Gå til innhold

Innvandring i Norge: Diskuter synet ditt!


Anbefalte innlegg

Etter å ha opprettet tråden om 10.000 syriske flyktninger, ser jeg behovet for en mer generell tråd om innvandrere i Norge. I løpet av 2015 har det skjedd flere store handlinger som har skapt klagestorm, der noen har utenlandsk opprinnelse. Jeg velger å ta fram to saker for å belyse problematikken rundt dette.

 

Den første saken er: Khamshajiny Gunaratnam ble valgt som varaordfører.

Den andre saken er: Mohsan Raja ble årets Osloborger.

 

I den første saken er vedkommende ateist og har et liberalt syn i likhet som er forenlig med vestlige verdier - selvom vedkommener kommer fra en hinduistisk familie. I dette tilfelle sjekket jeg kommentarfeltene for hva innvandrerkritiske personer skriver.

 

De fleste uttrykker at hun er muslim (siden hun er mørk i huden) og vil gjøre sitt for å undertrykke den etniske befolkningen i Oslo. Blant vil den kommende varaordforen tillate flere moskéer sies det i kommentarfeltene.

 

 - Er dette fremmedfrykt, kunnskapsmangel eller rasisme?

 

I den andre saken er vedkommende praksierende muslim, og har uttrykt en del meninger i tilknyttning til sin religiøse praksis, som ikke er i tråd med de vestlige verdiene. Flere kommentarer går til personangrep, er dette riktig i et slikt samfunn vi lever idag?

 

Tilslutt ønsker jeg en debatt om hvorvidt islam og muslimer er forenlig med norske verdier.

 

I hvilken grad oppfatter du at de gjør sitt beste for å tilpasse seg i det samfunnet de lever i? Er dette riktig å hetse personer som er tilpasset det norske samfunnet fordi de andre muslimene ikke gjør det?

 

En annen ting som bør diskuteres: "I kommentarfeltene er det flere som setter likhetstegn mellom mørkhudet mennesker med Islam." - Hva tenker du om det?

 

------

Flyktningsdebatten 2016:

 

Diskuter følgende synspunkt, som en av medborger har sagt:

 

Sitat 1:  Jo mørkere folk er, jo reddere er vi

Sitat 2:  Folk er redde for å gå ute om kvelden, men tør ikke si det. De er redde for å bli kalt rasister. Jeg sier det som det er, og mange støtter meg.

 

Det første sitatet understreker at fremmedfrykt eksisterer på landsbygda i Norge. I samme artikkel vises det til at fremmedfrykten hos eldre er betydelig større enn hos yngre etnisk norske befolkningen: En 9 år gammel etnisk norsk jente har sin bestevennine boende i et asylmottak.

 

- Hvorfor er fremmedfrykten større hos den eldre befolkningen i forhold til den yngre befolkningen?

Endret av God Jul
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muslimer er som kristne, ekstremistene passer ikke inn med det jeg forstår er de generelle norske verdiene.

 

I følge noen så er så og si ingenting rasisme da det kun går på rase og man må hate alle av samme rase, andre mener igjen at det går på etnisitet og kultur også. Hva man tolker som en rase er vel også litt individuellt. Det er egentlig ganske idiotisk at man i det hele tatt har debatt rundt rasisme da det er andre ting som burde få mer plass og andre ting den energien vi bruker på rasismedebatten hadde fått mer utbytte av.

 

Tommelfingerregelen er for meg at vi bør være forsiktige, gå varsomt frem og finne den beste løsningen for de som trenger hjelp og for vår egen befolkning.

 

Likhetstegn mellom mørkhudet og islam, delvis pga hvilke land som er dominert av islam og de fysiske atributtene de har der nede, men ganske teit å trekke slike ting frem. Det er ganske mange mørkhudede som er kristne også. Trekke likhetstegn pga utseende er i bunn og grunn idiotisk.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvordan man definerer ekstremister og hvilket grunnlag man bruker som nullpunkt. Kan godt hende at det er lettere for en muslim å bli/ være en ekstremist.

 

Edit; Det er forskjell på muslimer og verdiene dems også. Ikke dra alle over en kam. Svarte ikke direkte på svaret ditt tror jeg.

 

 

God Jul alle sammen uansett hvilken religion dere tilhører eller hva deres syn på galskapen i verden er :xmas:

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Muslimer er som kristne, ekstremistene passer ikke inn med det jeg forstår er de generelle norske verdiene.

Det er feil, muslimene har annerledes verdier og meninger og derfor passer de ikke inn i miljøet. De er særlig arrogante med sine verdier og meninger.

Hvordan er det mulig da at flertallet muslimer i USA passer fint og er velintegrert men ikke Norge?
Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvordan man definerer ekstremister og hvilket grunnlag man bruker som nullpunkt. Kan godt hende at det er lettere for en muslim å bli/ være en ekstremist.

 

Edit; Det er forskjell på muslimer og verdiene dems også. Ikke dra alle over en kam. Svarte ikke direkte på svaret ditt tror jeg.

 

 

God Jul alle sammen uansett hvilken religion dere tilhører eller hva deres syn på galskapen i verden er :xmas:

Jeg foreslår følgende definisjon: hvis du er villig til å ty til vold til forsvar for religionen din er du en ekstremist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaha? Jeg ser ikke på "krigføring" med plakater som ekstremisme, dog. Ei heller om man ønsker å verve flere til sin religion via ikke-voldelige midler.

 

Så flott. Du vet kanskje ikke at en krig krever soldater og verving av dem er en stor del. "Sovende agenter" er også en ting. Logistikk kan man ta med. Det er også politisk krigføring. Kjenn dine venner kjenn dine fiender bedre. Så en person kan utføre alle disse handlingene og være en ekstremist. I mine øyne selvfølgelig, jeg prøver ikke å lage en fasit.

 

Ekstremister er i aller høyeste grad i krig mot de de er imot, en krig trenger ikke å være nasjon mot nasjon, sånn bare for å ha sagt det :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har jobbet direkte med flyktninger og asylsøkere og har mistet alle illusjoner om av nordmenn er mindre fordomsfulle og er heller bent frem slemme hva angår å "hjelpe" de som mer eller mindre tilfeldig kommer til oss.

Jeg tror nordmenn hadde passet fint som nazister under og etter ww2.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Muslimer er som kristne, ekstremistene passer ikke inn med det jeg forstår er de generelle norske verdiene.

 

I følge noen så er så og si ingenting rasisme da det kun går på rase og man må hate alle av samme rase, andre mener igjen at det går på etnisitet og kultur også. Hva man tolker som en rase er vel også litt individuellt. Det er egentlig ganske idiotisk at man i det hele tatt har debatt rundt rasisme da det er andre ting som burde få mer plass og andre ting den energien vi bruker på rasismedebatten hadde fått mer utbytte av.

 

Tommelfingerregelen er for meg at vi bør være forsiktige, gå varsomt frem og finne den beste løsningen for de som trenger hjelp og for vår egen befolkning.

 

Likhetstegn mellom mørkhudet og islam, delvis pga hvilke land som er dominert av islam og de fysiske atributtene de har der nede, men ganske teit å trekke slike ting frem. Det er ganske mange mørkhudede som er kristne også. Trekke likhetstegn pga utseende er i bunn og grunn idiotisk.

 

Jeg stiller meg tvilende om kunnskapsmangel, og for å si det slik så er det mange brune mennesker som også er kristne, hinduer og buddhister, og disse gruppene utgjør mer enn andel muslimer som er brune, antar jeg.

Lenke til kommentar

 

Jaha? Jeg ser ikke på "krigføring" med plakater som ekstremisme, dog. Ei heller om man ønsker å verve flere til sin religion via ikke-voldelige midler.

 

Så flott. Du vet kanskje ikke at en krig krever soldater og verving av dem er en stor del. "Sovende agenter" er også en ting. Logistikk kan man ta med. Det er også politisk krigføring. Kjenn dine venner kjenn dine fiender bedre. Så en person kan utføre alle disse handlingene og være en ekstremist. I mine øyne selvfølgelig, jeg prøver ikke å lage en fasit.

 

Ekstremister er i aller høyeste grad i krig mot de de er imot, en krig trenger ikke å være nasjon mot nasjon, sånn bare for å ha sagt det :)

 

 

En som bedriver "politisk krigføring" på en fredelig måte er ikke en ekstremist, da ekstremisten tyr til våpen. igjen: ingen kan kalle en plakatbærer for en ekstremist når alt denne gjør er å vifte med et budskap, uten å true noen! Da kan man jo kalle enhver religiøs person ekstremist, selv småbarn som tror på julenissen vil fort falle innunder betegnelsen hvis alt man trenger er en sterk tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvordan man definerer ekstremister og hvilket grunnlag man bruker som nullpunkt. Kan godt hende at det er lettere for en muslim å bli/ være en ekstremist.

 

Edit; Det er forskjell på muslimer og verdiene dems også. Ikke dra alle over en kam. Svarte ikke direkte på svaret ditt tror jeg.

 

 

God Jul alle sammen uansett hvilken religion dere tilhører eller hva deres syn på galskapen i verden er :xmas:

Muslimer har et toleranseproblem i forhold til vestlige.

 

Jeg har en muslimsk venn jeg prøver å inkludere. Han er snill og flink (bare ikke spør han om kvinnesyn).

 

Skal han delta på noe som helst av sosiale aktiviteter som innbefatter spising er det krav at kjøttet er halalslaktet.

Og det er også et krav at det ikke konsumeres alkohol rundt han.

 

Det er ikke de vestlige som ikke er tolerante nok, det er muslimer som trenger å bli mer tolerante dersom de vil ha vestlige venner.

 

 

Du kunne altså invitert denne fyren men han ville avslått invitasjonen dersom du inviterte en homofil eller om stedet serverte eller solgte alkohol.

 

 

 

Hver gang noen snakker om at vestlige må bli mer tolerante så tenker jeg at de som sier det kan umulig ha møtt mange muslimer.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Muslimer har et toleranseproblem i forhold til vestlige. Jeg har en muslimsk venn jeg prøver å inkludere. Han er snill og flink (bare ikke spør han om kvinnesyn).Skal han delta på noe som helst av sosiale aktiviteter som innbefatter spising er det krav at kjøttet er halalslaktet. Og det er også et krav at det ikke konsumeres alkohol rundt han. Det er ikke de vestlige som ikke er tolerante nok, det er muslimer som trenger å bli mer tolerante dersom de vil ha vestlige venner.Du kunne altså invitert denne fyren men han ville avslått invitasjonen dersom du inviterte en homofil eller om stedet serverte eller solgte alkohol. Hver gang noen snakker om at vestlige må bli mer tolerante så tenker jeg at de som sier det kan umulig ha møtt mange muslimer.

 

Jeg er enig at de har ett toleranseproblem, men gjelder det ikke også buddhistiske og hinduistiske innvandrere også.

 

I tillegg har jeg noen muslimske venner som drikker, men skjuler det for familien. Da dette ikke er tillatt i deres miljø

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...