte en humidor av en dude her i går. Skal være ny. Håndlaget fra Cuba.

 

Men hygrometeret får jeg ikke til. Skal jo "innkjøres" med en kork med salt og destillert vann inni en zip pose (tett).

Men jeg får den maks opp i 20% fuktighet.

 

Har en digital hygrometer inni og som viser 74%.

 

Rett til å klage eller gjør jeg noe feil?

Tipper det er grunnlag for å klage. Har vært borti en god del hygrometer av ymse kvalitet. 

Jeg bruker kun boveda poser nå, så er jeg sikker på at jeg får rett fuktighet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Skjønner ikke.

Kjøpt Boveda fuktighetspakke 69% for sånn to uler siden og nå er den knallhard. Fuktigheten måler 56%.

 

Hva skjer? Har gått fint helt til nå!

Er det pga varmen?

Når den blir hard og flat betyr det at den er tom. Da kan du enten kjøpe ny eller fylle den opp igjen.

 

Du kan fylle den opp på to måter, enten ved å legge den i en boks sammen med et fuktighetselement, eller ved å legge den i et vannbad. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Pakken skal vare 1-2 måneder. To uker er jækli kort tid.

 

Serr, går det an å fylle på Bovedaen? Må jeg ikke kjøpe ny?

 

Hvordan vannbad da?

Ja to uker hørtes kort ut. Sjekk at boksen den ligger i er ordentlig tett slik at boveda posen ikke brukes opp ved at den prøver å holde fuktigheten i hele rommet. 

Er ikke noe problem å fylle på boveda posen. Bare kok opp vann, kjøl det ned og hell det i en boks, så legger du bare boveda posen oppi. 

Du kan også kjøpe destillert vann om du vil, men vanlig vann funker helt fint

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tusen takk for svar forresten.

 

Har nettopp myket opp Boveda 69% pakken nå, og tørket den godt med papir.

La den i en plastpose sammen med sigarene, jeg regner med en slik zip bag gjør samme nytten som tupperware eller hva de heter de boksene. Men nå skyter fuktighetsmåleren langt over 69%. Nå ligger den på 84% og øker. Hva er grunnen til dette? Er det pga posen eller er det Bovedaen som er utav styr eller hva?

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Tusen takk for svar forresten.

 

Har nettopp myket opp Boveda 69% pakken nå, og tørket den godt med papir.

La den i en plastpose sammen med sigarene, jeg regner med en slik zip bag gjør samme nytten som tupperware eller hva de heter de boksene. Men nå skyter fuktighetsmåleren langt over 69%. Nå ligger den på 84% og øker. Hva er grunnen til dette? Er det pga posen eller er det Bovedaen som er utav styr eller hva?

Jeg har også opplevd at fuktigheten har ligget langt over det den skal, selv om man har en helt ny boveda pose. 

Jeg mistenker det har noe å gjøre med temperatur og evt. fuktigheten i rommet den ligger i.

Ukalibrert fuktmåler kan også vise litt feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...