Gjest medlem-397300 Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Men hvordan har Samvirke blitt så stort? Hvorfor vil man ekspandere/ fusjonere? Enten fordi fler vil være med eller fordi man kan oppnå enda mer som stor. Hva kan man oppnå enda mer som stor? Er det lavere priser? I så fall på hvilken måte? Endret 2. januar 2016 av medlem-397300 Siter Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 Markedsmakt, eksempelvis. 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300 Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 Markedsmakt? Hvordan da? Siter Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Om du ringer IF og sier "gi meg rabatt, jeg er én" sier de "Meh". Om Obos eller COOP ringer og sier "gi medlemmene våre rabatt, de er 1.000.000 potensielle kunder" sier de "JA!" Og enda bedre: Når Coop ringer både If og Gjensidige og sier "vi kommer til å fronte én forsikringsleverandør for våre medlemmer, nemlig den av dere som gir mest rabatt". Da er det bedre å ha en million medlemmer enn å ha tusen. Jeg er f.eks medlem av Tekna, som har en avtale med Gjensidige. Når andre selskaper ringer meg og spør "kan jeg spørre hva slags forsikringsavtale du har" og jeg sier "Tekna-avtale hos Gjensidige" sier de "å ja", og legger på. Den kan de rett og slett ikke matche. Fordi Tekna har masse attraktive medlemmer har de tydeligvis klart å presse forsikringsselskapene kjempelangt ned i pris. Endret 2. januar 2016 av Audun_K 1 Siter Lenke til kommentar
Muncie Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 Med en slik sammenblanding av "produksjonssamvirke" og "kommersielt foretak" er man da "kapitalister" eller "idealistiske øl-drikkere"? I tilfellet St. Hallvard er det svært mange øl-entusiaster og hjemmebryggere som får være med på prøvesmakinger og dermed gi feedback som trengs for å utvikle nye typer, mange stillte også på dugnad for at skulle få ut de første leveringene, siden det er 500 eiere trengs det ikke store beløp til markedsføring fordi folk alltid snakker sammen, nå er jo reklame for alkohol forbudt også men det er klart at 500 ikke holder kjeft om hva de holder på med. Siter Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300 Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 Helt klart, men hvorfor vil man i utgangspunktet bli større? Markedsmakt ble sagt.. Siter Lenke til kommentar
Muncie Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 Helt klart, men hvorfor vil man i utgangspunktet bli større? Markedsmakt ble sagt.. Med markedsmakt kan man i stor grad oppnå bedre priser bl.a. 1 Siter Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 Det jeg beskriver er markedsmakt. Jeg forstår ikke helt hva det er å ikke forstå her. 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300 Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Åja, vi slår oss sammen så står vi sterkere i forhold til andre ting, som her IF. Det kan være en god grunn for å bli større. Dette er kollektivisering! Endret 2. januar 2016 av medlem-397300 Siter Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 2. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2016 (endret) Ja. Eller Coop, når de ringer Tine får de bedre pris jo flere liter melk i året de skal ha. Det er vanskeligere å si nei jo større omsetning en kunde bidrar med. "Jeg skal ha hundre millioner liter melk, gi meg 40% rabatt" er sannsynligvis et bedre forhandlingskort enn "jeg skal ha tusen liter melk, gi meg 20% rabatt". Endret 2. januar 2016 av Audun_K 1 Siter Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300 Skrevet 7. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Hvorfor har man ordningen med fellesgjeld? Kan man ikke bare selge til full pris med en gang? Hvorfor dele betalingen i en innskudd/ avdrags- ordning? Noen som kan dette? Endret 7. januar 2016 av medlem-397300 Siter Lenke til kommentar
Gjest medlem-397300 Skrevet 7. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 7. januar 2016 Løst, lurer ikke på dette lenger. - Peder Pan Siter Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 8. januar 2016 Rapporter Del Skrevet 8. januar 2016 Jeg er f.eks medlem av Tekna, som har en avtale med Gjensidige. Når andre selskaper ringer meg og spør "kan jeg spørre hva slags forsikringsavtale du har" og jeg sier "Tekna-avtale hos Gjensidige" sier de "å ja", og legger på. Den kan de rett og slett ikke matche. Fordi Tekna har masse attraktive medlemmer har de tydeligvis klart å presse forsikringsselskapene kjempelangt ned i pris. Nei, det har de ikke, de er tvertimot ganske dårlige på "vanlige" forsikringer ift andre organisasjoner, særlig LO og NITO (jeg er Tekna-medlem og -tillitsvalgt). De er for eksempel blandt de dårligste på Innbo 2 mill: http://www.smartepenger.no/nyheter/231-store-prisforskjeller-pa-innboforsikring Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.