Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

El. installasjon - Oppkobling av spotlights. God installasjon?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

En venn av meg har fått koblet opp av aut.elektriker og fikk nylig problemer. Siden jeg er automatiker ble jeg spurt om å se på problemet. Jeg kikket, ble litt overrasket over installasjonen, men velger å spørre her siden jeg ikke har særlig kunnskap om landbasert installasjon. 

 

1. Dette er 24V spotlights. Kablene til spotlightene blir trukket fra en koblingsboks som er felles for flere trafoer. Men i denne koblingsboksen er den en salig blanding av 24V koblinger til spot-ene, og 230V til trafoene. Er det korrekt å blande 24V og 230V i samme koblingsboks, uten å merke? 

 

2. Legger ved bilde av koblingsboksen. Er det helt normalt at man kan se lederne på omtrent hvert tilkoblingspunkt på WAGO klemmene? 

 

3. I noen tilfeller ellers i anlegget er det koblet 3 kabler i en WAGO klemme for 2 kabler. Nederst ser man også en WAGO hvor det er koblet 2 kabler i den ene WAGO klemmen, men den andre ikke har kabel tilkoblet? Er ikke dette slurvete? 

 

Til slutt, er det jeg som er pirkete når det kommer til utførelse, eller er det grunnlag for å ta dette opp med elektrikeren? 

post-125623-0-21978300-1450805385_thumb.jpg

Endret av Salt_Skin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Jeg er usikker på lovligheten.

2. Nei, det skal ikke være glippe mellom isolasjonen og WAGOen. Det kan gi en viss risiko for kortslutninger via støv hvis monteringsstedet er støvutsatt og kan på sikt gi korrosjon, dårlig kontakt og brannfare.

3. Ja, veldig slurvete. Sånn skal det heller ikke være. WAGOen er laget for å ha kun en leder per hull. Har man flere kan det bli dårlig kontakt og brannfare.

4. I tillegg reagerer jeg på at trafoene står tett inntil hverandre "for å holde varmen". Trafoene skal ha god lufting og bør ikke plasseres sånn. Trafoene risikerer å dø tidlig.

5. Jeg mener du ikke er for pirkete. Jeg hadde kontaktet sjefen til montøren, påpekt problemene og bedt om utbedring/reklamasjon på jobben. Men vent til noen som kan faget bedre uttaler seg om lovlighet og referanser til forskrifter m.m.

Lenke til kommentar

Er nå også egentlig bare automatiker men har nå brukt litt tid på å sette meg inn i regleverket for "landbasert".

 

Spørsmål: Inneholder den avbildede løsningen noen direkte brudd på FEL eller NEK 400, slik at man kan peke på en bestemt "paragraf" og si at "her er det et regelbrudd".

 

Det ser ikke ut til å være noe slikt "brudd på en bestemt paragraf" men en annen problemstilling det er jo om de generelle kravene i FEL om at installasjonen skal være sikker og egnet til sitt tiltenkte bruk og også de generelle kravene om risikovurdering ut i fra FEL og NEK 400.

 

Særlig "pent" var det vel ikke.

 

Når det gjelder problemstillingen om formelle krav er brutt, så blir det vel ikke å kikke i FEL eller NEK 400 som for en stor del gir "prinsipper for sikkerhet" og ikke så kjempemange detaljløsninger. Her vil det i stedet være aktuelt å gå inn i den tekniske dokumentasjonen til WAGO og til tranformatorprodusenten og se hvilke krav til bruk/installasjon som følger av denne dokumentasjonen. 

 

Hvis du (spørsmålsstiller) kontakter installatøren og ber han sende over monteringsanvisninger for henholdsvis WAGO klemmer og transformatorer, så går det jo for eksempel an å poste dem her i denne tråden, så kan vi jo "snurre litt viere" på den saken. 

 

Når det gjelder "de store linjene" og "hoveprinsippene" så er det jo FEL/NEK400 som gjelder som krav. Når det gjelder kravene til den detaljerte utførelse så er det jo produsentens dokumentasjon og monteringsanvisninger/arbeidsunderlag som gjelder. 

Lenke til kommentar

1) Så lenge det er en og samme kurs er det ingen direkte regler mot å blande disse. Men det er veldig ugunstig og kan føre til problemer om en annen som ikke er klar over dette kommer.

 

2) Nei, det er direkte feil. Det er slikt jeg ville kunne forventet av en fersk lærling o.l. Den installasjonen du viser til har brudd på forskriftene ved at den ikke beskytter for berøring lenger. Samt at det er sjangs for brannfare o.l

 

3) Det er feil i.h.t. wago sine instrukser og kan føre til brannfare. De kan dette ut o.l

 

Jeg hadde tatt kontakt med firmaet

Lenke til kommentar

Jeg nevnte over at jeg mente at det ikke var noen direkte "regelbrudd" med utgangspunkt i NEK400. Det kan imidlertid tenkes at det står noe om det å ha 24V og 230 i den samme boksen. Vil sjekke med tid og anledning.

 

Det er jo også godt tenkelig at montasjeanvisningen for trafoene ikke er fulgt. 

 

Hvis man kan dokumentere at monteringsanvisningene fra fabrikanten ikke er fulgt, da har man jo et formelt reklamasjonsgrunnlag.

 

 

Edit:

 

Linkene til Simen1 over inneholder vel langt på vei en dokumentasjon på et bruken av Wago klemmene ikke er korrekt utført. Det kan vel også tenkes at det er noe interessant å lese i installasjonsveiledningen til trafoene.

 

Når det gjelder påstander av typen "brudd på forskriftene" så blir vel dette litt lite konkret, all den tid at "forskriftene" jo ikke inneholder noen særlig mange tekniske detaljer om hvordan jobben skal utføres. Det går mer på prinsipper enn tekniske detaljer. (I dette tilfellet FEL og kanskje også FSE) Hvis man vil hevde "brudd på forskrift" så må man jo eventuelt kunne nevne navnet på forskriften og og hvilke paragrafer.

 

Når det gjelder vurderingen av risiko i forbindelse med "åpen kobber" så må man jo huske på at dette er inne i en lukket boks. Skrur man fra hverandre stikkontaker og brytere, så er det saktens mulig å se ledende metall der også.

 

Tror heller at "produsentens installasjonsveiledning" vil være den rette dokumentasjon å vise til og som man kan bruke som underlag og referanse for en eventuell reklamasjon på jobben.

 

Når det for eksempel gjelder Wago så vil jo dette selskapet være avhengig av å kunne dokumentere at klemmene oppfyller EU sine krav til elsikkerhet for slikt installasjonsmateriell og at de leverer arbeidsunderlag som beskriver hvordan produktet brukes på en sikker måte. Det samme gjelder for leverandørene av trafoene.

 

Hvis det skjer en brann eller annen skade så vil det jo være svært viktig for produsenten å dokumentere hvorvidt skade/brann skyldes feil ved produktet selv eller feil arbeidsutførelse i regi av installatøren. Hvis produktet er installert på riktig måte og det så oppstår skade/brann, så kan jo produsenten bli nødt til å trekke produktet fra markedet.

 

Det vil jo sånn sett kunne være meget viktig for produsentene å stille krav om, og dokumentere kravene for riktig og sikker installasjon av produktene. Hvis det kan dokumenteres feil eller mangler ved produktene selv, som er av sikkerhetsmessig karakter, så vil dette kunne medføre "svartelisting" i Norge og i Europa, Dokumentasjon for riktig bruk og riktig installasjonsmåte vil sånn sett være en ganske viktig "sak" for produsentene. 

 

Her er den norske listen over "farlige produkter" som har fått salgsforbud.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...