Gå til innhold

Om jorden ble tilbakestilt, våkne til en jordklode bestående av kun natur


Nimh

Anbefalte innlegg

Hvis jordkloden ble tilbakestilt over natta, og vi våknet til en jordklode bestående kun av natur - ingenting menneskeskapt - hvor lang tid ville det tatt før to mennesker kunne ha snakket sammen over telefon? (Tenker da at alle mennesker forblir de samme etter tilbakestillingen - du er fortsatt du, og jeg er fortsatt meg, med det vi vet og kan osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lang.

Vil anta minst 20 år, ettersom man mangler veldig mye råvarer og det du og jeg vet og kan ikke har noe å si, ettersom det vi kan er ubrukelig. Folk må først prioritere å overleve i og av natturen, så forsiktig utvinne råvarer manuellt, for så utvikle enda bedre måter å utvinne råvarer for så forbedre levevilkårene osv.

Tror faktisk 20 år er i minste laget, tror det ville vært mye mer.

Lenke til kommentar

Tenker det vil ta generasjonar før ein får bygd telefonen igjen. Berre det å finne kobber-forekomster og få gravd fram og bearbeida til kobbertråd vil ta svært lang tid.

Alle tekniske fagfolk baserer sin kompetanse på at ein har tilgang til ledningar og skruer. Det er ikkje mange som kan å bearbeide metall lenger, og enda færre som veit korleis en finn metallet i naturlige forekomster.

Lenke til kommentar

Det finnes mange folk som driver med bushcraft, prepping, kjemiske eksperimenter med hverdagslige redskaper osv. Mange av disse har nyttige kunnskaper.

 

Jeg tror nok at telefonen ville hatt høy prioritet, selv om det ville vært en enkel modell. Det ville tatt en stund å forbinde kontinentene, men telefon innenfor et lite område ville vært på plass ganske raskt, tror jeg.

 

En enkel type plast kan lages ved å blande melk og eddik. Den blir knallhard. Det tar ikke lang tid før noen fanger ei ku, plukker frukt, lager vin, lar den bli til eddik, og blander eddik med melk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Tenker det vil ta generasjonar før ein får bygd telefonen igjen. Berre det å finne kobber-forekomster og få gravd fram og bearbeida til kobbertråd vil ta svært lang tid.

Spørs på fokuset man hadde hatt. Jeg tenkte på for å kunne sitte å snakke med en annen person i nabo-rommet, med mer eller mindre målrettet arbeid mot telefon.

En natturlig utvikling vil nok ta betydelig lengre tid enn det jeg sa.

Lenke til kommentar

Hvis jordkloden ble tilbakestilt over natta, og vi våknet til en jordklode bestående kun av natur - ingenting menneskeskapt - hvor lang tid ville det tatt før to mennesker kunne ha snakket sammen over telefon? (Tenker da at alle mennesker forblir de samme etter tilbakestillingen - du er fortsatt du, og jeg er fortsatt meg, med det vi vet og kan osv)

90% sjanse for at man hopper over å bygge bakkenett før det faktisk er behov for det.

Og noe du glemte å nevne: Ligger metallene som er gravd opp ved overflaten igjen, eller har de forsvunnet så vi må grave dypt? Det utgjør tross alt en forskjell på flere 10-år i forhold til utvinningen av metaller.

Lenke til kommentar

Hvis jordkloden ble tilbakestilt over natta, og vi våknet til en jordklode bestående kun av natur - ingenting menneskeskapt - hvor lang tid ville det tatt før to mennesker kunne ha snakket sammen over telefon? (Tenker da at alle mennesker forblir de samme etter tilbakestillingen - du er fortsatt du, og jeg er fortsatt meg, med det vi vet og kan osv)

Det spør hvor lang tilbake man stiller jordkloden.

menneskesakene er jo også en del av  utviklingen.

og menneske skapte ting hadde man jo da man begynte å gå  med simple klær skapt av dyre huder

Så aller først må man vel sikrer seg overlevelse før man kan begynne med utvikling , det vil nok ta en del tid

Lenke til kommentar

Om vi fortsatt er 7 milliarder mennesker, men alle jorder blir upløyet villmark, alle traktorer og skurtreskere blir til jernmalm, og alle hus forsvinner, da har vi en sultkatastrofe og boligkrise.

 

Sett at jorden ble som for flere tusen år siden over natten, og 7 milliarder mennesker våknet opp med alle minnene og utdannelsen i behold, så ville den indusrielle revolusjonen kommet raskt i gang. Folk husker jo hvordan det skal gjøres, og vil jobbe for å gjenskape det viktigste utstyret som de hadde før.

Men ikke raskt nok til å avverge sult, sykdom, massedød og krig om ressursene.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Om vi fortsatt er 7 milliarder mennesker, men alle jorder blir upløyet villmark, alle traktorer og skurtreskere blir til jernmalm, og alle hus forsvinner, da har vi en sultkatastrofe og boligkrise.

 

Sett at jorden ble som for flere tusen år siden over natten, og 7 milliarder mennesker våknet opp med alle minnene og utdannelsen i behold, så ville den indusrielle revolusjonen kommet raskt i gang. Folk husker jo hvordan det skal gjøres, og vil jobbe for å gjenskape det viktigste utstyret som de hadde før.

Men ikke raskt nok til å avverge sult, sykdom, massedød og krig om ressursene.

Hvor raskt ser du for deg at en industrielle revolusjon kommer i gang?

Raskt er ett vidt begrep :)

 

Og hvilke kunnskap sitter f.eks du med for å hjelpe den i gang?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Selvsagt er det et relativt begrep, men det hadde neppe tatt så lang tid å gjøre alt en gang til, om alle beholdt minnene og utdannelsen sin.

Skriftspråket husker vi jo i dette imaginære eksemplet. Å lage ei Gutenberg-liknende trykkpresse for produksjon av lærebøker er en smal sak.

Et kompass kan lages av en jerntråd i en kork som flyter i en bolle vann.

 

Vi vet om mikrober, og vil kunne begrese epidemier ved å vaske hendene og koke ting for sterilisering.

Penicillin kommer fra muggsopp, og vil snart bli gjenoppdaget av folk med relevant kunnskap fra før verden ble rebootet.

 

Vi kunne hoppet over ganske mye overtro, og begynt å produsere generatorer og elektromotorer så snart kobber var tilgjengelig.

Mange metaller ligger strødd i naturen i ren form om man vet hvor man skal lete.

I vår moderne tid er nesten alt funnet, og metaller må utvinnes fra malm.

Enkle batterier lages med kobber, sink og eddik.

 

 

Ting må lages på nytt, men siden folk har kunnskap trenger de ikke å finnes opp på nytt. Folk vil lage ting som de husker, og prøve å gjenskape verden anno 2015.

Lyspæren vil bli produsert så snart noen behersker glassblåsing og har tilgang på wolfram og vakuumpumpe. Eller kanskje med andre materialer.

Vi husker den periodiske tabellen. Vi husker hvordan jern blir til stål. Vi vet hvordan vi kommer til India, og snubler ikke over Amerika ved et uhell, slik Columbus gjorde.

 

Det vil ta lang tid før vi sender en mann til månen igjen, men hovedproblemet vil være alle avlingene som ble til villmark og 7 milliarder sultne mennesker uten hus.

 

Jeg angir ingen tidsestimat, men utviklingen ville gått betydelig raskere om vi beholdt kunnskapen vår.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Fra Wikipedia:

 

Copper is found as a pure metal in nature, and this was the source of the first metal to be used by humans, ca. 8,000 BC; it was the first metal to be smelted from its ore, ca. 5,000 BC; it was the first metal to be cast into a shape in a mold, ca. 4,000 BC; and it was the first metal to be purposefully alloyed with another metal, tin, to create bronze, ca. 3,500.[3]

 

 

Med kunnskap om den periodiske tabell, og utstyr av bronse, ville det ikke ta mange år før noen fikset en lyspære.

 

Gull finnes også i ren form. Derav bruken av vaskepanner i elver.

art_Gold-Digger-Yukon-420x0.jpg

 

Det meste er funnet, så nå er det gruvedrift som gjelder.

Men i eksemplet blir jo verden tilbakeført noen tusen år, og alle våkner i naturen med all kunnskapen i behold.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Lå virkelig kobber, jern og volfram i brukbar form (mulig å få brukbar uten alt for mye jobb) rundt på bakken før?

Du tenker på det feil vei.

Vi har minet det i 2000-5000 år. Og vi har hatt tilgang til sprengstoff i mer enn 800 år.

Det er en selvfølge at vi started å mine det som er synlig fra bakken, og det er en selvfølge at det vil være noe med bakken, fordi vi måtte ha fått metall fra noe vis vi ikke gravde etter det.

 

Hvor raskt ser du for deg at en industrielle revolusjon kommer i gang?

Raskt er ett vidt begrep :)

 

Og hvilke kunnskap sitter f.eks du med for å hjelpe den i gang?

Vi kommer til å beholde all enkel masseproduksjon, men masseproduksjon er hva... 2400 år gammelt? Om ikke mer. Tenker på vandmøllen.

Problemet er et helt annet. For å gjenføre en industriel revolusjon trenger du:

1. Massiv barnefødsel, kombinert med lav dødelighet, fordi det tvinger en enorm infastruktur forandring. Også meget sterk helseteknologi, via sanitering og medisiner for å fjerne allminelig dødelighet

2. Infastruktur, spesielt sjøkart, togbane og veier av høy kvalitet

3. Et kontinentalt kommunikasjonsnettverk, for å ta nytte av masseproduksjon

4. Teknologien og metoden til å masseprodusere

5. Jordbruket må klare å bære en trippling av befolkningen over 40 år, ellers leder bare befolkningsveksten til uår og ustabile regioner

6. Regionene må være stabile nok til at utbygging skal finne sted. Derav må styresmaktene også være sterke nok til å ta stegene

7. Markedet for varene som ikke er essentielle må finnes

8. Og mange mange mange flere krav for å industrialisere.

 

At vi f.eks setter opp et globalt radionettverk for å erstatte internet vil ikke lede til globalisme. Det må tross alt utbygges, og gjøres på en måte som tillater å sende abstrakt informasjon

At vi har metoden for å masseprodusere vil ikke si at vi har noe å produsere f.eks.

Global handel har vel funnet sted siden man fant opp skip, siden man anklager f.eks Carthagerne for å røyke tobakk. Så global handel er ikke noe "stort". Verdenskart som er nøyaktig er en helt annen sak.

Det er også et spørsmål om man vil Industrialisere. Vis ingen klarer å industrialisere, og det går 2-3 generasjoner etter at gammelverderne dør ut, og det fult mulig at man faller tilbake til Føydalisme og bystater.

Lenke til kommentar

Hvis ikke bøker hadde blitt "reddet" i nullstillingen og vi ikke prioriterte å lage nye så hadde menneskers kunnskap nullstillt seg til flere tusen år tilbake.

 

I dagens samfunn så har vi fått en eksplosiv utvikling pga global kommunikasjon og deling av kunnskap. Hvis verden hadde blitt nullstillt så hadde det vært langt mellom folk med kunnskapen til å videreføre det vi trenger. Vi hadde nok brukt mange hundre år, hvis ikke tusenvis, på å komme til et teknologisk stadium som tilsvarer det vi er på nå.

 

Edit; Logistikk er også ekstremt viktig, hvis vi ikke hadde hatt mulighet til å samle ressursene som trengs til diverse ting så hadde vi ikke kunne laget dem. Ting gikk mye raskere fremover etter store handelsruter ble satt opp. Tenker man da på hvor mye som trengs for å lage et effektivt transportmiddel så ja, tusen år er nok ganske mye mer sannsynlig enn 100 år.

 

Spennende spørsmål :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Hvis jordkloden ble tilbakestilt over natta, og vi våknet til en jordklode bestående kun av natur - ingenting menneskeskapt - hvor lang tid ville det tatt før to mennesker kunne ha snakket sammen over telefon? (Tenker da at alle mennesker forblir de samme etter tilbakestillingen - du er fortsatt du, og jeg er fortsatt meg, med det vi vet og kan osv)

 

Det ville nok tatt flere hundre år.

Lenke til kommentar

Hvis jordkloden ble tilbakestilt over natta, og vi våknet til en jordklode bestående kun av natur - ingenting menneskeskapt - hvor lang tid ville det tatt før to mennesker kunne ha snakket sammen over telefon? (Tenker da at alle mennesker forblir de samme etter tilbakestillingen - du er fortsatt du, og jeg er fortsatt meg, med det vi vet og kan osv)

Flere tusen år. Kanskje 200.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...