Gå til innhold

Samvirke- hva er greia?


Gjest medlem-397300

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-397300

 

Men hvordan har Samvirke blitt så stort? Hvorfor vil man ekspandere/ fusjonere?

Enten fordi fler vil være med eller fordi man kan oppnå enda mer som stor.

 

 

Hva kan man oppnå enda mer som stor?

 

Er det lavere priser? I så fall på hvilken måte?

Endret av medlem-397300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ringer IF og sier "gi meg rabatt, jeg er én" sier de "Meh".

 

Om Obos eller COOP ringer og sier "gi medlemmene våre rabatt, de er 1.000.000 potensielle kunder" sier de "JA!"

 

Og enda bedre: Når Coop ringer både If og Gjensidige og sier "vi kommer til å fronte én forsikringsleverandør for våre medlemmer, nemlig den av dere som gir mest rabatt". Da er det bedre å ha en million medlemmer enn å ha tusen.

 

Jeg er f.eks medlem av Tekna, som har en avtale med Gjensidige. Når andre selskaper ringer meg og spør "kan jeg spørre hva slags forsikringsavtale du har" og jeg sier "Tekna-avtale hos Gjensidige" sier de "å ja", og legger på. Den kan de rett og slett ikke matche. Fordi Tekna har masse attraktive medlemmer har de tydeligvis klart å presse forsikringsselskapene kjempelangt ned i pris.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en slik sammenblanding av "produksjonssamvirke" og "kommersielt foretak" er man da "kapitalister" eller "idealistiske øl-drikkere"?

I tilfellet St. Hallvard er det svært mange øl-entusiaster og hjemmebryggere som får være med på prøvesmakinger og dermed gi feedback som trengs for å utvikle nye typer, mange stillte også på dugnad for at skulle få ut de første leveringene, siden det er 500 eiere trengs det ikke store beløp til markedsføring fordi folk alltid snakker sammen, nå er jo reklame for alkohol forbudt også men det er klart at 500 ikke holder kjeft om hva de holder på med. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300

Åja, vi slår oss sammen så står vi sterkere i forhold til andre ting, som her IF. 

 

Det kan være en god grunn for å bli større. Dette er kollektivisering!

Endret av medlem-397300
Lenke til kommentar

Ja. Eller Coop, når de ringer Tine får de bedre pris jo flere liter melk i året de skal ha.

 

Det er vanskeligere å si nei jo større omsetning en kunde bidrar med. "Jeg skal ha hundre millioner liter melk, gi meg 40% rabatt" er sannsynligvis et bedre forhandlingskort enn "jeg skal ha tusen liter melk, gi meg 20% rabatt".

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300

Hvorfor har man ordningen med fellesgjeld? Kan man ikke bare selge til full pris med en gang? Hvorfor dele betalingen i en innskudd/ avdrags- ordning? 

 

Noen som kan dette?

Endret av medlem-397300
Lenke til kommentar

Jeg er f.eks medlem av Tekna, som har en avtale med Gjensidige. Når andre selskaper ringer meg og spør "kan jeg spørre hva slags forsikringsavtale du har" og jeg sier "Tekna-avtale hos Gjensidige" sier de "å ja", og legger på. Den kan de rett og slett ikke matche. Fordi Tekna har masse attraktive medlemmer har de tydeligvis klart å presse forsikringsselskapene kjempelangt ned i pris.

 

Nei, det har de ikke, de er tvertimot ganske dårlige på "vanlige" forsikringer ift andre organisasjoner, særlig LO og NITO (jeg er Tekna-medlem  og -tillitsvalgt). De er for eksempel blandt de dårligste på Innbo 2 mill:

 

http://www.smartepenger.no/nyheter/231-store-prisforskjeller-pa-innboforsikring

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...